toukokuu 14, 2024, 04:26:40 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Idätysmetodit

Aloittaja futuristi, maaliskuu 05, 2008, 13:36:21 ip

« edellinen - seuraava »

Avon Barksdale

Pakko vielä hehkuttaa Chilivaarin kelluvaa talouspaperi-idätysmetodia. Uskomattoman helppoa ja toimivaa. Vieläkään kaikki lajit eivät ole näyttäneet elämän merkkejä kivivillakuutioissa. Voi olla toki että ovat alkaneet myös itämään, eivät vain näy kuution uumeneissa. Talouspaperi-metodilla siemenet taas itävät aivan älyttömällä tahdilla. Laitoin siemeniä aika paljon itämään, kun ajattelin kokeilevani tuota. Nyt tulee taimia kyllä aivan liikaa. Positiivinen pulma. Varmaan pakko laittaa jakoon noita ;)

Chilivaari

joulukuu 14, 2008, 20:36:21 ip #41 Viimeisin muokkaus: joulukuu 14, 2008, 20:39:38 ip käyttäjältä Chilivaari
Hauska kuulla onnistumisesta.

Kun vanhat linkit eivät tässä uudessa softassa osu kohdalle, laitanpa vielä kerran linkin tuon metodin esittelyyn.
http://javu.kapsi.fi/inferno/index.php?topic=4324.msg42088#msg42088

Ja se kannattaa muistaa, että on myös itämättömiä siemeniä, joihin ei auta mikään menetelmä. Minulle sattui viime vuonna Amerikasta tuollainen erä ja siksi piti kehitellä idätysvälineitä. Ainakin tämä on visuaalinen ja tulos on helposti havaittavissa.  8)

Xbow

Hmm... Mikäli niin on, että talouspaperin päällä itää paremmin kuin kivivillakuution rei'ässä, syyksi en oikeen muuta keksisi kuin vääränlainen kosteuden 'välittyminen' siemeneen. Talouspaperi kait on aikas kyvykäs imeksimään itseensä vettä, joten voisi kait sellainenkin viritys toimia, että paperi on mullan / villan päällä. Kun chili aikanaan itää, niin juuri sitten porautuisi multaan / villaan paperin läpi ? Paperi olisi osittain aina vedessä, jolloin se pysyisi märkänä ?
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Avon Barksdale

Vielä en voi sanoa kivivillasta oikein mitään, kun ei yksinkertaisesti näe onko siellä itänyt vai ei. Sen verran syvällä ja vielä rocotoja. Eipä haittaa, vaikka eivät itäisikään, kun nyt on jo lamppujen alla melkein kolmekymmentä taimea. Eikä annuumit ja baccat ole vielä laitettu itämään. Lähti vähän käsistä ;D

Chilivaari

joulukuu 16, 2008, 12:12:56 ip #44 Viimeisin muokkaus: joulukuu 16, 2008, 12:18:02 ip käyttäjältä Chilivaari
Lainaus käyttäjältä: Xbow - joulukuu 16, 2008, 11:39:38 ap... voisi kait sellainenkin viritys toimia, että paperi on mullan / villan päällä. Kun chili aikanaan itää, niin juuri sitten porautuisi multaan / villaan paperin läpi ?


Eiköhän siinä villassa idä ihan yhtä hyvin, jos se vain pysyy kosteana, mutta siemenet ja lajikkeet ovat erilaisia. Niistä ne erot tulevat.

Juuri ei poraudu talouspaperin läpi helposti, vaan jää pintaan kiinni. Pelkän turpeen pinnalla voi idättää yhtä hyvin. Siinä vain on homehtumisvaara pitkillä idätyksillä - eikä voi kirjoitella kommentteja siementen viereen.  :D
http://javu.kapsi.fi/inferno/index.php?topic=3937.msg38051#msg38051
http://javu.kapsi.fi/inferno/index.php?topic=3937.msg38439#msg38439

Muffe42

Tarvitseekos muuten chilin siemeniä käsitellä jotenkin itävyyden parantamiseksi?
Muistan lukeneen jostain että joillekin siemenille esim. kylmäkäsittely tai siemenen naarmutus parantaa itämistä ja jotkin kasvit jopa vaativat kylmäkäsittelyä (matkii itämistä luonnossa)
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys.

http://naurunappula.com/59313/Garfield_go_back_to_bed?offset=6

Roas

Lainaus käyttäjältä: Muffe42 - joulukuu 26, 2008, 18:12:26 ip
Tarvitseekos muuten chilin siemeniä käsitellä jotenkin itävyyden parantamiseksi?
Muistan lukeneen jostain että joillekin siemenille esim. kylmäkäsittely tai siemenen naarmutus parantaa itämistä ja jotkin kasvit jopa vaativat kylmäkäsittelyä (matkii itämistä luonnossa)

Tuota itekin oon ihmetellyt kun mullasta ei ole muutamassa viikossa noussut mitään, ja talouspaperissakin pari viikkoa kulunut ja kahdessa viikossa talouspaperista kaksi alkanut itämään.

Riiviö

Tästä asiasta olen minäkin jo ainakin yhden vetoomuksen laittanut; ruvetaan keräämään tietokantaa idätyskokemuksista eri lajikkeiden osalta jotta yli 3000lajiketta käsittävä siis melko laaja kasvivariaatioiden määrä ei mene samalla kaavalla ihan rutiinilla vaan TIEDETÄÄN mitkä pitää talvettaa tai kylmäkäsitellä ja mitkä parhaiten lähtee tasaisessa lämmössä liikkeelle... Englanninkielisissä ketjuissa on ollut asiasta joitain kokemuksia... Laitan kehittämisideoihin vähän räyhä-postia... ;D
...vaikka olenkin Puutarhuri, joka tappaa talossa ja puutarhassa...

Muffe42

Lainaus käyttäjältä: Muffe42 - joulukuu 26, 2008, 18:12:26 ip
Tarvitseekos muuten chilin siemeniä käsitellä jotenkin itävyyden parantamiseksi?
Muistan lukeneen jostain että joillekin siemenille esim. kylmäkäsittely tai siemenen naarmutus parantaa itämistä ja jotkin kasvit jopa vaativat kylmäkäsittelyä (matkii itämistä luonnossa)


Löysin chileman.org -sivuston ohjeen, jossa oli "Improving germination" niminen kappale (linkki alla, kappale löytyy hieman ennen sivun puoliväliä) ja siellä oli esitelty joitakin tapoja.
http://www.thechileman.org/guide_starting.php

Nuo tuskin ovat kovin tarpeellisia, koska ainakin omista siemenistä osa oli jo itänyt. Ehkä jotkut lajit ovat hieman hitaampia jos on kovempi kuori tai jotain.

Missä vaiheessa muuten nuo itäneet siemenet laitetaan multiin? Nyt noissa on tuollaiset pienet vaaleat hännän tapaiset ja itse siemen ei ole vielä irronnut. Mitään vihreää ei ole vielä näkyvissä. Idätystapana on tuo "talouspaperia kellukkeen ympärillä ja koko homma vesiastiassa". Vajaa viikko on kulunut.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys.

http://naurunappula.com/59313/Garfield_go_back_to_bed?offset=6

wille

Lainaus käyttäjältä: Muffe42 - tammikuu 03, 2009, 11:32:28 ap
Missä vaiheessa muuten nuo itäneet siemenet laitetaan multiin? Nyt noissa on tuollaiset pienet vaaleat hännän tapaiset ja itse siemen ei ole vielä irronnut. Mitään vihreää ei ole vielä näkyvissä. Idätystapana on tuo "talouspaperia kellukkeen ympärillä ja koko homma vesiastiassa". Vajaa viikko on kulunut.


Oon antanu kasvattaa ihan kunnon hännän. Parhaiten oon onnistunut kun kasvi on jo "noussut" ja sirkat on auki. Vartta on ollut pari senttiä ja juurta puolitoista. Nätisti on irronnut paperista ja sitten vaan pieneen taimiruukkuun. Ja kannattaa haudata se koko juuri ja varsi multaan / turpeeseen. Niin että vaan sirkkalehdet jää mullan pintaan.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: lolleropollero - tammikuu 25, 2009, 10:42:51 ap
Itse olen laittanut siemenet tuolla "kelluva paperi" menetelmällä mutta siihen siementen päälle ⅓ pala paskahuusi paperia...


Menetelmän  alkuperäisenä kehittelijänä en malta olla kysymättä, mihin sitä peittoa tarvitaan?

Kosteus kyllä kulkeutuu talouspaperissa. Pulskimmat tummat pubescensin siemenetkin ovat kostuneet ja itäneet, vaikka niitä suositellaan idätettäväksi ihan vedessä. Ei se peite taida lämmittääkään? Minusta se haittaa vain tuloksen havaitsemista.

Chilivaari

Se on ihan hyvä aika - niin kuin muutkin.
Ei tarvitse juuri peitellä, jos multa on märkää. Lehtien nousemiseen asti voit pitää jotakin kelmua tai kantta päällä, ettei kuivu kesken, mutta ei tuossa enää montaa päivää mene.