toukokuu 14, 2024, 08:03:05 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Mansikka - Kuukausimansikka .. ?!

Aloittaja sorrii, toukokuu 03, 2013, 15:41:33 ip

« edellinen - seuraava »

0lli

Lainaus käyttäjältä: San-M - toukokuu 05, 2015, 11:05:41 ap
Ohho! 0llilla tosi komea mansikka.
Why doesn't mine look like that...

Oma kuukausimansikka "rügen". Samassa rasiassa kaksi taimea. Nää on ainoat jotka on nupulla, vaikka samaan aikaan idätetty myös viisi muuta. Amppelimansikka temptation idätetty kuukautta myöhemmin, eikä vielä mitään.



Kiitokset! :) Sama lajike tuo minunkin, ilmeisesti hyvin viihtynyt ledien alla ^^
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

ottulo

Melkein ehdin kysyä onko teillä yksi vai useampi taimi per purkki, mutta tuossahan se yllä lukee. Mun Rügenit on vasta muutama päivä sitten itänyt, eli ei kannattane vielä haaveilla suurista sadonkorjuujuhlista. :D

0lli

Lainaus käyttäjältä: ottulo - toukokuu 05, 2015, 12:55:47 ip
Melkein ehdin kysyä onko teillä yksi vai useampi taimi per purkki, mutta tuossahan se yllä lukee. Mun Rügenit on vasta muutama päivä sitten itänyt, eli ei kannattane vielä haaveilla suurista sadonkorjuujuhlista. :D


Joo hidasta on kyllä alkuun tuon kasvu! Itsellä tosiaan yksi taimi vain tuossa :)
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

Huru-ukko

Idättelin ne lautalla, ja laitoin sitten taimimultaan kanankoipi dynoon sirkkalehtiset parin sentin välein. N.50 kappaleesta voi sitten valita parhaita pitkin pihaa istuttettavaksi  taimikasvatuksen jälkeen ::)....
N. sata sirkkalehtistä olisi vielä idätyslautalla jäljellä  :o.

sorrii

Mä laitoin muutaman hassun Alexandria-nimisen kuukausimansikan itämään samaan boksiin tomaattien, pitahayan, mansikkaguavan, tomatilloijen senkä 3 lajia tupakkakasveja. Jostain ihmeellisestä syystä kaikki masikat kuolivat ihan pieninä. Pitahayat näyttävät olevan elossa, mutta kasvavat tosi kummallisen hitaasti. Tomatilloille on muutenkin tyypillistä että sen kasvuunlähtö on hankalaa jha suuri osa näivettyy pystyyn. Alustana muuten kookos/perliitti 3/1 ...

Oon tässä uteliaana miettinyt johtuuko noiden pikkuisten kuoleminen ja kituminen vaan siitä että olen lisännyt lannoitetta isompien kasvien tarpeiden mukaan lähinnä. Vai voisivatko tässä jyllätä kasvien salaiset taistelukemikaalit joilla ne valtaavat elintilaa  ???

Tomaatit ja nuo kummalliset voikukanlehden näköiset mansikkaguavat kasvavat aika reippaasti!



ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

ottulo

Täällä on Rügenia vielä yksi taimi jäljellä, se on ollut tuollasessa 9-10 cm taimiruukussa koko kesän terassilla. Nyt tuli mieleen, että se ehkä pitäisi jotenkin talvettaa... ;D
Näyttää vielä ihan pirteältä parin pikkupakkasyön jälkeen, vaikka osa turpeesta on kohmeessa. Ei ole kuitenkaan niin märkää, että kovin pahasti jäähän vetäisi. Ilmeisesti kannattais upottaa koko paketti johonkin huomattavasti isompaan ruukkuun turpeen sisälle, ja vaikka peittää kevyesti jollakin, niin pärjää terassilla talven yli?

E: Vai mahtaisko tehdä ihmeitä, jos laitan amppeliin roikkumaan eteläikkunalle tänne etelänlämpimään kämppään? Vaatiiko mansikka talvetuksen, jotta jaksaa tehdä kesällä satoa?

sorrii

Mulla on ollut Rügenia kolmatta kesää. Eka kesänä ei juuri satoa tullut kun tuli kylvettyä ne "rairuoho-tyylillä" ja siitä lusikalla taimiruukkuihin: ~20-30kpl taimia per ruukku ...  :-\
Luonnonvalinnalla niistä sitten jotkut nousi muiden yli ja näyttivät syksyllä ihan hyvältä. Laitoin silloin neljä sellaista pöheikköä isoon parvekelaatikkoon, ja laatikko kasvihuoneeseen. Oli marraskuussa ihan hyvänmakuisia valkoisia mansikoita sitten ...  ???

Lopulta ulkona maassa kasvaneet selvisivät hienosti talven yli, mutta nuo laatikkokasvit pääsivät kuivumaan keväällä: Mökillä ei juuri tullut kevättalvella käytyä, ja kokemuksen mukaan kasvarissa lämmöt voi nousta kevätauringossa pariinkymmeneen asteeseen vaikka olisi ulkona vielä pakkasta jopa ... Palstalla oli neliön penkissä 6 puskaa jotka peitin talveksi hallaharsolla. Ne näyttivät pysyvän jokseenkin vihreinä koko talven! Hyvin kylmää kestävä laji siis. Mennellä viikollakin muuten oli jokunen kypsä marja vielä puskissa vaikka oli jo pakkasta yöllä.

Mun arvaukseni talvettamisesta sisällä, on että ei ole ainakaan helppoa pitää hengissä. Jossain viileässä kellarissa ehkä onnistuisi, kunhan eivät kuivu kokonaan. Parvekkeella ruukussa taas luulen menevän maan liian kylmäksi ...
Toki chilipäävaloilla voisi pitää ne aktiivisina talven yli sisällä ja varmaan hengissä pysyvät kuten chilitkin, kunhan ei ylikastele ...
Eipä perus annuumienkaan talvettaminen helppoa ole ...

Itselläni oli puutarhapalstalla samoja 3v vanhoja Rügeneita jotka pelastin ruukkuihin, kun syksyllä myrkytin Roundupilla saarekkeen, jossa noita monivuotisia oon pitänyt. Täällä palstoilla on tapa, että maa kynnetään kokonaan syksyisin, ja jyrsitään keväällä, eikä yleensä mitään voi jättää maahan. Mun palstalla on "saari" joka on vanha kivikasa pellon keskellä. Ensi kesäksi ajattelin sen raivata ihan puhtaaksi rikkaruohoista ym. jotta on pieni alue johon voin tuoda kasvejani ennen kevään jyrsintää, joka monesti menee kesäkuun puolelle ...

Noita ryygenenitä pitäisi kyllä olla muutama kymmenen kasvia, jos haluaisi satoa muutoin kuin kourallisen aina silloin tällöin puskasta syötäväksi ... Viime kesänä oli noin neliön alue, joka aika täynnä masikkapuskaa, ja suurin määrä kerralla oli parin desin kupillinen.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

KP78

Aikaisempina vuosina käynyt mansikoiden kanssa todella huonosti.
Ehkä tänä vuonna paremmin.
Kookoskuidussa nyt muutamia taimia, joista 'Temptation' on parhaiten menestynyt. Kokeeksi on myös ukkomansikkaa ja 'Rügen' taisi myös olla.
Lannoitus on ollut tasoa "jämät muilta kasveilta". Eli kun olen orvokkeja lannoittanut, kastelukannun pohjan lirut mansikoille ja sama myös chileiltä. Toki muutamaan otteeseen ihan paremmalla mitoituksella Nutriforten Tomaatti & Mansikkaa.

AirMan

Minä jätin kuukausimansikat talveksi kasvihuoneeseen. Nostin ne vieläpä penkistä ruukkuihin, jotta sain perkattua mullasta vanhat juurakot pois mahdollisimman tarkkaan. Eipä näy enää mansikkaruukuissa vihreää, vaan pakkanen ja kuivuus ovat tehneet tehtävänsä. Vastaavan virheen tein tavalliselle mansikantaimelle, jonka pelastin tuosta purettavan talon pihapiiristä. Kyllähän se tuossa kesän kasvoi ruukussa ja nappailin rönsyhaaroja ruukkuihin tarkoituksena lisätä kasvien lukumäärää, mutta sinne ne jäivät kaikki talveksi sään armoille. Näiden ruukkujen tapauksessa ei ollut kuivuusongelmaa, päinvastoin lilluivat vedessä aina kun lumen alta tulivat näkyviin. Ehkä kellari olisi sopivampi säilytyspaikka ruukkumansikoille, jos joskus saan tuon remontoitua siihen kuntoon, että siellä uskaltaa kulkea ja ovi pitää pakkasen loitolla.

Vaan nyt on uudet kuukausimansikat taimiruukuissa. Hyvin ne viime kesänäkin onnistuivat ja jaksoi hämmästyttää, miten niin mitättömästä siemenestä ja taimenrääpäleestä kasvoi niin tuuhea mansikkapuska. Tällä kertaa ajattelin pitää mansikat ruukuissa koko kesän ja ehkä jopa nostaa ruukut ylös amppelityyliin. Taimia on kuusi kappaletta, joten siinä on vara testailla useammassa paikassa.
Varmaa tietoa ei ole, mutta tämäkään ei ole varma tieto, koska varmaa tietoa ei ole.

sorrii

LainausVaan nyt on uudet kuukausimansikat taimiruukuissa. Hyvin ne viime kesänäkin onnistuivat ja jaksoi hämmästyttää, miten niin mitättömästä siemenestä ja taimenrääpäleestä kasvoi niin tuuhea mansikkapuska.


Kuinka aikaisin oot kylvänyt ne?
Itse kokeilin Rügenia pari vuotta sitten keväällä ja kylvin siidut kuin rairuohon taimimultaan. Siitä sitten lusikalla taimiruukkuihin - käytännössä varmaan 20-50 taimea /ruukku  ???
Kasvu lähti tietysti niin hitaasti käyntiin, ettei näyttänyt tulevan mitään ensin. Loppukesästä toki alkoivat vahvimmat taimet sieltä viidakosta nousta ja sain lopulta vähän maistiaisia joskus lokakuussa, kun olin niitä laittanut kasvihuoneeseen  :)
Toissa- ja viime kesänä oli sitten valmiina puskia monessa paikassa, ja sain poimia mansikoita koko kesän: kourallisen sieltä ja täältä. Suoraan suuhun.

Nyt voisi kiinnostaa ensi vuodeksi suunnitella mansikka-istutuksia silleen oikeesti ja mietin kannattaisiko niitä kasvatella siemenestä alkaen, vaiko suosiolla ostaa muutamia taimia jostain kaupasta. Oikeita puutarhamansikoita nyt lähinnä ajattelisin. Eihän noista kuukausimansikoista mitään kunnon satoa saa, ellei ole kymmeniä - satoja puskia ... Voipi olla vaan ettei pitkää esikasvattelua kovin suurelle määrälle jaksa järjestää: Chilit jo vaativat tilaa aika kivasti asunnossa ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: sorrii - toukokuu 05, 2016, 11:20:02 ap
LainausVaan nyt on uudet kuukausimansikat taimiruukuissa. Hyvin ne viime kesänäkin onnistuivat ja jaksoi hämmästyttää, miten niin mitättömästä siemenestä ja taimenrääpäleestä kasvoi niin tuuhea mansikkapuska.


Kuinka aikaisin oot kylvänyt ne?
Itse kokeilin Rügenia pari vuotta sitten keväällä ja kylvin siidut kuin rairuohon taimimultaan. Siitä sitten lusikalla taimiruukkuihin - käytännössä varmaan 20-50 taimea /ruukku  ???
Kasvu lähti tietysti niin hitaasti käyntiin, ettei näyttänyt tulevan mitään ensin. Loppukesästä toki alkoivat vahvimmat taimet sieltä viidakosta nousta ja sain lopulta vähän maistiaisia joskus lokakuussa, kun olin niitä laittanut kasvihuoneeseen  :)
Toissa- ja viime kesänä oli sitten valmiina puskia monessa paikassa, ja sain poimia mansikoita koko kesän: kourallisen sieltä ja täältä. Suoraan suuhun.

Nyt voisi kiinnostaa ensi vuodeksi suunnitella mansikka-istutuksia silleen oikeesti ja mietin kannattaisiko niitä kasvatella siemenestä alkaen, vaiko suosiolla ostaa muutamia taimia jostain kaupasta. Oikeita puutarhamansikoita nyt lähinnä ajattelisin. Eihän noista kuukausimansikoista mitään kunnon satoa saa, ellei ole kymmeniä - satoja puskia ... Voipi olla vaan ettei pitkää esikasvattelua kovin suurelle määrälle jaksa järjestää: Chilit jo vaativat tilaa aika kivasti asunnossa ...


Viime vuonna kylvetetyt Rugenit ja ulos kasvimaan reunaan istutetut on kaikki n.12 lähteneet kasvamaan, ja ovat jo 10-senttisiä. En suojannut. Vieressä on vitiksistä Zilga ja Beta, joista joka talvi kuolee maanpäällinen osa. Ja kasvaa uudelleen joka kevät.

Kokeiluna keräsin omista puutarhamansikoista n. 40 kymmentä siementä, jotka säilytin jääkaapissa ja kylvin pari kuukautta sitten. niistä iti 8, johtui varmaan minun
kokemattomuudesta kuinka idättää huono itävyys. Nyt taimet on n. 5 senttisiä, eli hitaasti kasvoivat.

Jos tunnet jonkun jolla on mansikoita, pyydä/pölli niistä itäneitä versoja, niitähän ne myy kaupoissakin.

sorrii

Niin tosiaan. Eikös normi mansikat lisäänny niillä versoilla? Rügenissa erikseen sanotaan, että ei tee versoja .. tai-mitä-ne-oli ..
Alkukesästä on ollut noita taimia 6kpl tai 10kpl kympillä muistaakseni K-raudassa esim. Eip se iso satsaus ole, kun ovat monivuotisia ja voi omista versoista sitten laajentaa mansikkamaata. Mökkinaapureilla on kolmannessa polvessa jo multapeukaloita ja luulen että tulee haulia perseeseen, jos sinne menee varkaisiin  ???

Meitsin mökillä on hyvin leuto ilmasto: Vettä joka puolella ja kasvimaa ½m vedenpinnan yläpuolella. Kasvuvyöhyke 2 siinä Toijalan vieressä. Maa on hyvin kuohkeaa ja hedelmällistä. Se kasvimaa hoitaisi melkein itse itsensä, jos laittaisi vaan vaikkapa 5x5m alan mansikkaa. Vituttaa noi porkkanat ja perunatkin jo ..  >:D
Chilit ja tomaatit kaipaa huolenpitoa sen verran, ettei huvita enää kasvimaata paljon kitkeä....
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Rugen ei tee versoja.

Teet kunnon kohopenkit mansikoille, ja ostat mansikoille tarkoitetun vettä läpäisevän suojakankaan. Kitkeminen jää aika vähiin sillä tavalla, kun vielä peität jollain penkkien välitkin.

Mansikat tekee kunnon satoa 4, korkeintaan 5 vuotta samassa paikassa. Siihen mennessä niihin on jo isoon osaan iskenyt juuristoon lahotauti, (en muista nyt nimeä tarkalleen) joka tappaa ne. Ja uudet mansikat myös jos yrittää samaan paikkaan istuttaa. Ainakin mulla näin.

Uuden kasvuston saa helposti kun syksyllä 4 vuoden päästä teet taas uuden mansikkamaan, ja valitset siihen terveistä mansikoista uudet rönsyt.

Tarvitset myös ilmakiväärin  ;).

KP78

Korjaus: mun parhaiten kasvava mansikka on lajikkeeltaan 'Yellow wonder'. Ukkomansikan ensimmäisen rönsyn laitoin root!t sieneen ihan mielenkiinnosta.
Siirsin viime viikolla parvekkeelle minikasvariin ja kohta vois siirtää ihan parvekkeen lattialle isompiin ruukkuihin.
Ja nämä on idätelty muistaakseni tammikuussa. Vielä ei nuppuja näy :/

sorrii

LainausTarvitset myös ilmakiväärin  ;)


On niin epätarkka, vaikkakin tehokas kiinalainen, ettei sillä osuisi hirveenkään. Piipun saranassa pari milliä klappia ..  ::)

Mutta olisi isukin vanha Sako 6,75 ...muistaakseni. Sillä vetelin katulamppuja pimeeksi 200-300m päästä pikkupoikana. Oli onneksi puolivaippaiset kudit, niin ei paljon näkynyt mistä päin on ammuttu  ;) ... Saiskohan kuteja jostain pimeesti tuollaiseen luvattomaan luikkuun?? Tai kaupasta, kun selittää että käy varkaita mansikkamaalla
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko


sorrii

LainausRastaita tarkoitin  ;D


Reggaeta kuuntelevat takkulettiset nuoret miehet rrrakastaa mansikoita  ^-^ ( ;))

Onse hyvä ettei ole hamppuviljelmiä suunnitelmissa
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

KP78

Siirsin mansikat parvekelaatikkoon parvekkeelle varjoon. Silti liikaa auringon säteilyä kun lehdet kellastui... Ens vuonna sitte tehään sama monen harson kanssa sopivasti harsokerroksia vähentäen muutaman päivän välein. Samassa varjossa ryhmäsamettikukat ja orvokit ok.

sorrii

LainausRugen ei tee versoja...


Onkohan Rüügenia helppo lisätä pistokkailla tai taivukkailla .. jotenkin??
Mun toissavuotisista rügeneista ei näytä kovin montaa lehdykkää nyt nousevan. Mä siirsin niitä mättäitä aika myöhään loppukesästä/syksyllä, eivätkä ilmeisesti ehtineet kaikki juurtua ennen talvea. Viime kesänä niitä puskia oli jokapaikassa ... Nuo siis alunperin siemenistä kasvatettu toissakeväänä ja jätetty maahan ulos.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: sorrii - toukokuu 14, 2016, 16:49:29 ip
LainausRugen ei tee versoja...


Onkohan Rüügenia helppo lisätä pistokkailla tai taivukkailla .. jotenkin??
Mun toissavuotisista rügeneista ei näytä kovin montaa lehdykkää nyt nousevan. Mä siirsin niitä mättäitä aika myöhään loppukesästä/syksyllä, eivätkä ilmeisesti ehtineet kaikki juurtua ennen talvea. Viime kesänä niitä puskia oli jokapaikassa ... Nuo siis alunperin siemenistä kasvatettu toissakeväänä ja jätetty maahan ulos.

Enossoosannoo. Tuokin ettei tee versoja muistaakseni luin täältä.
Kokeilemallahan se selviää. Otaksuisin että isompia puskia voisi jakaa. Mutta jos siellä on vain yksi iso pääjuuri, niin silloin tuskin mahdollista.