toukokuu 12, 2024, 03:54:16 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


DIY Ledivalo

Aloittaja zaxxon, elokuu 21, 2009, 12:23:22 ip

« edellinen - seuraava »

dewon

elokuu 25, 2009, 17:33:37 ip #20 Viimeisin muokkaus: elokuu 25, 2009, 17:38:52 ip käyttäjältä dewon
Lainaus käyttäjältä: Niabo - elokuu 25, 2009, 16:52:08 ip
mihinkäs sitä valkosta tarvitaan paitsi turhaan sähköä syömään jos kasvit kerran käyttää vaan niitä tiettyjä sinisen ja punasen aallonpituuksia?


Kyllä ne itseasiassa käyttävät muitakin aallonpituuksia ja kuten jo mainittiin, eri kasveilla ne vaihtelevat hieman.

Kaikkea pitää olla sopivasti, jos jotakin väriä on liikaa, kasvi ikäänkuin lukitsee itsensä eikä enää ime valoa ja käytä sitä hyväkseen. Tämän takia eri värien suhde pitäisi olla kohdallaan. Ongelmana on vain se, ettei kukaan tarkalleen tiedä oikeaa suhdetta, jonka takia valkoisia ledejä käytetään täyttämään nämä "aukot". Ledeihin ei myöskään löydy kaikkia niitä tarvittavia aallonpituuksia eli värejä, joilla saavutettaisiin se optimispektri.

zaxxon

Lainaus käyttäjältä: dewon - elokuu 25, 2009, 17:33:37 ip
Lainaus käyttäjältä: Niabo - elokuu 25, 2009, 16:52:08 ip
mihinkäs sitä valkosta tarvitaan paitsi turhaan sähköä syömään jos kasvit kerran käyttää vaan niitä tiettyjä sinisen ja punasen aallonpituuksia?


Kyllä ne itseasiassa käyttävät muitakin aallonpituuksia ja kuten jo mainittiin, eri kasveilla ne vaihtelevat hieman.

Kaikkea pitää olla sopivasti, jos jotakin väriä on liikaa, kasvi ikäänkuin lukitsee itsensä eikä enää ime valoa ja käytä sitä hyväkseen. Tämän takia eri värien suhde pitäisi olla kohdallaan. Ongelmana on vain se, ettei kukaan tarkalleen tiedä oikeaa suhdetta, jonka takia valkoisia ledejä käytetään täyttämään nämä "aukot". Ledeihin ei myöskään löydy kaikkia niitä tarvittavia aallonpituuksia eli värejä, joilla saavutettaisiin se optimispektri.


Kiitos tuesta tässä hieman turhauttavassa väittelyssä.

Niinkuin jo aiemmin sanoin, eri aallonpituuksilla on eri rooli kasvin aineenvaihdunnassa. Se että klorofylli a:n ja b:n absorbaatiohuiput suspensiossa petrimaljoissa osuvat noihin kaikille tuttuihin kohtiin ei vielä tarkoita niiden olevan optimaalisia kaikkien kasvien kasvun kannalta. Tähän on kuitenkin helppo tarttua markkinoinnissa, kun se vaikuttaa niin loogiselta. Esim. iltaruskon aiheuttama (valon ilmakehässä taittumisesta johtuva) pitkien aallonpituuksien suhteellinen lisääntyminen kertoo kasveille illan olevan tulossa, millä on varsin merkittävä vaikutus kasvista riippuen.

Kasvin solussa on todella paljon erilaisia aineenvaihduntaan liittyviä hiukkasia, joiden osuus, ominaisuudet, ja jopa rooli aineenvaihdunnassa vaihtelee eri kasvilajien välillä. Läheskään kaikkien roolia, saati kaikkia kasvin aineenvaihduntaan liittyviä prosesseja ei tunneta (puhumattakaan eroista tuhansien lajien välillä). Kasvin aineenvaihduntaan liittyvät hiukkaset ja yhdisteet ovat vuorovaikutuksessa keskenään, ja osa niistä aktivoituu eri tavoin eri aallonpituuksisesta valosta. Kasvi ei myöskään ole mitään tasaista vihreää "kasvimassaa", vaan lehtien ylä ja alapinnoilla on eri aineita, joilla on taaskin oma roolinsa. Kokonaisuus on siis äärimmäisen monimutkainen.

Koska minulla ei ole laboratoriota, mutta pidän uusien asioiden kehittämisesta ja tutkimisesta, olen valinnut empiirisen lähestymistavan. Tavoitteenani on rakentaa edullinen LED kasvivalo, jolla pystyn tutkimaan valon vaikutusta kasvien aineenvaihduntaan. Koska LED valaistus oli minulle vierasta, otin asiasta selvää, ja päätin rakentaa tuommoisen "perustohottimen", että pääsen homman kanssa alkuun, ja että minulla on joku vertailukohta sitten kun rupean tutkimaan kasvien käyttäytymistä tarkemmin.

Tavoitteenani on tutkia esim. miten eri aallonpituudet, valon määrät ja suunta vaikuttavat kasvin muotoon, kokoon, kukintaan, hedelmien tuotantoon, sekä makuun.

Työmaata tässä riittää, ja jotenkin toivoin, että olisin saanut ihmiset innostumaan hommasta, mutta olisi pitänyt ehkä taustoittaa projektia paremmin, kun nyt tuli vaan pelkkää kritiikkiä ja vieläpä varsin ignorantin oloista semmoista. :)

Atheos__

Oletko testannut juottaa tuohon kuparinauhaan ledejä kiinni? Kestääkö nauhan liimaukset kuinka hyvin lämpöä? Yhteen projektiin katselin tuollaista kuparinauhaa mutta kiinni pysyminen lämmön vaikutuksesta vähän arvelutti  8) Saahan sitä tietysti varmisteltua lisäliimauksilla juottamisen jälkeen
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

dewon

Lainaus käyttäjältä: zaxxon - elokuu 25, 2009, 19:22:27 ip
Työmaata tässä riittää, ja jotenkin toivoin, että olisin saanut ihmiset innostumaan hommasta, mutta olisi pitänyt ehkä taustoittaa projektia paremmin, kun nyt tuli vaan pelkkää kritiikkiä ja vieläpä varsin ignorantin oloista semmoista. :)


Kyllä varmasti innostuneita riittää, mutta tästä on tietoa vielä niin niukasti, että ihmisillä on paljon vääriä luuloja ja käsityksiä. Eikä varmasti paljon auta ledikasvatusvalojen virheellinen ja valheellinen markkinointikaan. Naurettavaa joku viherpeukun 500e:n 90w (oikeasti 60w) kiinaledi, kun samoja valoja saa ebaysta 100e. Eipä silti, ihan kohtuullisestihan noikin vissiin toimii ja hintakin alkaa tuohon sataseen olla jo kohdallaan, mutta paljon paremman teholtaan ja hyötysuhteeltaan saa itsetehdystä.

Suurin osa, eli lähes kaikki kenttätutkimustieto näistä tosiaan löytyy ulkomaisilta hamppufoorumeilta. Itseäni se on arveluttanut, että onko chileillä samanlaisia vaikeuksia kukkimisessa ledivalojen kanssa kuin hampulla? Itse kasvin kasvamisessahan ei ole ledien kanssa mitään ongelmaa.

zaxxon

Lainaus käyttäjältä: Atheos__ - elokuu 25, 2009, 19:42:46 ip
Oletko testannut juottaa tuohon kuparinauhaan ledejä kiinni? Kestääkö nauhan liimaukset kuinka hyvin lämpöä? Yhteen projektiin katselin tuollaista kuparinauhaa mutta kiinni pysyminen lämmön vaikutuksesta vähän arvelutti  8) Saahan sitä tietysti varmisteltua lisäliimauksilla juottamisen jälkeen


En ole. Valmistajan mukaan kestää +121°C, eli riittää vallan mainiosti.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: zaxxon - elokuu 25, 2009, 19:22:27 ip... Se että klorofylli a:n ja b:n absorbaatiohuiput suspensiossa petrimaljoissa osuvat noihin kaikille tuttuihin kohtiin ei vielä tarkoita niiden olevan optimaalisia kaikkien kasvien kasvun kannalta. Tähän on kuitenkin helppo tarttua markkinoinnissa, kun se vaikuttaa niin loogiselta.

No nyt pääsit asiaan.
Tästä olen yrittänyt huomautella ledeistä kritiikittömästi hurahtaneille, mutta markkinointiviestintä on voimakkaampaa. Tutkijat ovat löytäneet jo ainakin 130 erilaista valon vaikutustapaa kasveihin. Led-valaisimien markkinointi perustuu vain kahteen niistä.

zaxxon

Lainaus käyttäjältä: dewon - elokuu 25, 2009, 19:44:20 ip
Kyllä varmasti innostuneita riittää, mutta tästä on tietoa vielä niin niukasti, että ihmisillä on paljon vääriä luuloja ja käsityksiä. Eikä varmasti paljon auta ledikasvatusvalojen virheellinen ja valheellinen markkinointikaan. Naurettavaa joku viherpeukun 500e:n 90w (oikeasti 60w) kiinaledi, kun samoja valoja saa ebaysta 100e. Eipä silti, ihan kohtuullisestihan noikin vissiin toimii ja hintakin alkaa tuohon sataseen olla jo kohdallaan, mutta paljon paremman teholtaan ja hyötysuhteeltaan saa itsetehdystä.

Suurin osa, eli lähes kaikki kenttätutkimustieto näistä tosiaan löytyy ulkomaisilta hamppufoorumeilta. Itseäni se on arveluttanut, että onko chileillä samanlaisia vaikeuksia kukkimisessa ledivalojen kanssa kuin hampulla? Itse kasvin kasvamisessahan ei ole ledien kanssa mitään ongelmaa.


Sitähän tässä on osittain tarkoituksena hälventää. Olen itse seurannut reilu puolisen vuotta muutamaa foorumia, ja aika masentavia tuloksia on tullut noilla halvoilla valaisimilla varsinkin hedelmätuotannon osalta. Toisaalta tuo Fataliin bonsai testi LEDeillä antoi toivoa.

zaxxon

Lainaus käyttäjältä: dewon - elokuu 25, 2009, 19:44:20 ip
Lainaus käyttäjältä: zaxxon - elokuu 25, 2009, 19:22:27 ip
Työmaata tässä riittää, ja jotenkin toivoin, että olisin saanut ihmiset innostumaan hommasta, mutta olisi pitänyt ehkä taustoittaa projektia paremmin, kun nyt tuli vaan pelkkää kritiikkiä ja vieläpä varsin ignorantin oloista semmoista. :)


Kyllä varmasti innostuneita riittää, mutta tästä on tietoa vielä niin niukasti, että ihmisillä on paljon vääriä luuloja ja käsityksiä. Eikä varmasti paljon auta ledikasvatusvalojen virheellinen ja valheellinen markkinointikaan. Naurettavaa joku viherpeukun 500e:n 90w (oikeasti 60w) kiinaledi, kun samoja valoja saa ebaysta 100e. Eipä silti, ihan kohtuullisestihan noikin vissiin toimii ja hintakin alkaa tuohon sataseen olla jo kohdallaan, mutta paljon paremman teholtaan ja hyötysuhteeltaan saa itsetehdystä.

Suurin osa, eli lähes kaikki kenttätutkimustieto näistä tosiaan löytyy ulkomaisilta hamppufoorumeilta. Itseäni se on arveluttanut, että onko chileillä samanlaisia vaikeuksia kukkimisessa ledivalojen kanssa kuin hampulla? Itse kasvin kasvamisessahan ei ole ledien kanssa mitään ongelmaa.


Minua ärsyttää eniten nämä "vastaa 400 HPS", jolla ei oikeasti ole mitään todellisuuspohjaa. HPS valon fotonimäärä on aivan eri luokkaa kuin LEDivaloissa, ja lupaukset usean neliömetrin tehokkaasta kasvatusalasta ovat täyttä puppua. Olen itse ajatellut tehdä testit myös linsseillä ja ilman, sillä LEDien optiikka (tai sen puute) levittää valon yleensä yli 120°. Tämäkin on kaksipiippuinen juttu, sillä jossain tapauksissa kohdistus on hyvä ja toisissa ei.

zaxxon

Mietin piirustusta hieman uusiksi. Järkevintä on laittaa punaiset omaan ja valkoiset ja siniset omaan sarjaansa. Pysyy molemmat virtalähteen spekseissä, ja saa ajettua valkoiset ja siniset 700mA virralla. Odottelen yhä Arctic Silverin Thermal Adhesive tuubeja saapuvaksi. Pääsen jatkamaan hommia kunhan ne saapuvat.

smz

http://www.nadenex.fi/online/index1.html   tuolta löytyy kaikenlaista led tarviketta kohtuuhintaan

zaxxon

Kävin tänään Ledil nimisessä puulaakissa Salossa. Ostin LEDeihin optiikat (Strada-B-GD), joten nyt saan testattua myös optiikan vaikutuksen. Optinen hyötysuhde on huikeat 96%

Speksit: http://www.ledil.fi/datasheets/DataSheet_Strada-B-GD.pdf

tonttu

Jäbä kyl tekee aika hifisti ton lampun! Ja nyt sit vähä vauhtii tohon touhuun! :-P Tahtoo nähä jo valmiin lopputuloksen ;-)

zaxxon

Pahoittelen viivästymistä, mutta odottelen YHÄ sitä artic silveriä.. Olisi pitänyt tilata jostain lähempää kuin jenkeistä..

smz

vinkkinä tuota arctic silveriä löytyy lähestulkoon jokaisesta atk laitteita myyvästä kaupasta jäähdytys tuotteista muutamaneuron tuubihintaan

zaxxon

Ei löydy thermal adhesivea, perus silver vitosta kyllä. hinnat oli aika törkeet suomessa tolle thermal adhesivelle

smz

jimmssiltä taisin kyseistä joskus tilata vähän reilu 10€ hintaan mutta nyt näyttääkin jo olevan coolputerissakin noin 16€

nuthero

Tämä kysymys ei varmaan tänne kuulu, mutta en nyt uuttakaan topiccia viitsinyt tehdä:

Eli varmistaisin vain että toimisiko sellainen viritelmä, jossa:
Virtalähteenä: tämä. Ledeinä nämä ja nämä. Vastukset sitten tämän laskurin mukaan.
Jos ledejä olisi siis 50+50, Tuon laskurin mukaan se veisi 540mA virtaa. Eli viekö tämä sitten sen 12v*0,54A eli 6,48W sähköä? Vai käykä siinä niin että ledit kärähtää tuon ylimääräisen 60mA takia? Tökerösti selitetty, mutta ottakaa huomioon että saatan olla myös ihan pihalla koko systeemistä :-\.

calm

Lainaus käyttäjältä: nuthero - syyskuu 04, 2009, 15:18:26 ip
Eli varmistaisin vain että toimisiko sellainen viritelmä, jossa:
Virtalähteenä: tämä. Ledeinä nämä ja nämä. Vastukset sitten tämän laskurin mukaan.
Jos ledejä olisi siis 50+50, Tuon laskurin mukaan se veisi 540mA virtaa. Eli viekö tämä sitten sen 12v*0,54A eli 6,48W sähköä? Vai käykä siinä niin että ledit kärähtää tuon ylimääräisen 60mA takia? Tökerösti selitetty, mutta ottakaa huomioon että saatan olla myös ihan pihalla koko systeemistä :-\.


Eiköhän se laskuri sinulle ihan oikeita arvoja anna. Virtaa menee mitä menee ja se 60 mA mikä virtalähteen spekseissä olisi vielä tyrkyllä jää vaan käyttämättä. Mutta elä nyt ainakaan mitään chililamppua lähde tuollaisista merkkivaloledeistä rakentamaan, heität vaan rahasi ihan hukkaan.

tomduud

Lainaus käyttäjältä: zaxxon - elokuu 21, 2009, 12:23:22 ip
Olen nyt puolisen vuotta opiskellut LED-juttuja netissä, ja päättänyt rakentaa oman LED valaisimen. Komponenteille tuli hintaa n. 194.6 euroa. Julkaisen projektin edistymisen täällä.


Mistä päin osat tilailit/ostit, kun moisen lampun rakentaminen itseäkin kiinnostaa.

zaxxon

Lainaus käyttäjältä: nuthero - syyskuu 04, 2009, 15:18:26 ip
Tämä kysymys ei varmaan tänne kuulu, mutta en nyt uuttakaan topiccia viitsinyt tehdä:

Eli varmistaisin vain että toimisiko sellainen viritelmä, jossa:
Virtalähteenä: tämä. Ledeinä nämä ja nämä. Vastukset sitten tämän laskurin mukaan.
Jos ledejä olisi siis 50+50, Tuon laskurin mukaan se veisi 540mA virtaa. Eli viekö tämä sitten sen 12v*0,54A eli 6,48W sähköä? Vai käykä siinä niin että ledit kärähtää tuon ylimääräisen 60mA takia? Tökerösti selitetty, mutta ottakaa huomioon että saatan olla myös ihan pihalla koko systeemistä :-\.


Kuvailemasi valaisin ei ole alkuunkaan riittävä kasvien kasvatukseen. Lisäksi 1:1 sinisen ja punaisen valon suhde on liian sininen. 50x30mcd + 50x25mcd = n. 2.75cd = 2.75 lumen mikä vastaa kutakuinkin kolmen kynttilän tuottamaa valoa. Jo yksi käyttämistäni Osram LEDeistä (hinta n. 2e/kpl) on yli 10 kertaa valovoimaisempi kuin koko valaisimesi.

En suosittele LEDien ohjaamista muulla kuin virtareguloidulla virtalähteellä.