huhtikuu 19, 2024, 13:20:37 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Venti-pot vs air-pot.

Aloittaja Chilijamppa, syyskuu 17, 2014, 16:14:15 ip

« edellinen - seuraava »

Chilijamppa

syyskuu 17, 2014, 16:14:15 ip Viimeisin muokkaus: syyskuu 17, 2014, 16:16:32 ip käyttäjältä Chilijamppa
No niin, kausi on taas ohi ja on aika tutkia kahden ilmastoidun ruukun eroja:



Vasemmalla 9,5 litraisessa Venti-potissa kasvaneen Fataliin juuristo ja oikealla 10 litraisessa Air-potissa kasvaneen Caramel bhut jolokia juuristo, kummankin kasvulaustana toimi kookoskuitu. Silmämääräisesti katseltuna, Air-potissa kasvaneen chilin juuret ovat selvästi tiheämmässä, kuin Venti-potissa kasvaneen chilin juuristo. 

Kumpienkin Chilien juuristo on terveen valkoista, eli homma toimii.

Lähtökohtaisesti kummatkin ruukut toimivat juurien ilmastoinnissa ja chilit voivat kummassakin ruukussa oikein hyvin, mutta annan ääneni Air-potille. Venti-potin etuna voidaan pitää kuitenkin sen edullisempaa ostohintaa. 8)


Huru-ukko

Mitenkäs se satopuoli, kummassa paremmin?.

Chilijamppa

syyskuu 17, 2014, 21:27:33 ip #2 Viimeisin muokkaus: syyskuu 17, 2014, 21:38:33 ip käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - syyskuu 17, 2014, 21:01:32 ip
Mitenkäs se satopuoli, kummassa paremmin?.


Kyllä olin huomaavinani, että airpoteissa kasvissa kasveissa oli sekä enemmän satoa/kasvit olivat isompia. Toki poikkeuksena oli se yksi minun pensasmainen matala hydridi, joka tuotti järkyttävän määrän podia kesän aikana tollaisessa venti-potissa.

Veikkaan, että jos chilejä istuttaisi vaikkapa 15 litran air-poteihin, niin tuloksena olisi mahdottoman kokoisia puskia, oksat podeista turvoksissa. 10 litraisessa air-poteissa kasvoi kuitenkin tosi hyvin olosuhteisiin nähden ja oksat olivat katkeamispisteessä podien painosta.

Näyttäisi olevan, että paras kasvatustulos saadaan aikaiseksi näillä ruukuilla käyttäen joko kookoskuitua tai jotain vastaavaa hyvin hengittävää kasvualustaa.

Chilijamppa


PP

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - maaliskuu 02, 2018, 22:43:38 ip
Miten patolevystä voi tehdä vastaavia ruukkuja:
https://www.youtube.com/watch?v=R9TNQAvjJhg


Minua häiritsi tuossa, että se löi vasaralla aina turhaan kaksi kertaa: ensin kevyesti ja sitten kunnolla. ;D

Chilijamppa

maaliskuu 02, 2018, 23:18:41 ip #5 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 02, 2018, 23:24:37 ip käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: PP - maaliskuu 02, 2018, 23:10:54 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - maaliskuu 02, 2018, 22:43:38 ip
Miten patolevystä voi tehdä vastaavia ruukkuja:
https://www.youtube.com/watch?v=R9TNQAvjJhg


Minua häiritsi tuossa, että se löi vasaralla aina turhaan kaksi kertaa: ensin kevyesti ja sitten kunnolla. ;D


Minua häiritsee eniten se homma videolla että kaveri löi koko rivistön täyteen reikiä eikä ajatellut sitä asiaa että se haittaa yläpuolelta tulevaa kastelua aika huolella:


Uudemmissa 10 litran air-potissa on kaksi ylempää rivistöä ummessa, että yläpuolelta tuleva vesi ei heti valu reunoja myöten pois, vaan imeytyy suoraan kasvualustaan.



Sivulevyn mitat aukaistuna:


Leveys: 103cm.
Korkeus: 31cm.



Pohjaosa:


koko leveys laidasta laitaan: 22,5cm.

Vuorikaskas

maaliskuu 02, 2018, 23:26:35 ip #6 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 02, 2018, 23:30:33 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: PP - maaliskuu 02, 2018, 23:10:54 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - maaliskuu 02, 2018, 22:43:38 ip
Miten patolevystä voi tehdä vastaavia ruukkuja:
https://www.youtube.com/watch?v=R9TNQAvjJhg


Minua häiritsi tuossa, että se löi vasaralla aina turhaan kaksi kertaa: ensin kevyesti ja sitten kunnolla. ;D


Oishan se voinut olla hauskempi pätkä.    Kokenut sormeenlyöjä on oppinut jotain. Tähtäyslyönti ja iskulyönti.

Tuo näyttää melko ohuelta matskulta, että viittiikö sitä sentään ostaa neljällä kympillä 20x1m.   Neljällä kympillä saisi 8kpl  20l Ventipottia.

https://www.taloon.com/patolevy-1x20m/JJ-59-40sfop/dp?openGroup=267
http://www.vplux.fi/tuotteet.html?id=37765/

PP

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - maaliskuu 02, 2018, 23:26:35 ip
Tuo näyttää melko ohuelta matskulta, että viittiikö sitä sentään ostaa neljällä kympillä 20x1m?   Neljällä kympillä saisi 8kpl  20l Ventipottia.

https://www.taloon.com/patolevy-1x20m/JJ-59-40sfop/dp?openGroup=267


Veteläähän patolevy on, mutta kyllä se pysyisi mullalla/muulla täytettynä kuosissaan. Jos tykkää näpertelystä niin ehkä kannattaa, mutta muuten aika turha lähteä tekemään itse.

Chilijamppa

Eiköhän ole parempi ostaa noita 20 litran venti-poteja, sillä jo 9,5 litran ventipot on jo tälläinen painava tekele jota käyttäisi hätätapauksessa vaikka itsepuolustuksessa:


Onhan mulla näitä kuvia nähtävästi, kun vaan etsii hieman niitä lisää.

Vuorikaskas

maaliskuu 02, 2018, 23:33:42 ip #9 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 02, 2018, 23:37:31 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - syyskuu 17, 2014, 16:14:15 ip
No niin, kausi on taas ohi ja on aika tutkia kahden ilmastoidun ruukun eroja:

Vasemmalla 9,5 litraisessa Venti-potissa kasvaneen Fataliin juuristo ja oikealla 10 litraisessa Air-potissa kasvaneen Caramel bhut jolokia juuristo, kummankin kasvulaustana toimi kookoskuitu.


Kertavertailulla en lähtisi vielä vetämään johtopäätöksiä enkä myöskään noin eri lajikkeilla ja mittaamatta lisäksi tyven paksuuden, lehvästön määrän sekä sadon. 

(edit.  PP, pystytkö leikkaamaan Jussan päiväkirjasta jostain sopivasta kohtaa katki ja siirtämään tähän jatkoksi?)

Chilijamppa

maaliskuu 02, 2018, 23:36:30 ip #10 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 02, 2018, 23:38:28 ip käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - maaliskuu 02, 2018, 23:33:42 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - syyskuu 17, 2014, 16:14:15 ip
No niin, kausi on taas ohi ja on aika tutkia kahden ilmastoidun ruukun eroja:

Vasemmalla 9,5 litraisessa Venti-potissa kasvaneen Fataliin juuristo ja oikealla 10 litraisessa Air-potissa kasvaneen Caramel bhut jolokia juuristo, kummankin kasvulaustana toimi kookoskuitu.


Kertavertailulla en lähtisi vielä vetämään johtopäätöksiä enkä myöskään noin eri lajikkeilla ja mittaamatta lisäksi tyven paksuuden, lehvästön määrän sekä sadon.


Eipäs nyt aleta vuoden 2014 juttuja tässä saivartelemaan, koska koko topikki on luotu sentään vuonna 2014... Eli jo vanha kuin synti.::)

Minä sentään yritän tässä auttaa teitä kokeilemaan uusia asioita, joten jos kuitenkin vähän rajoitetaan tätä touhua siltä osin, eikös. 8)

Vuorikaskas

maaliskuu 02, 2018, 23:38:23 ip #11 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 02, 2018, 23:41:35 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Eiku tänään sä sanoit samaa tuolla Jussan jutussa:  "Omasta mielestäni ero on melko selvä 10 litran air-potin hyväksi juurimassan tiheyttä tarkastellessa."

En tajuu nyt missä on saivartelu. Ja miksi rajoittaa normaali keskustelu.  Ja siis rajoittaa miten..

Chilijamppa

maaliskuu 02, 2018, 23:40:01 ip #12 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 02, 2018, 23:48:47 ip käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - maaliskuu 02, 2018, 23:38:23 ip
Eiku tänään sä sanoit samaa tuolla Jussan jutussa.


Niin sanoin koska pistin juttua vanha muistin mukaan ja oikea asian laita selvisi sitten tätä topikkia lukiessa.

Eli yläkuvassa vasemmalla 9,5 litran Venti-pot ja oikealla sitten se 10 litran air-pot.

Katsoppas nyt näitä kuvia vielä uudestaan:



Eli tässä tuon vasemman 9,5 litraisen venti-potin juuripaakku ilman tuota ravistelua:


Tässä sitten tuon 10 litran air-potin juuripaakku hyvin vähäisellä esiravistelulla:


Näistä kuvien perusteella voidaan tehdä kuitenkin joitakin johtopäätöksiä juurien tiheyksistä.

Vuorikaskas:

Minä vain koen tuon sinun kirjoitustyylin jotenkin ahdistavaksi/epäystävälliseksi, vaikka sinä et välttämättä sitä itse huomaa omasta mielestäsi...Ehkä se on vain sinun tyylisi kirjoittaa asioista vähän niinkuin suoraan. ::)


Vuorikaskas

maaliskuu 02, 2018, 23:51:20 ip #13 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 02, 2018, 23:52:52 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - maaliskuu 02, 2018, 23:40:01 ip
Vuorikaskas:

Minä vain koen tuon sinun kirjoitustyylin jotenkin ahdistavaksi/epäystävälliseksi. ::)


No voi hitsi.  :(   Onko siinä jotain vikaa?  edit. Kyllä haluan pelkistää ja osua aiheitten ytimiin.  Olen kirjoittanut aika paljon ja pidän siitä.

Chilijamppa

maaliskuu 02, 2018, 23:55:19 ip #14 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 03, 2018, 00:00:34 ap käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - maaliskuu 02, 2018, 23:51:20 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - maaliskuu 02, 2018, 23:40:01 ip
Vuorikaskas:

Minä vain koen tuon sinun kirjoitustyylin jotenkin ahdistavaksi/epäystävälliseksi. ::)


No voi hitsi.  :(   Onko siinä jotain vikaa?


No kun minun tyylini on Savolainen lupsakka jutustelu ja sitten kun sitä vastassa on ehkä luonteeltaan/kirjoitustavaltaan topakampi Uusimaassa asuva pitkän linjan chilikasvattaja, niin jotenkin koin vaan sinun tuon kirjoitustyylin oudoksi..Että olisin tehnyt jotain todella väärin ja nyt minua vihataan täällä tms. jotain vastaava, vaikka yritin tässä vaan auttaa parhaani mukaan ilman mitään turhia taisteluita. :(

Chilijamppa

maaliskuu 03, 2018, 00:08:19 ap #15 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 03, 2018, 00:16:35 ap käyttäjältä Chilijamppa
En väitä että Venti-potit ovat mitenkään huonoja verrattuna air-poteihin, itse asiassa ne näyttävät olevan varsin hyviä hinta/laatusuhteeltaan muutaman kerran kalliimpaan air-poteihin nähden ja todellisessa kasvatuksessa ne ovat varsin lähellä noita air-poteja, joten enemmän kyse tulee siitä että kumman koet paremmaksi omalla kohdallasi.

Itse tykkään henkilökohtaisesti enemmän noista air-poteista, koska niiden sisällä oleva irtopohja on paljon ruukun todellista pohjaa ylempänä ja juuret eivät näin seiso aivan niin herkästi vedessä pitkiä aikoja kerrallaan, jos epähuomiossa satun kastelemaan kasveja vähän liian paljon kerralla.

Jos saat jotenkin pysymään tuon Venti-potin pohjaosan niin, ettei se seiso lannoitevedessä pitkiä aikoja kerrallaan missään vaiheessa niin todennäköisesti homma toimii silläkin todella hyvin.

PP

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - maaliskuu 02, 2018, 23:33:42 ip
(edit.  PP, pystytkö leikkaamaan Jussan päiväkirjasta jostain sopivasta kohtaa katki ja siirtämään tähän jatkoksi?)


Periaatteessa joo kai pystyy niin, että ketjun katkaisee tietystä kohtaa ja liittää loppuosan toiseen ketjuun. Ne viestit vaan tulee siihen toiseen aikajärjestykseen eli ei välttämättä loppuun, mikä voi olla sekavaa.

Vuorikaskas

maaliskuu 03, 2018, 00:21:01 ap #17 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 03, 2018, 00:25:30 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Vastaus #14 /savolainen lupsakka

Näähän on mitä arvokkaimpia juttuja missä on kuviakin. Minä en ole chileissä edes kauheen kokenut, mutta paremmin laajemmin puutarhanhoidossa ja hyötykasvien kanssa. Sitten on kanssa akvaarioharrastusta pitkältä linjalta, jossa biologia ja kemia typenkiertoineen kaikkineen ei ole ollenkaan pahaksi näissäkään jutuissa.

Kun en ole täällä pitkään mukana ollutkaan, on edelleen hyvinkin tulokasmainen olo ja siksikin sitä ehkä skarppaa välillä liikaakin eli koitaa parastaan - joka sitten taas voidaan ottaa ajoittain pahimmin päin. Tykkään ruotia asioita mahdollisimman syvälle, kääntää kaikki kivet mitä huomaan, sillä se lisää tietoa ja ymmärrystä. Tämä on siis tapani ja taktiikkani ajatella myös: Kirjoitan - siis ajattelen - ja löydän uutta.  Näin siis parhaimmillaan. Sellaista vastavuoroista totuudenetsintää, ideointia ja kyseenalaistamista, jonka johdosta oma kirjoittamiseni on muotoutunut myös (ainakin ideaalissa) tarkaksi varsinkin ilmaisuissa sanonko jokin asia on jotenkin vai että se vaikuttaa olevan. 

Täysin varmoja, absoluuttisen varmoja, asioita maailmassa on kovin vähän. Se mikä elää, myös kuolee. Ja mitäs muuta.  Mutta sitten niitä yhteisiä asioita, joista yleensä aletaan olla aika varmoja ihmisten kesken, niitä on laajemmin. Mikä on totta ja milloin tuo totuus on totta, on tietenkin mielenkiintoisimpia ja olennaisimpia asioita maailmassa.  (Siis minun mielestäni, lisään - ja olisin ollut lisäämättä itsestäänselvyyden jos en olisi saanut tätä huomautusta ja palautetta tyylistäni.)

Chilijamppa

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - maaliskuu 03, 2018, 00:21:01 ap
(Siis minun mielestäni, lisään - ja olisin ollut lisäämättä itsestäänselvyyden jos en olisi saanut tätä huomautusta ja palautetta tyylistäni.)


Itse olen ollut/olen aina välillä vähän sellainen keljumainen mies todellisessa elämässä vaikka yritän kirjoitella vähemmän kärkkäästi täällä netissä ihmisille ettei tule liian kovilla jutuilla pahoitettua kenenkään toisen mieltä ainakaan kovin pahasti, ettei siitä pinteestä sitten keskustelemalla mukavia lopulta selviä paremmalle puolella ja oppia ikä kaikki, niinhän ne tuppaa sanomaan. 8)

Vuorikaskas

maaliskuu 03, 2018, 00:33:38 ap #19 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 03, 2018, 00:40:48 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Kummat on enemmän rei'itettyjä,  Airpotit vai Ventipotit?   Tuolla toisaalla aiemmin utelin että miten käytännössä eroaisi ämpiri, jokon olisi porattu todella runsaasti reikiä. Esimerkiksi reikää olisi 1/3 pinnoista?  Vai mikä reikien osuus noissa valmiissa oikein onkaan.  ed.  9,5l Ventipotin kuvaa edellä katsoen, reikää on sivuilla ehkä 1/5 pinta-alasta aaltoilevassa osassa.