maaliskuu 29, 2024, 08:23:51 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Bluesmanin kausi 2018

Aloittaja bluesman, tammikuu 13, 2018, 22:26:19 ip

« edellinen - seuraava »

bluesman

tammikuu 13, 2018, 22:26:19 ip Viimeisin muokkaus: tammikuu 13, 2018, 22:32:34 ip käyttäjältä bluesman
  Jaaha. Tässä taas tiukan paikan edessä mitä karsisi pois listalta. Suurin osa idätyksistä on jo kasvulehtivaiheessa mutta vielä saattaa muutama tulla kylvettäväksikin.
Vaikka rocotolajiketarjonta on nyt varmaan maailman huippua, laitan itse vain 3 lajiketta. Yksilöitä toki yli 10. Yli 60kg rocotosatoa täytti varastot senverran täyteen että hiukan riittää varmaan seuraavaan satokauteen asti.
Totesin viime kaudella taas kasvattavani tuletonta Tobago sweetiä, niinhän sen kuuluu ollakin ja oli suuri suksee miedompaan poltteeseen tottuneille. TS Scotch Bonnet on kaikissa tietolähteissä mainittu tulettomaksi. Muutamana vuonna kasvattelemani tuliset yksilöt ovat olleet vahinkohybridejä.
Kasvattelulistani on melko tylsä, tomaatteja tulee tällä kaudella varmaan enemmän kuin chilejä.

  C.pubescens

Rocoto Giant red de Arequipa (jos nimi meni oikein)
Rocoto Peru Cusco
Rocoto Montufar
Ulupica XL F3

  C.annuum

Aci kirmizi arnavut
Jalapeño Sriracha
Nerd F1
Chili No 237 Guntur, India
Guajillo
Leek

  C.baccatum

Omnicolor
Aji cristal
Campane
Aji calabaza
Aji mango
Piriz

  C.chinense

Pitanginho
Pimenta de cheiro III
Hainan Yellow Lantern
Carolina reaper
Big Black Mama
Sunrise scorpion
Grao de bode
Embassy Naga
Tobago treasure
Tobago sweet
Bahamian goat pepper
Trinidad Moruga Scorpion
Congo
Golden limon F4

   Villit

C.flexuosum (2 kantaa)
C.tovarii
C.galapagoense

Ehkä täytyy vielä laittaa tillimutanttikylvös.
Paprikoita , Italiasta lähinnä, tulee myös joitain.

jeQQ

Tulin vaan heittämään vuosittaisen peukun!

bluesman

Lainaus käyttäjältä: jeQQ - tammikuu 16, 2018, 01:23:45 ap
Tulin vaan heittämään vuosittaisen peukun!


Kiitos! Taitaa olla mulla niin tylsä päiväkirjan aloitus ettei juuri muita kiinnostuneita ole.
Ehkä parasta lopettaa heti alkuunsa samojen asioiden jauhaminen.

jeQQ

Eiköhän porukka innostu, kun tulee kuvasaastetta. ;)

Ja hei, mulla nyt kolmannen kautensa aloittava chili tuossa ruukussa! Sisukas sissi. ;D Muuta ei sitten olekaan.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: jeQQ - tammikuu 16, 2018, 08:23:53 ap
Eiköhän porukka innostu, kun tulee kuvasaastetta. ;)

Ja hei, mulla nyt kolmannen kautensa aloittava chili tuossa ruukussa! Sisukas sissi. ;D Muuta ei sitten olekaan.

Jos on hyvä lajike ja tuottaa riittävästi niin yksikin yksilö riittää. Oon yrittänyt muutaman vuoden takaisen punkki-infektion jälkeen välttää talvettamista. Nyt oli 3 flexua talvetuksessa +yksi jonka nostin kasvarista sisätiloihin vasta joulukuun alussa. Kaikki muut (siis tietenkin putsaamaton kasvari) olivat jo paleltuneet mustiksi mutta tämä unohtunut flexu loisti pirteänä ja oli selvästi elossa. Pakkasta oli väliin ollut ainakin -5C joten taas voidaan todeta kuinka mahtava kylmänkestävyys flexuosumilla on. Nyt kasvi on leikattu lyhyeksi ja ensimmäiset uudet versonalut ovat jo nähtävissä.

jeQQ

Jos se joskus vaikka maassa kestäisi talvel yli, olisi aika muikeeta!

Viime kesänä toi taisi tuottaa kaksi chiliä? :) Ei siis paljoa ole tarjoillut, mutta mukava katsella että edelleen pärjäilee, vaikka onkin huonolla huolenpidolla..

Jahvetti

Hienoo kun on taas bluesmies vauhdissa! Toki jos oikein muistan niin joulun alla puhelimessa sanoit kasvattavas kaikkee muuta paitsi chilejä... Kutsun taas kesällä itseni kylään.
#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

bluesman

 Vauhti on valitettavasti hidastunut eikä näin vanha kelo jaksa enää mitään ekstraa. Jahvetti silti tervetuloa.
Itäneitä on muutama, paras % on Rocoto rojo giant de Arequipalla ~100%. Galapagoense iti myös 5/6 mikä on kiva. Tovariista ei yhdessäkään siemenessä näy vielä edes häntää.  Kylvänyt niitä olen 3 x 10 satsin. Osa on esikäsitelty 2% salpietarilitkulla, osa ei.
No, 3 viikkoa on vasta kulunut.
Hainan Yellow lanternillä on hieno kasvupotentiaali. Selkeästi kasvu muistuttaa F1-hybridin alkuvoimaa, kaikissa oli 3 sirkkaa. 3 sirkkalehteä tuli myös Congoon ja Tobago treasureen.
Ei edellenkään minkäänlaista havaintoa ötököistä, neem on ok.
Itsenäisyyspäivän korvilla kylmästä (jäätyneestä) kasvarista sisälle tuotu flexu puskee versoa. Aji Perskeles.

Juso

tammikuu 27, 2018, 10:38:24 ap #8 Viimeisin muokkaus: tammikuu 27, 2018, 10:47:47 ap käyttäjältä Juso
Tobago Sweet ei kyllä meikäläisellä ole mitenkään tuletonta, eikä tainnut se Pepper Kingin "alkuperäinenkään" olla.  Minulla taitaa olla nyt 5. onnistunut polvi menossa projektissa hyvin samanlaisena, makuisena ja näköisenä joka vuosi. Ensi vuonna, olettaen että säilyy stabiilina, on varmaan syytä ottaa siemeniä enemmän talteen ja jakoon.  Potkua löytyy suurinpiirtein Goronongin ja Habaneron puolivälistä. E: Tiedä sitten mikä on oikea nimi sille ja mikä on tuossa lajikkeessa risteytynyt mukaan. Tulettomia ei ollut edes alussa, mutta osa oransseja ja suippoja. Sama alkuperä on meidän molempien siemenissä alkujaan.

bluesman

 Hyvä Juso jos saat (ilmeisesti olet varmaan jo saanutkin) poltteen pysymään usean sukupolven ajan ja näinollen meillä olisi molemmat versiot kasvatteluihin. Viime kaudella tulettomat podit olivat ykköshitti kävijöiden kesken jotka eivät sietäneet vähäistäkään poltetta.
Voimakas hieno chinensearomi sentään oli jäljellä.

Juso

Chinensessä taitaa olla harvinaisempaa tulettomuus, Pink Haba tietty tulee mieleen, hieno aromi siinäkin ja täysin tuleton.

bluesman



Pieniä ovat rocotoraukat tänä vuonna. Jätin kylvön tahallaan hiukan myöhemmäksi viime kauden farmillesiirto-ongelmien vuoksi.
Pubelajikkeitakin on vain 3 (tai 4 jos Rio Hualaga jää henkiin) eli Arequipan punainen jätti, Peru Cusco sekä Montufar. Lisäksi Ulupica XL:n F3-taimia on lukuisia jos vaikka saisi Ulupica largen putkahtamaan isovanhempana joskus esiin. Mulla on UL:n siemeniä jotka eivät idä ja harmittaa muutaman vuoden takainen punkki-invaasio joka lajin minulta tappoi.



Kolme talvetettua flexua. Oikeanpuoleinen pienin yksilö pelastettiin jääkylmästä kasvarista joskus itsenäisyyspäivän huippeilla. Lämmittämättömässä kasvarissa oli lämpötila välillä +5--5C joten jokseenkin kylmänkestävästä lajista on kysymys.


PP

Herra chilikuningas on taas päässyt esille. Saattaa olla, että allekirjoittaneella oli jotain osuutta siinä keneen toimittaja otti yhteyttä. ;D

https://www.hs.fi/elama/art-2000005597397.html

Chilivaari

Saattaa olla pidempikin ketju takana. Taannoin tuo Tiiamari kyseli minua, mutta kieltäydyin ja passitin hänet kyselemään sinulta. Sinäkin sitten siirsit edelleen.

PP

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - maaliskuu 10, 2018, 15:57:28 ip
Saattaa olla pidempikin ketju takana. Taannoin tuo Tiiamari kyseli minua, mutta kieltäydyin ja passitin hänet kyselemään sinulta. Sinäkin sitten siirsit edelleen.


Näinpä juurikin. Minuakin tosin haastatteli yhdistyksen toiminnasta, mutta se osuus ei mahtunut tai sopinut mukaan juttuun.

bluesman


Ei mitään uutta keinoauringon alla. Laitan nyt kuitenkin pari kuvaa. Tarzan vain puuttuu.









Kukka on Arequipan jätin, rocotopodi Monufarin. Suipot podinalut Agnellon. Paprikamainen keltainen italialainen.
Varmaan vois olla muitakin podinalkuja mutten oikeasti kovin helposti pääse kulkemaan autotallissa enkä löydä niitä.

Chilivaari

Jo vain on viidakkoa siellä.
Tuonne kun päästäisi ripsiäiset mellastamaan. Älä päästä.
Teillä päin niitä ei taida olla ympäristössä.

DiscoKai

Kateeksi käy, mutta kun tilaa ei ole useammalle kuin 28 taimelle

bluesman

Lainaus käyttäjältä: DiscoKai - maaliskuu 27, 2018, 11:01:11 ap
Kateeksi käy, mutta kun tilaa ei ole useammalle kuin 28 taimelle


Eipä kannata kadehtia. Kun siirto kasvariin ensi viikolla alkaa niin on se melkoista nypläämistä että saa kasvit kunnialla ja ehjinä farmille.