maaliskuu 28, 2024, 10:26:33 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Cajamarca

Aloittaja sorrii, maaliskuu 05, 2012, 15:46:30 ip

« edellinen - seuraava »

sorrii

Onko kokemusta??

Mä sain tuon tuottamaan muutaman podin kasvihuoneessa.
Sisällä on ollut yksi yksilö ebbin tapaisessa ja kasvoi/kasvaa hulluna sellaiseksi kuution puskaksi joka peitää kaiken muun; kukkaa pukkaa, muttei hedelmää!

Nyt syksyllä leikattuna tuo on taas aika iso, ja täynnä kukkia, jotka ikävä kyyllä näyttää vaan putoavan.

Kun tämä on kotoisin Andeilta kait aika korkealla -kuten rocotot- niin pitäisiköhän uskoa että ei kaipaa paljoa ravinteita; peehoo alas???
Vai annanko tuhdimpaa litkua? Laimeahkolla liemellä sitä oon kokojan kai juottanut. Eikä kovin tiukassa valossa ..

Niin. Maku muistuttaa jotain baccatumia enemmän kuin vaikkapa habaneroa; poltetta vähän mutta terävää.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilivaari

Suosikkichilejäni.
Sopivan maukas moneekin ruokaan ihan sellaisenaan. Tukeva ja tekee nuorena satoa.


Niitä on minullakin kahta eri kantaa, Englannista hankittu ja Fataliin siemenistä. Ensimmäinen on vaikea, toinen helpoimpia chilejä vaikka aivan aloittelijalle. Yritäpä näistä päätellä, kumpaa kantaa sinulla on:
http://chilivaari.blogspot.com/2011/05/cajamarcat-kypsyivat.html
http://chilivaari.blogspot.com/2011/03/cajamarcat-kukkivat-joukolla.html


Lannoitteita, varsinkin kananP:tä nuo näyttävät nauttivan mielellään. Minusta se on enemmänkin kalkinsuosija kuin happaman maan kasvi.


Niin, lajikekuvauksissa Chiliwiki on ainakin minulla ohittanut tämän foorumin; käytön ja löytämisen helppous ja toistuva raportointitapa sopivat minulle paremmin: http://chiliwiki.fi/index.php?title=Cajamarca

sorrii

Fataliilta on. Sama tylppä hedelmä..

Unohdin muuten mainita, että tuo sorassa isosti kasvava on ikänsä rullaillut lehtiä reunoista ylös. Oon ajatellut että liikalannoitus aiheuttaa, ja vähentänyt sitä. Toisaalta lehdet on jatkuvasti oudon kalpean vihreät, että jospa sitten typpeä lisää ?!? jne. Pitäisköhän nostaa peehoota?! Mökillä kasvoi kasvihuoneessa parhaalla paikalla, jossa siitä tuli pieni terve puu ja jokunen hedelmäkin. Siellä kastelin järvivedellä (ph.6.5-7) ja laimeasti Nutriforten tomaattimansikka-setillä. Kotonahan säätelen yleensä 5.8 kieppeille kaikilla kasveilla.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Rel1990

Viimevuonna sain Chilivaarilta näitä siemeniä ja hyvin on puskat kasvaneet. Yksi kasvi pääsi kesällä kasvihuoneeseen multaan ja kasvoi erittäin hyvin ja tuotti paljon isoja podeja. Suurimmat jotain 10 cm pitkiä, ja niitä oli paljon 8) Sisällä ruukussa oleva meinasi kuolla kesällä kun oli reilun viikon ilman vettä... Mutta on toipunut siitä ja tekee jatkuvasti lisää syötävää.

Podit ovat ruukussa puolet pienempiä kuin ulkona kasvaneet, mutta myös väreissä on ollut eroa. Johtuuko valosta vai mistä, että nämä sisällä olevat jättävät pääosin sen violetin värivaiheen pois ja kypsyvät lähes suoraan punaisiksi?

Tulisuutta löytyy sopivasti ja maku on hyvä. Aika paljon olen käyttänyt näitä chilikastikkeiden pohjana. Siemeniä löytyy jos joku haluaa kokeilla lajia.

Jone1970

Lainaus käyttäjältä: Rel1990 - marraskuu 27, 2013, 11:04:21 ap
Tulisuutta löytyy sopivasti ja maku on hyvä. Aika paljon olen käyttänyt näitä chilikastikkeiden pohjana. Siemeniä löytyy jos joku haluaa kokeilla lajia.

Vaikuttaa mielenkiintoiselta tapaukselta. Kokeilisin mielelläni.
Mikä ei tapa sattuu ihan hel*etisti.

sorrii

Jäänyt tänne päivittämättä!
Mulla eleli yksi yksilö sisällä passiivihydrossa oltuaan kesän kasvihuoneessa. Valon vähyys (verrattuna ulos!) lämmin huoneilma ja lannoitus sai sen tosiaankin kasvamaan jättiläiseksi joka varisteli viikoittain lattian kukkien peittoon.
Meinasin sen keväällä jo hävittääkin, mutta sitten laitoin hydrosoraan ämpäriin, jossa ylivuotoreikiä ~10cm korkeudella, ja vein ulos plantaasilleni. Siellä keskellä peltoa tuulessa ja tuiskussa jokseenkin hoitamatta tuo kasvatteli taas uudet oksat bochi-tyyliin. Ja kun en juurikaan huolehtinut kasvista, se sai sadevettä ja joskus muistaessani lirittelin ämpärin täyteen Nutriforten Tomaatti-mansikka-litkua. Nyt tämä kasvi teki paljon, mutta hyvin pieniä marjoja ja lehdet olivat pieniä: Ulkona 2-4cm kun sisällä ne olivat 10-15cm!

Annoin kasvin olla syksyn loppuun asti ulkona ja huomasin sen sietävän kylmää aika hyvin. Saatanpa siksi kokeilla ensi kesänä ulkokasvatusta ihan oikeesti, ja antaa vähän lannoitustakin  ;) Chinenset jotka pärjää suomen kesässä ulkona, on kait aika harvassa. Onhan tämä vielä aika koristeellinenkin!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Habenerous

Lainaus käyttäjältä: Rel1990 - marraskuu 27, 2013, 11:04:21 ap
Viimevuonna sain Chilivaarilta näitä siemeniä ja hyvin on puskat kasvaneet. Yksi kasvi pääsi kesällä kasvihuoneeseen multaan ja kasvoi erittäin hyvin ja tuotti paljon isoja podeja. Suurimmat jotain 10 cm pitkiä, ja niitä oli paljon 8) Sisällä ruukussa oleva meinasi kuolla kesällä kun oli reilun viikon ilman vettä... Mutta on toipunut siitä ja tekee jatkuvasti lisää syötävää.

Podit ovat ruukussa puolet pienempiä kuin ulkona kasvaneet, mutta myös väreissä on ollut eroa. Johtuuko valosta vai mistä, että nämä sisällä olevat jättävät pääosin sen violetin värivaiheen pois ja kypsyvät lähes suoraan punaisiksi?

Tulisuutta löytyy sopivasti ja maku on hyvä. Aika paljon olen käyttänyt näitä chilikastikkeiden pohjana. Siemeniä löytyy jos joku haluaa kokeilla lajia.


Erittäin mielenkiintoinen lajike jota tekisi mieli kokeilla ja kyselisinkin jos sinulla vielä siemeniä olisi? Muuten täytynee tilailla ulkomailta kun suomesta en onnistunut löytämään..

sorrii

Pitääpä katsoa löytyykö - luulisin, muten ehdin nyt lähteä etsimään: Laita muistutus YV jos unohdan ..  ;) Vois ehkä itsekin kokeilla uudestaan: ulkona tällä kertaa, ehkä ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Habenerous

Loistavaa olisi jos löytyisi, tullut nyt netistä ihasteltua lajiketta ja chilivaarin sivuilta kurkittua juttuja ja kyllä se vaikuttaa aivan omalta! :)

Zen

Missä vaiheessa Cajamarcan (kakkosversio) podit kannattaa poimia? Ne ovat olleet punertumassa jo jonkin aikaa ja nyt vanhin podi alkaa myös rypistyä värin saamisen lisäksi. Onko tämä normaalia ja kannattaako vielä odottaa voimakkaampaa punaista väriä vai poimia tuo nyt käytettäväksi?

Raumala

Mulla teki tuota rypistymistä tumman ruukun kuumeneminen viimekaudella.

Tältä näyttää tämänkauden melkein kypsä podi.

Majavaraani

Mulla oli monen muun ohella parvekkeella viimekesänä 1 Cajamarca ja se oli yksi kauneimmista chileistäni. Hedelmiä ei tullut niin paljoa kuin muihin lajikkeisiin, mutta isoja ja tulisia. Kasvi kasvoi aika puskamaiseksi ja jäi lyhyeksi. Kaunis kasvi. :)

sorrii

Olimpa ihan unohtanut  :o
PAkko idättää heti kun saan hävitettyä syksyllä vanhat kasvit pois! Varmaan 3v vanhat siemenet vielä jotenkin toimii. Mä väheksyin tätä ja chinensejä yleensäkin vielä toissavuonna, ja hoito jäi huonoksi, ja Cajamarcakin sai tyytyä huonompaan valoon ym.. Yksi hieno puska oli mökillä ~30 muun kiinnostavan ohella. Meni ihan hukkaan!

Senverran oli talvella ja kesälläkin [sekä edellisenä, ja sitä ed..] punkki + ripsiäis-ongelmaa, että täytyy pitää joku viikko kokonaan ilman kasveja!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Zen

Ekaa kertaa pääsin tänä vuonna maistamaan Cajamarcaa, ja olihan se kyllä hyvää. Tulisuuttakin löytyi, varsinkin siemenrankojen läheltä, hyvä määrä. Ja plussana tietysti se, että kasvi on kaunis ja mukavan tanakka ja kompakti. Omani ehkä olisivat kaivanneet isommat multatilat, mutta näin parvekekasvatuksen näkökulmasta pieni kasvi on hillittömän isoa parempi.

johniemi

Ohessa kuva omasta Cajamarcastani, tämä siis Fataliiseedsin siemenestä kasvatettu. Jos nyt oikein ymmärsin niin on siis tuota kakkossarjaa ja miedompaa? Ostin toissavuonna jolloin tulisuusluokitus oli Fataliiseedsin sivuilla 1-3/10... *kröhöm*... en tiedä mitä sitten pitäisi odottaa Aji Cristaleista ja muista tulisemmista koska äsken heitin yhden violetin Cajamarcan suuhuni ja nyt vielä 10 minuutin päästä polttelee. Kaksi lasia maitoa piti purskutella, nyt pystyy sentään olemaan normaalisti polte suussa. Ei kai tässä auta kun alkaa syömään yksi tuore chili päivässä niin toleranssit nousee? :)

Mikä mahtaisi olla tämän kakkostyypiin Cajamarcan tulisuus "oikeasti" (en suostu uskomaan että on 1-3/10)? On siis yksi miedoimmista chileistäni Fataliiseedsin luokitusten mukaan (taakse taitaa jäädä vain Pink Habanerot) mutta ai perhana kun poltteli hauskasti.


Huru-ukko

Kasveissa on eroja, ja kasvissa olevissa podeissakin on eroja tulisuudessa.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: johniemi - toukokuu 04, 2017, 12:26:16 ip... ai perhana kun poltteli hauskasti.


Sittenhän kaikki on hyvin.
Cajamarca on suosikkichilejäni, vaikka tänä vuonna sitä ei olekaan kasvamassa. Minä käytän chilejä ruoan maustamiseen, enkä rouskuttele niitä paljaaltaan.
Tulisuusluokittelut voivat olla paljonkin pielessä, ei tämä ole ainoa kummallinen numeroarvo. Parasta on tutkia sopivuus itse.

unenkuva

Samaa mieltä, yksi minunkin suosikkeja, vaikkei kasva tänä vuonna :)