RUTON PUNKIT!!!!

Aloittaja murmeliini, marraskuu 10, 2006, 23:38:44 ip

« edellinen - seuraava »

Chilivaari

Pari ikävää tosiseikkaa, muististani muutaman vuoden takaa. Nykytilannetta en ole tarkistanut.
Provadoa ei sovellu ollenkaan syötäville kasveille.
Sen vaikutusaika myrkkynä mainittiin pariksi kuukaudeksi, mutta ei se siis senkään jälkeen ole syömiskelpoista.
Se ei tuhoa ollenkaan punkkeja (ketjun otsikko) vaan suorastaan lisää niiden hyvinvointia.


Sitä ei missään tapauksessa saa laskea vesistöön (viemäriin) eikä edes käyttää vesistön lähellä, koska se ei liukene ja laimene vedessä, vaan kulkeutuu meriin ja siirtyy siellä planktonin kautta kaloihin ja ennen pitkää ihmisiin.


Kuten ehkä huomaat, suhteeni neonikotinoideihin on ehdottoman kielteinen. Ne olisi pitänyt kieltää jo monta vuotta sitten, mutta jotkut viljelijäjärjestöt lobbasivat niille lisäaikaa Suomessa rypsinviljelyn tarpeisiin. Siinä vaiheessa lopetin rypsiöljyn käytön.

PP

Tämä keskustelu ei tosiaan kuuluu tähän ketjuun, koska nyt on kyseessä kirvojen torjunta.

Oma kantani Provadoon ei ole niin kielteinen kuin Chilivaarin, mutta kehotan käyttämään sitä vain erittäin harkiten ja vain suljetuissa tiloissa. Provadon vaikuttava aine on nykyään asetamipridi, joka on hyväksytty toisissa tuotteissa joillekin hyötykasveille, mutta Provadoa tuotteena ei ole.

Neonikotinoidit ovat haitallisia ympäristössä ja vesistöissä, mutta ne eivät sentään ole tuolla tavalla pysyviä kuin Chilivaari kirjoitti. Pysyvät ja ravintoketjussa kulkeutuvat aineet ovat toisenlaisia ja esim. dioksiinit ja PCB:t kuuluvat niihin. Neonikotinoidien puolestaan arvellaan olevan yksi syy mehiläisten juokkokuolemiin ja riittävissä määrin ne tappavat hyvin monet hyönteiset mutta eivät hämähäkkieläimiä, joihin punkit kuuluvat. Koska neonikotinoidit vaikuttavat systeemisesti, myös kukkien mettä imevät hyönteiset saavat myrkkyä. Siitä ei tietääkseni ole viitteitä, että neonikotinoidit olisivat erityisen haitallisia ihmisille.

sorrii

Tässä kun ollaan punkki-ketjussa, niin kannattaa ainakin tarkistaa ettei ole punkkeja, ennekuin käyttää Provadoa....  :o

[[Löysin muuten vielä alkuperäisiä provado-pillereitä Hervannassa Sauli Cityn "tavaratalossa" ..  8) .. Osassa paketeista lukee "Uutuus!"; niitä hyllyssä ~10kpl ... Ostin 2kpl]]

Provado on ollut aika tehokas aine kirvoille, mutta punkit senkus lisääntyvät eikä taida ripsiäisetkään siihen kuolla. Mä käytin vesiviljelyssä sitä lehtisumutteena: 1-2 pilleriä/litra murskattuna ja liotettuna. Samalla litkulla kertakastelu multa- ja kookoskasveille, sekä passiivihydroihin ... Uudempi Provado Care on kokeilematta, mutta toimii kait samoin.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

PP

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 12, 2017, 12:55:08 ip
Provado on ollut aika tehokas aine kirvoille, mutta punkit senkus lisääntyvät eikä taida ripsiäisetkään siihen kuolla. Mä käytin vesiviljelyssä sitä lehtisumutteena: 1-2 pilleriä/litra murskattuna ja liotettuna.


Ripsiäiset kuoli ainakin minulla vanhallla Provadolla koristekäytössä olleesta Bolivianista. Kalifornianripsiäisiin se ei tietojen mukaan tehoa, mutta itse olen nähnyt vain niitä mustia ripsisäisiä (Kalifornian malli on kellertävä).

PP

Edelleen: tämä viesti ei koske punkkeja. Älä lue, jos olet torjumassa punkkeja.

Lainaus käyttäjältä: PP - helmikuu 12, 2017, 13:02:27 ip
Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 12, 2017, 12:55:08 ip
Provado on ollut aika tehokas aine kirvoille, mutta punkit senkus lisääntyvät eikä taida ripsiäisetkään siihen kuolla. Mä käytin vesiviljelyssä sitä lehtisumutteena: 1-2 pilleriä/litra murskattuna ja liotettuna.


Ripsiäiset kuoli ainakin minulla vanhallla Provadolla koristekäytössä olleesta Bolivianista. Kalifornianripsiäisiin se ei tietojen mukaan tehoa, mutta itse olen nähnyt vain niitä mustia ripsisäisiä (Kalifornian malli on kellertävä).

Chilierakko

Provado ei siis tuhoa punkkeja ?

PP

Lainaus käyttäjältä: Chilierakko - helmikuu 12, 2017, 13:15:08 ip
Provado ei siis tuhoa punkkeja ?


Provado EI tuhoa punkkeja. Mikään neonikotinoidi ei tuhoa punkkeja.

sorrii

Lienee mulla kämpässäni ollut vuosia jo oma kanta kalifornianripsiäisiä ... Niitä vaaleita pienenpieniä kiemurtelijoita aina välillä näkyy. Juuri viikolla leikkasin rajusti ja sumuttelin pari vanhaa Aji Puskaa Spruzitilla. Mulla on mielikuva, että viime keväänä vähän pidemmällä huomasin juuri samalla ikkunalla, samassa huoneessaa, samanlaisissa kasveissa, eli mökiltä tuoduissa Autopoteissa pari Ajia olivat täynnä ripsiäisiä: Silloin annoin kasteluvedessä Provadoa ja lisäksi sumuttelin säkissä Baygonilla [muistaakseni]. Unohdin sitten ne kasvit viikoksi pimeisiin säkkeihin  ??? ???. Kun avasin säkit viikon kuluttua, niin olivat kaikki lehden kuolleet ja jonkunlaisessa homeessa ...
Sain silti ne pelastettua, kun leikkasin aika matalaksi ja ehtivät nuo tuottamaan ihan hyvin satoa kesällä!

Sillä kertaa siis ripsiäiset kuolivat kyllä, mutta kahdella eri torjunta-aineella yhtaikaa. Spruzitilla yksistään ja yhdessä TML*n kanssa oon sumutellut tuollaisia, joissa on raakileita joita en haluaisia hävittää! Kyllähän se ainakin hillitsee noita pirulaisia ja kait aika monenlaisia: myös PUNKKEJA ..  ;)

TML - NioNovan The Missing Link saattaa tappaa muistaakseni punkkien munia, mutta ei eläviä punkkeja. mm Pavunvarren selosteessa oli ennen asiasta maininta. Sitähän ei kuitenkaan myydä torjunta-aineena vaan kasvihoitoaineena. Annostus on kuitenkin pieni, vaikka kallista onkin, että oon sitä jonkunverran käyttänyt ... Ehkä joku tietää enemmän ..  ::)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

chilimieli

Samaa ongelmaa taas kerran. Toin ulkoa sisälle kasveja jotka myrkytin, mutta vaiva on taas palannut.
Kokeiluun lähti ansaripetopunkit (1000kpl maksoi reilut 17e).
Kysyisinkin, että onko olemassa jippoja kannan hengissä pitämiseen? Voinko eristää osan kannasta pieneen terraarioon tms. ja pitää öttiäiset hengissä myöhempää käyttöä varten? Viileässähän nämä selviytyvät vain pari päivää ilman lisäravintoa.
Onko siis olemassa korvaavaa ravintoa näille pienille hävityksenkauhistuksille? ;D

sorrii

LainausOnko siis olemassa korvaavaa ravintoa näille pienille hävityksenkauhistuksille? ;D


Olisi aika mielenkiintoinen kokeilu yrittää pitää yllä jotain kirvapopulaatiota noiden ruoaksi ... tai harsosääskiä tms. Luulen kyllä että olisi aika vaikeaa estää niitä kirvojakin sitten leviämästä koko kämppään, ellei ole ilmatiivis "terraario".
Tiedä sitten josko ne söisivät "kuollutta ravintoa" eli jotain lihajauhoa??
Eläinkaupoissahan on kaikenmaailman rehuja kaloille, linnuille, matelijoille ym. Ehkä ne henkensä pitimiksi jotain söisivät ja olisivat sitten ahneita perkeleitä kun pääsisivät elävän riistan perään taas tarvittaessa. Tai muutaman sukupolven jälkeen olisivatkin sopeutuneet elämään jollain Tähtimissellä eivätkä kiinnostuisi enää elävästä ravinnosta.

Ja voisihan kysyä myyjältä millä ne niitä elättää!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

ViljoH

voiko joku laittaa tosta samaisesta baygon jutusta jonkun linkin tai jonkun kuvan
koska munkin chilejä vaivaa jokkut punkit :(

bobster

Tässä vaiheessa kautta, jos punkit vaivaavat, niin kannattaa heitää kasvit pois ja laittaa uudet tulemaan.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

Jomppe

Ostin tässä syksystä vaimolle krotonin Plantagenista, parin viikon päästä ajattelin että onpas mennyt lehdet jännän näköiseksi. Luupilla vilkaisin ja punkkeja.. Munia myös sadoittain. Onneksi ei levinnyt muihin kasveihin vaikka pahin kävi jo mielessä.

jvni

Kokeilin kerran suihkuttaa etanolia 20% liuoksena vihannespunkkeja vastaan. Tulokset olivat hyviä elävien(kuolleiden) punkkien kohdalla, munien kuntoa en paljaalla silmällä pystynyt arvioimaan.

Kasvit eivät ottaneet nokkiinsa, sekä liuoksessa käytetty viski, tuntui ainakin hetken houkuttelevan pölyttäjiä kuivuttuaan lehdille.

Liekö vaan baarikärpäsiä... en suosittele ellet halua, että kasvihuoneessa haisee vanhalta deekulta.

Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla


Kojootti

Lainaus käyttäjältä: jvni - heinäkuu 30, 2018, 23:33:34 ip
Kokeilin kerran suihkuttaa etanolia 20% liuoksena vihannespunkkeja vastaan. Tulokset olivat hyviä elävien(kuolleiden) punkkien kohdalla, munien kuntoa en paljaalla silmällä pystynyt arvioimaan.

Kasvit eivät ottaneet nokkiinsa, sekä liuoksessa käytetty viski, tuntui ainakin hetken houkuttelevan pölyttäjiä kuivuttuaan lehdille.

Liekö vaan baarikärpäsiä... en suosittele ellet halua, että kasvihuoneessa haisee vanhalta deekulta.

Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla


Pyhäinhäväistys käyttää viskiä kun huonompaakin myydään :D

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Kojootti - elokuu 04, 2018, 23:42:08 ip
Lainaus käyttäjältä: jvni - heinäkuu 30, 2018, 23:33:34 ip
Kokeilin kerran suihkuttaa etanolia 20% liuoksena vihannespunkkeja vastaan. Tulokset olivat hyviä elävien(kuolleiden) punkkien kohdalla, munien kuntoa en paljaalla silmällä pystynyt arvioimaan.

Kasvit eivät ottaneet nokkiinsa, sekä liuoksessa käytetty viski, tuntui ainakin hetken houkuttelevan pölyttäjiä kuivuttuaan lehdille.

Liekö vaan baarikärpäsiä... en suosittele ellet halua, että kasvihuoneessa haisee vanhalta deekulta.

Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla


Pyhäinhäväistys käyttää viskiä kun huonompaakin myydään :D


Riippu viskistä, Mulliganin käyttö jopa suositeltavaa........

Kojootti

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - elokuu 05, 2018, 10:52:15 ap
Lainaus käyttäjältä: Kojootti - elokuu 04, 2018, 23:42:08 ip
Lainaus käyttäjältä: jvni - heinäkuu 30, 2018, 23:33:34 ip
Kokeilin kerran suihkuttaa etanolia 20% liuoksena vihannespunkkeja vastaan. Tulokset olivat hyviä elävien(kuolleiden) punkkien kohdalla, munien kuntoa en paljaalla silmällä pystynyt arvioimaan.

Kasvit eivät ottaneet nokkiinsa, sekä liuoksessa käytetty viski, tuntui ainakin hetken houkuttelevan pölyttäjiä kuivuttuaan lehdille.

Liekö vaan baarikärpäsiä... en suosittele ellet halua, että kasvihuoneessa haisee vanhalta deekulta.

Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla


Pyhäinhäväistys käyttää viskiä kun huonompaakin myydään :D


Riippu viskistä, Mulliganin käyttö jopa suositeltavaa........


Tuotapa ei ole tullut maisteltua, tarkemmin mietittynä King George IV minusta nähden kyllä joutaa, myrkylle se maistuukin ;D

Pink

elokuu 27, 2018, 21:24:09 ip #177 Viimeisin muokkaus: elokuu 27, 2018, 22:21:41 ip käyttäjältä Pink
Löysin reilu kaksi viikkoa sitten huonekasveista pienen määrän seittiä, ja tokihan syypäänä oli nuo ruton punkit.  >:(  Alla noin puolen Raamatun pituinen sepustus, mutta olen saanut punkit nujerrettua lähes kokonaan luonnonmukaisin menetelmin suihkuttelemalla 3-4 päivän välein. Jos vihannespunkit ovat riesanasi, teet varmasti mitä vain saadaksesi ne hengiltä, joten tässä kokemukseni:

Myrkytyksen aloitin mäntysuopasuihkulla (1-3 tl / 0.75 l vettä), ei mainittavaa vaikutusta. Seuraavaksi rypsiöljykylpy: 1,5 tl rypsiöljyä, 0.5 tl astianpesuainetta ja 0.75 l vettä. Tämän jälkeen ötököiden määrä oli selvästi vähentynyt. Olipa muuten kiiltävät lehdet esim. kumiviikunassa, kun pölyt ja kalkkitahrat saivat kyytiä. Ei sillä että meillä mitään pölyatomeja ikinä olisi, ei... Aiempi laiskottelu lehtien pyyhinnässä ja suihkuttelussa varmaan osaltaan edesauttoi tuon kirotun punkin leviämistä.

Kasvien totaalitukehtumisen estin sillä, että annoin öljyn vaikuttaa kolmisen päivää, ja sitten pyyhin helposti pyyhittävät kuten kumiviikunan ja traakkipuiden lehdet mäntysuopaliuokseen kastellulla talouspaperilla tyyliin puoli paperia/lehti ja paperi roskiin, etten huomaamattani levitä noiden sielunvihollisen kätyreiden munia eteenpäin. Tämän jälkeen kolmisen kertaa suihkuttelua muutaman päivän välein mäntysuopaliuoksella, ja öljy alkoi pikkuhiljaa hävitä. Öljyisyys siis pysyi lehdillä hyvinkin vielä yhden-kahden mäntysuoparuiskutuksen jälkeen. Chilin tyyppisille ohutlehtisille kasveille sai riittää pelkkä mäntysuopasuihku öljyn jälkeen, koska pyyhintä olisi vain vaurioittanut lehtiä.

Tuon jälkeen siirryin neemin käyttöön, koska rypsiöljysuihku oli aika tuju, ja neemin uskallan vanhasta kokemuksesta jättää lehdille vaikka iäksi. Neemiä menee 2 tl / 0.75 l vettä + mäntysuopaa 1 tl. Vähempi määrä ei haissut juuri miltään, joten lisäsin sen mukaan mikä haisi riittävästi kuoleman kolkutukselta.

Neemeissäkin on muuten eroja, uusi erä vaikuttaa paljon vahvemmalta ainakin hajun perusteella. Edellinen erä ei juuri haissut pullosta, mutta tämä uusi meinaa polttaa nenänkin varomattoman haistelijan päästä. Niin ja kannattaa sekoittaa ensin neem + mäntysuopa / astianpesuaine ja sitten vasta lämmin vesi. Käyttämäni neem-öljy on huoneenlämmössä ihan juoksevaa, kun vissiinkin jotkin neemit pitää lämmittää juoksevaksi.

Tämä siis vaikuttaa nyt pätevältä, koska ötököiden määrä on vähentynyt selvästi ja pyyhintä toki auttoi. Ai niin, pyyhin myös lehtien yläpinnat, kun sieltä löytyi muutama oranssi kaveri, jotka olivat ilmeisesti mäntysuopasuihkuista pahastuneena aloittaneet talvehtimisprosessin. Eivät siis ainakaan meillä ole pelkästään lehtien alapuolella.

Kovin ilostunut olen punkinperkeleiden vähentymisestä, koska uudet, ihan rahalla ostetut ja vaivalla pohditut chilinsiemenet olivat juuri itämässä, kun tajusin invaasion alun. Olen siis raivoisasti suihkuttanut koko kämpän kasvit kaktusta (ei tosin saanut rypsiöljykäsittelyä) ja aloe veroja myöden, koska en aio riskeerata uusien chilinalkujen elämää.

Äskeisen sanottuani on hyvä kertoa, että vaikka miten yritin suojata multaa kastumiselta sanomalehdillä, paperilla ja elmukelmulla, multa kastui joka tapauksessa hieman. Pitihän kasvit myös kastella ja lannoittaa, jotta niillä olisi vastustuskykyä punkeille. Kostean mullan seurauksena tuli tietenkin helkatin harsosääskiä, joiden torjunta on nyt käynnissä: mullan kuohkeuttamista uunissa käytetyllä varrastikulla, keltaisilla ja värittömillä tarra-ansoilla sekä hunajavesiansoilla. Banaaninkuoret vesilasissa toimii myös, mutta haisee parin päivän jälkeen ihan hel...tin pahalta  :P Kerää silti ötököitä! Vesiansaan tulee aina tippa astianpesuainetta.

Itse selasin varmaan tuhat ja kaksi nettisivua, ja hirveästi löysinkin erilaisia ohjeita. Tässä kuitenkin jo hyväksi havaittu tapa toimia noiden pikkupirulaisten kanssa. Neem-öljyn suihkutusta aion jatkaa vielä reilun viikon, eli yhteensä reilu kolme viikkoa suihkutusta, jotta voin melko varmasti todeta hävittäneeni puhannesvinkit, eikä tarvitsisi turvautua allekirjoitukseni metodiin.

Ps. Olen muuten raijannut jokaikisen kasvin suihkutilaan jokaikistä suihkutusta varten, jotta olen uskaltanut suihkuttaa kasveja niin paljon, että kaikki marsua pienemmät hukkuvat suihkuun. Toki suihkutila pitää myös pestä öljystä jokaikinen kerta, jipii. Työlästä, mutta toimii. Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito... eikä sekään ole niin kovin tärkeää, sanovat kommunistit.
Sytytysneste ja tulitikku harvoin ratkaisevat ongelmia, mutta vihannespunkkeihin ne tehosivat.

Pink

Päivitys edelliseen: eläviä aikuisia punkkeja tai nymfejä ei ole näkynyt aikoihin!  :thumbup: Munia on jonkin verran, mutta en voi olla varma, onko niiden kehitys pysähtynyt vai odottavatko ne vain suotuisampia olosuhteita.

Ihmisen mieheltä tuli jo mainitun neem-öljyn valloittavasta tuoksusta sen verran palautetta, että oli pakko siirtyä sisätiloissa Spruzitiin. Tuon uuden erän pirullisen vahvan neemin haju siis jäi päiviksi, ja aina illalla, kun kasvit lopettivat yhteyttämisen, leijaili olohuoneessa voimakas mädäntyneen raadon haju.

Varotoimista huolimatta punkit löysivät tiensä myös sisäkasvariin chilin taimille: 1 kk ikäisen Pink Habaneron lehdissä oli pientä viotusta, ja kas kun luupin avulla näin lehtien alapinnalla punkin munia, prkl. Aikuiset taisivat luovuttaa korkeassa ilmankosteudessa, koska löysin vain munia. Huuhtelin taimen lehdet lämpimällä vedellä ja mäntysuovalla, sitten ruiskutin Spruzitilla kaikki ko. kasvarin taimet, samassa tilassa kun ovat olleet ja tavoitteena on päästä punkeista oikeasti eroon.

Nyt on tämän talouden jokaikinen kasvi on raijattu kylppäriin/ulos ja käsitelty Spruzitilla, osa vielä ensin neemillä muutamaan otteeseen. Työläs homma, mutta näkyy kannattavan, woohoo!  8)
Sytytysneste ja tulitikku harvoin ratkaisevat ongelmia, mutta vihannespunkkeihin ne tehosivat.

sorrii

Spruzit tappaa (yleensä) punkit, muttei munia. Aika hyvä aine on Bionovan TML "The Missing Link". Sitä ei mainosteta torjunta-aineena, mutta kuuluu huhuja että tappaa tehokkaasti ne munat sumutettuna ... Pavunvarren tuoteselosteessa kerrottiin ennen tuo munajuttu. Nyt sanotaan vaan että Lehtisumutuksella TML auttaa torjumaan tuhohyönteisiä. Mä olen lisännyt Spruzit-litkuun välillä sekaan myös TML'ää.

Mulla ei ole pariin vuoteen ollut kotona mitään tuholaisia, tai ei ainakaan kasveissa. Kasvattelen ympäri vuoden yhtä-kahta tupakkakasvia joka houkuttelee ja tapppaa melkein kaikki ötökät. Lisäksi on ollut välillä säköisiä hyttysansoja. Sellaiseen Tokmannin 5€ sinivalo-kierukka-hässäkkään jää yllättävän pienetkin lentävät vaikka lankojen väli on 5mm luokkaa ...

Tupakka on aika hauska koristeviherkasvi: Se ei juurikaan suostu kuolemaan, kunhan saa vettä. Kasvaa aika nopasti korkeaksi, mutta kun leikkaa alas, niin tekee hetkessä uuden latvan. Ja kun on noita valoja ainakin mulla aina enemmän tai vielä enemmän, niin kukkii lähes aina. Valkoinen kukkataso on usen mustan pölyn peitossa. Miljoonia pikku-pikku siemeniä varisee kuivuneista siemenkodista. Ja sittenhän niitä tupakan taimia ilmestyy itsestää milloin minkäkin kasviun juurelle. Viime talvena tuli idatyslautaltakin vahingossa 4kpl pikku taimenalkuja, kun oli ties mistä joutunut muutama siemen sinne paperille, rocoton siementen joukkoon ...  ;D
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`