huhtikuu 16, 2024, 22:35:15 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Mistä kasvarinrakennustavaraa

Aloittaja Tupakka, syyskuu 12, 2006, 00:02:05 ap

« edellinen - seuraava »

Tupakka

Joo no itseasiassa pitkän mietinnän jälkeen olen siitä moduulipohjaista jo suunnittelemassakin.

Kuitenkin haluaisin vielä tietää, että miten tuo Sauli ne kiinnittelee.
Joo.

Sauli Särkkä

Jahas, että modulipohjainen ratkaisuni saa kannatusta ;)

Jeps, eli koko kasvarissa ei ole yhtäkään naulaa. Eniten on käytössä 75-80mm ruuveja puu-puu -liitoksissa ja n. 40-45mm ruuveja 3-5 kpl/kulmaraudan puolikas.

Elementit on liitetty toisiinsa 80mm ruuveilla.

Purkuun (muutostöitä varten, yksin) meni viime kesänä n. vartti, sisältäen röökitauon. Kasaaminen modausten jälkeen kesti luokkaa 45 minuuttia. Ei siis järin suuritöinen homma.

Nyt muutaman viikon sisään kun tuon tuosta puran pois, olettaisin operaation kestävän korkeintaan kaksi tuntia, sisältäen lukuisat savuketauot, tavaroiden kantamisen kasvarista varastoon ja varastoelementtien läjäämisen peräkärryn päälle. Kärrymatka meiltä porukoille vie viitisen minuuttia (lastenhoito järjestyy suht. nopeasti, tarvittaessa, kun myös anoppilaan on matkaa sen viiden minuutin ajomatkan verran). Lastin purku (viiden elementin, pohjakehikon + lattian meinasin jättää sijoilleen talveksi, kun se on hyvä alusta muuhun säätämiseen) vie muutaman minuutin, kun kaksi miestä sen tekee. Pressu päälle talveksi ja odottamaan maalis-huhtikuuta ;)

Eiku piirtelemään, kyllä se sieltä lähtee :)

Ai niin, mitoita tuuletusluukut REILUNKOKOISIKSI.


-Sale
Sauli Särkkä

#002

Sauli Särkkä

Niin, se elementtirakenteisen kasvarin lisämateriaalitarve: laske montako pystypuuta tarvisit normaalist: neljä. Elementtien kanssa tarvitset jokaisen seinän osalta kaksi kappaletta, eli niitä tarvitset nyt kahdeksan kappaletta. Laske keskikorkeus näille ja kerro se kahdeksalla. Katon osalta sama homma, eli yläreunat kiertävä puutavaramäärä on kaksinkertainen. Muuten "vakio".

Tarkka määrä riippuu tietenkin kasvarin koosta.



-Sale
Sauli Särkkä

#002

Tupakka

Täytyy nyt kyllä vielä miettiä, vaikka piirtelyn jo olinkin aloittanut...

Suunnitelmissa oli kuitenkin sellainen 15 neliöinen(3x5metriä) kasvari, joten tuo moduulipohjaisuus saattaisi tulla hieman kalliiksi. Katsotaan katsotaan.. teen ensin piirustukset moduulipohjaiselle ja lasken metrimäärät ja hinnat, ja siitä sitten päätän teenkö sitä vai en. Nimittäin luulen, että 15 neliöisen tapauksessa tuo hintalisä saattaisi kohota moduuliratkaisussa jonnekkin pilvien yläpuolelle.

Tähän mennessä olen saanut piirustuksissa pohjan lautatarpeeksi 22 metriä joka tekee rahassa varmaan sellaiset 20. Piirtämääni oviseinää en ole vielä ehtinyt laskea. Enkä muita seiniä piirtääkään.

EDIT: Täytyyköhän tuolle jotain lupaakin siis hankkia kun rivarissa asustelee?
Joo.

JartsaP

Mieti nyt sekin, että miksi se pitäisi saada purettua talveksi? Talvi kestää "vain" muutaman kuukauden. Mitä siitä, jos se kasvari on siellä tyhjillään sen ajan?

Säilytät vaikka polkupyörääsi siellä sen ajan.

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "JartsaP"Mieti nyt sekin, että miksi se pitäisi saada purettua talveksi? Talvi kestää "vain" muutaman kuukauden. Mitä siitä, jos se kasvari on siellä tyhjillään sen ajan?

Säilytät vaikka polkupyörääsi siellä sen ajan.


No ongelmana on lähinnä tuon kasvarin katto sekä talon katto. Kasvarin katossa on se vika, että suuri lumikuorma ei välttämättä halua tippua sieltä alas, joten jos lumisadetta on luvassa niin mihkään ei voi lähteä kun pitää aina illalla viimestään käydä poistamassa lumet sieltä. En sitten tiedä kuinka jyrkkä tuon pitäisi olla, mutta suunnitelmissani kaltevuus on vain puoli metriä 3 metrin matkalla.

Se toinen ongelma on siis tuo talon katto mistä lunta voi tippua kasvarin päälle ja semmoisen kymmenen metrin korkeudesta kovaa lunta ei tee välttämättä hyvää.

Mutta onhan tässä tämä talvi aikaa miettiä ja katsella mihin nuo lumet tuolta katolta tipahtelevat.

Mutta mites tuommoinen höyläämätön ja käsittelemätön puu säilyy talvella tai etenkin keväällä kun on märkää ja lumi sulaa?
Joo.

tknummelin

Lainaus käyttäjältä: "Tupakka"
Mutta mites tuommoinen höyläämätön ja käsittelemätön puu säilyy talvella tai etenkin keväällä kun on märkää ja lumi sulaa?


Sää sen säänkestävästi käsittelet, ts. maalaat. Eli et tee niinkuin minä :) Minun kasvari oli tarkoitettukin yksikesäiseksi. Kun et nyt mitenkään sitä pääse etähoitamaan...

Espelt

Lainaus käyttäjältä: "Tupakka"

EDIT: Täytyyköhän tuolle jotain lupaakin siis hankkia kun rivarissa asustelee?


Niin no, te omistatte rivitaloyhtiöstä osakkeita jos ette ole vuokralla ja kaiken konkreettisen omistaa em. yhtiö. Kannattaa ottaa isännöitsijään yhteys ja kysellä koska jo järjestyssäännöt saattavat kieltää kasvihuoneen. Monissa kaupungeissa järjestyssäännöt kieltävät kasvihuoneet jopa omakotitaloissa, koska ne ovat usein romujen säilytyspaikkoja.
-Vaikeaa olla uskottava jos kaikki muut ovat väärässä-

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "Espelt"Niin no, te omistatte rivitaloyhtiöstä osakkeita jos ette ole vuokralla..


Entäs jos olemmekin vuokralla? Eli maksamme vuokraa tästä kämpästä VVO:lle.

LainausKannattaa ottaa isännöitsijään yhteys ja kysellä koska jo järjestyssäännöt saattavat kieltää kasvihuoneen.


No sen teemme ja onneksi tuo mutsi on varaluottamushenkilö, niin ehkä se auttaa ainakin jonkun verran. Periaatteessa kyllä rikkoisin nytkin jo niitä sääntöjä koska tuommoinen pieni kasvari takapihallahan on nytkin..

Lainaus käyttäjältä: "Espelt"Monissa kaupungeissa järjestyssäännöt kieltävät kasvihuoneet jopa omakotitaloissa, koska ne ovat usein romujen säilytyspaikkoja.


Onko helsinki kieltänyt?
Joo.

thp

Lainaus käyttäjältä: "Tupakka"
Mutta mites tuommoinen höyläämätön ja käsittelemätön puu säilyy talvella tai etenkin keväällä kun on märkää ja lumi sulaa?


Kyllä se käsittelemättäkin pari-kolme vuotta ympäri kestää pystyssä, jos ei välitä siitä, miltä se näyttää, tuntuu ja haisee. Ja jos sivellin pysyy kädessä, niin puunsuoja (valtti) siihen kannattaa vetää ennemmin kuin suoraan maali. Pelkkä maali ropisee siitä aika sukkelasti.
#005
Capsicum misinformation on message boards since 2006

JartsaP

Mä laitoin pellavaöljy-tervaseosta, ns. roslangin mahonkia. Tämä oli nyt kolmas kesä sille, ja ainakin vielä on tukevasti pystyssä. Osaan runkoa tuli ennen em. seosta myös Pellavainen homeenestoainetta, se vain loppui kesken enkä jaksanut lähteä hakemaan lisää, siksi vain osaan. Pelkkä tervakin olisi varmaan toiminut, mutta tuo seos käsittääkseni imeytyy paremmin ja suojaa siten syvemmältä, lisäksi se vernissa (keitetty pellavaöljy) siinä seoksessa kovettuu, kun taas pelkkä terva jää aina tahmeaksi ja tahraavaksi. Näin ainakin olen ymmärtänyt. Homeen/lahonestoaineen päälle toki voisi vetää myös maalin, mutta itse välttelin kaikkea mahdollisesti myrkyllistä, kun kasvari kuitenkin on syötävän kasvatukseen ja toisinaan runsas kosteus sekä vaihtelevat lämpötilat saattaisivat irroittaa maaleista jotain epäterveellistä.

H-Bomb

Hieman tietoa omasta kasvaristani.

Itse tein oman kasvarin "kakskakkosesta" eli 5x5cm painekyllästetystä höyläämättömästä tavarasta. Ainoastaan pohjaneliö on "kakkosnelosesta" eli 10x5cm painekyllästetystä. Aluksi tein pienen kasvarin ja vuotta myöhemmin laajensin sitä erillisellä laajennusosalla. Seinät on muovitettu molemmin puolin. Vanhalla puolella olen käyttänyt UV-suojattua muovia ja se on 2 talven jälkeen edelleen hyvässä kunnossa. Uudelle puolelle eli laajennusosalle viritin ns. EVA-kalvoa, joka on kalliimpaa ja parempaa ja se on kestänyt ongelmitta nyt yhden talven yli.

Painekyllästetty puutavara, kunnon muovi ja äärimmäinen määrä ruuveja ja niittejä vie kyllä oman lovensa lompakosta, mutta on silti paljon halvempaa kuin valmiin ostaminen. Siihen päälle vielä kaksi kattoluukkujen automaattiavaajaa (muistaakseni á 40e ?) ym. pikkusälää. Mutta ylpeänä voin ainakin sanoa kasvattavani chilit itse rakennetussa kasvarissa.

Pohjasta unohtuikin kertoa. Kasvari on siis rakennettu pelkälle tasoitetulle maalle. Ei mitään pohjavalua tms. Maapohjan päälle on laitettu 5cm routastyroksilevyt, joiden päälle siis kasvusäkit tulevat. Ruukuissa en ole kasvattanut kuin yhden Aji Goldenin, muuten olen suosinut säkkejä.

Omassa kasvarissa olen suosinut harjakattoista mallia. Hieman erikoinen ratkaisu on myös se, että seinät on viistottu. Noista syistä johtuen en ole käyttänyt (=voinut käyttää) mitään valmiita kulmarautoja tms., vaan ainoastaan ruuveja ja sahaa. Korkeus on harjan kohdalla kahden metrin luokkaa, reunoilla vähemmän. Toistaiseksi kasvari on kestänyt lumikuormat ongelmitta, mutta kattopinta-ala onkin aika pieni; onhan kasvarikin pieni.

Viime kesänä vedin kasvariin maakaapelin, joten tämän kevään pääsin aloittamaan lämmittimen kanssa. Ja sen kyllä huomaa kasvuvauhdissa! Tasainen lämpö heti alussa sai kasvit aloittamaan kasvun melkein heti, joten myöhäinen kauden aloitus ei haitannut. Otin pienoisen riskin, kun en käyttänyt harsoja, mutta se kannatti sillä yksikään ei palanut ja kasvu ei todellakaan pysähtynyt. Siinä suurena tekijänä on varmasti hieman matta eva-kalvo, joka diffusoi valoa jonkin verran. Tai näin ainakin itse luulisin.

Saa esittää tarkentavia kysymyksiä.

-Harry
H-Bomb - The Fiery Finn
http://www.h-bomb.biz

Janne

Lainaus käyttäjältä: "H-Bomb"
Maapohjan päälle on laitettu 5cm routastyroksilevyt, joiden päälle siis kasvusäkit tulevat.
...
Viime kesänä vedin kasvariin maakaapelin,
-Harry


Pohjalevyjen kesto käytännössä, kävelyä ei varmaan kärsi?

Mitä lämppäriä olet käyttänyt? Itsellä on ollut puhallin ja kokeeksi viime yön oli päällä pienimmällä mahdollisella säädöllä. Ulkona +8 ja sisällä +17 :)
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

H-Bomb

Kyllä minä niiden levyjen päällä olen kävellyt joka kerran, kun kasvarissa käyn. Alussa levyistä kuului risahduksia ym., kun maa levyjen alla ei ollut vielä tasoittunut tarpeeksi, mutta enää ei sitäkään. Kyse on vain siitä, miten tasainen maa sattuu levyn alla olemaan. Jos maassa on kuoppa, niin levy oletettavasti murtuu, jos astuu kuopan kohdalla levyn päälle.

Minulla on sellainen puhallintyyppinen sähkölämppäri, jossa on termostaatti. Vastuksessa kaksi asentoa. Tuossa kuva:

Lämmitin

Tuo riittää pitämään lämmöt aisoissa, kun kasvarissa on tuplamuovitukset.

Joitakin kuvia kasvarista:

Kasvihuone

Unohtui mainita, että alussa käytin kasvarissa tuplamuovituksen sijasta sisäpuolella hallaharsoa, mutta se ei osoittautunut toimivaksi ratkaisuksi. Nykyisin siis tuplamuovit.

-Harry
H-Bomb - The Fiery Finn
http://www.h-bomb.biz

Tupakka

Kohta kun alkaa nuo piirustukset olemaan valmiita niin viritänpä tuon skannerin kuntoon ja laitan ne kuvat tänne raadin arvosteltaviksi ja kritisoitaviksi.

Yksi juttu Sauli...

Mihin sitä reunaa siinä katon syrjässä tarvitaan? Nostamiseen? Eikö siihen halvemmalla pientä kahvaa saisi?
Joo.

tknummelin

Lainaus käyttäjältä: "Tupakka"
Mihin sitä reunaa siinä katon syrjässä tarvitaan? Nostamiseen? Eikö siihen halvemmalla pientä kahvaa saisi?


Quottaan nyt sinua, vaikka ei olisi tarvistakaan. Tuo Salen lippahan on selkeästi tyylin 8) takia olemassa, correct me if I'm wrong.

Ja asiaan. Tuossa joku (:oops:) jo aiemmin sanoi, että sen kasvarin rakentaminen *itse* tuottaa tietynlaisen tyydytyksen. Eipä juuri voisi olla enempää oikeassa! Vaikka perisit molemmat vanhempasi tänään illalla, niin tee silti kasvari ihan itse (apu toki sallittu), se tuottaa aivan mielettömän tyydytyslatauksen, kun saa kerättyä oman sadon omasta, itse tehdystä kasvarista!

Tupakka

No omiin suunnitelmiini en sitä lippaa kuitenkaan laittanut.

SUUNNITELMAT

En skannannut pohjaa joka on käytännössä samanlainen kuin katto. Vain muovi erottaa ne.

Kustannuslaskelmissani sain tämmöisen kasvarin hinnaksi jotain 2 hunttia(200€ siis). Vähän iso kasvari tämä on tämmöisen pienen rivarin takapihalle.

Ongelmana on kyllä luvat. No jos edes pienempään suostuisivat niin voi pienentää suunnitelmia.

MIELIPITEITÄ JA KOMMENTTEJA KIITOS!!
Joo.

Sauli Särkkä

Kuvat ovat ihan pätevät, ei siinä mitään. Hienosti piirrelty, kun noin selkeätkin ovat.

EDIT: Niin, Tommi on ihan oikeassa, eli enimmäkseen "lookin" vuoksi lipan laitoin. Toinen on se, että on paikka josta tarvittaessa nostaa, jos sen saranoi ylähirteen. Kolmantena siihen on kätevä viritellä jonkinlainen ränni, joka sitten kerää vettä mukavasti, esim. kastelu-, täydennys- ja sumuttelukäyttöön.

Noista tuuletusluukuista. Jos olisin sinä, kasvattaisin niiden kokoa pystysuunnassa ehkä vielä hieman lisää, luokkaa 30% lisää. Ensikesän modaukset omaankin kasvariin ovat ainakin tuuletusluukkujen suurennus yli kaksinkertaisiksi, sekä yhden luukun tekeminen takaseinään (korkeampi seinä, jonne lämpökin luonnollisesti nousee).

Vinotukien määrä ei voi koskaan olla liian suuri. En huomannut katsoa vinotukien tarkkoja mittoja, mutta kannattaa käyttää jokaisessa elementissä, jokaisessa suorakulmaisessa nurkassa, samanmittaista kampetta. Niitä on kätevää tehdä sarjatyönä iso kasa kerralla. Ja tosiaan joka ikiseen suorakulmaiseen nurkkaan, kun tuo rakenne nyt vaikutti modulirakenteelta.



-Sale
Sauli Särkkä

#002

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "Sauli Särkkä"Kuvat ovat ihan pätevät, ei siinä mitään. Hienosti piirrelty, kun noin selkeätkin ovat.

EDIT: Niin, Tommi on ihan oikeassa, eli enimmäkseen "lookin" vuoksi lipan laitoin. Toinen on se, että on paikka josta tarvittaessa nostaa, jos sen saranoi ylähirteen. Kolmantena siihen on kätevä viritellä jonkinlainen ränni, joka sitten kerää vettä mukavasti, esim. kastelu-, täydennys- ja sumuttelukäyttöön.

Noista tuuletusluukuista. Jos olisin sinä, kasvattaisin niiden kokoa pystysuunnassa ehkä vielä hieman lisää, luokkaa 30% lisää. Ensikesän modaukset omaankin kasvariin ovat ainakin tuuletusluukkujen suurennus yli kaksinkertaisiksi, sekä yhden luukun tekeminen takaseinään (korkeampi seinä, jonne lämpökin luonnollisesti nousee).

Vinotukien määrä ei voi koskaan olla liian suuri. En huomannut katsoa vinotukien tarkkoja mittoja, mutta kannattaa käyttää jokaisessa elementissä, jokaisessa suorakulmaisessa nurkassa, samanmittaista kampetta. Niitä on kätevää tehdä sarjatyönä iso kasa kerralla. Ja tosiaan joka ikiseen suorakulmaiseen nurkkaan, kun tuo rakenne nyt vaikutti modulirakenteelta.



-Sale


Joo no noita tuuletusluukkuja on onneksi aika helppo kasvattaa ilman kovinkaan suuria lisäkuluja. Ja vinotukien paikkaa olen yrittänyt vilkuilla vähän sinun suunnitelmistasi. Että mihin tarvii ja mihin ei.

Onneksi olen tehnyt tuon myös niin, että tuota mittakaavaa on helppo muuttaa, että saan siitä vaikka heti neljäsosan pienemmän jos on liian suuri tuohon takapihalle. Olen nimittäin laskenut että, juuri ja juuri mahtuisi tuo 15m2 tuohon nurmikolle sillälailla, että ovenkin(ja luukut saa vielä auki.
Joo.

Toivo

Hienot suunnitelmat. Meillä ei ollut suunniltelmia, isä rakensi sellai ku mieleen juolahti :D   Ja hyvä tuli, koska isä on aika hyvä rakentaja.