huhtikuu 18, 2024, 05:33:59 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Bluesmanin kausi 2013

Aloittaja bluesman, marraskuu 14, 2012, 12:55:49 ip

« edellinen - seuraava »

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - joulukuu 22, 2012, 13:55:08 ip
Toivottavasti tovariisi onnistuu satoamaan. Saataisi Suomalaista siementä liikkumaan.




Toivon ihan samaa. Joulukukaksi ihan ok.

Toni.A

Hyvältä ja mahdolliselta vaikuttaisi ainakin kuvan perusteella. Hyvin näyttäisi olevan siitospölyä nähtävillä. Toivottavasti niitä marjoja rupeaisi pikkuhiljaa syntymään. ;)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

bluesman

joulukuu 23, 2012, 11:15:43 ap #42 Viimeisin muokkaus: joulukuu 25, 2012, 11:38:51 ap käyttäjältä bluesman
 Lajikelistaa päivitetty ekalla sivulla. Pikkuisen tuli muutoksia. Onneksi ei sata lajiketta vielä mennyt rikki. Olisko nyt 69.

bluesman

 Tässä ihan hiukkasen lähtenyt lapasesta kaverin lista. Hiippari on ilmeisesti eläkkeellä ja kasvattelee myyntiin siemeniä Rainbow Chili Seedsissä. http://thehotpepper.com/topic/27877-rainbow-chili-seeds-2012-grow-log/ Tulihan sieltäkin jotain tilattua.
Melkoinen määrä ainakin itselle täysin tuntemattomia lajikkeita.

bluesman

 Isoa Ulupicaa itänyt jo 3 kpl. CAP1491 on myös itänyt, itävyys todella surkea; 1/20.
On se hirveetä lukea toisten päiväkirjoja joissa on jo isoja taimia ja kova kasvuvauhti päällä. Mun chinenset ovat vasta sirkkalehtivaiheessa, näyttäisi tuo jarruttelu onnistuneen. Ettei tule sitten myöhemmin tilanpuutetta. En laita edes kuvia kun ei niissä senkummemmin erikoista ole. Peruvian white habanero iti 5 vrk:ssa +30C. Muutama lajike vielä tulossa, mm. Fatalii white ja kuulemma tennispallonkokoisia podeja tuottava 7pod white. Senkun vielä näkis.

Huru-ukko

Kiitos....Mukavampi lukea päiväkirjaa joka on asiallinen eikä täynnä taimivaihessa olevaa kasvustoa. Minun chinsenset ovat vielä lipastonlaatikkovvaiheessa, tänä vuonna ajattelin ettei tartte kahta kertaa lyhentää kasvustoa... ;).

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - joulukuu 27, 2012, 20:01:58 ip
Kiitos....Mukavampi lukea päiväkirjaa joka on asiallinen eikä täynnä taimivaihessa olevaa kasvustoa. Minun chinsenset ovat vielä lipastonlaatikkovvaiheessa, tänä vuonna ajattelin ettei tartte kahta kertaa lyhentää kasvustoa... ;).


Toinen vaihtoehto liiaksi kasvaneille on se että antaa kasvaa vaan. Kuten erehdyin viime kauden alussa tekemään. Sain kuulla jatkuvaa naputusta muka "viidakosta". Esikasvatushuoneessahan mahtui jopa liikkumaan. Toki olihan tuota kasvustoa pikkuisen.
Tila on sama kuin viime kaudella joskin hieman siistimpi. Takka tuli muurattua, ehkä turhan iso  ja koska lattilämmitys pelittää hyvin, voipi olla että tuli turhaan haaskattua aikaa ja materiaalia. Tuli just sellanen takka ku sattu tulemaan.
Kohta natikat kehiin ja kouluttamaan ensimmäisiä taimia. Mamma kirkuu jo nyt.

JaloPena

Lainaus käyttäjältä: bluesman - joulukuu 27, 2012, 20:54:44 ip
Mamma kirkuu jo nyt.


Sehän on kaikille musiikin kanssa tekemisissä oleville kasvattajille tuttua harmonista hellasäröä :)
Meillä kaikki päätökset tehdään demokraattisesti äänestäen. Yleensä kuitenkin häviän äänin 0-1

#1581

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - joulukuu 27, 2012, 20:01:58 ip
Kiitos....Mukavampi lukea päiväkirjaa joka on asiallinen eikä täynnä taimivaihessa olevaa kasvustoa.

Mun mielestä taas on mukavaa lukea päiväkirjaa, jossa on noita kuvia taimista. Ja etenkin itselle on tärkeää päiväkirjassa juuri tuo mahdollisimman säännöllinen kuvapäivitys. Saa sitten tulevaisuudessa vähän luntata, missä on joskus menty. Huru-Ukkelin ei kannattane siis avata mun päivyriäni.

Sirkkalehtisten kuvat ovat taas eri asia, tuota Bluesman:kin taisi tarkoittaa  ;)
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

bluesman

 Toki pitää päiväkirja olla ajan tasalla ja taimivirityksistäkin kuvateoksina saa aloittelija oppia. Joskus näkee turveruukkukasvatteluja ihan kuvina kun pelkkä teksti ei olisi paljastanut että pieleen menee. Vain esimerkkinä.
Olen ollut vähän laiska kuvaamaan kun ei oikein inspiroi vielä mikään. Tovarii on jo esitelty eikä ötököitäkään ole mistä ottaisi fotoja. Sikäli kun niitä nyt tässä kaipaisi. Kuvaa tulee kyllä sitten ajallaan.

jewe

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - joulukuu 27, 2012, 23:39:00 ip
Huru-Ukkelin ei kannattane siis avata mun päivyriäni.


Aina joku on johonkin täällä tyytymätön. Varmaan omassakin päiväkirjassani on liikaa jo kuvia mutta itse sain muuta kautta taas negatiivista palautetta kommenteistani päiväkirjassani. Ei liity mitenkään tämän henkilön mielipiteeseen eikä siitä enempää bluesmanin päivyrissä johon tämäkään ei kuuluisi.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: jewe - joulukuu 28, 2012, 09:41:12 ap
Lainaus käyttäjältä: jaolsten - joulukuu 27, 2012, 23:39:00 ip
Huru-Ukkelin ei kannattane siis avata mun päivyriäni.


Aina joku on johonkin täällä tyytymätön. Varmaan omassakin päiväkirjassani on liikaa jo kuvia mutta itse sain muuta kautta taas negatiivista palautetta kommenteistani päiväkirjassani. Ei liity mitenkään tämän henkilön mielipiteeseen eikä siitä enempää bluesmanin päivyrissä johon tämäkään ei kuuluisi.


Aina joku valittaa. Älä välitä, on kiinnostavaa seurata päivyriäsi vaikkapa juuri pubejen lannoitussysteemeistäsi jotka ovat ilmeisen onnistuneita muiden kasvatusmetodien ohella. Näkeehän sen vierailijalaskurista onko päiväkirjasi kiinnostava. Laita kuvia vaan, oma laiskuuteni ja myöhäinen aloitus sekä talvehtivien puute ei oikein innosta kuvaamaan. Ehkä ensi kuussa alkaa visuaalista ilmettä ilmestyä päivyriini fotojen myötä.

Juso

Eikös nämä päiväkirjat ole se henkilökohtainen ja eniten myös itselle tehtävä osio foorumillla, jokainen tekee miten haluaa. Jos joku ei pidä niin senkun jättää lukematta. Omassa päiväkirjassaan kai voi esittää mitä pohdintaa mistä tahansa sen olematta off topiccia? Toki aina joku foorumilla tietää miten "harrastetaan oikein". Anteeksi spämmäys.

Pitäis itsekin jaksaa väkertää jotain pientä päivyriä taas vaikkei kummoiset kasvatukset olekaan... Kymysyksiä: Paljonkos sulla Bluesman on valotehoa siellä viidakossa? Ja oliko niin että käytit ainakin yhtä Cooltubea ihan vaan heijastimena (siis ilman mitään puhallinta). Tuossahan natikan polttimo (400/600?) on jonniin verran suuremmissa lämmöissä kuin avonaisessa heijastimessa, eli ilmeisesti kestää hyvin sen? Luulen että tämän kauden lääke meikäläisellä on lyhyempi kasvatus mutta riittävästi valoa se parin kuukauden pätkä ennen loppusijoitusta.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Juso - joulukuu 28, 2012, 10:14:42 ap

Kymysyksiä: Paljonkos sulla Bluesman on valotehoa siellä viidakossa? Ja oliko niin että käytit ainakin yhtä Cooltubea ihan vaan heijastimena (siis ilman mitään puhallinta). Tuossahan natikan polttimo (400/600?) on jonniin verran suuremmissa lämmöissä kuin avonaisessa heijastimessa, eli ilmeisesti kestää hyvin sen? Luulen että tämän kauden lääke meikäläisellä on lyhyempi kasvatus mutta riittävästi valoa se parin kuukauden pätkä ennen loppusijoitusta.


Laitoin vasta tänä aamuna ekan 600W natikan. Parilla 250W ESLillä olen taimikasvatuksen aloittanut. Viime kaudella oli natikoita 5kpl, 4kpl 400W ja 1kpl 600W valaisimet. Ekstrana vanhat UFOt 2x90W. Natkoiden teho siis yhteensä 2200W.
600W "Cooltube" ei todellakaan sisällä tuuletinta ja on samalla polttimolla ollut käytössä aivan alusta asti, siis kevättalvesta 2009. Ei ongelmia ainakaan toistaiseksi. Lasiputkessa sisällä heijastin. Lämpenee ja myös lämmittää ihan tarpeeksi. Jos yhden natikan aiot hankkia niin samantien tuo 600W niin valoteho riittää hiukan korkeammallekin ripustettuna ja valaisualue on suht laaja.

Juso

Olen hankkinut tuollaisen himmennettävän 600W:sen, alussa tarkoitus pitää pienemmässä tilassa 400:na ja loppuvaiheessa huonetilassa 600:na suuren Wing-heijastimen kanssa. Mitä olen "kuivatestaillut" alaa, luulisin kasveilleni riittävän. Alkuun mennään ESLeillä. Luulin että sulla oli enemmänkin valoja kun kyseessä oli suuri tila mutta olin varmaan niin hämmentynyt että laskut sekosivat. Mutta uskoisin tuon taimikokojen eron esim chinenseillä verrattuna omiini viime vuonna olevan ainakin osin valoista johtuvia. Tosin teikäläinen antoi vielä tasoitusta begoniapunkkien muodossa.

bluesman

 Hiukan päivitystä ja muutama kuvakin.



Kasvatustilan takaosaa. Homma on vielä ihan alkutekijöissään, seinien maalaus rappauksen ja tasoitteen jälkeen on vielä tekemättä. Toivottavasti ehdin tehdä hommelin ennenkuin kasvit suurenevat liiaksi. Natikoita on nyt kolme; 600W ja kaksi 400W lamppua. Valkeat seinät korostavat valoisuutta. Pari 400W natikkaa laitan tarvittaessa. Kuukauden kuluttua kaikki on toisennäköistä ja kapistukset eri paikoissa.
Isot kasvit ovat Intianginsengejä l. Ashwagandhoja. On kuin Neempuu, ei minkäänlaisia ötököitä. Olen kyllä varmuuden vuoksi myrkyttänyt ne etteivät kanna oirettomina ötököitä.
Nurkassa pari NFT:tä joista toinen oma viritys, saattaa toimia ainakin taimikasvatuksessa.





Tsydeemi on viritetty vanhoista ebbien resoina käyttämistäni laastipaljuista. Taso jolla kivivillakuutiot lepäävät NFT-kuitukankaan päällä on yksinkertaisesti sahattu resojen kansista, materiaali vesivaneria. Rautalangalla sidottu paljun reunaan loivasti kallelleen. Vanhat letkujen reiät tilkitty jesarilla. Pieni vesipumppu nostaa ravinneliuosta ensimmäisten kuutioiden väliin ja hyvin tuntuvat imevän nestettä. Kuutiot on syytä istutuksen jälkeen peittää ja suojata valolta, muutoin levääntyvät ja limaantuvat.
Kokeeksi laitan nyt 6 kuutiota/palju. Kasvien kasvaessa väsään lootia lisää ja siirrän kasvamaan väljempään. Kunhan kasvarikausi joskus sitten alkaa, viritän isommat systeemit ja suurennan vesitilaa/kasvi. Nyt lootissa on n.25 litraa nestettä.

jewe

Varmaan ihan toimiva systeemi tuo itse väsätty NFT. Ei sen tarvi olla tuon kummallisempi kun vesi vaan juoksee ja kastaa mattoa. Jotain tuollaista olen itsekin ajatellut vaikka ihan aitojakin laitteita meinaan hankkia ja yksi GT205 onkin jo alkusyksyltä hankittuna joka ei ole vielä ollut käytössä ja teen siitä ensialkuun nelipaikkaisen taimi NFT:n, vesikasveja kun näyttäisi tälle vuodelle tulevan enemmän kuin koskaan.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: jewe - tammikuu 02, 2013, 17:29:28 ip
Varmaan ihan toimiva systeemi tuo itse väsätty NFT. Ei sen tarvi olla tuon kummallisempi kun vesi vaan juoksee ja kastaa mattoa. Jotain tuollaista olen itsekin ajatellut vaikka ihan aitojakin laitteita meinaan hankkia ja yksi GT205 onkin jo alkusyksyltä hankittuna joka ei ole vielä ollut käytössä ja teen siitä ensialkuun nelipaikkaisen taimi NFT:n, vesikasveja kun näyttäisi tälle vuodelle tulevan enemmän kuin koskaan.


Vaikuttaa vesitilaltaan hiukan pieneltä nuo Nutriculturen NFT:t. Jos on iso kasvi ja vettä vain 20 litraa niin kasvarissa kesäkuumalla saa joka päivä olla vettä lisäämässä. Taimille ja pienikokoisille kasveille varmaan ihan ok.

bluesman



Pyttyjen määrä on hieman kasvanut. Kärsältä tuli villakuutiotoimitus ihan kotiportille saakka. Erinomaista palvelua, kiitos.
Vaihdoin valaisimia siten että nyt on 4x400W natikat toiminnassa ja 600W odottaa kunnes tarvitaan.
Vaikuttaisi siltä etteivät taimet itseviritettyihin NFT-systeemeihin ainakaan heti ole kuolleet. Sensijaan yksi pikkuloota pubeja kuivahti jo tuossa viime kuussa ja siinähän meni muutama lajike kanttuvei. Onneksi ei sentään kaikki.
Lähes kaikki kylvetyt ovat joko itäneet tai ainakin osoittavat elonmerkkejä, jopa tovariin siemenistä yhdessä on  häntä. Rhombo ei ole itänyt. Ulupica largen 1. kylvöksestä on itänyt 5/15 ja toisen n.30 siemenen satsin laitoin itämään.

  Ulupica large



Ultra pube Jewen siemenistöstä. Vaatimaton tapaus mestarin taimiin verrattuna. Tosin itänyt 15.12.



Tähän asti kaikki tovariin kukat ovat pudonneet. Tämäkään alku ei lupaavalta näytä. Podin kannan tyvi alkaa rusehtaa ja kohta kuivuu. Kokeilin kasvualustan vaihtoa sekä siirsin 250W ESLin alta natikoiden alle. Jonkilaista hometta alkoi näkyä osassa kasvia. Begoniapunkeista ei ole kyse, olen luuppien avulla tarkastanut kaikki kasvit vähän väliä eikä liikettä ole näkynyt. Mullanvaihdon yhteydessä sitten huomasin liikakastelleeni innokkaan tarhurin tapaan ja kohta olisi tovarii ollut vainaa. Toivotaan että reipastuu ja kukinta lisääntyy. Ja tietysti sekin sopisi että poditkin pysyisivät kiinni kasvissa.



3kk karanteenissa ollut, liian suuressa ruukussa oleva C.chinense Antillais 14.5 sinnittelee vielä ikivanhojen podiensa kanssa. Eivät maistu miltään eikä niissä ole siemeniä. Uusia nuppuja ja viherkasvua on ilmestynyt ESLin alla. Jospa virkistyisi natikoiden loisteessa jotta saisi tuoretta chiliä jossa olisi myös makua ruokapöytään ennen vappua. Kasvualusta ja ruukku vaihtoon ja lisää lannoitetta niin eiköhän se siitä. Tätä ei mulla ole siementaimena vaikka on varsin oivallinen maultaan. Jos selviää kesään saakka niin ihan mukavaa.

jewe

Lainaus käyttäjältä: bluesman - tammikuu 06, 2013, 07:44:00 ap
Ultra pube Jewen siemenistöstä. Vaatimaton tapaus mestarin taimiin verrattuna. Tosin itänyt 15.12.


Se on niin suhteellista mikä on vaatimatonta ja itselläni Manzano iti vasta 17.12 ja on yli puolet pienempi kuin tuo sun Ultra. Se siitä mestarista. :(

Tänä vuonna oli jotain häikkää Manzanon siemenien kanssa ja osa chinenseistäkin kasvaa huonosti vaikka olosuhteet kaikilla ihan samat ?  Kai se kuuluu tämän viljelyn luonteeseen että aina on jossain häikkää eli varmaan siemenissä tai eri lajikkeyksilöt niin erilaiset.