huhtikuu 16, 2024, 07:21:39 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chili-artikkeli bongattu

Aloittaja snu, joulukuu 15, 2007, 12:37:49 ip

« edellinen - seuraava »

Whili

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - helmikuu 25, 2017, 18:36:27 ip
Kuka näitä kirjoittelee?

Ei ole tietoa kirjoittajasta, mutta suhteellisen asiapitoista tarinaa.

ottulo

Ei varsinaisesti chiliartikkeli, mutta chilit vahvasti esillä kuvissa ja tekstin ohjeet pätevät jokseenkin suoraan chileihin.

http://yle.fi/uutiset/3-9502944

PP

Lainaus käyttäjältä: ottulo - maaliskuu 10, 2017, 20:02:06 ip
Ei varsinaisesti chiliartikkeli, mutta chilit vahvasti esillä kuvissa ja tekstin ohjeet pätevät jokseenkin suoraan chileihin.

http://yle.fi/uutiset/3-9502944


Päteviä ohjeita, mutta kuvien chilit ei taatusti ole kasvaneet ekan kuvan valo-oloissa.

Hubert

Lainaus käyttäjältä: PP - maaliskuu 10, 2017, 20:41:17 ip
Lainaus käyttäjältä: ottulo - maaliskuu 10, 2017, 20:02:06 ip
Ei varsinaisesti chiliartikkeli, mutta chilit vahvasti esillä kuvissa ja tekstin ohjeet pätevät jokseenkin suoraan chileihin.

http://yle.fi/uutiset/3-9502944


Päteviä ohjeita, mutta kuvien chilit ei taatusti ole kasvaneet ekan kuvan valo-oloissa.


Tekstin mukaan ne on kylvetty loppiaisena, ovat siis 2kk ikäisiä, vaikka näyttävätkin parin viikon ikäisiltä.
Eli todennäköisesti ovat kasvaneet viileässä, huonossa valossa ja taimimullassa lannoitamatta.

Whili



Hieman on hakusessa tässäkin jutussa idätysajankohta..

MRgreen


Hubert

Miten niin hakusessa?

Jos ei ole lämmitettyä kasvaria, niin maaliskuun alku on oikein hyvä ajankohta idättää valtaosa chileistä. Olettaen tietysti että taimille on tarjota hyvät kasvuolosuhteet.

Whili

Lainaus käyttäjältä: Hubert - maaliskuu 11, 2017, 10:01:55 ap
Miten niin hakusessa?

Jos ei ole lämmitettyä kasvaria, niin maaliskuun alku on oikein hyvä ajankohta idättää valtaosa chileistä. Olettaen tietysti että taimille on tarjota hyvät kasvuolosuhteet.


Eipä taida maaliskuussa laitetuista habaneeroista tulla satoa ulkokasvatuksessa..

Hubert

Lainaus käyttäjältä: Whili - maaliskuu 11, 2017, 10:05:31 ap
Lainaus käyttäjältä: Hubert - maaliskuu 11, 2017, 10:01:55 ap
Miten niin hakusessa?

Jos ei ole lämmitettyä kasvaria, niin maaliskuun alku on oikein hyvä ajankohta idättää valtaosa chileistä. Olettaen tietysti että taimille on tarjota hyvät kasvuolosuhteet.


Eipä taida maaliskuussa laitetuista habaneeroista tulla satoa ulkokasvatuksessa..


Riippuu ihan kesästä. Viimekesinä ei ulkona ole chinenseistä satoa saanut, vaikka olisi koska idättänyt.
Mutta kyllä 3 kuukautta riittää chinensienkin esikasvatusajaksi, taimihydrolla siinä on jo liikaakin...

KP78

Chili ja habanero ovat ilmeisesti eri kasveja. Ihmetyttää kyllä kasvivalon ajastaminen yökahden ja aamuyhdeksän välille. Omilla chileillä on lepoaika 23-08...

Jame

Ja vähän vanhempiakin  ;)


Puutarhaliiton kysely: Chilien ja yrttien kasvatus koukuttaa jo nuoria miehiäkin

http://yle.fi/uutiset/3-9531010
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

chilifellow

Puutarhailu on POP! Ja kasvien kasvattelu antoisaa, jopa terapeuttista. Chilit ne vasta onkin koukuttavia...  :thumbup:

YLE:ltä kerrankin jotain positiivista uutisointia nuorten miesten elämästä.
# www.chiliyhdistys.fi / jäsen 058 #

sorrii

Se oli tuossa jutussa aika hyvä ajatus, että kerrostaloyhtiöissäkin aletaan ottaa pihaa vilejlykäyttöön ..
Mielenkiintoista olisi nähdä monessako taloyhtiössä sellainen ehdotus menisi läpi. Mun kokemukseni mukaan hallituksessa istuu yleensä aina joku änkyrä joka torppaa kaikki ehdotukset joista ei ole itse kiinnostunut, ja loppu porukka peesaa kiltisti ettei vaan tule riitaa ..  :-[ ...

Hiljattain kävin yhden chilipään luona, jolla oli kasvihuone taloyhtiön pihalla. Ei kuulemma kukaan sitä vastustellut ...  ;D ... Näinkin voi siis pienessä taloyhtiössä mennä joskus.

Mä itse olen pitänyt joskus rocotoja pihanurtsilla toukokuussa kun ei kotiin oikein enää mahdu. Sieltä ne saa kanniskeltua turvaan sisälle vielä, jos iskee pakkanen. Myöhemmin kuitenkin siirrän kasvit ½km päähän viljelypastalle koko kesäksi tai vien autolla mökille ...

Olipa mun rocotoistakin yhdet hoitolapset kyselleet tädiltä että saako niitä maistaa ...  8) 8) Tuttu täti tiesi mun omenat eikä antanut lupaa ... Eipä tässäkään taloyhtiössä tuohon lupaa saisi, jos kyselemään alkaisin!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

MissS

Olen keväällä ulkoiluttanut chilejäni tuuletusparvekkeella kun sitä ei minun lisäkseni näiden yli 10 vuoden aikana kukaan ole käyttänyt varsinaiseen tarkoitukseensa. Kysyin kaikilta tuuletusparvekkeen ylä- ja alapuolisilta naapureilta, onko heillä mitään sitä vastaan. Omalle parvekkeelle ei juurikaan aurinko paista, joten UV-karaisu ei onnistu siellä.

Meillä on myös ollut cityviljelyalue tontin vieressä Helsingin kaupungin hukkamaalla vuodesta 2011. Aluksi oli säkkejä, mutta nyt niitä on vaihdettu laatikoihin. Hieman liikaa sielläkin on puita varjostamassa.

Whili

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 26, 2017, 20:00:16 ip
Se oli tuossa jutussa aika hyvä ajatus, että kerrostaloyhtiöissäkin aletaan ottaa pihaa vilejlykäyttöön ..
Mielenkiintoista olisi nähdä monessako taloyhtiössä sellainen ehdotus menisi läpi. Mun kokemukseni mukaan hallituksessa istuu yleensä aina joku änkyrä joka torppaa kaikki ehdotukset joista ei ole itse kiinnostunut, ja loppu porukka peesaa kiltisti ettei vaan tule riitaa ..  :-[ ...

Hiljattain kävin yhden chilipään luona, jolla oli kasvihuone taloyhtiön pihalla. Ei kuulemma kukaan sitä vastustellut ...  ;D ... Näinkin voi siis pienessä taloyhtiössä mennä joskus.

Niin no, kyselin hallitukselta (jonka puheenjohtaja olen) lupaa, eikä kekään sanonut vastaan  8)

sorrii

Ulkona riittää kummasti valoa vaikka puut välillä varjostaa, jos vaan ei olla ihan sysimetsän reunassa tai kallioiden välissä. Valoa kun tulee joka suunnasta. Mittailin joskus kesällä luxeja ulkona, ja kyllähän kirkkaalta taivaalta jopa pohjoisen suunnalta tuli yli 10000 lux joka on loistepukivalon kirkkaus jossain 20cm päässä. Mun parvekkeella mittasin aurinkoisella kelillä seinistäkin yli mittarin maksimit >100000. Pihakoivujen varjostama piha on oikeinkin hyvä ... Kunhan on lämmintä.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

NPhoBiaz

Kappas, meikäläisestä oli eilisen Iltalehdessä (paperi) aukeaman juttu.

PP

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - huhtikuu 15, 2017, 21:13:48 ip
Kappas, meikäläisestä oli eilisen Iltalehdessä (paperi) aukeaman juttu.


Kuva/skannaus tänne?!

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: PP - huhtikuu 15, 2017, 21:16:29 ip
Kuva/skannaus tänne?!


Skannerissa ei riitä koko, joten kuvat on laatua Lumia.




Tästä voi klikata sivut erikseen suuremmiksi:




KP78

Melkein huomaamatonta HYLin mainostusta :)