maaliskuu 29, 2024, 07:25:54 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Tietokoneista

Aloittaja Aji Inferno, heinäkuu 19, 2008, 00:21:20 ap

« edellinen - seuraava »

Chilijamppa

elokuu 19, 2016, 17:15:24 ip #2020 Viimeisin muokkaus: elokuu 19, 2016, 19:48:09 ip käyttäjältä Chilijamppa
Tarkoitit varmaan 6900K. ::) Katsotaan sitten Zen todelliset tehot julkaisussa, koska Amd omat taulukot ovat pääasiassa sitä markkinointikamaa, mutta sitä en kiellä etteikö olisi hyvinkin mukavaa jos prosessoripuolella tulisi kerrankin kilpailua Intelin ylivaltaa vastaan. :thumbup:

Huru-ukko

elokuu 19, 2016, 18:53:58 ip #2021 Viimeisin muokkaus: elokuu 19, 2016, 18:56:04 ip käyttäjältä Huru-ukko
Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - elokuu 19, 2016, 17:15:24 ip
Tarkoitit varmaan 6900k. ::) Katsotaan sitten Zen todelliset tehot julkaisussa, koska Amd omat taulukot ovat pääasiassa sitä markkinointikamaa, mutta sitä en kiellä etteikö olisi hyvinkin mukavaa jos prosessoripuolella tulisi kerrankin kilpailua Intelin ylivaltaa vastaan. :thumbup:

Tarkoitit varmaan 6900K.
;) ;D.
Venetsialaiset......
Tuon Skylaken emon ja prossun asentelin eilen normi vaikeuksien kanssa........
Mm. eräälle kovalevylle jäänyt Windows jnka piti mennä tilaan "Windows old", eikä ollut sitä tehnyt. Mutta on ollut harmina monet kerrat työntyessään joka kerta kun siihen on tilaisuus ensisijaiseksi käyttikseksi syrjäyttäen SSD levyllä olevan. Eikä toimi kuin unessa :o :o....
Tänä aamuna selätin laiskuuden ::) ja poistin sen siirtämällä käyttökelpoisen asemasta pois ja alustin levyn jossa kiusankappale oli.

Pariin viikkoon ole aiemmin mitannut, mutta ennen oli nopeus 10/3 Mt. Nyt se on 7/0,2 Mt.
Lienee Soneran lahja käyttäjille. Vai onko jtn kokemusta että langaton systeemin; antenni tms. olisi heikkotehoinen systeemissä.....
Netti tosin toimii kuin ennenkin.


Edit.
Jaa venetsialaiset onkin viikon päästä  :o. En ainakaan myöhästynyt  8).

Chilijamppa

Minkälaisen Skylake setin menit Huru-ukko hankkimaan?

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - elokuu 19, 2016, 17:15:24 ip
Tarkoitit varmaan 6900K. ::) Katsotaan sitten Zen todelliset tehot julkaisussa, koska Amd omat taulukot ovat pääasiassa sitä markkinointikamaa, mutta sitä en kiellä etteikö olisi hyvinkin mukavaa jos prosessoripuolella tulisi kerrankin kilpailua Intelin ylivaltaa vastaan. :thumbup:


Lupaavat uutuuden olevan tasan kaksi kertaa edellisen sukupolven FX8350:tä tehokkaampi. Eikä sitäkään nyt voinut sanoa miksikään nuhapumpuksi. Turhan kuumana vain kävi (tämä 8-ytiminen 16 threadin Zen-siru on 95W luokassa, eli aikamoinen parannus). Veikkaan, että "paremmuus" tulee tälläkin kertaa riippumaan hyvin paljon siitä, millaisia ohjelmia käytetään ja miten ne on optimoitu. Fanipojat molemmin puolin valitsevat ideologiansa mukaisesti, mutta jos tämä johtaisi hintakilpailuun ja motivoisi Intelinkin taas pitkästä aikaa yrittämään vähän enemmän, niin kaikkien etu.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - elokuu 19, 2016, 19:52:00 ip
Minkälaisen Skylake setin menit Huru-ukko hankkimaan?


Asus Z170-DELUXE Intel Z170 LGA 1151 ATX-emolevy ja siihen Intel Core i7-6700K 4 GHz LGA1151 ja G.Skill Ripjaws V DDR4 3200 Mhz 64 Gt muistiksi.
Sekä Cooler Master Hyper 212 EVO -prosessorijäähdytin.
Tämä jää varmaan minun viimeiseksi päivityksekseni noiden osalta, ehkä joskus voisi ajatella tuohon optimoitua grafiikkakorttia.


NPhoBiaz

1TB ulkoisesta kovalevystä alkoi kuulumaan "click of death"... Avasin kovon todetakseni, että neula lähtee hakemaan paikkaansa, mutta palautuu aina kotiasentoon. >:( Lukupäät hajalla?

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - syyskuu 12, 2016, 21:16:00 ip
1TB ulkoisesta kovalevystä alkoi kuulumaan "click of death"... Avasin kovon todetakseni, että neula lähtee hakemaan paikkaansa, mutta palautuu aina kotiasentoon. >:( Lukupäät hajalla?


Kiintolevyissä ei ole enää vuosiin ollut juuri laadunvalvontaa. Siksi ovat halventuneet niin paljon. Avasitko levyn ihan fyysisesti? Silloin levy ainakin ymmärtääkseni tuhoutuu täydellisesti.

Kiintolevyihin ei voi luottaa, on niiden merkki tai takuu mikä hyvänsä. Eikä sen paremmin SSD-levyihin. Varmuuskopiot esim. pilveen ovat täysin välttämättömiä.

NPhoBiaz

Avasin ruuvit ja otin kotelon auki niin, että sisuskalut tulivat näkyviin. En irrottanut mitään muita osia.

MiM

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - syyskuu 14, 2016, 03:17:04 ap
Kiintolevyissä ei ole enää vuosiin ollut juuri laadunvalvontaa. Siksi ovat halventuneet niin paljon. Avasitko levyn ihan fyysisesti? Silloin levy ainakin ymmärtääkseni tuhoutuu täydellisesti.

Kiintolevyihin ei voi luottaa, on niiden merkki tai takuu mikä hyvänsä. Eikä sen paremmin SSD-levyihin. Varmuuskopiot esim. pilveen ovat täysin välttämättömiä.


Oma kokemus on tietenkin jossain märin anekdoottinen, mutta rikkoutunutta kiintolevyä ei ole tullut todella moneen vuoteen eteen, ei töissä eikä kotona. Sen sijaan 10-25 vuotta sitten kiintolevyjä rikkoutui varsin usein, vaikka niitä silloin oli paljon vähemmän käytössä.

Silti tietenkin varmuuskopiot ovat välttämättömät.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

PP

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - syyskuu 14, 2016, 03:17:04 ap
Kiintolevyissä ei ole enää vuosiin ollut juuri laadunvalvontaa. Siksi ovat halventuneet niin paljon. Avasitko levyn ihan fyysisesti? Silloin levy ainakin ymmärtääkseni tuhoutuu täydellisesti.


Ei pitäisi tuhoutua ellei kajoa lukupäihin tai muuhun herkkään. Hyvää se ei tietenkään tee ehyelle levylle eikä se toimi luultavasti pitkään avaamisen jälkeen, koska sisään jää pölyä, mutta levyt toimii avattunakin.

sorrii

Eikös kiintolevyissä ole pieni huohotusreikäkin yleensä kuoressa: Toki siinä kait joku suodatin ...

Enpä ole 5 vuoteen sellaista avannut, mutta yhden WD 200 GB rikkoontuneen kerran avasin uteliaisuuttani:
Kannessa yksi reikä, joka teipattu folioteipillä: Toisessa suodatin joka varmaan pitää isommat pölyt ulkona, mutta ei estä happea yms. kaasuja.

Onnesta -ja asunnon siisteydestä!- on siis kiinni toimiiko vielä avaamisen jälkeen. Ehyttä levyä en itse menisi avaamaan. Risoja voi aina yrittää jopa korjata.

Kovalevyjen korjaamiseen en ole kuullut kyllä mitään hokkuspokkuksia, mutta näyttiksille on hyvä:
Itsellä on yksi [Gf880GTX] joka oli ollut kokonaan jo pimeänä. Uunitin sen kerran Muropaketissa liikkuvilla ohjeilla ja sain toimimaan ihan hyvin. Se oli käytössäkin pari kuukautta WinXP-antiikkikoneessa, jota en oo käynnistänytkään varmaan vuoteen. Toiminee edelleen ..  ::)
Tässä uunituksessa siis irroitetaan näyttiksestä jäähy ja tuuletin ja mielellään kaikki irtoavat muoviosat. Se jotka eivät irtoa voi suojata foliolla tai vaikka kivivillanpalasella. Sitten uuni kuumenemaan 200 asteeseen ja näyttis foliopalleroiden päälle esim. ja annetaan paistua ~10min ...
Kuulostaa ihan pöljältä, mutta tuolla konstilla on moni saanut vanhan paskan vielä toimimaan. Vähän pitää olla sorminäppäryyttä ja irroittaa ja kiinnittää jäähdyttimet ja uudet tahnat yms.  ;)

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: sorrii - syyskuu 14, 2016, 12:55:32 ip
Risoja voi aina yrittää jopa korjata.

Kovalevyjen korjaamiseen en ole kuullut kyllä mitään hokkuspokkuksia


Ei muuten voi, eikä kannata! Jos ei satu olemaan ammattilainen, niin kovalevylle ei itse voi tehdä muuta kun hallaa. Jos levyllä on jotain tärkeää, niin kannattaa viedä se heti liikkeeseen pelastettavaksi. Siellä ne saavat liki 100% varmuudella kaikki tiedostot talteen. Jos taas itse edes menee levyn avaamaan, saatika johonkin koskemaan, niin saattaa itse laskea prosentit jopa nollaan. Ja hyvinkin helposti.

Hokkuspokkuksia ei tosiaan ole HDD-levyjen suhteen. Moni neuvoo, että laita levy pakkaseen, mutta tällä ei saavuteta mitään.

Minulla ei ollut tuolla vanhalla levyllä mitään tärkeää ja muutenkin aikomus oli ostaa uusi, joten mielenkiinnosta avasin ja räpläsin. :D

Huru-ukko

Joululahjojen osto; joko on erikseen tulossa/tullut Skylakelle optimoitua grafiikkakorttia, vai joutuuko tyytymään GTX1080 sarjalaisiin ?.

sorrii

Vähän offtopic, mutten viitsi uutta ketjuakaan avata.

Printterit  ??? Niiden kanssa saa aina ihmetellä.

Mun eka oli Canonin A3-tulostin joka on ollut kaikkien aikojen huonoin ostokseni ...

Sitten oli HP'n Photosmart1000 joka toimi kuin unelma ~5 vuotta ja toimi oikein hyvin itse täytetyillä väripatruunoilla. Toki piti aina parin täytön jälkeen ostaa uusi ... Tyypillisesti tuo lakkasi joskus selittämättömästi toimimasta. Se on yleinen tauti tulostimilla ..

Sitten oli Canon Pixma IP4300 joka oli vastaavasti paras laitteeni tai ainakin tulostimeni koskaan. Se ei tukkeentunut ikinä ja toimi vaikka 3kk tauon jälkeen heti. Mustepatruunat [erillissäiliöt] riittivät pitkään eivätkä tulleet kovin kalliiksi. Valokuvienkin laatu oli sen verran hyvää etten parempaa kaivannut. Sittenhän tuokin ~5v jälkeen lakkasi vain toimimasta: Meni täysin mykäksi, eikä lopulta edes näkynyt järjestelmässä!

Ostimpa Pixma IP7250 tulostimen, kun oletin sen olevan yhtä hyvä kuin edellinen. Monitoimilaitetta en halunnut, kun omistan hyvän erillisen skannerin. Ja eukon vastaavaa sarjaa oleva monitoimi-canon meni hiljattain myös mykäksi ...
Tämä uusi -nyt jo vuoden vanha- olikin sitten jo taas hankalampi tapaus. Siinä oli kaikki hienoudet mitä edellisessäkin, ja lisäksi langaton lähiverkko, jota vaan en saanut itkemälläkään toimimaan. Se piti toimia jopa verkon kautta ... vitut!
Tulostuslaatu on yhtä hyvää tai parempaa kuin edellisellä. Sensijaan nopeus on surkeaa: Tämä tulostin ilmeisesti tekee puhdistuksen tulostuspäille rutiinilla joka kerta kun sen käynnistää. Jos sitten minun tapaani tulostaa yksittäisiä asiakirjoja parin viikon välein ja joskus yksittäisiä kuvia, niin tulostuskustannukset ovat samaa tasoa kuin ensimmäisenä maintulla A3-tulostimella johon jouduin ostamaan uudet patruunat suurinpiirtein joka kerta kun tulostin jotain ....

Tein sitten kompromissin, ja päätin säästää musteissa. Oon ostanut mustetta InkClubilta ja LiDL'stäkin. Oon joskus kuullut varoituksen, että tarvikemusteet saattavat tukkia tulostuspäät jos sekoittuu originaalimusteeseen. Näihän sitten varmaan kävi sitten hiljattain. Oli juuri silloin kiire tulostaa ja tyydyin tilanteeseen, että vain valokuvatulostus toimi!?! Ainoastaan tavallisessa tulostuksessa oli musta kokonaan pois pelistä. Sehän se oli InkClubin "pigment ink" -säiliö ja varmaan sitten epäsopivaa ...

Ei avautunut tulostuspää sitten vaikka yritin ajaa puhdistuksen ja tehopuhdistuksen jopa monta kertaa peräkkäin. Lopulta sitten aloin googlailemaan kepulikonsteja! Löysin useitakin videoita joissa tyypit selittää kuinka tulostuspäät voi irroittaa ja putsata. Yhdellä käytettiin Amazonilta ostettua puhdistusnestettä ja toisella se kasetti vaan huuhdotaan vesihanan alla kuumalla vedellä. Minähän tein jälkimmäisen! Huuhdoin moneen kertaan ja painoin letkun ja ruiskun avulla vähän paineellakin kuumaa vettä suuttimiin niin kauan kuin näytti vähänkin tulevan sieltä mönjää.

Sitten laitoin tulostuspään takaisin ravisteltuani isommat pisarat pois ja väri  paikoilleen. Ajoin puhdistuksen ja tein suutintestin: Tulostusjälki näytti olevan kuin uutena  8) 8) 8) ...

On se herkkä nykytekniikka ihmeellistä!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Aji Inferno

AMD:n Zen-CPU:t tulevat ilmeisesti myyntiin tammikuun 17. päivänä. Tuolloin julkistettavissa malleissa hintaluokka on 200..300 euron välillä. Edustavat ilmeisesti raskasta luokkaa, eli 8-ytimisiä, 16-threadin superkiviä. Peruskellotaajuudet jossain 3.2..3.4 GHz paikkeilla ilman turboja. Ainakin yksi emolevyvalmistaja on jo sanonut noiden ylikellottuvan helposti 4.2 GHz luokkaan. Edessä mielenkiintoisia aikoja.

Ehkä jonkinlaisen merkin antaa HP sillä, että aiemmin 100% Inteliä käyttävä yritysläppäreiden "Elitebook" -mallisto sisältää tammikuusta lähtien nyt ainakin neljä AMD-pohjaista superkevyttä, supercoolia pro-läppäriä.

Mielenkiintoista!

sorrii

On se jo aikakin AMD'n tuoda jotain kilpailua ... Lupaavaltahan tuo kuullostaa. Niinkuin kuullosti silloinkin kun tuli ekat 6-ytimiset ... ja 8-ytimiset ..  :-\

Itsellä on mennyt kait 10v intelin prossuilla, vaikka AMD'tä oon jotenkin sympatiseerannut. Olihan niitä Athloneita [ja Duron] aikanaan monta. Muistaakseni Athlon XP'n aikana ei inteliä niin vaan kelloteltukaan, kun taas Athloneissa kertoimet olivat vapaat ja hinta kohdallaan. Mä retkahdin inteliin vain koska niillä tuli "lupaava" ja kuitenkin kohtuuhintainen 4-ydinkivi ensin, ja mulle sopivaan aikaan ... [=eli oli rahaa  :D]

Ja herättää kyllä jälkikäteen luottamusta edelleen fakta, että se Q6600 oli mulla käytössä 7 vuotta! Silloinkin uusin koneeni lähinnä turhautumisen ja uteliaisuuden takia. Tehot olisivat mulle riittäneet varmaan ihan kyvin vieläkin. Se Q6600 oli koko aikansa kellotettu 3300MHz ilman ongelmia ... Muistia 8GB 1066MHz [DDR2]

Sittenhän pienen A10-seikkailun jälkeen ostin i7 4790K'n joka näyttäisi vielä vastaavan hyvin uudempiakin. DDR3-muistit on vähän vanhentunutta tekniikkaa, mutta koska löysin silloin tätä rakennellessa hyvän tarjouksen 2400MHz muistia 16GB, niin niillä pärjännee vielä hetken. Epäilen kyllä että tuo systeemi riittäisi yhtä hyvin 7 vuotta ...

Jäänee kuitenkin tuo Zen mun osaltani kokeilematta. Ellein sitten pysy pinnalla vuosikausia ... Se on kyllä varma, etten minä siirry läppäriin tai johonkin mobiilihömpään ennekuin niihin tulee 27" näyttö tai joku 3D hologrammmiheijastin. Hiirestä en päästä irti vielä sittenkään ...  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Aji Inferno

No, mä käytän yhä AMD:n 6-ytimistä Phenom II X6 1090 -mallia, ikää jo ainakin 6 vuotta. Ja eipä ole teho loppunut kesken. :)  Huomasin Civilization 6 -pelin CPU-benchmarkissa tämän pääsevän yhä varsin lähelle uusimpien i7-koneiden tehoja. Mikä sitten herättääkin kysymyksen siitä, mitä ihmettä Intel on tehnyt nämä vuodet, koska näinkin vanha Phenom pärjää niille aivan mainiosti? Eipä kai niiden ole tarvinnut tehdä juuri mitään; jengi on ostanut Inteliä vuodesta toiseen, vaikkei esim. tehossa ole tapahtunut kummoistakaan kehitystä pitkiin aikoihin.

AMD mokasi pahasti "Bulldozer" -arkkitehtuurillaan. Se oli niin iso munaus, että miltei kaatoi firman. Tavallaan vastaava kuin Pentium 4 Intelille. Vasta sen viimeinen versio, nykyinen "Excavator" on Phenom-arkkitehtuuria suorituskykyisempi ja paljon energiatehokkaampikin. Sitä ei vain koskaan optimoitu tehokäyttäjille, vaan kannettaviin ja huokeisiin perustietsikoihin.

NPhoBiaz

Mä hommasin viimein VPN:n. Sellainen on pitänyt hommata jo vuosia ihan periaatteen vuoksi, mutta nyt vasta sain aikaiseksi kun perehdyin asioihin. Täytyy sanoa, etten voisi olla tyytyväisempi! ^-^ Löysin luotettavan ja erittäin hyvin toimivan palveluntarjoajan, jolla on paljon näyttöä käyttäjien yksityisyyden suojelemisesta. Servereitä löytyy tällä hetkellä 3722 yhteensä 24 eri maasta, ja mitä olen nopeustestejä tehnyt niin nopeus on pysynyt pieniä (<5%) häviöitä lukuunottamatta samana. Erittäin helppoa oli asennus ja homma pelaa saumattomasti niin koneella kun puhelimellakin. 5 yhtäaikaista laitetta vuodeksi hintaan 37,43 euroa, ei paha! :)

Mikäli jotakuta kiinnostaa puolueeton VPN vertailu (niitä ei ole kovin montaa, monesti kärkeen pääsee se kuka maksaa eniten...), niin https://thatoneprivacysite.net/ tarjoaa erittäin asiantuntevaa apua VPN:n palveluntarjoajan valitsemisessa.

Aji Inferno

Zenistä vuotanut taas vähän lisää benchmarkia. Tarkemmin määrittelemätön "engineering sample" teki aika selvää jälkeä Blender-testissä. Tasatulos Intelin 10-ytimisen Xeonin kanssa ja siihen malliin. Se tuossa jää epäselväksi, onko kyseessä kuluttaja-Zen vaiko palvelinpuolen Naples. Se on ilmeisesti joka tapauksessa varmistunut, että Zenistä tulee pelaajille ja ylikellottajille optimoitu superversio, jonka kellojen AMD lupaa menevän heittämällä 4..5 GHz luokkiin ja jonka kaikkia mahdollisia parametrejä voi käyttäjä itse säätää. Vaikka siru itsessään on 90 watin cpu, mukaan tulee 140 watille reitattu cooleri. Jos tämän hetken tieto 300.350 euron hintaluokasta pitää paikkansa, näyttää aika hyvältä. Low-endissä tilanne on ainakin yhtä kiintoisa, sillä nähtävästi AMD heittää i3-Inteleitä vastaan samassa hintaluokassa 4+4-ytimiset Zenit.

Kiintoisaa tuossa on se, miten ohjelmistot käyttävät useita ytimiä kaiken aikaa paremmin. Esim. Civilization 6 hyödyntää jo hyvin niin paljon ytimiä kuin sille vain voi heittää, ja kehitys kulkee muutenkin samaan suuntaan. Jos kellotaajuudet ovat suunnilleen samat, se tarkoittaisi sitä, että "pikku-Zen" ja i3:set ovat käytännössä yhtä nopeita perinteisillä huonosti skaalautuvilla peleillä ja ohjelmilla, mutta juuri jokin Civ 6 pyörii ylivoimaisesti paremmin 4+4 ytimen voimin. No, pianhan tuo selviää - 2017 on lähellä!

https://youtu.be/l0es4I-tbvM

Ja: http://wccftech.com/new-amd-zen-blender-benchmarks/

ottulo

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - marraskuu 26, 2016, 04:53:06 ap
AMD:n Zen-CPU:t tulevat ilmeisesti myyntiin tammikuun 17. päivänä.


Mielessä on pikkuhiljaa itänyt ajatus prossun päivityksestä, toisena hyvänä vaihtoehtona näyttiksen päivitys tai tuplaus (tosin pitää tarkistaa onko powerissa tarpeeksi virtaa). Taidan odotella ensi vuoden alkuun ja ostaa halvalla "vanhaa". ::)