huhtikuu 16, 2024, 21:50:02 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chilikanelikahvi

Aloittaja Uine, huhtikuu 27, 2009, 12:14:37 ip

« edellinen - seuraava »

Uine

huhtikuu 27, 2009, 12:14:37 ip Viimeisin muokkaus: huhtikuu 27, 2009, 12:19:34 ip käyttäjältä Uine
Tämä on hyvin simppeli resepti, mutta tähän kahviin totuttua tavallinen kahvi alkaa maistua pahalta. :)

Oikean suhteen löytää kokeilemalla - itse olen laittanut suodatinpussiin aina reilun huiskauksen kanelia ja 10-15 rouhaisua Lidlin chilimaustemyllystä yhtä kuppia kohden (Hei! Johonkin sekin pitää käyttää tässä omaa satoa ja parempaa rahatilannetta odotellessa, ja tässä se jopa toimii. 8)) Hyvää, jopa ei-chiliin viehtyneiden vieraiden mielestä, ja olisi varmaan vieläkin parempaa kunnon chileillä.

Itse laitan valmiiseen kupilliseen vajaan lusikallisen hunajaa vielä päälle, mutta kuulemma toimii hyvin myös sellaisenaan, sokerin kera tai maidon kanssa.
Suomu.org - Suomen muinaisuus -sivusto, jonka pyrkimys on toimia tiedonhaun portaalina, keskusteluympäristönä ja julkaisukanavana kaikille Suomen muinaisuudesta kiinnostuneille ja sitä tutkiville tahoille.

MikaK

Oletko käyttänyt kahvina suomalaista vaaleaa paahtoa vaiko tummempaa? Taannoin Tampereella Koskikeskuksessa maistoin chilikahvia, mikä ei ollut hassumpaa, mutta annos sisälsi kermavaahtoa, mikä ei kahvinsa tummana juovalle oikein uponnut. Pitänytkin testata kotona chilikahvin tekemistä.

Olisikohan parempi käyttää chilijauhetta, kuivattua chiliä vaiko tuoretta chiliä? Tampereella taisi olla kuivattua chiliä ripaus lasissa.

PS:
Muskotin lisääminen suodattimeen tuo myös kivaa lisämakua kahviin. Tuli opittua Gilmoren tytöt-sarjasta :)

MikaK

Tuli testattua tänään chilikahvia laittamalla ripaus Fatalin Devil Dustia suodattimeen, missä oli espressoa ja keskitumma paahtoista kahvia. Vaimo ei maitokahviltaan huomannut mitään erikoista, mutta itse huomasin mustan kahvin lämmittävän hiukan enemmän kuin pelkän kahvin kuuluisi. Kurkun päällä tuntui pieni hehku. Täytyy kokeilla tähän settiin vielä kanelia kanssa. Pelkkää chilijauhettakin suodattimeen voi suositella kokeilemaan.

Starwhite

Lainaus käyttäjältä: MikaK - heinäkuu 04, 2009, 19:43:17 ip
Pelkkää chilijauhettakin suodattimeen voi suositella kokeilemaan.


Ainakin jos anoppi on kylässä? Voi tulla aika tujua juomaa pelkästä chilistä  :D

MikaK

Juu siis pelkkää chilijauhetta ja kahvia ilman kanelia. :)

hho

hmm... kiitoksia vinkistä, tätä täytyy joskus kokeilla

jontu

tattis vinkistä, pitääkin huomenna testailla.

MikaK

Tänään jauhoin kahvimyllyllä kuivattuja ja savustettuja chilejä. Siivoamisen sijaan jauhoin erän espressopapuja kahvia varten. Lopputulos oli maukas chilikahvi, missä oli jännä savuinen jälkimaku ja tuoksu. Määrän suhteen ei pysty sanomaan mitään tarkkaa mutta jauhimesta oli kaadettu&ravistettu irtoavat osat ja jauhetta oli jäänyt jäljelle. Chileinä oli habaneroja ja yksi naga.

Jatkossa meinasin kokeilla rouheen laittoa jauhimeen samalla kun jauhan papuja kahvia varten. Samoin voisi kokeilla Koskikeskuksen kahvipaikan reseptiä ja laittaa hiukan rouhetta suoraan kahvin sekaan. Rouheen tulisuusaste vain tuntui olevan melkoinen omalle tolerenssilleni.