huhtikuu 18, 2024, 05:04:05 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chilejä puron varrella 2012

Aloittaja Iivari, maaliskuu 11, 2012, 11:22:08 ap

« edellinen - seuraava »

Babu

Joo.. hyvä kommentti exa! Juurikin näinhän se menee. Brasilian sademetsässä saattaa kyllä sielläkin esim. eläimet syödä kasveja sekä muuten voi oksia katkeilla.. eli kyllä sielläkin saattaa kasvit latvoa hyvin.. :P
Päiväkirjani:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11329.0

                        Peace&Love

Iivari

huhtikuu 04, 2012, 20:46:10 ip #21 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 04, 2012, 20:48:04 ip käyttäjältä Iivari
Lainaus käyttäjältä: exa - huhtikuu 03, 2012, 16:34:25 ip
Kovat lämmöt, siihen auttaa tuuletus, mikä johtaa kuivuuteen ja siihen taas auttaa esimerkiksi vesisaavin pitäminen chilien välittömässä läheisyydessä.

Kasvin tukevuus taas omasta mielestäni on parin keskeisen tekijän summa.
1) Painopiste tulee olla optimaalinen, käytännössä alhaalla. Eli latvominen kannattaa suorittaa aikaisessa vaiheessa, jolloin kasvi haarautuu alhaalta.
2) Mitä enemmän on haaroja sitä tasaisemmin sato jakautuu eli sitä paremmin oksat kestävät. Mitä aikaisemmin ja enemmän latvoo sitä enemmän haarautumista.
3) Haarautumiskohdat ovat paksumpia kuin muu runko. Taas, mitä alempana haarautuminen alkaa sitä paksumpi on rungon tyvi.

Tehokas latvominen johtaa puskamaiseen ja tukevaan kasvuun. Oksia on paljon, myös sadot voivat olla isompia.

Kuitenkin melko monet chilit kestävät varmaan aika hyvin luonnollisestikin, latvomatta. Eihän niitä kukaan käy Brasilian sademetsissä tai Perun vuoristoissakaan latvomassa.


Nämä olivatkin mielenkiintoisia huomioita. Kuulin näin, että tuulettaminen auttaisi tilannetta siltä varalta kun kasvit siirtää jossain vaiheessa kuitenkin ulos niin olisivat ikäänkuin jo rakentaneet itseään tuulen varalle. Onko jollain muulla tämän suuntaista kokemusta?

Latvominen tuntuu jotenkin julmalta :D Suurin osa chileistäni on kyllä lähtenyt haaroittumaan ihan itsekseen. Yhtä pitkää hujoppia joka ei näyttänyt haaromisesta välittävän napsaisin ja nyt odottelen jo tuskissani, että miksi se ei ole vieläkään lähtenyt haaroittumaan. Mistä kohti latvomista tulisi harrastaa vaiko voiko vain pätkiä mistä sopivimmalta tuntuu?

Nuppuja löytyi muuten tarkemmalla silmäilyllä ks. kasvista useampi sieltä latvasta. Ensimmäistä kukkaa odotellessa pitänee jo kysyä, että tuleeko se ensimmäinen kukka nyppästä pois? Jostain olin näin lukevani. Toisaalta ks. yksilö on vielä melko pieni kaiffari, joten sille olisi varmaan paljon parempi keskittyä kasvuun kuin kukkimiseen. Miten on?

Ninjaedit: Kävin ostamassa puutarhamaailmasta purkillisen puutarhan kesää. Josko nyt saataisi kasvu vielä hurjempaan vauhtiin :)

Babu

Latvomisessa riittää kun nyppää kasvukärjen pois. Tai sitten voi lyödä rujosti saksilla rungon poikki.. jokatapauksessa kasvin pitäisi siitä lähteä tuuheutumaan ja haarautumaan. Itse en chinensejä ole latvonut yleensä, koska ne haarautuu muutenkin niin mallikkaast. Ja olen jopa tullut siihen tulokseen, että tykkäävät pahaa latvomisesta. Tuohon nuppujen/kukkien nyppimiseen. Itse annan kukkien kukkia, mutta hedelmää en anna vielä pienten kasvien tehdä. Saattaa siinä koko kasvu pysähtyä totaalisesti. Jotkut nyppii nuput ja kukat pois.. kai se on makuasia. Itse en jaksa nähdä sitä vaivaa.. ja kukat on kivojakin ja eiköhän se kasvi tiedä suunnilleen mitä on tekemässä.. :P
Päiväkirjani:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11329.0

                        Peace&Love

exa

huhtikuu 04, 2012, 21:06:07 ip #23 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 04, 2012, 21:08:20 ip käyttäjältä exa
Suosittelen vilkasemaan ainakin nämä kaksi videota latvomista koskien: yksi ja kaksi. Muitakin erittäin hyviä videoita kaverilla on. Erittäin drastiselta toimenpiteeltähän tuo tuntuu ja ensimmäinen viikko onkin piinallista odottelua. Takaan kuitenkin, että tulokset ovat mitä parhaimmat.

Itse olen aika kahden vaiheilla tuossa nuppujen ja kukkien nyppimisessä. Minä en ole toistaiseksi nyppinyt kukkia tai nuppuja pois. Luotan kasvin omaan arviointikykyyn voimistaan. Toisaalta latvomisessahan latvat nipsaistaan pois, jolloin mahdolliset nuput/kukat lähtevät myös. Varmasti nuppujen ja kukkien poistaminen kasvista ohjaa energiaa kasvamiseen. Voisin tiivistää, että turha niitä on nyppiä, kunhan latvoo riittävästi.  :)

Nämä asiat on tämmöisiä aloittelevan chilistin omia mutuiluja, joita en suosittele otettavan Ainoasta Oikeasta Totuudesta. Kukin tavallaan ja mielipiteitä ja metodeita on varmasti monia.

//Edit: Minullakin tuommoinen vajaan vaaksan pituinen Medusa (c. annuum) alkoi hanakasti kukkimaan. Annan kukkia sillä tuskinpa ne kiinni kuitenkaan pysyy. Kasvi tutkailee hetken itseään ja tajuaa että perskeles pitää vielä kasvaa ja todennäköisesti pudottaa hedelmöittyneet kukkansa.

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

InkRose

Lainaus käyttäjältä: Babu - huhtikuu 04, 2012, 21:00:05 ip
...Saattaa siinä koko kasvu pysähtyä totaalisesti. ...


Kasvu pysähtyy, jos kasvi ei saa riittävästi ravinteita sekä hedelmän kehittämiseen että kasvun ylläpitoon. Ihan pienillä voi toki olla että juuristo ei vain kykene ottamaan tarpeeksi, mutta uskoisin, että lannoitusta lisäämällä se onnistuu pienenkin taimen pitäminen kasvukannalla oli kukkia/hedelmiä eli ei.

Iivari

Keräsin rohkeutta tähän asti ja äsken kävi sakset. Chinenset (ja niiltä näyttävät tuntemattomat) sekä pari kaunokaista annuumia saivat vielä pitää latvansa.


RIP latvat


Ja latvomisen jälkeinen viidakon alku.

chilifani

Mukavan näköinen laite tuo rootrainers. Olen päättänyt huomenna lähden ostaan tällaisen, hyvin toimii ja tuo on käytännöllinen ja nuo kasvit kasvaa hyvin tuossa.

Onnea, hyviä satoja ja kasvun hauskuutta!

Iivari

huhtikuu 09, 2012, 10:56:18 ap #27 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 13, 2012, 17:30:24 ip käyttäjältä Iivari
Lainaus käyttäjältä: chilifani - huhtikuu 06, 2012, 18:46:31 ip
Mukavan näköinen laite tuo rootrainers. Olen päättänyt huomenna lähden ostaan tällaisen, hyvin toimii ja tuo on käytännöllinen ja nuo kasvit kasvaa hyvin tuossa.

Ainut heikkous rootrainerssissa minkä olen huomannut on se, että se on valmistettu kovin ohuesta ja heikosta muovista. Täten ei kovin pitkäkestoista mallia. Mutta toisaalta hintakaan ei ole kovin päätä huimaava.

Uutiset kasvatusrintamalta 9.4.


Cantaloupe melon tyrkkäsi ensimmäisen kukan auki. Korkeutta kasvilla on huikeat 1m jo ja pitempiä tukitikkuja ei ole. Nuppuja on pukannu kans mukavasti.


Jottei kuvat mene täysin muihin kuin chilikasveihin niin kukas tunnistaisi tämän kaunokaisen. Olisiko kyseessä joku Chinense? Kasvanut kuitenkin paljon nopsempaan kuin nuo Nagani.

edit:

Oli unohoittua, että perheeseen liittyi myös lahjaksi saadut kaksi Ramiroa sekä tusina nuorta rosmariinia (ilmeisesti).

chilifani

Kävin ostamassa tämän rootrainerin ja se ei yllä mitään kestomateriaalia todellakaan ole:(

Iivari

Meinaa tulla nyt aika tiuhaan päivitystä, mutta minkäs teet kun kaverit vaan kasvaa  8) Ja eikös tää oo "päiväkirja".

Tilannetta 11.4.2012


Osa 1l maito/mehupurkkien kavereistä on päässy 1,5l maito/mehupurkkeihin. Kuten kuvasta näkyy niin juuristoa alkaa olla noilla suurimmilla jo aika mukavasti!


Emäntä väittää, että kasvit vie keittiön pöydältä liikaa tilaa. Blah, sanon minä  :P


Olohuoneen osastosta ei ole tullut valituksia. Vinkkinä: ottakaa emäntä itse valitsemaan kauppaan purnukat joihin kasvit tulee ;)


Ylöjärven sittarilla oli minilimeviikunapuut tarjouksessa 3€ (lähtö 12,95€). Ei voinu jättää tätä kaunokaista kauppaan.


Nizo

Lainaus käyttäjältä: Iivari - huhtikuu 11, 2012, 18:54:03 ip

Emäntä väittää, että kasvit vie keittiön pöydältä liikaa tilaa. Blah, sanon minä  :P



Onhan tuossa vielä tilaa vaikka kuinka! Komean bonsain löysit.

Iivari

Lainaus käyttäjältä: Nizo - huhtikuu 11, 2012, 19:09:10 ip
Onhan tuossa vielä tilaa vaikka kuinka! Komean bonsain löysit.

Juuri näin, tilaa on vaikka lehden lukuun :P

Harrastukset ottavat ja harrastukset antavat. Tänään saapui postilla seuraava vempele


Speksejä rakastaville: http://www.objektiivi.info/objektiivi_info/Sigma/70+300mm+f4+5+6+apo+macro+super+ii/240
Ja ks. sivuston kommenttia lainatakseni " Ei sovellu aivan pienimpien kohteiden kuvaamiseen, mutta esim. kukkakuvauksessa jälki on hyvää." ;)

Lähikuvia siis luvassa jossain vaiheessa. Nyt, hyvää yötä!

Iivari

Lauantai 14.4.2012


Ensinnäkin terveiset Tampereen puutarhamessuilta ja kiitokset Markolle chililuennosta. Kuuntelijoita oli tuplasti tai triplasti edelliseen biolanin luentoon verrattuna  8)


Poppamiehen kojulta mukaan tarttui savuchiliputeli. Jopa emäntä tykkäs!!


Omien chilien tilanne on kait ihan jees. Latvomisen tulokset alkavat jo näkyä hyvin. Kaikki latvotut pukkaa lehtien tyvestä uusia haaroja hyvin.


Pääsiäinen meni jo, mutta tästä tipusta piti alottaa uuden kameran ja sen macro-ominaisuuksien testailu :P


Vauvat osottautu yllättävän hankaliksi kuvauskohteiksi. Paremmalla valolla sit joskus.


Tässä ehkä macroiluharjoittelun paras otos.

boozeman

Itsellä on Canonin nokalle myös tuo sama tötterö. Eikös olekin kiva kun voi ottaa makrokuvat tarvittaessa vaikka parin metrin päästä? :)

Huomasin tosin aika nopeasti että tukeva jalusta + lankalaukaisin on hyvä olla olemassa. Itse napsin aina makrokuvia kukista kun pitää varmistaa, minkä värisiä siellä ne heteet ja emit ny sitten ihan aikuisten oikeasti olikaan.
https://viinanen.org - Ei se siitä... - #1213

Iivari

Lainaus käyttäjältä: boozeman - huhtikuu 14, 2012, 23:03:37 ip
Itsellä on Canonin nokalle myös tuo sama tötterö. Eikös olekin kiva kun voi ottaa makrokuvat tarvittaessa vaikka parin metrin päästä? :)

Huomasin tosin aika nopeasti että tukeva jalusta + lankalaukaisin on hyvä olla olemassa. Itse napsin aina makrokuvia kukista kun pitää varmistaa, minkä värisiä siellä ne heteet ja emit ny sitten ihan aikuisten oikeasti olikaan.

Joo, ei todellakaan tarttee olla lähelläkään noita kukkia kun napsii. Onneks mulla on jo olemassa iso kolmijalka vaikkakin noi tuli napsittua ihan käsivaralta. Kukkia ja podeja odotellessa piti turvautua vaikkapa tuohon pääsiäistipuun ;)

Babu

huhtikuu 15, 2012, 07:45:03 ap #35 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 15, 2012, 08:08:19 ap käyttäjältä Babu
Mikäs kamera tuo on? Itse käyn tänään vihdoin ja viimein järkkärin ostamassa.. ou jesh! Makro objektiiveja kuolasin ja kyttäsin eilen internetin ihmeellisestä maailmasta.. must have!! Mitäs tuollainen putki kustastantaa? Pakko päästä ötököitä ja kukkia yms kuvailemaan.. huikeeta puuhaa! :P
Päiväkirjani:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11329.0

                        Peace&Love

Iivari

Lainaus käyttäjältä: Babu - huhtikuu 15, 2012, 07:45:03 ap
Mikäs kamera tuo on? Itse käyn tänään vihdoin ja viimein järkkärin ostamassa.. ou jesh! Makro objektiiveja kuolasin ja kyttäsin eilen internetin ihmeellisestä maailmasta.. must have!! Mitäs tuollainen putki kustastantaa? Pakko päästä ötököitä ja kukkia yms kuvailemaan.. huikeeta puuhaa! :P

Tämä kyseinen Sigman putki ois rajalassa uutena 229e. (http://www.rajalacamera.fi/sigma-70-300-4-5.6-dg-eos-/240050238/dp?openGroup=440) Itse kyttäsin sen hopeisen omenan foorumilta käytettynä hintaan 70e. Gigantti on myynyt noita joskus myös hintaan 139e uutena. Mutta putki on siis aloittelevalle kuvaajalle ihan sopiva macro-kuvailuihin. Objektiivi.info sivustolta voi käydä lueskelemassa eri putkien arvosteluja jos ei itsellä oo niistä niin tietoa. Eiköhän tuolla putkella vielä kivoja kuvia punkeista, kirvoista ja harsosääskistä saa ;)

Babu

Juu juu. Itsekin käytettynä aion ostaa.. kuten melkein kaikki esineet joita ostan.. :P
Päiväkirjani:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11329.0

                        Peace&Love

Iivari

huhtikuu 18, 2012, 15:54:32 ip #38 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 18, 2012, 18:16:48 ip käyttäjältä Iivari
Ulkoilua 18.4.

Kolmas päivä ulkoilussa menossa. Ekana päivänä kävästiin 15min. Toisena 25min ja nyt paraikaa on menossa 40min jakso. Nyt ei tosin ihan koko ajan paista edes aurinko, mutta eikös niitä UV-säteitä tule pilvienki läpi.


Isojen osasto.


Keskarien osasto.

Ensi kauden kasvatuslistaan:

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - huhtikuu 18, 2012, 15:50:24 ip
Lainaus käyttäjältä: Iivari - huhtikuu 18, 2012, 15:35:26 ip
Lainaus käyttäjältä: jaolsten - huhtikuu 18, 2012, 12:18:46 ip
...voi olla jopa niitä parhaita leivänpäällischilejä baccatumien ja biquinhon ohella.

Ensi kauden listaa olen suunnitellut ja leivänpäällischilit kuulostaa todella hyvältä. Mitä lajikkeita erityisesti baccaattumeista suosittelet? Tulisuutta ei saisi olla liikaa!

Miedompaan makuun:
Champion
Starfish
Aji Cristal/Finlandia/Fantasy/Amarillo

Keskimietoon makuun:
Lemon Drop
Starfish
Miedot Chinenset (Biquinho, Limon, Cajamarca, Tobago Sweet)

Vahvempaan makuun:
Aji Cito
Väkevämmät chinenset (Habanerot, Bonda Ma Jacques, Harold st. Barts, yms. näitä riittää!)

Iivari

huhtikuu 21, 2012, 23:16:33 ip #39 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 21, 2012, 23:18:22 ip käyttäjältä Iivari
Chiliperhe kasvoi lauantai 21.4.2012


Mikä lehdelle tämmöistä aiheuttaa? Naga Morichin lehti kyseessä.


Perheeseen saapui uusi tulokas, Turbo Pube.


Perheeseen saapui myös kaksi pienempää tulokasta, Omnicolor ja Lemon Drop.

Muutama kasvi menee vaihdossa sitten Tampereen suuntaan kunhan partsikausi alkaa.