huhtikuu 18, 2024, 22:55:42 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Tomaatti (Solanum lycopersicum)

Aloittaja -mIDE-, maaliskuu 05, 2011, 19:19:44 ip

« edellinen - seuraava »

Chilivaari

Tanskalaistäti tässä alkuviikolla otti leppoisassa yrttiohjelmassaan Yle Femmalla talteen chilin ja tomaatin siemeniä ja totesi siinä, että KAIKKI kaupassa myytävät tomaattilajikkeet ja valtaosa myytävistä chileistä on hybridejä, eikä niistä kannata ottaa siementä talteen. Näin siis ainakin Tanskassa.


Tuleehan niistä kuitenkin jotakin, mutta ei aina edes kirsikkatomaatteja, vaikka siemen on sellaisesta.

Whili

Näinhän se varmaankin on ja siemenpussit ovat sevverran halpoja, jottei kannata kasvatella epävarmoja rehuja.
Mutta ajattelin kuitenkin kokeeksi laittaa noita Timotion/Lidl siemeniä itämään ja yhden kasvin kasvamaan  8)

rami12

tänään kävin katsomassa tuolla kasvihuoneella josta aikaisemmin mainitsin niin potattomaatti kypsytteli yhtä aikaa 10 eri tomaattia kun muut lajikkeet eivät ole vieläkään tehneet kypsiä tomaatteja. ainakaan tuossa kasvihuoneessa

Chilivaari

Kertokaapa nyt enemmän tomaattia kasvatelleet, milloin latva pitäisi katkaista ja kasvu lopettaa, vai onko koko toimenpide vanhanaikaista ohjeistoa?


Jos kukasta kypsään kestää melkein kaksi kuukautta, ei syyskuulla enää paljon mikään kypsy ulkona, kasvihuoneessa ehkä vielä vähän. Katkaisusta on erilaisia ohjeita, mutta onko käytännön kokemuksia? Minä kasvatan ulkona seinustalla, mutta kasvihuonehavaintojakin voisi käyttää hieman soveltaen. Aika usein ohjeet puhuvat kukkaterttujen lukumäärästä; kasvihuoneessa 4-5, avomaalla 2-3 ja sitten katkaisu. Minulla tuo viisikin on jo ylitetty - avomaalla.


Quini

En ole kategoriassa "paljon kasvatellut" koska se on niin suhteellista, toisen paljon on toisen ihan jotain muuta...Mutta latvon tomaatit kun ne ottavat kiinni kasvihuoneen kattorakenteisiin. Ulkokasvatuksessa siis latvon vastaavalta korkeudelta noin parimetrisinä yleensä ja vähän kelien mukaan. Hyvän "tertun yläpuolelta" poikki vaan. Vetelen kyllä ihan fiilispohjalta, eli kun tuntuu että kukkii, ja kukkii, mutta illat alkavat viilentyä ja kypsyttelyä jää tehtäväksi likaa suhteessa käytettävään aikaan, niin poikki vaan. Karsin myös niitä alimpia lehtiä jotta saavat ilmaa, eikä tule liikaa kosteutta ja varkaathan tietty on poistettu kauan sitten. Eli pituuskavun lopettaminen tuo voimaa kypsyttää loput tomaatit. Ei se vanhentunutta liene ole? Miksi olisi?

Chilivaari

Pikagooglauksella sain luettavaksi sellaisiakin mielipiteitä, että katkotut ja katkomattomat kypsyivät aivan yhtä hyvin. Ei se kyllä loogiselta tunnu ja chilien kohdalla olen todennut oksien kärkien katkomisen nopeuttavan kypsymistä elokuussa aivan selkeästi. Olisiko tuohon aihetta runkotomaateilla jo heinäkuussa?


Oma lukunsa ovat sitten pensastomaatit puhumattakaan pienistä kirsikkatomaateista.

jewe

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - heinäkuu 23, 2013, 12:20:13 ip
Kertokaapa nyt enemmän tomaattia kasvatelleet, milloin latva pitäisi katkaista ja kasvu lopettaa, vai onko koko toimenpide vanhanaikaista ohjeistoa?


Jos kukasta kypsään kestää melkein kaksi kuukautta, ei syyskuulla enää paljon mikään kypsy ulkona, kasvihuoneessa ehkä vielä vähän. Katkaisusta on erilaisia ohjeita, mutta onko käytännön kokemuksia? Minä kasvatan ulkona seinustalla, mutta kasvihuonehavaintojakin voisi käyttää hieman soveltaen. Aika usein ohjeet puhuvat kukkaterttujen lukumäärästä; kasvihuoneessa 4-5, avomaalla 2-3 ja sitten katkaisu. Minulla tuo viisikin on jo ylitetty - avomaalla.


En nyt voi sanoa kauheasti mitään tietäväni mutta kauemmin olen kuitenkin tomaatteja kasvatellut kuin chilejä joten jotain havaintoja on olemassa. Itse en ole latvaa katkaissut runkotomaatilta vielä heinäkuussa vaikka ne on ulkona olleet. Tosin minulla ne kasvaa ruukuissa ja kasvihuoneeseen siirto on yleensä ollut ohjelmassa joskus syyskuussa. Mielestäni tuo 2 kk kukasta kypsään pätee silloin kun taimella on latva ja se kasvaa täysipainoisesti, kun latva katkaistaan niin mielestäni tomaatit kypsyy nopeammin. Itse katkaisen latvat yleensä joskus elokuussa ulkotomaateilta ja kasvihuoneessa joko elokuussa tai syyskuussa riippuen lähinnä kasvien koosta ja nytkin suurimmat on jo poikittain kasvihuoneen harjalla.
En myöskään allekirjoita tuota 4-5 kukkaterttua kasvihuoneessa kun niitä yleensä tulee vähintään tuplasti enemmän kasvihuoneessa ja lähes kaikki saan aina kypsäksi. Tosin huonetta lämmitetään vielä loppusyksystä. 
Ehkä tuo on sellainen yleisohje mattimeikäläisille että varmaan tulee edes jonkinverran satoa.

Chilivaari

Kiitos, helpotti oloa.
Annetaan kasvaa vielä vähän. Ensimmäiset vasta saavat väriä ja ensimmäinen kukka aukesi toukokuun viimeisenä päivänä. Hiukka vaille kaksi kuukautta sinä meni.

jewe

Hyvällä mallilla sulla on runkotomaatit jos nyt vaihtuu väri ulkona. Yleensä mulla runkotomaatit on pihalla aloittaneet kypsymisen elokuun alussa. Tänä vuonna ei ole ulkona runkotomaatteja ja muutenkin olen pyrkinyt minimoimaan niiden kasvatuksen ulkona kun on tuo kasvihuone jossa niistä satoa saa jo kesäkuusta alkaen. Ulkona kasvaa yleensä pienempihedelmäiset tomaatit kun ne kypsyy nopeammin ja niitä on muutenkin helpompi tarvittaessa siirrellä.

Make12345

Onkohan normaalia että kirsikkatomaattiin jää vain n. joka kolmas kukka kiinni ja kehittyy tomaatiksi? parvekkeellani ei ole näkynyt pölyttäjiä juurikaan, mutta tuuli heiluttaa kasveja ja kuvittelin sen riittävän, mutta silti 2/3 kukasta tippuu pois, lannoituksena puutarhan kesä EC 2-2.5 parveke lähes suoraan etelään, lämmöt nousee kuumimpina päivinä 30 tienoille. chilit vieressä podittaa hyvin.

jewe

Ei oikein tule mieleen muuta syytä kuin tuo lämpötila. Jos lämpötila nousee yli 30 asteen niin pölyttyminen häiriintyy. Kasveja voisi myös ravistella ja mieluummin ehkä aamuisin jolloin siitepöly irtoaa paremmin. Epätasainen kastelukin voisi olla osasyynä mutta se pitäisi näkyä ensin lehdissä jotka ruskettuu, kuivuu ja kuolee pois.

Make12345

Lainaus käyttäjältä: jewe - heinäkuu 26, 2013, 09:06:09 ap
Ei oikein tule mieleen muuta syytä kuin tuo lämpötila. Jos lämpötila nousee yli 30 asteen niin pölyttyminen häiriintyy. Kasveja voisi myös ravistella ja mieluummin ehkä aamuisin jolloin siitepöly irtoaa paremmin. Epätasainen kastelukin voisi olla osasyynä mutta se pitäisi näkyä ensin lehdissä jotka ruskettuu, kuivuu ja kuolee pois.


Kastelen joka aamu, altakasteluparvekelaatikkoon n. 2 litraa vettä, säästä riippuen ovat illalla lähes tai täysin imeneet nesteet ja kuumien päivien jälkeen laitan litran lisää, eli kastelu on hyvinkin säännöllistä ja lehdet ovat hyvän värisiä, täytyy alkaa ravistelemaan aamukastelun yhteydessä ja katsoa vaikuttaako asiaan.

Kiitos vinkistä

calm

Sitkeitä juurtumaan nuo tomaatit ainakin ovat. Joku viikko sitten jo katkoin kasvarista latvoja ja oksia ja heitin ne vaan ovesta ulos. Nyt oven pielessä maassa näkyy yksi latva alkavan kukkimaan siinä heinien seassa..

Huru-ukko

Ihme ja kumma, niin olen onnistunut pitämään runkotomaattini (?) kasvun hiukan yli metrissä vielä. Tekemättä sen eteen mitään. Tomskut Hungarian Italian ja Cherokee Choclate kasvaa ulkona pellossa ja ovat jo kolmisen viikkoa sitten tuottaneet ekat hetelmät. Makeita pakkaavat olemaan...Suosittelen  :).




HotVelo

Ensimmäiset Tigerella ja Gardeners Delight tomaatit alkavat nyt vihdoin saada väriä pintaan. Toisaalta ne kyllä kitkuttelivatkin maitopurkki-istutuksissa kesäkuun alkupuolelle saakka kasvihuoneen valmistumisen odotuksessa. Se ehkä myöhäisyyttä osaltaan selittää.

Tomaatit (ja pari kurkkua myös) ovat istutettuina Biolanin kasvusäkkeihin. Yhdessä on alla Biolanin kasteluallas, kolmessa isommassa kasvihuoneessa olevassa tänä keväänä markkinoille tulleet englantilaiset - hieman edullisemmat - kastelualtaat. Kastelualtaista ei tuntunut vesi suuremmin hupenevan pitkiin aikoihin, kunnes muutamia viikkoja sitten alkoi tapahtua. Vettä alkoi kadota uusista altaista semmoista tahtia, että kolmen, neljän päivän välein sai olla täyttämässä.

Viime viikolla huomasin yhdestä altaasta syyn nopeutuneeseen juopotteluun. Englantilaisissa altaissa on terävät, sahalaitaiset harjannepiikit, jotka painetaan suoraan kasvusäkistä läpi. Piikissä on kastelumattoa muistuttava kangas siirtämässä kosteutta multaan. Yhden täytön yhteydessä ihmettelin mitä kummaa vedessä oikein lillii. Tomaatit ovat ovelasti kasvattaneet kesän kuluessa vesijuurensa kastelupiikkien rei'istä suoraan vesilähteelle. Ei siis ole ihme, että vettä on alkanut kulua. Nyt olen vähän miettinyt mahtaisivatko tomaatit pahastua, jos lisäisin kasteluveteen jotain tähän satovaiheeseen sopivaa nestemäistä lannoitetta. Vai onko parempi kuitenkin antaa niiden mennä hamaan loppuun saakka kastelusäkkien 'integroidulla' lannoitteella.

Se hieman nauratti, kun olen vannonut etten vesiviljelyn kanssa rupea vehtaamaan. Nyt minusta on tainnut tulla tietämättäni 'passiivinen vesiviljelijä'.

Marjis

Lainaus käyttäjältä: HotVelo - elokuu 06, 2013, 07:25:32 ap
Ensimmäiset Tigerella ja Gardeners Delight tomaatit alkavat nyt vihdoin saada väriä pintaan. Toisaalta ne kyllä kitkuttelivatkin maitopurkki-istutuksissa kesäkuun alkupuolelle saakka kasvihuoneen valmistumisen odotuksessa. Se ehkä myöhäisyyttä osaltaan selittää.

Tomaatit (ja pari kurkkua myös) ovat istutettuina Biolanin kasvusäkkeihin. Yhdessä on alla Biolanin kasteluallas, kolmessa isommassa kasvihuoneessa olevassa tänä keväänä markkinoille tulleet englantilaiset - hieman edullisemmat - kastelualtaat. Kastelualtaista ei tuntunut vesi suuremmin hupenevan pitkiin aikoihin, kunnes muutamia viikkoja sitten alkoi tapahtua. Vettä alkoi kadota uusista altaista semmoista tahtia, että kolmen, neljän päivän välein sai olla täyttämässä.

Itselläni Tigerella on jo viikon- kaksi tuottanut punaisia, mutta kovasti hitaasti kypsyy. 
Tuo kasteluallas olikin mukava tieto - sellainen täytyy hankkia ensi vuodeksi ihan ehdottomasti.  Nykytilanne ei oikein ole toimiva,  kun tomaatit on kokonaisen työpäivän jäljiltä useasti nuupahtaneita.

HotVelo

Paljon on tomaatteja kypsymistä odottamassa, kuvan keskellä yksi orpona punoittaa.



Pikkuruiset päärynätomaatit alkavat myös vähitellen kypsyä.


Dendrochili

Onkohan tomaattia mahdollista latvoa kuinka paljon, kun minulla oli unohtunut yksi tomsu kasvarin taakse ja oli tosi pienessä purkissa. Niin mietin, että voisikohan sitä kasvattaa ikkunalaudalla, koska taimi on ruukusta johtuen pieni? Onko kokemuksia? Tomaattihan ei kyllä ole mikään helpoin sisäkasvatettava.

sorrii

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - heinäkuu 24, 2013, 18:34:28 ip
Pikagooglauksella sain luettavaksi sellaisiakin mielipiteitä, että katkotut ja katkomattomat kypsyivät aivan yhtä hyvin. Ei se kyllä loogiselta tunnu ja chilien kohdalla olen todennut oksien kärkien katkomisen nopeuttavan kypsymistä elokuussa aivan selkeästi. Olisiko tuohon aihetta runkotomaateilla jo heinäkuussa?


Oma lukunsa ovat sitten pensastomaatit puhumattakaan pienistä kirsikkatomaateista.


Mä juuri pähkäilen pitäisikö pikkutomskuja leikata!
Kasvaa kasvutunneleissa muutama Tiny Tim ja Minibel -tomaatti, jotka tuli istuteltua ulos ja kunnon valoon tosi myöhään, laihoina ruipeloina. Niissähän nyt tietysti on tullut kasvua sitten kahdenkin kesän edestä ja ovat pusikot keltaisina kukista. Jokunen terttu pieniä raakileita näkyy lehvien välissä.

Miten nämä ovat "oma lukunsa" ??
Eikö tarvitsisi leikellä. Eikö leikkaaminen kuitenkin auttaisi??
Noissa olisi kyllä raakiletta ihan riittävästi maistiaisiksi ja enemmän, kun nyt saisi jotain kypsymäänkin.

Mökillä räystään alla ulkona on yksi UpsideDown -amppeli jossa myös ihan komea puska. Viimeksi näin se pari viikkoa sitten, eikä punaista näkynyt siinäkään. Kävi mielessä, että olisi mahdollisuuksien rajoissa kuskata se [30 litran multasäkki + kasvi täynnä raakiletta] autolla kotiin lasipartsille. Mullahan on selainen puolilämmin parveke, jonka ovea pidän auki tai raollaan jopa joulukuun alkuun asti! Siellä on tullut kypsyteltyä jokunen puska aikaisemminkin ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilivaari

Pienet ovat oma lukunsa siksi, että ne kypsyvät niin nopeaan ja ainakin roikkuvia amppelikasveja on aika vaikea leikata.


Sain havainnollisen kokemuksen leikkauksen (ja lämpimämmän sään?) vaikutuksesta, kun leikkelin tuon kysymyksen jälkeen runkotomaatit. Olin laittanut lapulle päivämäärän roikkumaan tomaatin  tertun juureen silloin kun siihen terttuun ilmestyi ensimmäinen raakile. Kesä- heinäkuussa kypsyminen kesti tasan kaksi kuukautta, nyt puolitoista. Tämä oli keltainen Golden Sunrise.