toukokuu 13, 2024, 19:41:02 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Taas mennään. Kausi 2018.

Aloittaja Nike, joulukuu 05, 2017, 23:02:08 ip

« edellinen - seuraava »

Nike

joulukuu 05, 2017, 23:02:08 ip Viimeisin muokkaus: joulukuu 05, 2017, 23:50:34 ip käyttäjältä Nike
Nonniin.  :o

Muutama vuosi vierähtänyt kun viimeksi tänne kirjoittelin. Olen kyllä jotakuinkin joka kausi chilejäkin kasvattanut, mutta painopiste on ollut milloin koristekasveissa, eksoottisissa puissa, vihanneksissa, yms. Kasvattelu on siis jatkunut koko ajan, ja nyt tuntuu että chilit voisivat ottaa taas vähän isompaa siivua elämästä.

Minulla olisi nyt pieni huone joka omistaa kokonaan taimikasvatukselle kunnon valon alla, miksei aikaisten yksilöiden sadottamisellekin. Pihalla on pieni kasvihuone jonka ostin viime kesänä, ja jonka ensimmäinen kausi oli aikamoinen epäonnistuminen; kylmä kesä, liian täyteen ahdettu kasvutila (home, kotilot), liian myöhäinen taimettaminen tomaateilla ja chileillä, sekä liiallinen typpilannoitus. Kesältä säästin kuitenkin ruukkuun ja ledien alle Carolina Reaperin ja Rocoto Guatemala Orangen.

Eli nyt ajattelin lähteä ajoissa liikkeelle. Muistelisin että paras chilikesäni alkoi myös edellisen joulukuun alkupuolella. Kylvin nyt aluksi pieniin verkkoruukkuihin kookoskuituun lajikkeet Tepin, Jamy, Cascabel, Jamaican Hot, Ancho Poblano ja Trepadeira Werner. Ruukut vatiin, elmukelmu päälle ja lämpömatto alle. Kun tulevat ylös niin annan aluksi madonkakkaliuosta ja sitten laimeaa lannoitetta. Ja sitten multaan.

Jos olen jotain kasveista oppinut näinä vuosina, niin tiivistäisin ne ehkä seuraavasti (muitakin lähestymistapoja toki on):
- komposti rulettaa. Se ei ole mikään nopea tie, mutta kun kompostikierron saa toimimaan ja maaperän eläväksi, niin puutarhurin tehtävät vähenevät vuosi vuodelta.
- ruukkukasvatuksessa tärkeintä on kasvualustan rakenne, tarpeeksi niukka kastelu ja maltillinen lannoitus; molemmissa vähempi on parempi. Ja isompi ruukku on yleensä parempi.
- monimuotoisuus, vuoroviljely, riippuvuussuhteet kasvien/sienien/mikrobien yms välillä. Näitä ei voi koskaan täysin ymmärtää mutta niiden mukana voi yrittää juosta. Tästä voi johtaa esimerkiksi sen, ettei myrkyttäminen mielestäni ole ikinä tarpeellista (mäntysuopaa en laske myrkyksi...), jos kasveissa on tuholaisia niin jotain on mennyt pieleen jo paljon aiemmin.

Okei tarpeeksi paatosta.... katsotaan miten homma lähtee käyntiin. Asiat mitkä kiinnostaisi olisi ainakin tieto avomaachileistä (homma on varmaan edennyt sitten Aji Perkeleen metsästyksen? :) ) , ja yleisen kasvihuonetaito; vedätin todella kasvarin hankkimisen näin pitkälle ja jotenkin tuollaisen rajatun ja pienen kasvatustilan hallitseminen olikin sitten yllättävän erilaista/vaikeaa....

Niin ja Hainan Yellow Lanternin siemenet myös tilattu; erittäin hienoa toimintaa täytyy sanoa tämä projekti mistä olen lukenut! :)  :thumbup:

Mummoni viljelyohje:"Juuret tulevat multaan."