Ödeemako?

Aloittaja Hemuli habanero, toukokuu 25, 2020, 19:00:36 ip

« edellinen - seuraava »

Hemuli habanero

toukokuu 25, 2020, 19:00:36 ip Viimeisin muokkaus: toukokuu 25, 2020, 20:11:44 ip käyttäjältä Hemuli habanero
Chilit
Moi.olisko tää ödeema?selaillu Forumia ja tullu itse siihen tulokseen et on.
Jos joku kokeneempi harrastaja vois vahvistaa mun päätöstä?
Kolme viikkoa olivat uudessa puutarha turpeessa ja sit annoin 1ml/litraan vettä Bio bizz growta,ja viikko siitä ilmestyi näitä valkosia juttuja joihinkin lehtiin

ChiliPark 2020

Jotkut kutsuvat tuota ödeemaksi, mutta se on juuripaineen aiheuttamaa
ravinteiden ja nesteen kiteytymää lehtien pinnalla. Ihan vaaratonta.
Sen voi pyyhkiä varovasti pois lehtien pinnalta jos haluaa.

ChiliPark

Hemuli habanero

Kiitos vastauksesta chilipark

ChiliPark 2020

Ole hyvä!

Etsin vastausta joskus aikoinaan tuohon kiteiden ilmestymiseen lehdille;

Kasvin "nesteytys" hoituu juuripaineella, sekä lehtien haihduttamisen aikaansaamalla
imupaineella. Kasvi työntää sekä imee nestettä samanaikaisesti. Nämä paineet pitävät
kasvin näkyvät osat ryhdissä.

Omat johtopäätökseni ovat; jos vesipainejuuristoon pääsee lannoitteita ja juuripaineet ovat
riittävän suuret, kasvi puskee lehden haihtumisraoista lannoitteen osia ulos. Ne kiteytyvät
lehden pinnalle, sekä muodostavat painerakkuloita lehden alapinnalle.

Lannoitteiden hyödyntämiseen kasvilla on oma juuriston osa.

Paras keino välttää lehdille kiteytyminen on mielestäni varastolannoituksen käyttö;
Taimen istutusvaiheessa istutusastiaan laitetaan lannoitekasa sellaiseen paikkaan jossa se ei
ole yhteydessä istutettavan taimen juuristoon. Tämä estää lannoitteen joutumisen niihin juuriin
joiden tehtävä on paineistaa kasvi (auttaa sitä pysymään ryhdissä).

Toinen keino on lannoittaa niin, että lannoitevettä kaadetaan istutusastian yhteen, aina samaan
laitaan, eikä ruiskita sitä koko astiaan.

ChiliPark

Chilivaari

Hyvä perehdytys ödeemaan, jota minunkin chileissäni silloin tällöin ilmenee, erityisesti keväisin. Kysymys on todellakin juuri- ja lehtipaineiden eroista ja lehtien puolellakin voi olla ongelmia. Sitä on tutkittu lähinnä kasvihuoneviljelyssä tärkeillä tuotantokasveilla - koristekukilla. 

Lehtien haihdutus häiriintyy, jos ilman kosteus on liian suuri. Myös ahkera suihkuttelu kotikasvattelijalla voi johtaa tuohon. Toinen syy on, että lehdet ovat kylmemmässä kuin juuret. Tällainen tilanne syntyy, kun kasvi on ikkunalaudalla patterin päällä (tai lämpömatolla) ja lehdet kylmää ikkunaa vasten tai muuten viileämmässä tai vedossa.

Tasapainon pitäminen juuriston ja lehtien välillä ei aina kotioloissa onnistu.

Huru-ukko

toukokuu 26, 2020, 09:18:16 ap #5 Viimeisin muokkaus: toukokuu 26, 2020, 09:19:50 ap käyttäjältä Huru-ukko
Lainaus käyttäjältä: ChiliPark 2020 - toukokuu 26, 2020, 00:39:38 apOle hyvä!

Etsin vastausta joskus aikoinaan tuohon kiteiden ilmestymiseen lehdille;

Kasvin "nesteytys" hoituu juuripaineella, sekä lehtien haihduttamisen aikaansaamalla
imupaineella. Kasvi työntää sekä imee nestettä samanaikaisesti. Nämä paineet pitävät
kasvin näkyvät osat ryhdissä.

Omat johtopäätökseni ovat; jos vesipainejuuristoon pääsee lannoitteita ja juuripaineet ovat
riittävän suuret, kasvi puskee lehden haihtumisraoista lannoitteen osia ulos. Ne kiteytyvät
lehden pinnalle, sekä muodostavat painerakkuloita lehden alapinnalle.

Lannoitteiden hyödyntämiseen kasvilla on oma juuriston osa.

Paras keino välttää lehdille kiteytyminen on mielestäni varastolannoituksen käyttö;
Taimen istutusvaiheessa istutusastiaan laitetaan lannoitekasa sellaiseen paikkaan jossa se ei
ole yhteydessä istutettavan taimen juuristoon. Tämä estää lannoitteen joutumisen niihin juuriin
joiden tehtävä on paineistaa kasvi (auttaa sitä pysymään ryhdissä).

Toinen keino on lannoittaa niin, että lannoitevettä kaadetaan istutusastian yhteen, aina samaan
laitaan, eikä ruiskita sitä koko astiaan.

ChiliPark

Viitsitkö pistää linkin missä nämä juuriston eri osat mainitaan, ja onko kasvilla jopa omat
kanavansa millä se kuljettaa ravinteita yhteyttämistä varten lehvästöön ?.

Minä olen näköjään erheellisesti luullut että juuristo kokonaisuudessaan hoitaa ravinteiden kuljetuksen ja nesteytyksen. 
Sama juuristo, ja samat kanavat kasvissa ne niitä ravinteita kujettavat.
Jos olen väärässä, niin olen iloinen jos minun kerettiläisiä ajatuksiani oikaistaan.

https://www.ruokatieto.fi/ruokakasvatus/ruokaketju-ruuan-matka-pellolta-poytaan/luonto/kasvien-biologiaa/kasvien-ravinteidenotto

Ylempänä linkki jonka uskon olevan oikein ja tukee minun uskomuksiani.

ChiliPark 2020

toukokuu 26, 2020, 11:50:47 ap #6 Viimeisin muokkaus: toukokuu 26, 2020, 12:23:19 ip käyttäjältä ChiliPark 2020 Syy: typo
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - toukokuu 26, 2020, 09:18:16 apViitsitkö pistää linkin missä nämä juuriston eri osat mainitaan
Jos olen väärässä, niin olen iloinen jos minun kerettiläisiä ajatuksiani oikaistaan.
Ylempänä linkki jonka uskon olevan oikein ja tukee minun uskomuksiani.

En viitsi, en siksi että en viitsi, vaan siksi ettei tämä johda mihinkään.

Kerettiläisenä olet varmaan kiinnostunut tästä linkistä, jonka linkkiallergisena
vastentahtoisesti laitan tähän:

https://litteamaanpiiri.com/

Täältä löytyy 200 linkkiä, jotka todistavat että Maa on litteä.

ChiliPark

Rince

toukokuu 26, 2020, 12:30:58 ip #7 Viimeisin muokkaus: toukokuu 26, 2020, 12:39:51 ip käyttäjältä Rince
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - toukokuu 26, 2020, 09:18:16 apViitsitkö pistää linkin missä nämä juuriston eri osat mainitaan, ja onko kasvilla jopa omat
kanavansa millä se kuljettaa ravinteita yhteyttämistä varten lehvästöön ?.

https://www.ruokatieto.fi/ruokakasvatus/ruokaketju-ruuan-matka-pellolta-poytaan/luonto/kasvien-biologiaa/kasvien-ravinteidenotto

Ylempänä linkki jonka uskon olevan oikein ja tukee minun uskomuksiani.

Xylemi (onko tälle suomenkielistä sanaa?) kuljettaa vettä ja ravinteita ylöspäin, tämä on se puumainen (kuollut) osa vartta.
Nila siinä kuoren alla sen sijaan kuljettaa sokereita ja muita aineita tarpeen mukaan ylös ja alas. Alas talven/pahan päivän varalle, ja ylös keväällä/tarpeen mukaan.

Suomeksi ei Wikipediasta löydy oikein mitään, mutta englanniksi kyllä:
https://en.wikipedia.org/wiki/Xylem
https://en.wikipedia.org/wiki/Phloem

Sille ei löytynyt Wikipediasta vahvistusta, että kasveilla olisi erikseen "vesijuuret" ja "ravinnejuuret".
Lisäys: "lehtipaine" näyttää olevan Chilivaarin itse keksimä sana.

Rince

Vielä vastauksena siihen alkuperäiseen kysymykseen: Ödeemat johtuvat siitä, että kasvi saa enemmän vettä kuin se kykenee haihduttamaan. On joko liian kylmää, liian kosteaa, tai sekä että (ja lisäksi kasvia on kasteltu runsaasti). Kasvin lehdet "vuotavat" silloin vettä, joka sisältää sokereita ja suoloja (ravinneaineita). Vesi pikku hiljaa valuu/haihtuu pois, mutta sokerit ja suolat jäävät lehden pinnalle. Normaalisti kun lehdet pystyvät haihduttamaan kunnolla, nämä sokerit ja suolat pysyvät lehden sisällä.

Samasta syystä ei kannata pysäköidä autoaan tiettyjen puiden alle keväisin, se sokerinen vesi tippuu auton päälle ja jämähtää siihen...

Kyse ei siis ole liikalannoituksesta, vaan liikakastelusta + viileydestä.

https://www.newprocontainers.com/blog/4-bizarre-plant-symptoms-stump-interiorscapers/
https://gardening.stackexchange.com/questions/32522/white-crystal-like-spot-on-bottom-side-of-chili-leaves

ChiliPark 2020

Lainaus käyttäjältä: Rince - toukokuu 26, 2020, 12:58:46 ipSamasta syystä ei kannata pysäköidä autoaan tiettyjen puiden alle keväisin, se sokerinen vesi tippuu auton päälle ja jämähtää siihen...
Kyse ei siis ole liikalannoituksesta, vaan liikakastelusta + viileydestä.

Autojen päälle putoaa yleensä mesikastetta, joka on hyönteisperäinen tuotos.

En pidä mitenkään hyödyllisenä sitä, että etsitään Wikipediasta tai muualta internetin
ihmeellisestä maailmasta knoppitietoa, tai puututaan yksittäisiin sanavalintoihin.

Eihän täällä ole päätarkoituksena päteä. Ideanhan pitäisi olla tuottaa ideoita.

ChiliPark


Chilivaari

toukokuu 26, 2020, 17:07:29 ip #10 Viimeisin muokkaus: toukokuu 26, 2020, 17:13:27 ip käyttäjältä Chilivaari
Lainaus käyttäjältä: Rince - toukokuu 26, 2020, 12:30:58 ipLisäys: "lehtipaine" näyttää olevan Chilivaarin itse keksimä sana.
Joo, hatusta vetäisin, ei minulla ole tieteellisiä termejä asiasta, mutta paineita siellä lehden solukossa on ja nesteistä ne johtuvat.
Se on helppo havainnollistaa: Annetaan kasvin olla ilman kastelua ruukussaan ja kas, lehdet veltostuvat, paineet häviävät. Juuristahan ne tulevat, sillä veden antaminen juurille saa lehdetkin taas ryhdikkäiksi.

Lämpötilan vaikutusta lehtien paineisiin olen seurannut monesti keväällä parvekkeella. Kylmän yön jälkeen chilintaimien lehdet roikkuvat velttoina ja joskus runkokin taipuu ja on yläosastaan veltto. Paineet ja kasvien ryhti palaavat, kun lämpiää.