maaliskuu 29, 2024, 08:09:39 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Aloittelija kysyy: Lämpötila?

Aloittaja Sunnikka, huhtikuu 28, 2005, 08:49:23 ap

« edellinen - seuraava »

Sunnikka

Hei kaikille!

Olen tänään aikonut istuttaa Habanero Orangea sekä Aji Cristalia, lueskelin sivuilta että ihanteellinen lämpötila idätykseen ja kait muutenkin olisi 27-30 astetta. Mittailin tuossa eilen asunnon sisälämpötilaa ja tulos on 24-25 astetta.. Onko pilkun päälle?
Vai minkälaisia lämmityssysteemeitä olette itse keksineet? Mielellään myös halpoja... ;)
Hurrrrrrrjan hyvää.
#293

http://sunnikka.vuodatus.net
-Sunnikan (B)Lokikirja. Elämää tai ei.

kyris

Hyviä paikkoja idättää on esim. jääkaappien ja pakastimien päällä, yleensä erinäiset sähkölaitteet tuottaa mukavasti hukkalämpöä, joka kannattaa valjastaa käyttöön.

Sunnikka

Ei huono idea.. meillä on vaatekomerossa toinen pikkujääkaappi, sen päällähän se sitten menisi. Tosin valo on sitten ongelma.. Onko auringonvalo välttämätön, vai riittääkö esim. energiansäästölamppu? Eikös kasvit saa jotakin systeemiä (selkeästi sanottu x) ) auringonvalosta?
Hurrrrrrrjan hyvää.
#293

http://sunnikka.vuodatus.net
-Sunnikan (B)Lokikirja. Elämää tai ei.

Herpiili

Itämisvaiheessa eivät tarvitse valoa, kunhan ovat sitten nousseet pinnalle niin siirrä vaikkapa ikkunalaudalle tai sitten lisävalaistuksen alle, energiansäästölamppu on hyvä vaihtoehto.

Anonymous

ja nythän tuli mieleeni että meillähän kotona paahtaa 2 tietokonetta, ei muuta kuin monitorien päälle kermaviilipurkit :D

Sunnikka

niin ja tuo Guest olin minä, unehtu kirjautua sisälle..
Hurrrrrrrjan hyvää.
#293

http://sunnikka.vuodatus.net
-Sunnikan (B)Lokikirja. Elämää tai ei.

JuAn

Kannattaa muistaa varovaisuus näiden sähkölaitteiden kanssa. En suosittelisi laittamaan monitorin tai telkkarin päälle mitään mistä voi tippua vettä tai multaa laitteiden sisään! Itse olen pitänyt vessan peilikaapin päällä, jonka loisteputki pitää lämpimänä.

Ite olen ihmetelly, että onko se lopulta ideaali tapa järjestää lämpö tulemaan alhaalta. Toki purkki lämpenee, mutta voiko kasvi alkaa itämään väärään suuntaan tämän vuoksi?  :?

Petri

Lainaus käyttäjältä: "JuAn"

...

Ite olen ihmetelly, että onko se lopulta ideaali tapa järjestää lämpö tulemaan alhaalta. Toki purkki lämpenee, mutta voiko kasvi alkaa itämään väärään suuntaan tämän vuoksi?  :?


En tiedä ideaalista, mutta kyllä mulla ainakin iti ihan oikeaan suuntaan ja huomattavasti paremmin patterin ja vessan valon päällä, kuin sähköpatterin vieressä uudessa kämpässä...

Sähköpatterin vieressä lämpötilan vaihtelu tietysti voi vaikuttaa asiaan...

-Petri

Poppamies Tuliliemi

Kyllä se on painovoima joka siihen itämissuuntaan vaikuttaa, ja sen jos onnistutte kääntämään niin Nobel, ja heti!  :wink:

Joku puhui joskus että muutaman watin vaatekuivaimet olisivat halpoja ja hyviä itävien kasvien lämpötilan säätöön, mutta itse en ole kokeilemaan päässyt...
"In sudore vultus tui vesceris pane"

Anonymous

Jossain harakiriliikkeessä (Hongkong, Lidl, Tarjoustalo tai vastaava) myytiin tyrkkyhinnalla kengänkuivaimia. Eli siis sellaisia kikottimia, jotka työnnetään kengän sisään ja johto seinään. Tuollaisista sais varmaan viritettyä jonkun näköisen lämpösysteemin idätystä varten. Noissa kengänkuivaimissa ei hinta päätä huimannut, taisi olla muutaman euron, alle 5 kuitenkin.

Pitäiskö lähtee kiertelemään noita liikkeitä seuraavaa idätyskautta ajatellen...