maaliskuu 29, 2024, 08:54:29 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kasvilampun ripustus / kiinnitys?

Aloittaja MissS, huhtikuu 12, 2017, 10:43:41 ap

« edellinen - seuraava »

MissS

Miten te olette ratkaisseet valaisimien kiinnitykset? (kuvia)

Koska en viitsi siirrellä chilejä paikasta toiseen, on makuuhuoneen ikkuna ainoa paikka, jonne edes vähän paistaa aurinko. Nyt olisi tulossa sellainen useampirivinen pitkähkö loisteputkivalaisin, mutta miten sen saa siististi ja tukevasti kiinnitettyä? Ikkunasyvennys on liian kapea. En viitsisi porata siistiin kattoon koukkuja (tai ehkä pakko).
Lundiahyllytaso olisi muuten sopiva, mutta korkein tikas jää muutaman sentin alle ikkunan korkeuden, jolloin ei saa ikkunaa auki.

Voisi tietysti rakentaa pitkästä puutavarasta mittojen mukaisen tukikehikon. Siihen voisi yhdistellä muutaman lasitason pikkutaimille.

Taimikasvatuksen talven pimeimpinä aikoina voi tietysti tehdä Lundian hyllyssä, jossa se valaisin on kiinnitetty ylähyllytasoon.

PP

Ilmanmuuta roikkumaan katosta, koska silloin säätämisessä on täysi vapaus. Ei niitä reikiä kukaan katso.

Chiliharri

huhtikuu 13, 2017, 13:42:24 ip #2 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 13, 2017, 13:46:03 ip käyttäjältä Chiliharri
Lainaus käyttäjältä: MissS - huhtikuu 12, 2017, 10:43:41 ap
Miten te olette ratkaisseet valaisimien kiinnitykset? (kuvia)


Myönnetään että on tullut harrasteltua tee-se-itse rakenteluja - i like it!
Tämä aikaisemmin käytössä ollut ratkaisu ei luultavasti sovi ketjun aloittajan tapauksessa, mutta laitan viestiä jos joku muu saa siitä ideoita.

ESL+heijastin combon laitoin tuollalailla:


Sori huonot kännykkä kuvat. Tuon ostin 2011 täältä: http://www.tietofriikki.fi/product_details.php?p=2762
, joka on näköjään vieläkin myynnissä vaikka hinta on noussut selvästi. Huomasin tuollaisia olevan myynnissä muuallakin, kuten prismassa.
Metallirunkoinen teline tosin kannattaa kiinnittää riittävän järeään seinään, kuten betoniseen tai tiiliseen.
Mukana oli tuollaiset järeät halkaisijaltaan 8mm betoniankkurit, joten ainakaan järeään betoniseinään ei riitä iskuporakone vaan pitää olla poravasara.
Itse heijastin on kiinnitetty telineeseen alumiinikulmien ja kalustekulmien sekä pulttien avulla.
Tuo oli ainakin jämäkkä, mutta säätö oli tuossa vain nivelten suuntaisesti sivuille, ei ylös.

Nykyisin on tällainen kiinnitysratkaisu jota PP:kin suosittelee:


VASEN KUVA: Tuossa on siis pienet koukut katossa, joihin voi laittaa kuvan avainrenkaiden tilalle/lisäksi sitten ketjut halutessaan.
Sisäkatto on Gyproc, levyä (13mm?), joten laitoin varmuuden vuoksi ruuvit koolinkien kohdalle. Ajattelin että vaikka levy kestäisi, niin proppu saattaa korkata jossain vaiheessa.
Tähän levykattoon kiinnitykseen kannattaa kysyä neuvoa, jos ei ole tuttua hommaa. Betonikattoon olen kiinnittänyt ihan yksinkertaisilla betonipropuilla.
OIKEA KUVA: Virtajohtoa varten laitoin pöydänjalkaan kiinni tuollaisen. Tuo on 48x48 ympärihöylätystä männystä, josta olen lyhyen pätkän petsannut ja tuon pidemmän maalannut.
Tämä ei siis estä korkeussäätöä, vaikka mulla ie ole ollut vielä tarvetta laittaa ketjuja ripustukseen.


karvainen

Ehdottomasti koukut kattoon ja ketjulla roikkumaan, saa säätää korkeuden helposti.

Vuorikaskas

syyskuu 17, 2018, 19:43:39 ip #4 Viimeisin muokkaus: syyskuu 17, 2018, 20:57:44 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Minä suosin 3-4mm paksua hyvää punottua narua, kuten esim. linja- tai lippunarua.  Jos katto on korkealla niin sieltä sopivan tukevasta teräslangalla tuodaan alemmas kiinnityskohtaa johon sitten ylettää kurkottelematta solmia.  Säädöt on helppoja ja pääsee solmimaan (en ole partiolainen mutta tykkään köysistä ja solmuista). Kevyt ja äänetön systeemi eikä johda ees sähköä.


Kojootti

Ketju. Säätö on helppoa, luotettava verrattuna solmittuun naruun jos ei satu olemaan partiolainen...