toukokuu 12, 2024, 08:11:47 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Sitrukset

Aloittaja Proudfoot, maaliskuu 05, 2011, 22:14:49 ip

« edellinen - seuraava »

Roskankerääjä

Kyllä aika hyvin sietää viileää keliä, mutta pakkasta ei. Aina tietysti kasvin vastustuskyky heikkenee kun on kylmä, joten tuholaisia saattaa tulla. sitruuna ainakin tuntii olevan herkkä punkkitartunnoille.

Lainaus käyttäjältä: MiM - huhtikuu 22, 2015, 21:17:19 ip
Kiitos tiedosta!

Millaisia lämpötiloja nuo muuten sietää?
Helevetin hiki!

Chimpula

Mites, sekoileeko teidän muiden sitrukset yleensä yhtä ahkerasti? Viisi vartta yhdestä Jaffan siemenestä. Muissa kolme ja kaksi. On sentään vielä yksi joka kasvattaa vain yhtä vartta.  ::) Oon kasvatellut näitä joskus aiemminkin, mutta tuo viisi vartta on jo omalla kohdallani kyllä ennätys.

"Strive to be happy!"

Helzy

No, ilmankos minulla on yhdestä siidusta puskemassa kaksi vartta, toisissaan osittain kiinni.  :o kasvarissa chilien kanssa samassa lootassa nuo vauvat vahvistumassa.
"Jukra, että minustakin tuli vihreäpeukalo." -Pikku Myy
Instagramissa @helzyy

akselsson1

Kyllä oman appelsiinini itäessä tuli useita ituja samasta siemenestä, lienee siis aivan normaalia. Jollain sorttia erottelin ne sitten toisistaan :)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

sorrii

Tilasimpa eBaystä hetken mielijohteesta Kaffir Limen siemeniä [Thaiseeds.com] Maksoi alle 5€/16kpl ja tuli 2 päivässä perille!!

Nyt sitten ne tärkeimmät vinkit tänne, kun ej jaksa selata koko ketjua ja intternettiä jonkun risun [=ei chili] takia  8) 8) [kiitos  :)]

Ajattelin idätellä vaikkapa 3kpl kahvipaperilautalla jääkaapin päällä komerossa. 27-30 asteen vaihtelu lämmöissä on ollut tehokas kaikilla kasveilla tähän asti.

Mietimpä nyt kannattaako alkaa pelleilemään kivivillan tai jonkun Jiffy-kiekkojen kanssa tai perliitin, hydrosoran, kookoksen tms. kanssa. Kuinkahan NFT toimisi. Työn alla on kuitenkin 6-paikkainen Trofast-taimi-NFT johon voisi mahtua myös.
Vai olisiko parasta sekoitella taimimulta/perliitti [sitä on yli 50l jäljellä]; kukkamulta, hiekka, perliitti ... jotain.
Entäs lannoitus. Chilien tapaan heti sirkkalehtivaiheen jälkeen EC 1.6 linjalla olisi kiva kokeilla, mutta eppäilen ...  :-\

Keväällä olisi jo kiva alkaa korjata satoa  8) 8) 8)
[kaipa noita lehtiä tai oksia jo silloin on varaa napsia]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

MiM

Kaffirien idättäminen on tuottanut porukoille hankaluuksia. Pitäisin ainakin kosteammassa kuin kahvipaperilautalla. Minun siemenet iti hyvällä prosentilla, kun annoin niiden ensin pehmetä kosteassa talosupaperissa minigripissä muutaman päivän, ja poistin sen jälkeen veitsellä kaikki kuoret (paksu valkoinen ulkokuori ja myös tummanruskea sisäkuori). Sitten takaisin talouspaperin päälle minigrippiin jonka jälkeen idut tuli ehkä viikossa.

Joku täällä väitti, että kaffirit ei polta lehtiä auringossa ja valitettavasti menin uskomaan. Eli varovasti, jos ensi kesänä ajattelit laittaa ulos.

NFTstä en mene sanomaan mitään, mutta hitaasti nuo kasvaa, jos chileihin vertaa.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

sorrii

Mä olen kehittänyt lauttaidätystäni niin, että laitan -ainakin aluksi- siementen päälle myös paperilappuset. Siinäkin näkee kätevästi kun/jos itu alkaa nousta. Usein olen sijoitellut chilisiemenet niin että ovat lähellä reunaa: silloin juuri kasvaa sinne paperin alle ja hyvässä lykyssä sirkkataimi nousee paperin alta paremmin, ja kypärä saattaa jäädä paperin alle ...

Mun eka citrus -arvattavasti verigreippi- nousi yhden huonekasvin juurelta eräänä talvena. Limoviikuna oli aika kuivassa mullassa, mutta isossa ruukussa. Siemen oli jokseenkin pinnassa roskien eli tippuneiden lehtien suojassa ja juuri oli jos silloin kasvanut 20cm ruukun pohjalle, kun sen taimen huomasin. Elättelin sitä "harjoistuskappaleena" kolmen vuotta, kunnes hävitin sen täynnä punkkeja ja varmaan muitakin ötököitä, kun ajattelin etten jaksa jotain greippejä odotella ...

Tässä limessä tosiaan on kiinnostavaa se, että lehdet ovat käyttäkelposta tavaraa heti kun raaskii leikata ...

Käsittääkseni aika kalkkipitoisesta maasta nuo pitävät(?) ... Ilmavuus [=perliitti] ei liene haitaksi.
Se mahdollisuus, että voisi pikaisemmin kasvattaa isoksi jollain NFT-systeemillä olisi huokuttelevaa. Niitä virityksiä on kuitenkin aina tullut rakenneltua ja nytkin lirisee 3kpl Trofast-NFT-laatikoita sekä pari Ortheksin korkeanmallista Eden -ruukkua joissa oma sora-NFT-lirutin-systeemi. Kaikissa noissa vesikiertoisissa vaan näkyy niin tehokasta kasvua perinteisiin multa- tai kookos-istutuksiinkin verraten.

Mä olen chilitaimia kasvatellut jo monta vuotta erilaisilla vesisysteemeillä, joista kuitenkin siirtänyt myöhemmin kookokseen ja sitten vielä maahankin ulos/kasvihuoneeseen. On se vaan niin tehokasta taimikasvatuksessakin ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Helzy

En onnistunut idättämään Kaffireja, vaikka kaksi tuollaista tusinan satsia testasin mm. Kuorittuna steriilillä vedellä, paperin päällä minigrip pussissa, mullassa kuorineen ja lauttalla. Lupvutin, mutta onneks sentään sitruunat itivät ja saavat elellä kesään kasvihuoneessa chilien rinnalla.  ;D
"Jukra, että minustakin tuli vihreäpeukalo." -Pikku Myy
Instagramissa @helzyy

sorrii

Täytynee sitten ehkä laittaa itämään enemmän kuin yksi  :D ...
Arvaisin että jos on huonoja siiduja, niin on. Hyvät, jotka lähtee itämään, itää sittentaas kaikki ...

Oon ottanut tavaksi idättää chilejä vähintään 6kpl, vaikken tarvitisisi kuin yhden-kaksi. Yleensä pari kpl itää parissa päivässä, mutta perässä voi tulla kaikki loputkin: yli viikon vaativat on joutunut jätteeseen! Vanhempia epämääräisiä siiduja oon idätellyt toistakymmentäkin. Sitten kiva kun itävät kaikki eikä helläpäinen chilirakastaja raaski tappaa yhtäkään ...  ??? ???

Noita siemeniä on nyt 16kpl joten kaipa siitä raaskii sen 6kpl laittaa itämään. Jos ei onnistu, niin uusiksi; ei nyt ole kiire ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

rami12

tässä mandariinipuu tällähetkellä kyseinen kasvi on lajiketta joka tekee noin normaalin kaupan mandariinin kokoisia hedelmiä jos tekee hedelmäntekemisen mahdollisuus on olemassa           

rami12

elokuu 01, 2015, 16:07:01 ip #370 Viimeisin muokkaus: elokuu 01, 2015, 19:43:21 ip käyttäjältä rami12
kukkimiseen virittäytymiseen auttoi kummasti viimesyksynä se että tuo kasvi sai olla ulkona pitkälle loppusyksyyn lähes ensimmäisiin yöpakkasiin asti ja muistaakseni olikin vielä ekojen yöpakkasten aikana ulkona tosin lasitetulla parvekkeella senjälkeen se sai viettää talven 2x56 wattisten 6000 k loisteputkivalaisimen alla ja lannoitin sitä jatkuvasti rautapitoisella lannoitteella nytten kun alkukesästä vein sen ulos niin kesti jonkinaikaa ja kukinta alkoi yritti kukkia jo syksyllä kun otin sen sisälle syys lokakuussa viileän ulkona vietetyn jakson jälkeen muttei jaksanut silloin tehdä kuin pari kukkaa sitten alkoi voimakas viherkasvu talvenaikana ja nyt lopputulos on tämä..

mutta pitääkö noita kukkia pölyttää jollakintavalla kuten kuvasta näette kukkia on useita ja vaaleanpunaisia kukkanuppuja on valtavasti tulossa mutta aina kukinnanjälkeen kukka putoaa puusta eikä kehity raakileeksi ainakin tähänmennessä

Jomppe

En ole sen tarkemmin lukenut että onko sinulla siemenestä kasvatettu vai kaupasta ostettu valmis taimi/pistokas. Pikaisella googletuksella löydettyä:

"Mandariinit kuuluvat samaan lajiin (Citrus reticulata) kuin klementiinit, satsumat ja tangeriinit. Niille on yhteistä se, että osa lajikkeista on itsesteriilejä eli ne eivät pölyty omalla siitepölyllään. Osa lajikkeista hyväksyy oman siitepölyn. Jotkut lajikkeet taas tuottavat paremmin satoa, kun ne pölytetään toisen lajikkeen siitepölyllä. Esimerkiksi Suomessa yleisesti myytävä mandariinilajike 'Ortanique' on itsesteriili.
Tästä syystä sitruspuuviljelmillä kasvatetaan rinnan yleensä useampia lajikkeita, joskus myös useampaa lajia. Näin varmistetaan ristipölytys ja hyvä sato.
Jos olet kokeillut kukkien pölyttämistä esimerkiksi pensselillä eikä hedelmiä ole tullut, kasvattamasi mandariini on itsesteriili.
Voit kasvattaa siemenestä toisen yksilön ja pölyttää kasvit sitten aikanaan keskenään. Tai voit ostaa kukkakaupasta esimerkiksi kääpiösitruksen ja pölyttää mandariinin kukat sen siitepölyllä."


Hyvä tietää jos oma mandariini tuon ikäiseksi selviää..

rami12

pitää katsoa jos hommaisi toisen mandariinipuun jostakin en ainakaan ala siemenestä kasvattaa uutta tainta voi mennä 10-15 vuotta ennenkuin ensimmäistäkään kukkaa ilmestyy siitäkin huolimatta että itelläni on käytössä ihan kohtalaisen tehokkaat kasvatuslamput ja valot jotka ehkä nopeuttavat kasvua vähäsen taimivaiheessa

rami12

elokuu 09, 2015, 18:40:45 ip #373 Viimeisin muokkaus: elokuu 09, 2015, 18:52:59 ip käyttäjältä rami12
eikös chilivaarilla ollut suuremmanluokan jo kukintaiän saavuttanut sitruunapuu joskus aikanaan asiasta oli puhetta täällä onko se tehnyt vielä satoa uudemmankerran vai onko kukinta jäänyt siihen yhteen ja ainoaan kertaan.. ??  voisiko kyseisestä puusta saada hommata tai vaikka ostaa muutamia pistokastaimia esimerkiksi itselläni on aina sillointällöin asiaa tampereellepäin niin voisin joskus hakea esimerkiksi jos olisi mahdollista saada muutamia esimerkiksi juurrutettuja olen yrittänyt juuruttaa tuosta ylhäällä olevasta pistokkaita mutta erittäin heikolla menestyksellä sekä mullassa että vedessä pistokkaat kuivuu ja kuolee pois joidenkin päivien kuluessa niiden laittamisesta molemmissa sama lopputulos

rami12

ja olen nimenomaan juurutellut noita uusia vihreitä oksia jotka on samanvuoden kasvua enkä vanhoja oksistoja

rami12

elokuu 09, 2015, 19:43:40 ip #375 Viimeisin muokkaus: elokuu 09, 2015, 19:47:32 ip käyttäjältä rami12
  arvatkaapa tuoksuuko parvekeella hyvälle tuontakia aika voimakkaan tuoksuinen kukka kukinta alkaa saavuttaa huippunsa mutta tuo on kukkinut enemmän tai vähemmän jo kuukauden ajan ekat kukat tuli kesäkuussa ja nytten alkaa olla huippukukinta päällänsä onko mahdollista että tuo kasvi tappaa itsensä kukkimalla liikaa ja menettää energiansa kukintaan.. ???  satoa ei vaan tule ei edes yhtä pientä raakiletta ole jäänyt kiinni vaikka kuukauden ajan jatkuvasti kukkinut  samassa ruukussa kasvaa tollanen mysteeri chili joku c fructescens pl jotakin se on en muista kylläkään mikä pl mutta joskus piruutaani laittanut tuon siemenen viimetalvena tuohon samaan ruukuun ja se lähti kasvamaan ja vieläkin hengissä

Pavla

Yksi Key Lime kasvatti yhtäkkiä pari todella pitkää oksaa ylöspäin. Pitäisikös tuota leikata? Vai annatteko vaan kasvaa miten sattuu?

sorrii

((No voihan räkä ...  ??? ))
Muistin tästä [sähköposti-ilmoitus aiheesta] että tilasin eBaystä Kaffirlimen siemeniä syksyllä!

Pitänee laittaa niitä itämään äkkiä, kunhan löydän ne siemenet jostain ...

***

Oliko sitruksien idättämiseen jotain erityisiä vinkkejä??

Olen hyvällä menestyksellä idätellyt lähes kaikki kasvini paperilautalla jääkaapin yläpuolisessa lämpimässä [28-30oC] komerossa. Pitänyt ajastimella pientä energiansäästölamppua tekemässä vuorokausivaihtelua ja ehkä hillitsemässä myös homeita. Arvelisin citruksenkin idättelyn olevan kiinnostavaa noin, kun saa päivittäin tarkistaa näkyykö jotain elonmerkkejä. Lautaltahan oon chilit ja muutkin sitten yleensä upotellut Jiffyihin tai kivivillaan kun sirkat aukeavat ...

Citruksilla kait kuoren rikkominen voisi vähän helpottaa sitä itämistä ... ??

Tuo mun tapani "koulia" jo itäneitä siiduja esim. Jiffyihin on aika työlästä puuhaa, mutta kun idättelen yleensä kerralla max. parikymmentä kasvia, niin ei haittaa. Voisihan kuutioihin ja Jiffyihin idätellä toki suoraan, mutta sitten joutuu odottamaan paljon kauemmin elonmerkkejä ... Mulla on lautalla itänyt nopeimmin chilejä alle vuorokaudessa! Ja yli viikkoa en ole odotellut mitään ....
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Trioniska

LainausCitruksilla kait kuoren rikkominen voisi vähän helpottaa sitä itämistä ... ??


http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16647.msg322945#msg322945

LainausSitruksista sen verran, että nuo keylimet itivät selvästi paremmin kun kuorin siemenet. Tai siis, liotin siemeniä viikon, kuorin puolet ja jätin kuorimatta puolet. Kaikki kuoritut itivät, kuorimattomista ei yksikään. Kaffirlimet likosivat myös viikon. Niistä iti valitettavasti vain yksi, mutta itipä sentään edes se. Nyt kun osaisin olla tappamatta sitä...


Lukenut liikaa porukoiden päiväkirjoja kun muistin että jotain joku oli todennut ja hakuammunnalla perään ;)
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

Huru-ukko

tammikuu 16, 2016, 10:54:40 ap #379 Viimeisin muokkaus: tammikuu 16, 2016, 10:57:10 ap käyttäjältä Huru-ukko
Joissain limeissä voi olla huonojakin siemeniä, jotka vain ei idä, esim. Kaffir Lime itselläni josta ensimmäisestä satsista ei itänyt ainuttakaan.
Kaffir on muutenkin huonosti itävän maineessa, niitä kokeili samaan aikaan monikin  täällä.

Edes kuorituista, minkä en usko auttavan mitään. Kuka siellä luonnossa niitä siemeniä kuorii, paitsi ehkä linnut jotka taas syövät siemenen.

Toisesta taas iti kymmenestä kuusi ainakin muistaakseni, pisin itämisaika oli puolen vuoden hujakoilla.