Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Mi6

Kyllä oikeasta pullosta tuli laitettua ja määrä oli 7,5ml/10l(H2o2 lukee pullon kyljessä) . Jätin tuon pelkkään veteen kaadetun seoksen astiaan ja nyt n.4 tunnin jälkeen edelleen ph 3,1 ja ec 0,6.

Testasin mittarinkin kalibrointi liemissä ja näyttää niissä oikein. Täytyy katsoa aamulla vielä uudelleen. Tuntuu kyllä omituiselta. Täytyy varmaan hakea joku toinen pullo ja kokeilla onko sama vaikutus.

Vuorikaskas

helmikuu 06, 2018, 22:28:20 ip #10381 Viimeisin muokkaus: helmikuu 06, 2018, 23:06:32 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Seisova vesi kestää kauemmin stabiloitua kuin vaikkapa pumpun liikuttama.   Ja mitä puhtaampaa vesi on, sitä kauemmin, mutta eiköhän hanavedessäkin ole vaikka mitä mikä katalysoi vetyperoksidin  hajoamaan vikkelään ja vapaa happi sitten onkin hyvin reaktiivista eikä siten kauaa olemassa.  Vaan juuri tuo tapahtuma että mihin se vapaa happiatomi liittyy oli mielessäni spekulaationa muutokseen happamuudessa.    Vesilaitoksen hanavesi suoraan raanasta voi siten olla varsin toinen juttu kuin hydrossa pyörinyt lannoittettukin vesi.

https://www.google.fi/search?client=firefox-b&dcr=0&ei=nw56WqjZHcW7swGXgIXgDg&q=can+peroxide+lower+the+pH&oq=can+peroxide+lower+the+pH&gs_l=psy-ab.12...3359.9646.0.12968.0.0.0.0.0.0.0.0..0.0....0...1c.1.64.psy-ab..0.0.0....0.-vWZ1Zpzd3E

Mi6

Laitoin nyt vielä toiseen astiaan lannoitteet yaran hydroa ja calcinitia. Pelkkä vesi 10litraa ph 8,5 ec 0,15, lannoitteiden jälkeen ph 6,1 ec 1,3 ja oxyplussan(7,5ml) jälkeen ph  3,1 ec 1,7. Laitoin vielä pumpun hapettamaan/sekoittamaan vettä. Katsotaan mitä aamulla näyttää.

Vuorikaskas

helmikuu 06, 2018, 23:09:53 ip #10383 Viimeisin muokkaus: helmikuu 07, 2018, 01:19:50 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Hyvä tutkimus!  :thumbup:   En ihmettele epäilystäsi viallisesta tuotteesta.   Taidan huvikseni tehdä vastaavan kokeen, koska kaikki tarvittava löytyy.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ed.  No tässä nyt ainakin osittain samankaltainen koe. Hanavettä ämpäriin 2,5 - 3 litraa.  EC 0   pH 8,5 

Lisäsin 6-7 ml OxyPlussaa.  Yli 1.5 vuotta sitten avattu ja viimeksi käytetty  litran pullo, jossa on pari desiä jäljellä.    Sekoitin vähän ja minuutin päästä   EC 0  pH 7

Mittarissa on alin EC 0,4.  pH mittaus tippatestillä.  OxyPlus on 17,5% versiota ja merkiltään Essentials Hydroponic, sininen pullo.

---------------------------------------------------

koe 2. 

Hanavettä noin 2 litraa ja Yara Hydro+Calsinit suhteessa 2+1.  (Maustemitalla 2ml + 1ml)  EC 2,2 pH 6,5

Lisäsin OxyPlus (17,5%) 5-6ml.  EC 2,2 pH 6,5.

Tässä pitää huomauttaa että tippatestissä kyllä näkyi lievä värimuutos jonka voi tulkita pH:n laskuksi pH 6,4 tai 6,3.   Johtavuusmittarin lukematarkkuus on EC 0,1 - 0,2.  Mittari on Bluelab Truncheon -kopio.

*Mi6.  Tää aihe voisi olla edistyneemmässä foorumiosiossa omalla otsikollaan!*

Zeran

Laitetaas nyt sit aloittelijana tänne ekana viestiä.

Eli itsellä on DIY vesikiertoinen NFT järjestelmä (n 10L säiliöllä) ja kysymys koskee että kuinka usein toi litku pitää vaihtaa? pieniä taimia tossa on tulossa useampi kymmenen eli kovalla käytöllä.
Hanaveden ph on 8.5 paikkeilla ja lannoitteen ja ph downin jälkeen siellä 6 paikkeilla. Mutta vetääkö noi taimet niin perkeleen paljon litkusta tavaraa kun ph nousee muutamassa päivässä 7-8 paikkeille vai kuseeko tossa joku. Tavarat teen valmiiksi 10L ämpäriin ja ph tarkistus seuraavana päivänä tippatesterillä jolloin ph on asettunut sinne 6 paikkeille.

-Z

Vuorikaskas

helmikuu 07, 2018, 00:30:59 ap #10385 Viimeisin muokkaus: helmikuu 07, 2018, 00:50:47 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: Zeran - helmikuu 06, 2018, 23:48:59 ip
Tavarat teen valmiiksi 10L ämpäriin ja ph tarkistus seuraavana päivänä tippatesterillä jolloin ph on asettunut sinne 6 paikkeille.




Kyllä se pH:n säätö pitää tehdä toimivaan pyörivään systeemiin.  Onhan siellä "vesiekosysteemissä" sulla muutakin kuin lisätty vesi ja ravinne vaikuttamassa asiaan.

(pH voi myös muuttua jonkinverran yöllä ja taas päivän mittaan takaisin, joten älä anna sen hämätä. Tämä johtuu hiilidioksidin pitoisuuden muutoksista. Tällä en nyt tarkoita että nyt olisi siitä kyse.)

Litkujen vaihtotyylejä on monia.   Kerran viikossa on varmanpäälle, mutta ei useinkaan tarpeellista.  Jotkut ei vaihda juuri lainkaan.

Nuoret vielä pienet taimet ei paljoa ravinteita vielä vedestä ota.


ed. Sellainenkin vesiviljelytaktiikka on tunnetaan, jossa ei kierrätetä lainkaan litkuja, vaan kastellaan joka kerta vaan  kerran läpi huuhdellen.  Poistuva läpi valunut vesi sitten laitetaan johonkin muuhun käyttöön.   Tämä tuli mieleen tuosta "varmanpäälle" sanonnasta, sillä tämä se vasta on täysin varma.  Silloin tiedetään tarkkaan lannoiteveden eri ravinteiden keskinäiset pitoisuudetkin, sillä kasvit eivät ole vedestä valkanneet tarvitsemaansa ja siten kerryttäneet vähemmän kuluvien pitoisuuksia litkussa. 

sorrii

Joopa. Mä olen aika monta vuotta kasvatellut monenlaisissa hydroissa - passiivisissakin - ja ollut tosi laiska vaihtamaan vesiä. Passiivihydroista oon väkevöityneen litkun joskus parin kuukauden välein vaihtanut. Muuten vaan lisäillyt kohtuullisen laimeaa litkua lisää mittailematta mitään. Isommissa ebbi- nft- ym liruttimissa en oikeastaan ole vaihtanut kun kausien välissä  ??? ??? Kait mä alkuun se tavan omaksuin osin tietämättömyyttänikin ja osin pihiyttäni, kun tietysti ne ekat ravinteet oli Hamppulamppukaupan kalleimpia litkuja. Mä siis mittasin resosta vahvuudet ja peehoon aina kun oli pinta laskenyt näkyvämmin, noin kerran viikossa. Sitten täytin arvioilta sen verran puhdasta hanavettä että vahvuus palasi normaaliksi. Hyvin harvoin on ollut niinpäin, että olisi vahvuus laskenut. Sitten tiet lisäsin uutta säädettyä lannoitevettä loput, täyteen. Ph'n säätö viimeiseksi ...

Kun mä olin tuon tavan omaksunut eikä koskaan mitään ongelmaa, mun tietääkseni, niin sitä oon paljolti jatkanut edelleen. Pikkusysteemeissä oon vaihtanut litkut kokonaan, sen jälkeen pari vuotta sitten, kun käytin yhden talven Herbietä yrttien kanssa. Siinä oli se ohje 3 viikkoa.
Viime kesänä oli viljelypalstalla pressukasvarissa selllainen oma Panda Aerosta viritetty aurinkokennolirutin ja kun reson koko on 150 litraa ja se vielä maahan upotettuna, niin veden vaihto kokonaan olisi ollut aika hankalaa. Vesi piti pielä kantaa ämpärillä 150m päästä purosta! Päätin siis kokeilla bioponista viljelyä lisäämällä säiliöön pussin vulcaponicia. Varmaan se toimi jotenkin, kun se hiekkapussi oli ihan kumman värinen siniharmaa syksyllä: Siitä irtosi väriä huuhdellessä kuin olisi ollut musteella kyllästetty. Mitä lie kuparisakkaa  :o :o :o ... Satoa tuli ihan ok, enkä kuollut. Sellaiset sukahousuista solmitut vulcaponic-pussit oli myös kolmessa NFT'ssä parvekkeella. En mä sitten niidenkään vesiä tainnut vaihtaa kertaakaan kesän aikana. Se olisi ollut helppoa lapon kanssa ...

Ehkäpä ensi kesänä kokeilen senkin että vaihdan ne vedet vaikkapa sen 3 viikon välein. Yaran jauhoja on toissavuodelta yli. 7kg ja pitänee niitä kuluttaakin joskus. Ennen oon pärjännyt Nutriforten setillä koko vuoden ja ehkä ylikin ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Zeran

Okei eli ph:n viimeinen säätö kannattaa siis tehdä käytössä ollessa. Menee vielä harjoitellessa ton ph downin kanssa että osuis kerralla kohdilleen. Viimeksi tuli laitettua vaihtoresoon vähän liikaa ja putosi tuonne 5 paikkeille eli joutui sit lisäämään vettä jotta sai nostettua.
Toi NFT on siis tosiaan tuo mallia IKEA Trofast jonka ohjeet löytyi chiliyhdistyksen sivuilta (Eli eiköhän se joku ole täällä tehnyt alunperin).

Pitää katsoa tuo litkun vaihtoväli kun itsellä ei ole kunnollista kantta ja mm vesipumpun pinta alkaa limoittumaan. Toi 10L järjestelmän nesteenvaihto nyt ei ole niin iso homma mutta jos (kun) tuo jossain välin vielä kasvaa niin sitten pitää harventaa vaihtoväliä.

-Z

sorrii

Ph-down ja -up kannattaa laimentaa käyttöön esim. 1+9 -suhteessa. Silloin on helppo ja turvallisempi annostella. Eikä säilyvyydestä ole näillä huolta.

Mä olen oppinut säätämään vaikka 1dl vettä pienellä lääkeruiskulla [ja neulalla joka on tylsytetty]. Käytännössä mun Ph-Downilla [=59% fosforihappo] laimennettuna menee vesijohtovedellä yhden Ph-pykälän 1ml/l ... Esim kun täällä useimmiten vesi on ~Ph 7,0. Lannoitteiden jälkeen 6.5. Lisään litraan 0,8ml tuota laimennettua ja Ph= 5.7 ...

Kyllähän toki 0,1- 0,3 heittoa tulee usein kertayrityksellä. Luulen että sekin jo vaikuttaa onko sekoittanut sen liuoksen ennen annostelua. Mulla on mutu että siinä litkussa jää väkevämmät pohjalle, ja kun on pikkuruskulla siitä pitkään ottanut päältä, niin loppua kohden väkevöityy. On silti 10 kertaa helpompaa  :)

On muuten aika hupaa ainetta käyttää tuo "Advanced Hydrophonics of Holland Ph-Down - Bloom". Ostin 500ml pullon vuonna 2009 Pavunvarresta. Heti perään 2017 toisen pullon Chilitarvikkeesta ... Kympin verran taisi maksaa. Mä olen käyttänyt laimennettuna sitä rutiinilla mökillä ilman mittariakin ilman ongelmia! Kun on muutaman kerran mitannut sen järviveden peehoon ja ravinnelitkun peehoon vakioannoksella, niin ei se paljon heittele. Autopotti-systeemissä kaikki litku tulee juoduksi, joten ei siellä resossakaan paljon muutoksia tapahdu mitä pitäisi mittailla ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Zeran

Joo pitää kyllä tuo tehdä että laimentaa tota ph downia johonkin kippoon. Itsellä on käytössä toi GHE:n ph Down ja 10ml lääkeruisku. On kyllä kieltämättä vähän perseestä yrittää ottaa 1-2ml kerrallaan.

Täällä tuo hanavesi tahtoo olla siellä 8.5ph luokkaa eli joutuu vähän isommalla kädellä tuomaan alas.
Varmaan järkevin olisi laimentaa johonkin 1:5 jolloin 10L resoon menisi joku 5-10ml. Saisi tarkemmin tuon säädettyä vs 1-2ml

-Z

sorrii

Mä olen käyttänyt välillä 2.5ml ruiskujakin. Niillä saa kohtuu tarkasti 0.1ml ... Näpertelyähän se on. On kuitenkin kätevää kalliimmilla lisäaineilla -esim TML- kun voi joskus täsmäannostella vaikka vaan pari desiä jollekin yksittäiselle bochille, eikä tarvitse sitä kallista lientä tuhlailla. Se väkevä Ph-down -varsinkin Grow-versio, joka on typpihappoa [39%??]- on myös aika syövyttävää ja kuluttaa jo neulankin piloille nopeasti.

Viimeksi, muuten, kun kävin Yliopiston apteekissa ostamassa ruiskuja ja neuloja, oli myyjänä nuori tyttönen, joka kävi kysymässä luvan esimieheltä, että voiko mun näköiselleni ukkelille myydä niitä ...  8) ... Ei ole ennen kukaan yhtään ihmetellyt ...

Tänään juuri huuhdoin idätyslauttaa 2dl vedellä jossa 0,3ml Oxyplussaa. 10ml ruisku ja neula on siinä huuhtelussakin hyvä ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Mi6

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - helmikuu 06, 2018, 23:09:53 ip
Hyvä tutkimus!  :thumbup:   En ihmettele epäilystäsi viallisesta tuotteesta.   Taidan huvikseni tehdä vastaavan kokeen, koska kaikki tarvittava löytyy.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ed.  No tässä nyt ainakin osittain samankaltainen koe. Hanavettä ämpäriin 2,5 - 3 litraa.  EC 0   pH 8,5 

Lisäsin 6-7 ml OxyPlussaa.  Yli 1.5 vuotta sitten avattu ja viimeksi käytetty  litran pullo, jossa on pari desiä jäljellä.    Sekoitin vähän ja minuutin päästä   EC 0  pH 7

Mittarissa on alin EC 0,4.  pH mittaus tippatestillä.  OxyPlus on 17,5% versiota ja merkiltään Essentials Hydroponic, sininen pullo.

---------------------------------------------------

koe 2. 

Hanavettä noin 2 litraa ja Yara Hydro+Calsinit suhteessa 2+1.  (Maustemitalla 2ml + 1ml)  EC 2,2 pH 6,5

Lisäsin OxyPlus (17,5%) 5-6ml.  EC 2,2 pH 6,5.

Tässä pitää huomauttaa että tippatestissä kyllä näkyi lievä värimuutos jonka voi tulkita pH:n laskuksi pH 6,4 tai 6,3.   Johtavuusmittarin lukematarkkuus on EC 0,1 - 0,2.  Mittari on Bluelab Truncheon -kopio.

*Mi6.  Tää aihe voisi olla edistyneemmässä foorumiosiossa omalla otsikollaan!*


Aamulla oli vielä ph 3,1 ja ec 1,7. Kävin tänään hakemassa uuden pullon, kun tulokset näytti noin omituisilta sinun testiin verrattuna.

Uuden pullon vaikutukset olivat samankaltaiset kuin nuo sinunkin tulokset, ei juuri vaikutuksia ph ja ec arvoihin. Eli ilmeisesti pullossa ei ollut oikeaa tavaraa sisällä tai oli jostain syystä pilaantunut. Täytyy tehdä reklamaatiota. Merkki oli guardnaid:n oxyplus 12%

Vuorikaskas

helmikuu 07, 2018, 21:12:15 ip #10392 Viimeisin muokkaus: helmikuu 07, 2018, 21:45:25 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: Mi6 - helmikuu 07, 2018, 16:36:07 ip

Aamulla oli vielä ph 3,1 ja ec 1,7. Kävin tänään hakemassa uuden pullon, kun tulokset näytti noin omituisilta sinun testiin verrattuna.

Uuden pullon vaikutukset olivat samankaltaiset kuin nuo sinunkin tulokset, ei juuri vaikutuksia ph ja ec arvoihin. Eli ilmeisesti pullossa ei ollut oikeaa tavaraa sisällä tai oli jostain syystä pilaantunut. Täytyy tehdä reklamaatiota. Merkki oli guardnaid:n oxyplus 12%


Niin siis kyllähän mulla ihan selvä vaikutus oli että hanavesi happamoitui.    Lannoitetun veden jätin tarkkailuun ja tänään oli siinä yllätys EC 1,8.  Arvasin kuitenkin mistä oli kyse eli 15 asteeseen viilentymisestä. Nyt se on 21 asteista ja mittari näyttää taas alkuperäistä  EC 2.2.  Mittari on "temperature compensated" mutta 15 astetta on kuitenkin liian kylmää. Ei ole niin hyvä Truncheon-jäljitelmä.  Pitääkin tsekata paristot, oisko niissä vaikutusta.

Zeran

Joo nyt tuli testattua että tein tossa eilen uudet resot johon laitoin ph downia. tänään tein mittauksen aamulla ja näytti olevan siellä 6 paikkeilla ja silloin vaihdoinkin nesteet uusiin. Nyt tein illalla tarkistusmittauksen ja ph oli noussut sinne 7 päälle. Lisäsin 1ml ph downia vesikuppiin ja tämän kaadoin tonne resoon. Aamulla pitää tehdä uusinta tarkistus että missä mennään.
Vielä kun oppii tuon sopivan suhteen kerralla niin ei tarvitsisi niin paljoa arpoa paljonko lisää mutta näyttää siltä että itsellä menee ph downia joku 2.5ml/10L.

-Z

Hubert

Kuulostaa siltä, että sulla on vesijohtovedessä tällä hetkellä poikkeuksellisen suuri puskuri. Vesijohtoveden pH ja puskuriominaisuudet vaihtelee vuoden mittaan aika paljon, eli ei kannata ladata aina sokkona samaa määrää happoa. Saattaa noilla happomäärillä olla joku kerta pH:t kakkosen paikkeilla ja kasvit vainaa.

Zeran

Nyt pitää kysyä että mitä tarkoittaa vesijohtoveden puskuri? Pitää tuota pH:ta siis seurailla enemmän, nyt aamulla näytti että olisi siellä 6-6.5 paikkeilla.

-Z

Vuorikaskas

helmikuu 08, 2018, 11:48:20 ap #10396 Viimeisin muokkaus: helmikuu 08, 2018, 12:13:05 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Puskuri happamoitumista vastaan syntyy ainakin karbonaateista.  Veden alkaliniteetti on silloin korkea ja siksi myös pH on niin kohollaan.  Tuossa Jukka Järven (biologi) akvaarion näkökulmasta juttua: http://aquahoitoinfo.kasvikauppa.fi/suomi/akvaario/happam.php

(Fosfori muodostaa puskuria happaman puolelle.  Tai sanotaanko vakauttaa sinne.)  ed. http://akvaario-tietopankki.blogspot.fi/2012/10/fosfori-p-fosfaatti-po4-ja.html


Tässä on hyvää keskustelua.  http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=41&t=33433&start=0

sorrii

Se "puskuri" vedessä tarkoittaa käytännössä sitä että Ph ei muutu niin helpolla, eli vaatii enemmän happoa tai lipeää. Mutu on että se on kiinni siitä kuinka paljon on kivennäisaineita vedessä. Vesijohtovettähän kalkitaan yleensä, että Ph pysyy korkealla eikä syövytä putkia.

Mähän olen aina laimentanut Ph-downin 10% [alkuperäisestä] litkuksi, jota on helpompi annostella. Näppituntuma on että sillä putoaa Ph yhden pykälän 1ml/l annoksella. Väillä käy kuitenkin että putoaa reilusti enemmän. Nyt viime aikoina on sillä mututuntumalla tullut alle Ph4 lukemia kun oon rutiinilla annostellut. Siksi yleensä mittaan aina Ph'n vaikka sekoittelisin vaan yhden litran kannullisen.

Nykyään on mulla 17l. ergo-ämpäri [Kolmion mallinen, esim. Biltemasta] tiskipöydän toisessa altaassa johon lasken aina vettä kun sitä juoksutan. On siis seissyttä vettä aina tarjolla 10-15 litraa. Välillä säädän sen ämpärillisen valmiiksi ~6.5 ja usein lisään myös valmiiksi Liquid Siliconia. Sehän myös nostaa Ph'ta ja kun sen säätää siihen 6-6.5 peehoohon, niin ei tarvitse enää joka kannullista erikseen mitata ...

OFFTOPIX::
Huvittava ilmiö muuten miten vedenkulutusmittareiden asentaminen sai asukkaat säästämään vettä meidän talossa: Kulutus on pudonnut melkein puoleen, kun se näkyy suoraan vesilaskussa! Mä vastustin alunperin niiden mittareiden asentamista, kun maksavat ~1500€ per kämppä. Siinä saa aika monta vuotta säästää, että mittarin hinta saadaan takaisin! Vesimaksu oli ennen 25€ eikä kuulemma edes kattanut todellista kulua. Nyt mittareiden jälkeen mä olen saanut kahtena vuotena jo takaisin niitä ennakkomaksuja ~100€
Oma kulutus on siis ~~30% pienempi keskimääräistä. Liekö tullut tuo tapa pitää sitä ämpäriä tiskipöydällä alitajuisesta pihiydestä, kun vettähän joutuu joka aamu laskemaan lirtakaupalla, että saa raikasta vettä. Ja päivisinkin jos haluaa lasin kylmää vettä, saa sitä laskea pari litraa. Ehkäpä hankin vielä kylpyammeenkin poistetun tilalle: Senkin voisi pitää pysyvästi täynnä, ekä tarvitsisi vesiä vaihtaa koskaan muutoinkuin antamalla kasveille se ravinnerikas vesi ja kylpiessä vähän täyttää ammetta kuumalla  8) 8) 8)
Ihmisen ihon Ph on muuten ~5.5 että siinäkin on sitä puskuria ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Zeran

Itse olen tehnyt resot kahteen 10L sankkoon valmiiksi. Näissä ovat saaneet seisoa sen vuorokauden ennen käyttöönottoa. Eli lasken vedet ja lisään ph downit ja lannoitteet valmiiksi.
Luin tuolta Jukka Järven artikkelista että voisiko tuo hiilidioksidi aiheuttaa matalammat pH:t sankoissa vs käyttöönotetut kun sankoissa on kannet ja käyttöönotettua vesipumppu sit kierrättää ja hapettaa tota resoa jolloin pH nousee "oikealle" tasolle?
Eli tällä periaatteella kannet pois ja vesipumppu hapettamaan resoja ennen käyttöönottoa. Vai meneekö tää jo vähän yli ettei nyt tartteis näin hankalaa olla.

Olen mitannut hanaveden kovuutta tolla tds mittarilla ja se näyttää jtn 25-30 ppm lukuja. Sitä sit en tiedä onko miten luotettava mut ilmeisesti aika pehmeää veden pitäis olla josta voisi arvella että veteen olisi lisätty ainakin fosfaattia?
Itselle kaikki on uutta joten voi olla että omat heitot on ihan päin persettä.

-Z

sorrii

LainausVai meneekö tää jo vähän yli ettei nyt tartteis näin hankalaa olla.


Ei tarttis, ellei halua "harrastaa"  :D
Karkaa mullakin pääpaino tässä harrastelussa paljon rakenteluun, lamppuvirityksiin sum muuhun säätämiseen. Usein oon huomannut että kasvit saattaa pärjätä ilman liiallista hoitoa paremminkin ...

Ei oikeesti ole tosiaan kovin tarkaa noiden arvojen säätäminen. Hyvin pitkälle pärjää -jos haluaa helpolla päästä- että sekoittelee vaan puutarhan kesää purkin ohjeilla hanaveteen ja kastelee kasvit maltillisesti ... Vesiviljelyssäkin ohjeiden mukaan lannoitetta veteen ja vedenvaihto aina joksus ... Kun lämpötila on kohtuullinen ja valoa tarpeeksi, niin pääasiat on kunnossa.

Sittenkun eli jos niitä ongelmia tulee, niin ei se kohtalo kysy ootko säätänyt peehoon just. Ötökät ne on pahimpia! Sisäkasvatuksessa kuiva jatkuvasti lämmin huoneilma ja hämäryys ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`