maaliskuu 29, 2024, 00:56:30 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Ají Charapita

Aloittaja Caide, kesäkuu 29, 2013, 17:29:37 ip

« edellinen - seuraava »

Caide

En ole löytänyt tästä chilistä tietoa, enkä tiennyt mihin puuhun tästä kysyisi, niin laitoin uuden puun. Poistakaa, jos siltä tuntuu :)

Kaverin tuttava pariskunta asuu Perussa ja toinen heistä on joku biologi jossain Amazonian sademetsissä ja vonakasin heiltä chilinsiemeniä. No sainkin kokonaisia tuoreita chilejä, ei niistä sen enempää, mutta yksi oli todella mielenkiintoinen. Paikalliset kutsuvat sitä Amazonin chiliksi ja se kasvaa villinä viidakossa. Käyvät sieltä sitä poimimassa, koska on todella hyvän makuinen. Ja totta tosiaan, muutaman maistoin ja maku oli aivan muuta, mihin chileissä olen tottunut. Ehkä jopa paras chili, mitä olen koskaan syönyt ja todella tulinen. Varmaan scollvillellä useampi satatonnia, siihen malliin suu loksahti sitä syödessä.

Onko jollain tarkempaa tietoa tästä? Vähän tätä googletin ja taitaa olla frutescensin sukua. Tässä joku linkki ja kuvakin siitä:
http://www.provechoperu.com/2012/03/aji-charapita/#.Uc7sxDv0F8E

Mullakin on jotain kuvia marjoista ja siemenistä, mutta en ole vielä saanut niitä koneelle. Pienimmät marjat olivat sellaisia pienen mustikan kokoisia.

Feint

Vaikuttaa mielenkiintoiselta! Minkä verran siemeniä sulta löytyy? Jos niitä on yhtään yli oman tarpeen niin jaa niitä parille kokeneelle kasvattajalle täällä, niin siemeniä on tulevaisuudessa reilusti jaossa. Varmasti kiinnostusta pitäisi olla :)

Caide

Siemeniä perkasin jakamista varten tuossa pari tuntia. Niitä on juu reilusti, satoja :) Halukkaat voi laittaa postia, niin eiköhän siemeniä löydy kaikille halukkaille.

InkRose

Charapita-nimistä C.chinenseä ilman Aji etuliitettä on ollut kierrossa männävuosina jonkin verran. Itsellänikin oli viime talvena, mutta punkin perkeleet söivät sen ennen kuin sain maistiaisia. Pieni, pyöreä, keltainen.

Chiliwikissäkin on muutama kuva aiheesta, joskin jostain syystä sivu puuttuu chinense-listauksesta. Haulla kuitenkin löytyi.

Caide

Lainaus käyttäjältä: InkRose - kesäkuu 29, 2013, 18:41:52 ip
Charapita-nimistä C.chinenseä ilman Aji etuliitettä on ollut kierrossa männävuosina jonkin verran. Itsellänikin oli viime talvena, mutta punkin perkeleet söivät sen ennen kuin sain maistiaisia. Pieni, pyöreä, keltainen.

Chiliwikissäkin on muutama kuva aiheesta, joskin jostain syystä sivu puuttuu chinense-listauksesta. Haulla kuitenkin löytyi.

Chinense tuli ensimmäisenä minullekin mieleen tuosta tulisuudesta, mikä oli sellainen chinensemäinen, heti iskevä kova tulisuus. Kiva oli nähdä minkälainen puska tuo on ja aika varmasti sama kasvi voisi olla marjojen ulkonäön perusteella. Isoimmat marjat olivat juurikin suunnilleen sentin halkaisijaltaan. Oli vaan vähän sellainen tapaus, että se joko syödään tai otetaan siemenet talteen. Yritin ottaa siemeniä ja syödä loput, mutta se ei minun pääsiäiskädellä onnistunut. Tuoksu oli todella voimakas ja makukin sen mukainen, sellainen todella vahva maku marjassa oli, mitä en osaa kuvailla oikein millään. Se pitää vaan itse kokea. Loppupeleissä raaskin syödä vain yhden tuoreeltaan ja viisi taisi mennä ruokaan. Kaikki loput uhrasin siemenien keräykselle ja tosiaan jos joku noita siemeniä haluaa, niin minuun yhteyttä ja kun selviää halukkaiden määrä, jaan nuo sen mukaan pikku pussukoihin, kun ovat kunnolla kuivuneet.

Dethlock

Heps heps heps, jos noita on niin totta rutossa siemenet kiinnostaa!
I'm newbie and I know it  -  2013  -  Chilisti #2374
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable


Youtube kanava

InkRose

Mulla varmaan on siemeniä vielä, kuten myöskin purkki Minbaarin viimevuotista charapitasoosia.

Herpiili

MasaT:llä oli kasvamassa luultavasti ensimmäisenä kaudella 2009 ja itsekin silloin charapitan taimia sain muutaman kappaleen. Erittäin herkullinen lajike ja tuottaa satoa hyvinkin pienessä purkissa.

APEGA:n Festival Papa con Aji:n valokuvakokoelmassa Charapitaa aika monessakin kuvassa. 150 eri peruna- ja chililajikkeen festareilla on ollut hyvinkin paljon mielenkiintoisia Perulaisia lajikkeita esillä.


Caide

Hmm. Tuossa kuvassa on eri lajikkeita tuota ja tuolla oranssilla on joku eri nimi. Onko sulla tietoa, onko tuo chinense vai joku muu. Pistin myös kyselyä noille keltä siemenet sain ja odotellaan vastausta.

Masa.T

Charapita on tällä hetkelläkin kasvatuksessa.



Kukkien määrästä näkee, että satoa on tulossa aika hyvin. :)

Feint

No huh huh. Mäkin voisin pari siementä haluta kun niitä kerran on sen verran paljon :D

Masa.T

kesäkuu 29, 2013, 22:57:54 ip #11 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 30, 2013, 10:31:06 ap käyttäjältä Masa.T
Olen jaellut siemeniä yltympäriinsä chilien kasvattajille, joten eiköhän niitä jo aika hyvin löydy.
Tietoa mitä olen itse haalinut charapitasta on, että kasvaa pääasiassa cuscon alueella perussa amazonin latva-alueella. Amazonia alas mentäessä muuntuu keltaisemmaksi lajikkeeksi mitä kutsutaan mm. "yellow fire" nimikkeellä. Charapita kasvaa villinä luonnossa, joten on todennäköisesti villi chinense.

Masa.T

Tuo charapita rojo herpiilin kuvassa kyllä herätti mielenkiinnon. Ihan outo lajike.:D Sen siemeniä kun jostain saisi.

Herpiili

kesäkuu 30, 2013, 00:16:03 ap #13 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 30, 2013, 00:44:49 ap käyttäjältä Herpiili
Lainaus käyttäjältä: Caide - kesäkuu 29, 2013, 21:54:05 ip
Hmm. Tuossa kuvassa on eri lajikkeita tuota ja tuolla oranssilla on joku eri nimi. Onko sulla tietoa, onko tuo chinense vai joku muu. Pistin myös kyselyä noille keltä siemenet sain ja odotellaan vastausta.


Chinensejähän ne, tuostakin löytyy sivulta 78 kuva eri värisistä charapitoista (PDF)

Charapita esiintyy täälläkin useassa kohtaa (PDF)

InkRose

Mulla on jokunen siemen myös Yellow Fireä. Itsekseni ajattelin että saattaa olla sukua, mutten arvannut että tasan sama kaveri. Oli kyllä kivan makuinen.

Ja onhan tämä myös muodoltaan vallan sopiva bonchi-lajike.

Melchran

Kiinnostusta Charapitan siemeniin täällä suunnalla myös.

Tiemuh

Itse sain kolme vuotta sitten syödäkseni yhden kuivatun kypsän charapitan. Maku siitä on vieläkin tuoreena mielessäni ja kotona taidan muistella tuota kokemusta silloin tällöin. Nyt olen kahtena vuonna koittanut kasvattaa omaa charapitaa, mutta se on aina joutunut punkkien tuhoamaksi. Viime vuonna sain pari pöydällä kypsytettyä mautonta patruunaa aikaiseksi. Ensi vuonna taas uusi yritys, sillä kyseessä on mielestäni ehkä parhaimman makuinen koskaan syömäni chili.

Dethlock

No niin, sain aikaiseksi avata kirjekuoren ja muutama Charapita pääsi hautomoon. Kiitoksia Caide!
I'm newbie and I know it  -  2013  -  Chilisti #2374
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable


Youtube kanava

KP78

Kiitokset Caidelle siemenistä.

Jame

Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.