huhtikuu 19, 2024, 02:35:51 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Oluen paneminen

Aloittaja Huru-ukko, toukokuu 18, 2018, 22:17:21 ip

« edellinen - seuraava »

Huru-ukko

 Alkusanat:

Foorumilta löytyy "Paras olut jne" ketju, mutta ei yhtään DIY oluen valmistajille, joita tiedä foorumilla olevan muutaman.

Joskus 25-20 vuotta sitten tein olutta valmispakkauksista, Old Thumper'ista Coopperin laageriin, jälkimmäistä meni niihin aikoihin runsaastikin. 3x3 koria, yhtä satsia juotiin, yksi kävi ja yksi oli kypsymässä. Kesäisin joka vkl saareen, muuta se onkin eri juttu  ::).

Kerran tein stouttia (en muista mitä) alusta loppuun paahdetuista maltaista, siinä tuli tehtyä kaikki mitä ei pitäisi LOL.

Nyttemmin olen vuodenvaihteen jälkeen nelosoluen tulon kauppoihin aiheuttaman hintapiikin (olutlitra yli 4€  :o :o) jälkeen päättänyt etten enää anna rahojani ihan vastalauseena ahneille kauppiaille jotka yrittävät hyötyä törkeästi olutkulttuuriin ja olueen liittyvästä harrastuksesta pitävistä ihmisistä.

Mieltymyksen stouttiin ja niukkaan valinnan vapauteen paikallisessa kaupassa käteen jäi valmispakkauksena Coopperin stoutti. 1063 ominaispainolla hiivat pönttöön, ja parin viikon jölkeen pullotus. Ensimmäinen maistiainen kertoi kyseessä olevan pohjaan poltettujen maltaitten katkera liemi.

3 viikon maku oli tasoittunut aavistuksen verran, ja viikon välein siitä eteenpäin kypsytti stoutin varsin maistuvaksi. Tällä hetkellä 4 kk jälkeen varsin maistuvaa. Runsas vaahto.

Kuukauden päästä ihan sen enempää tietämättä ostin Cooperin Draught'in. Tynnyriolutta. Pullossa hyvin heikosti vaahtoavaa, nyt parin kk jälkeen kuten kaikissa oluissa kypsyminen on parantanut makua jonkin verran. Menettelee ruuan kanssa, en ostaisi uudelleen.

Kolmas ostos oli 1.5 kk sitten Bulldog Brews Triple Tykes Export Ale 4kg, nyt kuukauden kypsymisen kellarissa jälkeen paras tähän astisista yrityksistä.

Tumma, vaahtoava olut jota on vaikea kuvailla, se pitää itse nauttia.

Vuorikaskas

 Onhan noita tullut laitettua valmiista uutteista mutta on ollut pitempi tauko.  Olen kyllä nyt taas siihen valmistautunut olutta pulloissa ostaen ja heti huuhdellen kun tyhjenee.  Varastoista löytyy eri vuosilta erilaisia uutteita.  Vuosikertaoluitako ne on sitten?

Olin vielä alaikäinen kun aloin viiniä tekemään. Myohemmin sitten olutta.  Vaan on mulla kuin ihmeen kaupalla vielä 80-luvun alussa hankkimani ominaispainomittarikin tallessa pysynyt.  Lähinnä ihme että on pysynyt ehjänä paristakymmenestä muutosta.


Alan liikkeiden nettisivuja katsellen näyttää oikean panemisen olevan ilmeisesti aika yleistä nykyään.   Alan liikkeet ja oikea paneminen.  :o    Tarkoitan tietysti maltaasta lähtien itse mäskit imellyttäen vai miten se menee. Sitten valitaan humalat.

Vuorikaskas

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - toukokuu 18, 2018, 22:17:21 ip
Kuukauden päästä ihan sen enempää tietämättä ostin Cooperin Draught'in. Tynnyriolutta. Pullossa hyvin heikosti vaahtoavaa, nyt parin kk jälkeen kuten kaikissa oluissa kypsyminen on parantanut makua jonkin verran. Menettelee ruuan kanssa, en ostaisi uudelleen.


Mitä tällä tynnyrillä tarkoitat ja miten se vaahtoamiseen liittyy?  Onko sulla jokin tynnyri, jossa pullojen sijaan laitat loppusokereineen hiilihapot kehittymään ja kypsymään? Millainen hana semmoisessa on?

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - toukokuu 19, 2018, 09:13:45 ap
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - toukokuu 18, 2018, 22:17:21 ip
Kuukauden päästä ihan sen enempää tietämättä ostin Cooperin Draught'in. Tynnyriolutta. Pullossa hyvin heikosti vaahtoavaa, nyt parin kk jälkeen kuten kaikissa oluissa kypsyminen on parantanut makua jonkin verran. Menettelee ruuan kanssa, en ostaisi uudelleen.


Mitä tällä tynnyrillä tarkoitat ja miten se vaahtoamiseen liittyy?  Onko sulla jokin tynnyri, jossa pullojen sijaan laitat loppusokereineen hiilihapot kehittymään ja kypsymään? Millainen hana semmoisessa on?


Oikeampi sana olisi ollut hanaolutta. Ainakin oletan tämän olut-tyypin olevan sitä mitä baareissakin  tarjotaan, riippuen tietysti valmistajasta. Mutta sinnepäin. Voisihan sitä itsekkin ne paineastiat ostaa ja niihin sitten hiilihappopatruunoita.

Ajattelin että oluttyypissä on hillitty jollain (minulle tuntemattomalla tavalla) vaahtoamista, koska hiilihappopatruunan avulla sitä saa ainakin jossain määrin. Toki sitä olisi saanut kun olisi kasvattanut jälkikäymis-sokerin määrää.

Tämä Cooperin stoutti oli runsasvaahtoinen aivan samalla määrällä jälkikäymis-sokeria kun taas Draught tuotti vaahtoa muutamia kuplia, vaikka laskin sitä tuoppiin reilusti kaataen.

http://www.kotiviini.fi/fi/Viini-olut-sailytys.php

Kiivaan etsinnän jälkeen keväämmällä onnistuin löytämään humulus lupulus emitaimia pari kappaletta. Ja jääkapissa pussi siemeniä jos oikein innostuu panemaan  :o :o ::).



bluesman

 Viimeksi tein Stouttia vuonna -91. Coopersin purkeista. Paras stout tuli laittamalla yhden purkin sijaan kaksi ja kypsyttämällä maakellarissa vähintään 4kk. Jostain kumman syystä tuota neljää kuukautta hyvin harvoin saavutettiin.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: bluesman - toukokuu 19, 2018, 10:51:15 ap
Viimeksi tein Stouttia vuonna -91. Coopersin purkeista. Paras stout tuli laittamalla yhden purkin sijaan kaksi ja kypsyttämällä maakellarissa vähintään 4kk. Jostain kumman syystä tuota neljää kuukautta hyvin harvoin saavutettiin.


Vielä on jäljellä 4kpl 0,5l pulloa. Kumma miten äkkiä ne menee  :o. Viikonloppuisin pari pulloa saunan/ruuan kera. Jos molempina päivinä niin 4 pulloa. Kuukaudessa 16, ja neljässä kuukaudessa 64........ Olen juonut niitä aika säästeliäästi koska pullotin jtn 50 0,5 litran pulloihin  ::). Patenttikorkilla kaikki nyt, pitää paineet kiitettävän hyvin.

Kojootti

Eilen nakkelin APAan ja luostariolutpyttyihin humalat, belgiin maltilla ja APAan sitten vähän vähemmän maltilla. Uutepaketeista(Bulldog four finger jack ja Gozdawa abbey brune), koska ajankäyttö...

Janne

Olutta olen valmistanut ajoittain reilut 20 vuotta, mutta pääpaino harrastuksessa on enenevässä määrin sahdissa.
Uutteita en harrasta, täysmäskäys sen olla pitää.

Blogistani löytyy pari raapustusta aiheesta. Sahdin valmistusprosessini on tosin tuosta hieman jalostunut yksinkertaisemmaksi (ja toimivammaksi). Eli maltaat suoraan sopivan lämpöiseen veteen niin että mäski on saman tien oikeassa lämpötilassa. Ja niin paljon vettä että huuhtelussa pärjätään maksimissaan ämpärillisellä, pienemmissä erissä en huuhtele vedellä lainkaan.

http://vastahanka.fi/juhannussahti/

http://vastahanka.fi/maskipaa-vauhdissa-taas-bitter-siurunen/

Just eiliseksi valmistui tämän vuoden ensimmäinen sahtierä ja testasin tietysti heti. Toimii, nyt pitää ottaa reilusti kahvia ja rasvaista aamupalaa että pääsee taas käyntiin ja päivän askareisiin :)
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Jame

Lainaus käyttäjältä: Janne - toukokuu 26, 2018, 08:57:16 ap
Olutta olen valmistanut ajoittain reilut 20 vuotta, mutta pääpaino harrastuksessa on enenevässä määrin sahdissa.
Uutteita en harrasta, täysmäskäys sen olla pitää.


Uutteista tuli olutta tehtyä silloin kun oli köyhä opiskelija, mutta juuri eilen mietin Jyväskylästä tullessani, että en ole tainnut koskaan edes maistaa sahtia. Tiinan Sahdin kohdalla meinasin jo poiketa nelostieltä hakemaan sahtivierrettä, mutta en viitsinyt hidastaa työkavereiden kotimatkaa. Alkostakin näemmä saa ainakin Lammin Sahdin tavaraa pulloissa, täytyy varmaan aloittaa kokeilu sillä.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.