maaliskuu 28, 2024, 10:43:29 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Siementen idätys kissanhiekassa

Aloittaja svalli, maaliskuu 11, 2014, 22:24:23 ip

« edellinen - seuraava »

svalli

Ei näy kissanhiekkamainos mulla vaikka laitan Adblockin pois päältä.

Puutarhanetin uusissa keskusteluissa on ollut aika paljon juttua kissanhiekkakylvöistä ja -juurrutuksista. Sen käyttö on laajentunut jo niin paljon, että Rainbow moler-hiekat katoaa keväisin S-ketjun kauppojen hyllyistä.  ::)
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

longi

Siis puutarha.net sivulla on mainos seramis kastelurouhe: kasteluväli jopa kuukauteen

Se on samaa kamaa ku toi rainbow

svalli

Puutarhanetin mainokset on Googlen kohdentamia, joten mulla ei näkynyt Seramiksenkaan mainos.

Seramis on poltettua savea ja kissanhiekkojen moler on Tanskassa esiintyvää piimaata, joka on myös kuumennettua. Väri on sama, mutta koostumus ja rakenne on erilainen.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

Caggiva

Täältä hiukan toisenlainen vinkki liittyen tuohon kissan hiekkaan.
Itse käytän sitä käytettynä.Sekoitan siis laatikon siivouksen yhteydessä tulleen paskan ja kusipaakut maaseokseen jota käytän kasveille.Lannoitteeksi minä nuo koen joten miksi heittää hukkaan.
Kaiken kokoisille kasveille eikä yksikään kasvi ole kiukutellut.
Hajujakaan ei irtoa kun ei ihan pinnalle laita.

Vuorikaskas

huhtikuu 12, 2016, 21:25:54 ip #24 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 14, 2016, 13:08:58 ip käyttäjältä Kasvirasva
Lainaus käyttäjältä: Caggiva - huhtikuu 12, 2016, 11:53:45 ap
Täältä hiukan toisenlainen vinkki liittyen tuohon kissan hiekkaan.
Itse käytän sitä käytettynä.Sekoitan siis laatikon siivouksen yhteydessä tulleen paskan ja kusipaakut maaseokseen jota käytän kasveille.Lannoitteeksi minä nuo koen joten miksi heittää hukkaan.
Kaiken kokoisille kasveille eikä yksikään kasvi ole kiukutellut.
Hajujakaan ei irtoa kun ei ihan pinnalle laita.


Tavallista on, että paskat pannaan kompostiin. Niin sanotut kylmät kasat - ja lämpimät -  ovat oma aiheensa.  Niin myös viherlannoitus.

edit:  Selvennökseksi vielä.  Ennen vanhaan puhuttiin ns. kylmistä ja lämpimistä lannoista.   Tyypillinen lämmin on hevosen ja kylmä sian.  Jaottelu perustuu siihen kuinka helposti kasa alkaa lämmetä ja hajota sellaisenaan ja se on yhteydessä mm. vesipitoisuuteen ja karkeampien ilmavien ainesten määrään siinä. 

Kissanhiekoissa on usein varsin voimakkaitakin hajusteita ja varsinkin tässä yhteydessä yleensä tarkoitettavassa Rainbow kevythiekassa joka on moler-savea.  En haluaisi laittaa sellaisia kemikaaleja hyötykasveille enkä välttämättä kompostinkaan kautta.




svalli

Molerista tehtyä kissanhiekkaa ei ole enää myynnissä, mutta samaa tavaraa on Wurthin 17 kg säkissä myydyt imeytysrakeet.
https://www.puuilo.fi/wurth-imeytysrae-absorber-17kg

Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

MorugaReaper

Täytynee käydä loppukesällä katsomassa jos Rauman puuilo lupauksien mukaan aukeaa. Ja jos tämän tuppukylän liikkeen valikoimassa on.