huhtikuu 19, 2024, 03:04:55 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Idätys ja madot

Aloittaja emali, maaliskuu 11, 2006, 15:18:34 ip

« edellinen - seuraava »

emali

Laitoin viisi päivää sitten itämään kahdeksan siementä short yellow tabascoa. Saivat idätyspaikakseen kylpyhuoneen lattian (lattialämmitys) ja päälleen tuorekelmua. Purkkien mukana oli lämpömittari joka näytti kaiken aikaa 26-30c. Siemenet olivat neljässä purkissa: kaksi siementä per purkki. Yksi taimi lähti perjantaina iloisesti itämään ja riemastuin. Se kasvaa ja näyttäisi voivan hyvin. Muut siemenet eivät kuitenkaan osoita mitään elonmerkkejä... Tongin yhtä purkkia ja olin jo aiemmin huomannut yhden siemenen kadonneen mutta luulin vain hukanneeni sen. Mutta eipäs! Kurkkasin saman purkin toista siementä niin toukkahan sillä oli niskassaan :< Puhdistin siemenen ja laitoin toiseen purkkiin. En kyllä tiedä onko siitä enää itäjäksi... Ilmeisesti siemenien idätysolosuhteet olivat liian lämpöiset, kosteat ja hapettomat - täydelliset matosille.

Nyt mietin ainoan itävän siemeni tulevaisuutta. Olisiko se viisainta siirtää omaan ruukkuunsa... Ja minulla on tuolla vielä multaa mutta olen epäluuloinen... miten multa desinfioidaan? Kostutetaan se kiehuvalla vedellä? Koska desinfioituun multaan sen kyllä nyt lasken jos johonkin ja täytyy varoa kastelemasta liikaa... Tuosta on nyt tullut silmäteräni :)

bassino

Harsosääsken toukat ilmeisesti asialla. Multa kannattaa aina kastella kiehuvalla vedellä ja antaa jäähtyä ennen idätystä. Erittäin pieni vaiva, jolla voi säästää paljon. Kyllähän sen itäneenkin voi varovasti siirtää toiseen astiaan jos siltä tuntuu. Tosin jos itua pukkaa jo kunnolla niin toukat eivät siihen taida enää helposti pystyä. Pistä satsi siemeniä desinfioituun multaan jos siemeniä vielä piisaa.
"As long as there are Peppers, there is Hope"
(a new Finnish proverb)