maaliskuu 29, 2024, 06:39:16 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Pakastus

Aloittaja Anonymous, lokakuu 01, 2005, 14:35:32 ip

« edellinen - seuraava »

Anonymous

Eikös noita voi pakastaa ihan normaalisti ja makukin säilyisi?

Poppamies Tuliliemi

Juu voi, sulatettaessa saattaa rakenne vähän kärsiä.
"In sudore vultus tui vesceris pane"

Janne

Mä olen ikävä kyllä todennut että kaksinkertaisista minigripeistä ja tiiviistä rasioista huolimatta "pakkasen maku" tarttuu chileihin tosi herkästi.
Eivät ne nyt pilalle mene, mutta maku kärsii.
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

svalli

Vakuumipakkaaja on oiva apuvaline pakastamiseen. Se estaa chilien kuivumisen pakastimessa ja on riittavan tiivista estaakseen hajujen ja makujen siirtymista.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

simos

Kannattaako pakastuksessa poistaa siemenet, vai voiko marjat laikkaa kokonaisina pakkaseen ? Tietty asianmukaisesti pussitettuna.

svalli

Katevinta on pakastaa sellaisessa muodossa kuin niita kayttaa. Eli jos kaytata chilit kokonaisina ruuanlaitossa, pakasta ne sellaisina. Jos taas poistat normaalisti siemenet, pakasta ne ilman siemenia.

Jotkut pakastavat chilit pienen vesimaaran kanssa silppurissa tai tehosekoittimessa jauhettuna. Silppu tai mosso annostellaan jaapalamuottiin ja jaadytetaan paloiksi. Palat voi pakastamisen jalkeen pakata muovipussiin.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

simos

Lainaus käyttäjältä: "svalli"Katevinta on pakastaa sellaisessa muodossa kuin niita kayttaa. Eli jos kaytata chilit kokonaisina ruuanlaitossa, pakasta ne sellaisina. Jos taas poistat normaalisti siemenet, pakasta ne ilman siemenia.

Jotkut pakastavat chilit pienen vesimaaran kanssa silppurissa tai tehosekoittimessa jauhettuna. Silppu tai mosso annostellaan jaapalamuottiin ja jaadytetaan paloiksi. Palat voi pakastamisen jalkeen pakata muovipussiin.


jeps, kiitoksia vastauksesta.

Täytyy testailla. Osa sadosta menee jokatap. kuivatukseen, mutta ajatus oli että osan pakastaa. Täytyy testailla muutamaa eri tapaa, jos sitten löytyis se itselle sopiva malli.

Aji Ungreat

Jos leikkelen chilit ja laitan minigrippeihin pakkaseen, voiko ne myöhemmin sitten jauhaa jauheeksi? Kärsiikö maku ja muut ominaisuudet pahastikin?
Jossei viina, sauna ja kitara auta, on tauti kuolemaksi.

Jägermeister

Lainaus käyttäjältä: Aji Ungreat - heinäkuu 03, 2008, 18:32:25 ip
Jos leikkelen chilit ja laitan minigrippeihin pakkaseen, voiko ne myöhemmin sitten jauhaa jauheeksi? Kärsiikö maku ja muut ominaisuudet pahastikin?


Kyllä niitä varmaan voi, mutta muiden vihannesten/kasvisten kohdalla olen kyllä ainakin huomannut että pakastaminen muuttaa niiden ominaisuuksia niin paljon kuitenkin ettei niitä varmaan enään ole mielekästä yrittää lähteä kuivattamaan. Tietenkin joku ohut chilikin pitää muotonsa ja ominaisuutensa paremmin ja on siten helpompi kuivattaa.

Itse kyllä kuivatan suoraan ne jotka aion. Pakasteessa olevat chilit tuleekin sitten käytettyä suoraan ruuanlaittoon, ja yleensä vielä niin että ne kypsennetään ennen lautaselle joutumista.

wille

Lainaus käyttäjältä: Jägermeister - joulukuu 30, 2008, 11:46:52 ap
Lainaus käyttäjältä: Aji Ungreat - heinäkuu 03, 2008, 18:32:25 ip
Jos leikkelen chilit ja laitan minigrippeihin pakkaseen, voiko ne myöhemmin sitten jauhaa jauheeksi? Kärsiikö maku ja muut ominaisuudet pahastikin?


Kyllä niitä varmaan voi, mutta muiden vihannesten/kasvisten kohdalla olen kyllä ainakin huomannut että pakastaminen muuttaa niiden ominaisuuksia niin paljon kuitenkin ettei niitä varmaan enään ole mielekästä yrittää lähteä kuivattamaan. Tietenkin joku ohut chilikin pitää muotonsa ja ominaisuutensa paremmin ja on siten helpompi kuivattaa.

Itse kyllä kuivatan suoraan ne jotka aion. Pakasteessa olevat chilit tuleekin sitten käytettyä suoraan ruuanlaittoon, ja yleensä vielä niin että ne kypsennetään ennen lautaselle joutumista.


Pakastettuja Habaneroja olen savustanut normaalissa sähkösavustimessa. Niistä tuli savustamisen jälkeen melko ällöttäviä limaklimppejä, mutta kuivatuksen jälkeen taipuivat jauhettavaksi oikein hyvin. Maistuvatkin hyvältä.  ;) Rocotoa en uskaltaisi lähteä pakastimesta kuivattamaan - ainakaan ilman kunnollista kuivuria - paksun lihansa takia. Kuivamisaika voisi olla liian pitkä ja johtaa homehtumiseen.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

davve

"Rookie" esittää tyhmiä kysymyksiä...  Miten hyvin ne chilit säilyvät pakkasessa?

Itse olen vain yrittänyt säilöä Nagaa pieneksi pilkottuna, lasipurkissa pakkasessa... Ja purkki minigrippiin varoitustekstien kera! 
Itse asiassa todella kätevä tapa käsitellä kyseistä tavaraa, jäisenä vaan soppaan... mutta kun ei ole laajempaa kokemusta asiasta, niin säilyvyydestä ei ole tietoa.
Miten tämä pakastus toimii miedommille lajikkeille?


snu

Lainaus käyttäjältä: davve - heinäkuu 30, 2009, 00:29:30 ap
"Rookie" esittää tyhmiä kysymyksiä...  Miten hyvin ne chilit säilyvät pakkasessa?
Miten tämä pakastus toimii miedommille lajikkeille?

Tarkoitatko miten kauan ne säilyvät? Kyllähän jäisenä mikä vaan säilyy vaikka kuinka kauan.

Samalla tavalla toimii miedoille, kuin tulisillekin. Mahdollisista haitoista nyt tuli jo tässä threadissa aika hyvä selitys.
#419
Eksyminen on suotavaa.

Rach

Moi. Tosta vakuumipakkauksesta tuli mieleen, et oon joskus säilönyt kahvipapuja seuraavasti: Alkosta (tai miksei muualtakin) Vacuvin-setti missä on pumppu ja pari sellasta kumikorkkia, tais olla jotain 8e pari vuotta sitten. Sitten tyhjiin lasi- (eli kalja-) pulloihin papuja, korkki kiinni ja ilmat pois. Tuntuisi tuoreet pavut säilyvän huoneenlämmössäkin täysin muuttumattomina ties kuinka pitkään!

Ja miten tää chileihin liittyy.. :) No, minunki mielestä pakastaminen vie paprikasta makua tai oikeastaan tuo juuri sen pakastimen maun.. Taidan sadon kypsyttyä kokeilla tota kaljapullo-vakuumia, josko se säilyttäisi paremmin chilit pakkasessa. Juuri mikään lajike ei kyllä taida mahtua kokonaisena pulloon ja jäisenä pois, mutta haitanneeko tuo vaikka niitä pilkkoo pienemmäksi jo ennen pakastusta. Voihan se kyl olla niinkin, et tää metodi ei chilien kohdalla edes pelitä, mut ilmoittelenpa tuloksista!  :D

lumi1234

pakastimessa säilyy liha, esim hirvi, hyvänä maultaan noin 6-8 kuukautta, ja catin yrtti kurssin pitäjä aikoinaan sanoi, että yrttejä ei kannata pakastaa pidemmäksi aikaa kuin vie seuraavalta sadolta valmistua,eli  noin vuosi?
tämän ohjeen mukaan on tillit ja muut heivattu ulos pakkasesta ennen uusien sinne laittoa, mutta luulen että kellään täällä ei chilit kauaa pakkasessa pysy :)

pakastaessa se muuttunut ... olomuoto  johtuu liian hitaasta jäätymisestä, jolloin kasvin solut ehtii mennä jäätyvän veden takia rikki, ja sen kiinteys ei ole sama. sitä en tiedä mikä siihen auttaa :) kylmempi pakkanen, tai lähelle nollaa jäähdytys ennen pakastinta?

maku häiriöt liittynee samaan kasvin solujen rikkoutumiseen. luulen, päättelen :) todella tiivis pakkaus ja "nopea pakastus" pitäisi auttaa.

sandru69

tota öö ukolla on ollut jo 2 vuotta vähän ylikin chilejä pakkasessa, onko järkevää pakastaa niitä niin kauan ja mites ne siemenet, oisko siintä toivetta , että lähtevät vielä itämään, jos nappaa siemenet sieltä chilien sisältä pois???? :-\ 
-sandru-

Herra 47

hyvällä tuurilla saattaa jopa itää...
Pakastaminen vaan ei tee tuoreille siemenille hyvää...
Kuivattuja siemeniä tuo pakkanen ei pahemmin vaurioita
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

lumi1234

Lainaus käyttäjältä: sandru69 - lokakuu 15, 2009, 07:56:16 ap
tota öö ukolla on ollut jo 2 vuotta vähän ylikin chilejä pakkasessa, onko järkevää pakastaa niitä niin kauan


haittana saattaa olla ettei maku ole sama, eikä rakenne aivan sellainen kuin pakastuksen jälkeen pitäis, mutta se vuosi on suositus, ite en ainakaan koskaan ole syöny sen pidempiä aikoja pakasteessa maanneita, kerro toki onko ne kestäny :)

jasuiitta

jos saa chilit laboratorion  -85 asteen pakkaskuivuriin, niin tulos ainakin jauhaessa on "henkeäsalpaava"  ;D

chilimieli

Mitenkäs toimisi seuraava metodi chiliä pakastaessa?
Käytetään chilit kylmässä vedessä, kuten kalaa pakastaessa, eli "vesitetään", jolloin pantaan jäätyy vedestä kerros, eikä podien omasta nesteestä. Täten chililtä ei kuluisi omaa nestettä jääpinnan synnyttämiseen ja oletuksena hedelmä säilyttäisi paremman rakenteen ja muodon. ;)
Kokeilleita?
Halkaisemalla podin saa kätsysti sisäpinnankin myös säilymään (?) hyvänä.

bluesman

 Just söin Aji cristalia jonka olin pakastanut syyskuussa sellaisenaan. Kyllä sitä mieluummin söi kuin turpaansa ottaa.