maaliskuu 29, 2024, 12:33:45 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chilikoti villeille ja vallattomille

Aloittaja Tiemuh, tammikuu 20, 2012, 22:39:23 ip

« edellinen - seuraava »

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Toni.A - maaliskuu 08, 2012, 21:26:13 ip
Mitä tuohon Brasiliaiseen keskusteluun tulee, niin onhan noita joitan lajikkeita vielä sentäs täälläkin kasvattelussa ja jakelussakin, kun katsoo tätäkin! ;) Ei vielä hirveästi, mutta on kuitenkin!


Joo, USDAssa niitä on etenkin ajalta ennen Brasilian siemenlakeja. Monesti kiintoisia ovatkin, sillä esim. brassien chinenset ovat selvästi aivan erilaisia kuin vaikka Karibian vastaavat. Ja myös baccatumeissa on ihan selkeä, oma, brasilialainen "lahkonsa".

Tiemuh

Ikävä vain ettei kukaan siihen aikaan tajunnut otta talteen noita 26 kromosomisia Brasilian itärannikon villejä ja vaikka pohjoisrannikon C.parvifoliumia. No jos hyvin käy niin tässä on vielä monta kautta edessä, ehkä joskus.

Tiemuh

maaliskuu 09, 2012, 19:04:25 ip #82 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 09, 2012, 19:11:40 ip käyttäjältä Tiemuh
Ulupica Largea olen luvannut pariin suuntaan pistokkaina ja kasveina. Itse sain ne vuosi takaperin kahtena eri pistokkaana Ulvilan Chilimiitissä käväistyäni. Innostui viime keväänä kyseisestä chilistä hieman liian myöhään idättelyjä ajatellen, mutta onni potkaisi minua. Katsotaan osaanko kertoa tarinan oikein:

Fatalii on kasvattanut sitä jostain vuodesta 2004. Bluesman idätti vuonna 2009 Fataliilta peräisin olleita siemeniä. Hänellä kaksi niistä iti ja yksi tuotti satoa kaudella 2010. Herra tykästyi sen makuun ja päätti ottaa kasvista reilusti pistokkaita jotta seuraavan vuonna olisi useampi kasvi ja pääsisi sitä kunnolla maistelemaan. Juurrutus tapahtui hormonilla suoraan multaan. Ylimäärätaimet tulivat jonkun harrastajan kyydissä (en juuri muista kenen) tänne toiselle puolelle Suomea ja niitä valitsi minun lisäkseni jokunen muukin itselleen.

Herpiili on taas pykäämässä uutta kevät tapaamista, joten ajattelin laittaa jokusen pistokkaan juurtumaan ja viedä ne paikalle. Olen Ulupicoistani jo aikaisemmin tehnyt pari pistokasta, joten tiedän sen onnistuvan melko helposti.


Pistokkaita halukkaille

Yhden viimekesänä pistokkaasta kasvattamani Ulupican onnistuin tappamaan vastikään. Se majaili talvihorroksessa ikkunallani amppelissa, tyytyväisen oloisena. Joku kerta taisin antaa sille liikaa kastelua ja se alkoi roikuttamaan lehtiään. Tulkitsin tilanteen väärin ja annoin sille lisää vettä, jonka seurauksena minulla on taas yksi muumio kämpässäni. Se siitä seuraa kun on 150 chiliä hoidettavana. Joku aina kärsii kasvattajan virheistä. No onneksi mitään peruuttamatonta ei tapahtunut, koska minulla on noita nyt vieläkin neljä, koska aikaisemmin talvella ottamani pistokas on jo hyvässä kasvussa. Myös talvehtivia yksilöitä olen alkanut pikkuhiljaa herättelemään. Yksi niistä alkoikin kasvamaan sen verran kurittomasti, että muutaman pistokkaan ottaminen siitä vain tekee hyvää Pysyy poika ruodussaan eikä valtaa koko kämppää käärmemäisine oksineen.


Ulupica Large syksyltä 2011. Pane merkille kellomaiset kukat, eli tätä voisi kutsua myös isomarjaiseksi cardenasiiksi.

"Cardenasii var. pendulum" mikä esiintyy tämän lajina lähes aina, ei ole mikään tieteellinen nimi. Sellaista ei siis ole olemassakaan. C.cardenasii on kellokukkainen Bolivialainen villi chililaji, joka on sukua C.pubescensille ja tämä on niiden kahden risteymä. Loppuosa nimestä tulee jalostetun chililaji baccatumin tieteellisen nimen jälkiosasta. Miksikö? Jaa-a.

Nämä minulla kasvavat yksilöt eivät ole vielä täysin vakiintunutta risteymää. Eli siemenistä kasvaisi hieman erilainen kasvi kuin kantakasvista. Siemeniä jaoin joillekin vaihtareina, mutta en tiedä onko joku niistä saanut kasvin aikaiseksi. Sen tiedän että jotkut eivät, kuten en itsekään. Kyllä minäkin niitä itämään sain, kuten tämän topikin ensimmäisestä postauksesta näkee, mutta en kasviksi asti.

Toisen kannan "Iso Ulupica" siemenistä on puolestaan kasvanut mm. tälläinen.

Aji Inferno

Ison Ulupican kanssa saa olla tarkkana, sillä sen kanssa on tehty kaikenlaisia kokeita monessa kämpässä. Siitä voi siis saman nimen alla olla liikkeellä montaa erilaista kantaa, eivätkä ne kaikki ole välttämättä risteytymiä. Bolivian vakiintunut iso Ulupica voi hyvin liikkua myös suomen piireissä.

Tzili

maaliskuu 09, 2012, 20:37:05 ip #84 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 09, 2012, 20:47:40 ip käyttäjältä Tzili
Halukas pistokkaiden vastaanottaja. Mites nämä toimitetaan perille, jos voi jotenkin putkessa toimittaa vaikka. Pistäs vaikka YV.

Kyllä, tämä oli varaus, jos mahdollista

bluesman

 Viimeisestä UL idätyksestä on itänyt muhkeat 1/24. Ei edes sirkoilla vielä.
Jos mahdollista niin voisin varata yhden pistokkaan. Kunhan ilmat lämpenee niin voi vaikka postittaa.

Tiemuh

Suomessa voi tosiaan liikkua myös Bolivian luonnossa risteytynyttä kantaa. Kukapa sen tietää. Itselleni on vain varmaa että kaksi Suomesta löytämääni eri kantaa ovat molemmat vielä vakiintumattomia ja siten siis edustavat ainakin kymmenisen vuotta sitten tapahtuneita risteymiä. Se että onko niiden kantasiemenet alunperin sitten Boliviasta vai mistä on arvoitus. Tuo valkoisen kukan kanta on ilmeisesti kadonnut muistin ulottumattomiin ja Fataliilta en ole itse ainakaan kysynyt mistä hänen siemenensä ovat peräisin ja ovatko hänen siemenensä edes yhtä ja samaa "lajiketta".

Bluesmanille olen luvannutkin jo yhden kasvin, mutta jos pistokas menee helpommin perille niin toki toimitan sellaisen.

En ole itse koskaan postittanut pistokkaita, eli joku voisi antaa helpoimman, halvimman ja varmimman tavan ohjeet. Itse voin sitten vastineeksi kirjoittaa tänne parin hyvän tavan ohjeet tehdä pistokkaita, kunhan kerkiän. Odotetaan että sää pysyy varmasti lämmön puolella ja että pistot kehittävät vähän juuren alkuja ennen kuin alan niitä lähetellä.

Tzilille siis yksi kanssa. Nyt pistoja menossa maailmalle siis jo neljä, joten täytyy ottaa lisää niitä juurtumaan että kaikille halukkaille varmasti riittää.

Aji Inferno

Tähän ison Ulupican arvoitukseen löytyy USDA:n tietokannasta yksi erittäin mielenkiintoinen vahvistus. Siellä nimittäin kuvaillaan eräs Bolivian villi c.cardenasii (en muista koodia, sorry), jonka marjan kooksi kuvailtiin 10mm! Jokainen täällä tietää mitä tuo merkitsee: kyseessä oli juuri tämä villi Iso Ulupica.

Senpuoleen, risteytymiähän oikeastaan kaikki kasvi- ja eläinlajit ovat. Jossain pisteessä ne vain kehittävät sen verran omintakeisia piirteitä, että niihin vedetään rajat. Iso Ulupica saattaa hyvinkin olla nyt kehittymässä Boliviassa omaksi lajikseen. Tai sitten se on geneettinen muisto jo kadonneesta Rocoton villistä esiäidistä.

Aku

maaliskuu 09, 2012, 22:18:43 ip #88 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 09, 2012, 22:21:54 ip käyttäjältä ABK
Pistin YV:llä kyselyä pistokkaista suurinpiirtein 20:06 aikoihin. Mainitsin samalla pienen niksin postitukseen liittyen. Pistokas kannattaa pakata minigrippiin (jossa ilmankosteus pysyy suurena) tai käärien leikkuupinnan kosteaan talouspaperiin. Tämän jälkeen pistokas laitetaan kuplamuovikääreisiin, mikäli postittaessa on kylmä sää. Kirjeenä mä olen pistokkaat saanut menemään.

E: tosin täytyy lisätä, että en ole ihan näin kylmillä säillä postitellut.

Tzili

Ainakin lämpimillä keleillä voi kai lähetellä jonkun putken sisällä. Keltäköhän tuo metodi on peräisin.

Tiemuh

Otan tosiaan lisää pistokkaita, mutta jos ne eivät riitä kaikille niin lähettelen varausjärjestyksessä. Kiitoksia ABK lähetysvinkistä. Jotain tuollaista itsekin ajattelin. Pitänee hieman suunnitella mikä olis seuraavien pistokkaiden pituudeksi hyvä, että ne menevät sopivasti kirjeeseen. Juurtuvan näiden uskon helposti koska otin ja otan vain tuoretta kasvua.
Pistokkaina näiden etuna on nopea sadontuotto. Siinä missä siemenestä idätetyn täytyy tulla "sukukypsäksi", on pistokas kopio kasvista josta se on otettu, eli "aikuinen" tässä tapauksessa. Kunhan se on hieman kasvattanut juuria, saa tarpeeksi valoa ja sopivasti ravinteita alkaa kukinta ja sadontuotto.

Tiemuh

maaliskuu 11, 2012, 04:04:04 ap #91 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 11, 2012, 04:39:11 ap käyttäjältä Tiemuh
Varoitus!: Saattaa olla asiaan vihkiytymättömälle hieman raskasta luettavaa.

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - maaliskuu 09, 2012, 22:12:13 ip
Tähän ison Ulupican arvoitukseen löytyy USDA:n tietokannasta yksi erittäin mielenkiintoinen vahvistus. Siellä nimittäin kuvaillaan eräs Bolivian villi c.cardenasii (en muista koodia, sorry), jonka marjan kooksi kuvailtiin 10mm! Jokainen täällä tietää mitä tuo merkitsee: kyseessä oli juuri tämä villi Iso Ulupica.


Capsicum cardenasii, PI 573336, LOCALNAME Ulupica, Bolivia La Paz

LainausFruits spherical, ca. 1cm in diameter, dark green, very piquant. Seeds few, ca. 6, large light yellow. Fruits sold fresh. Purchased from market vendor who said the fruits are gathered from wild plants near Collana on the slopes of Mt. Illimani.


Valitettavasti myös: "Accession is expired or dead. Historical record only. Please do not request this accession."

Lieneekö syy ettei sitä ole saatavilla juurikin tuo hedelmän väri, tumman vihreä. Isomarjaiseen versioon sopii myös tuo isot siemenet maininta.

Samalta torilta kerätty myös kolme vuotta myöhemmin Capsicum cardenasii, PI 590507

LainausFruit globose, 5-10mm diam. green when harvested and consumed, orange-red when fully ripe. Seeds yellow-white. Very piquant.


Myös tässä voi olla sentin mittaiset hedelmät. Valitettavasti myöskään tätä ei ole saatavilla, vaan kyseessä on vain historiallinen tallenne.

LainausAccession was collected. 06-Mar-1995. La Paz, Bolivia.
Locality: Murillo. La Paz, Mercado Rodriguez, market. Habitat: Fruits collected from wild and semi-cultivated stands in Collana (16 deg. 41'S, 67 deg. 59'W) on flanks of Mt. Illimani.. Latitude: 16 deg 30 min 0 sec S (-16.5), Longitude: 68 deg 9 min 0 sec W (-68.15) GoogleMap  it. Elevation: 3636 meters Comment: Said to be last fruits of the year.


Yksikään USDA (4kpl) cardenasii ei muuten ole saatavilla vaan vain historia mainintoja. Omituista. Voisiko tämäkin viitata tuohon itsepölyttymättömyyteen? Tutkiskelin muuten sitäkin enkä tullut hullua hurskaammaksi. Löytyy useita vanhoja mainintoja joiden mukaan sekä cardenasiin että pubecensin piirissä on lajikkeita jotka eivät ole itsepölyttyviä. Enpä silti menisi tähän täysin sokeasti luottamaan. Aika harva on itse tämän todennut. Joka tapauksessa haluaisin ehdottomasti sellaisen kasvin kasvamaan, oli se sitten Ulupicaa tai Rocotoa.



Tiemuh

Sano vaan koska. Tosin seuraava on menossa kaakkois-aasian chilimarkkinoille, mutta ehkä sitten sitä seuraava.

M;kko

OT: Oletteko koskaan kiinnittäneet huomiota viestien postausaikoihin? Koko foorumi toimii todella 24/7, ei pelkästään tämä ketju. Mikäs sen mainiompaa, chilitietous lisääntyy jatkuvasti, kun yksien nukkuessa toiset harrastajat puskevat tiedettä eteenpäin!! :)

Aji Inferno

Kyllä nuo USDAn tiedot vahvistavat isomarjaisen Ulupican villin muodon olemassaolon. Sen tieteellinen yms. määrittely onkin sitten ihan oma juttunsa, ja selvästi täysin kesken.

Tiemuh

Flexuosumin on todettu olevan kykenemätön itsepölytykseen, tai ainakin äärimmäisen heikosti. Jos se ei pääse ristiinpölyttymään jonkun lajitoverinsa kanssa, tekee se kuitenkin harvakseltaan pikkiriikkisiä siemenettömiä marjoja.


Kolme itsepölyttynyttä Capsicum flexuosumin marjaa

Omat kolme flexuani ovat kaikki eri ikäisiä ja kasvaneet eri tavoilla. Vanhin niistä on kasvanut aluksi huonosti, sitten mullanvaihdon jälkeen hyvin ja taas mullanvaihdon jälkeen huonosti. Se on edelleenkin ainut kukkinut. Kukinnan se lopetti vastikään kun siirsin sen taas isompaa juuritilaan. Minulla oli tässä isoimmassa tuplakukka, joista molemmat tuntuvat kehittyneen marjoiksi ja vielä viereisessäkin kukkavarressa on yksi. Eli kolme itsepölyttynyttä marjaa tulossa :)


Herpiili

Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - maaliskuu 12, 2012, 00:09:34 ap
Flexuosumin on todettu olevan kykenemätön itsepölytykseen, tai ainakin äärimmäisen heikosti. Jos se ei pääse ristiinpölyttymään jonkun lajitoverinsa kanssa, tekee se kuitenkin harvakseltaan pikkiriikkisiä siemenettömiä marjoja.


Oman kasvini siemenet olivat peräisin erään chiliharrastajan flexuosumista, jolla ei ollut lajikumppania joten itäviä siemeniä vaikuttais tulevan ilman itsepölytystäkin. Oiskohan sitten sen verran eroa liikkeellä olevissa flexuissa että osa tuottaa itäviä siemeniä ja osa ei?

Sadontuottoon ristipölytys vaikuttaa hyvinkin paljon, omat siemeni sain flexu-yksilöstä joka oli 3v aikana tehnyt 20-30 hedelmää ja siemeniä muistaakseni oli ollut parissa hassussa hedelmässä.

Tiemuh


Mitä mainioin ja kaunein lajike.


Kukassa on terälehtien juuressa pienoiset "kuplat". Samanlaiset on toisen karvaisen chilin pubescensin kukissa. En ole varma onko tuollaista kaikilla chileillä vai vain näillä.


Toisen talvehtivan yksilön kokokuva. Se on viettänyt koko pimeän kauden hämärällä ikkunalla, loisteputkivalon avittamana. Sen kasvutapa on tuollainen pitkä runko, jonka päähän siten alkaa muodostua lehvästöä, eli puumainen. Nyt talvetuksen aikana on myös rungon vanhoista lehtihaaroista alkanut puskemaan uutta oksaa.


Kuva viime kesältä. Chilin palot vaihtavat väriä vihreästä mustaan ja lopulta punaiseen. Pahanmakuinen mutta todella tulinen annuumiksi. Näistä tulee kuitenkin aivan loistavaa jauhetta. Kasvi on varsin kaunis ja auringonpaisteessa näyttää hopeiselta karvaisuutensa takia. Suosittelen vahvasti koristekasviksi ja maustekaappiin potkua antamaan. Kotoisin Venetsuelasta