Mikä sinulle tärkeintä saitilla? - ...mitä haluaisit enemmän?

Aloittaja Aji Inferno, heinäkuu 28, 2002, 22:52:07 ip

« edellinen - seuraava »

Aji Inferno

Kertokaapa kantanne! Jos oikein hullusti käy, se jopa kuullaan ja siihen reagoidaan... :)

JyriT

Nyt mä syön noi kaikki värilliset nakit pois, enkä huuda yhtään..
** AnonyymitChilinHydroKasvattajat **

kasipallo

Lyhyesti ja ytimekkäästi: Kaikkea lisää!

Ruokapuolelta kiinnostaisi esimerkiksi tabasco tyyppisten kastikkeitten teko omista hedelmistä. Ostin prismasta encona hot pepper sauce merkkistä kastiketta joka on tehty scotch bonnet&habanerosta, suht paksua ja hiukan enemmän potkua ja makua kuin tabascossa. Tuon tyyppiset soosit olisi loistava osata tehdä itse  :chef:

Kasvatuksessa näin aloittelijana kiinnostaa kaikki, varsinkin ötököitten torjunta ja tunnistaminen. Nytkin kasveja syö joku pirulainen, rantuja pitkin lehtiä   ???  Ilman infernon ojeita en kyllä olisi saanut yhtään kasvia säilymään hengissä mutta nyt voi jo korjailla ensimmäistä satoa  :)

JyriT

Kasipallo, tuo soossi jonka mainitsit on aivan _loistavaa_!!
ensimmäienen käyttökokemus johti yliannostukseen, josta on siirrytty siihen että nykyjään sitä tulee käytettyä kuin ketsuppia/soijaa/sinappia/(lisää tähän itse)..
ai että on nannaa  :D

Ite tein sellaisen soossin jossa oli:
- 1 kpl haba
- 1 kpl Scotch bonnet
- 2 jotain annuumuja
- 7 valkosipulin kynttä
- "loraus" ruokaöljyä

kamat sauvasekoittimella sekasin ja vanhaan sillipurkkiin. tulisuus menee 10-0 ohi tuosta Enconan tuotteesta, mutta on loistavaan mustan leivän päällä  :devil:

Tällähetkellä odotellaan vaan koska saa omaa satoa, bonnetissa on jo 2 nuppua ja varresta pukkaa lehteä niin maan perusteellisesti, lisäksi eilen huomasin että habat oli venähtäneet sentin verran edellispäiväisestä.

.. oho, tulipa turistua, ja vielä offtopic..
Nyt mä syön noi kaikki värilliset nakit pois, enkä huuda yhtään..
** AnonyymitChilinHydroKasvattajat **

Tekla

*Chilien maku ja kasvien ulkomuoto kiinnostavat itseäni tällä hetkellä eniten. Rakastan ruoanlaittoa, joten arvostan Infernosta löytyviä kommentteja chilien aromeista ja käyttömahdollisuuksista.
*Kasvien kokoon, kasvutapaan ja satoisuuteen liittyvä tieto on arvokasta (erityisesti, kun tilaa on vähän).
*Kuvat ja kuvaukset kasveista taas ohjaavat etsimään niitä chilejä, jotka miellyttävät silmää tai ovat hiukan erilaisia.
Esimerkiksi Lemon Drop PDF-tietopaketti Infernossa on mahtava!

(Off topic, kasipallo: tuolta kasvatustekniikat ja medodit otsikon alta löytyy aiemmin laittamani ötököiden tunnistamislinkki. Vaaleita rantuja tekevät mm. lehtimiinaajien toukat. Nakertavat vaaleita käytäviä lehtiin ja syötyyn kohtaan jää vain paperimainen kerros jäljelle. Ovaalin muotoinen toukka löytyy usein käytävän päästä. Jos kyseessä on miinaaja, poista vioittuneet lehdet. Toukka koteloituu multaan, joten joudut seuraamaan kasveja tiiviiseen tahtiin. Raidia voit kokeilla, mutta toukka on aika hyvässä suojassa lehden pintakalvon suojassa.)

Tyräkki

Yksi ajatus tastä ansiokkaasta keskustelufoorumista. Kas kun täällä tuntuu olevan keskimääräistä ryppyisemmin aivoin varustettua porukkaa liikkeellä, niin... Olisiko tilausta tuollaisella "vapaa sana" tyyppiselle palstalle myös täällä? Nettihän on toki pullollaan foorumeja joilla käydä keskustelua muista kuin edes etäisesti chiliin liittyvistä asioista, mutta joskus olisi mukava heittää jokin ajatus juuri täällä tutuiksi tulleiden ja järki-ihmisiksi havaittujen chilipäiden kaluttavaksi.

Sanokaahan painava sananne ehdotukseeni, niin tiedän kuinka puhdasoppista "lajihygieniaa" täällä harrastetaan, ja onko minun paras pysyä "asiaankuulumattomien" mietteideni kyseessä ollen jatkossakin pnetissa ja muilla foorumeilla? :p

Janne

Minun puolestani voidaan perustaa palsta myös vapaammalle keskustelulle, ei se keneltäkään ainakaan pois ole ;)



Edited By Janne on 1043048321
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Aji Inferno

Vapaa foorumi vois olla kova sana, juu... Sen verran ajattelevaa porukkaa täällä mellastaa. :)

SickBoy

Vapaa keskustelualue olisi varmasti hyvä idea. Lisäksi tuonne ruokapuolelle voisi lisätä hieman reseptejä, nyt kun joutuu vielä turvautumaan ulkomaan saitteihin jos haluaa tarkemmin / enemmän   reseptejä! Mutta, muutenhan inferno on mitä mainioin informaatiolähde, ja hyvään suuntaan vaikuttaa olevan menossa!

Herpiili

Miten olisi chilisuku- sekä kasvatussivut erillisinä pdf-tiedostoina? Vai olisivatko jo liian isoja palvelimelle?
Itseäni ainakin lämmittäisi mahdollisuus latailla nuo osiot suoraan koneelle myöhemmäksi luettavaksi...

Vapaa keskusteluosio on myös hyvä ehdotus, eihän sitä aina samasta asiasta jaksa höpöttää  :)

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "Riksa"Miten olisi chilisuku- sekä kasvatussivut erillisinä pdf-tiedostoina? Vai olisivatko jo liian isoja palvelimelle?
Itseäni ainakin lämmittäisi mahdollisuus latailla nuo osiot suoraan koneelle myöhemmäksi luettavaksi...

Vapaa keskusteluosio on myös hyvä ehdotus, eihän sitä aina samasta asiasta jaksa höpöttää  :)

PDF-projekti on ollut kauan "tekeillä", mutta ehkä liian kunnianhimoisena - en ole saanut valmista aikaan ja vanhat PDF:t eivät enää ole ajanmukaisia. Sinänsä koko saitti saisi kyllä olla PDF-muodossakin saatavilla. En ole unohtanut, koetan nyt lähiaikoina saada asiassa jotain aikaan... ;)

theBro

Valaistusmahdollisuuksista vois pistää jonkun faktapläjäyksen. Esim taulukko järjellisistä valoista, energiankulutus, valoteho, lämmön tuotto, soveltuvuus... On toki tullu selväks, että loisteputket taimikasvatukseen ja natikka myöhemmin (ite kyllä pyrin enenevässämäärin käyttämään loistareita taimille ja aurinkoa sadontuottoon..tulee nimittäin sähkölaskua tarpeeks ilman natikkaakin). Mutta siis hieman kiinnostaa faktat myös muista valovaihtoehdoista.

Noh, nyt on mun pulinatarve tältäerää tyydytetty, ja eiku äänestämään.

theBro

Jatketaan nyt vielä hieman, kun sai valita vain voittajan. Lähestulkoon kaikki osa-alueet toki kiinnostaa, mutta erityisesti siis:

- reseptit (suomalaisilla mittayksiköillä, suomalaisen chilipään makuun)
- lajikkeen maku/käyttö
- kasvatus (suomen oloissa)
- tieteelliset faktat
- Keskustelupalstaa ei tietenkään sovi unohtaa ;)

Kaikinpuolin kannattaa jatkossakin pitää mielessä, että kyseessä suomalainen sivusto suomalaisille käyttäjille. (Vaikka ollaankin varsin pieni kieliryhmä, niin chilisivustojen laadussa ollaan vahvoilla muihin kieliin verrattuna  :laugh: )

Wiski

Paha noista on voittajaa valita, mutta pakon edessä se lienee tuo kasvatus :)

Tieteellinen puoli on mielestäni varsin kiinnostavaa luettavaa. Loistavaa touhua työpäivän tylsyyden karkoitukseen ..

Kaikki kasvatusohjeet menivät aluksi vähän ohi, mutta nyt kun on siihenkin haksahtanut, on tullut luettua. Eli tärkeä osa sekin. Mielestäni nykyiset aloittelija-ohjeet ovat jo ihan hyvällä tasolla. Itse sain ainakin puskat kasvamaan niiden ja maalaisjärjen avulla.

Reseptejä on tullut luettua aika vähän. Mulla on muutamia kirjoja tuosta aiheesta, ja olen kokeillut sieltä ohjeita (että olis niistä kirjoista jotain vastinetta rahoille)

tim0

Mä haluaisin suomalaisen chilin  aji perkeleen. :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

Lumipallo

Lajiketietokantaan voisi tehdä pieniä lisäyksiä, mm. Starfish, PI 441551 ja numex suave..

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "FaZkU"Lajiketietokantaan voisi tehdä pieniä lisäyksiä, mm. Starfish, PI 441551 ja numex suave..


Lajike-esittelyille tulee lisämatskua lähiaikoina. Starfish esim. on tulossa. Inferno ei kuitenkaan ole varsinainen lajiketietokanta (koska takana ei ole minkäänlaista tietokantaa, kattavasta sivustosta tulisi valtavan suuri ja hitaasti latautuva + epäselvä). Täällä on paremminkin tarkoitus esitellä kaikki chilin päätyypit ja tärkeimmät peruslajikkeet (mikä tietysti on aina vähän makuasia). Jälkimmäisten lisäksi esittelyssä on mielenkiintoisia muita, harvinaisempia esimerkkejä eri puolilta maailmaa. Uusia hyviä lajikkeita toki jatkossakin otetaan esittelyyn! :)