maaliskuu 29, 2024, 08:46:23 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Pari tyhmää kyssäriä rotaeristyksestä ja salaojituksesta

Aloittaja sputnick, kesäkuu 02, 2014, 12:32:04 ip

« edellinen - seuraava »

sputnick

Eiköhän tässä oo nyt arvottu tarpeeksi, jotta voi kysyä internetiltä miten asian tola on. Googlen kautta saa hieman enemmän epäselvyyttä asiaan, mutta jos arvoisat kaikkitietävät tsilipäät valottaisivat asiaa.

ELI:

Minkäslainen routaeristys ja salaojitus kannattaa rakentaa lasiselle kasvihuoneelle.



Ensimmäisenä ajattelin, että kaivan 50cm syvän kuopan, metrin yli kasvarin mittojen jokapuolelta. Laittaisin salaojat vetämään pohjimmaiseksi, ympäri kasvarin paikan. Viettäisi oikein yhteen kulmaan ja siitä n. 5m poispäin alemmalle tasolle kasvariin nähden. Sitten tuli joku joka sanoi että hieman anturan alle styroksien päälle salaojaputket. Tästä hämmentyneenä googlasin asiaa, ja löysinkin, kaikennäköisiä ratkaisuja asian suhteen. Tästä kimmookkeena olen täällä kysymässä kasvihuoneen kanssa leikittäessä, mikä on oikea tapa. Tarvitsen ehkä jonkinsortin poikkileikkauskuvan tjms. SELVENTÄVÄÄ!! :D miten salaojat tulee routaeristykseen nähden. Kaivannot jatkuvat huomenna.

Tällähetkellä minulla on 40-50cm kuoppa 9m x 6m. Itse kasvari tulee olemaan 4m x 7m kokoinen. En ole päättänyt teenkö laatan vai pelkät anturat.  Ensin pitää päättää perustuksen teko, miten teen sen oikein notta kestävät isot ikkunapokat?


ChIlIDoG

salaoja kiertämään anturan ulkopuolelle siten että putken yläpinta on maksimissaan anturan alapohjan tasalla. Routalevy anturan yläpuolelle. Kuvia löytyy googlen kuvahaulla esim: "routasuojaus leikkauskuva"

Huru-ukko

kesäkuu 02, 2014, 16:48:28 ip #2 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 02, 2014, 16:50:54 ip käyttäjältä Huru-ukko
Jos teet 50 cm kuopan, niin pistä sen keskelle kulkemaan se salaojasi. 4 metrin leveälle kasvarille se yksikin riittää. Enempi on tietysti tässäkin parempi, jos sulla on putket sitä varten ostettu.
Itse suojaisin sen altapäin tulevalta liejulta joko kankaalla tai kaivamalla sille siihen keskelle pienen ojan johon tulee sepeliä/mursketta putken allekkin.

Puolen metrin patjalle voit ihan hyvin laittaa routaeristeet, kunhan olet tiivistänyt murskeen ja tasoittanut sen. Routaeristeiden päälle kosteussulku, eli muovia estämään maasta nouseva vesihöyry. Sen päälle raudoitettu valu. Yhtenäinen laatta on kestävä ratkaisu jos teet lasiruuduista seinät.

Jos on ylimääräistä rahaa, niin raudoitukseen voi valmiiksi kiinnittää lämmityskaapelit....

AirMan

Lainaus käyttäjältä: sputnick - kesäkuu 02, 2014, 12:32:04 ip
Sitten tuli joku joka sanoi että hieman anturan alle styroksien päälle salaojaputket.

Tuollainen voi olla perusteltu ratkaisu, jos ongelmana on sadevesi eikä maaperästä nouseva vesi. Tosin parempiakin ratkaisuja ylimääräisen sadeveden poistamiseen lienee olemassa.
Varmaa tietoa ei ole, mutta tämäkään ei ole varma tieto, koska varmaa tietoa ei ole.