maaliskuu 29, 2024, 12:44:49 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chilejä ja muita eläimiä 2014

Aloittaja Caide, lokakuu 16, 2013, 18:20:34 ip

« edellinen - seuraava »

Feint

marraskuu 27, 2013, 20:08:13 ip #60 Viimeisin muokkaus: marraskuu 27, 2013, 20:12:07 ip käyttäjältä Feint
Ihan mutuna voisin kuvitella, että pärjäävät sisätiloissakin ihan hyvin. Toki huoneilma on hieman kuivaa, mutta suihkuttelu auttanee riittävästi. Suorassa auringonpaahteessa nuo ei välttämättä kesällä viihdy, lämpötila kun meinaa tappaa muutkin kasvit parissa tunnissa ikkunalaudalla. Vesiviljely toki asia erikseen, kun kasvualusta ei pääse kuivumaan koskaan.

Noita saa ja kai pitääkin leikellä aika reippaasti, talven yli varmaan voi pitää pienenä samalla tavalla kuin chilejä. Jos saa pieneen tilaan koko rehun, niin varmaan voisi jonkun akvaarion tms sisällä pitää ja kelmuttaa koko systeemi kosteuden ylläpitämiseksi.

Tämä siis ihan mutuna, itsehän en ole kuukaudessa saanut yhtäkään siementä edes itämään.  :(


Edit. Ja kuten huomaa, mutuilemalla ei pitkälle päästy. Tossa bluesmanin linkissä tyyppi kertoo passionien haluavan täyttä aurinkoa. Oiskohan ollu seedaholic.com vai mikä, jossa sanottiin "partial shade" tms. The more you know...

Caide

marraskuu 29, 2013, 15:13:12 ip #61 Viimeisin muokkaus: marraskuu 29, 2013, 15:18:40 ip käyttäjältä Caide
Loman jälkeen heitin kolme talvetettavaa chiliä pihalle. Eivät lähteneet enää uudestaan kasvamaan ja syyksi selvisi, että olin kastellut niitä liikaa ja juuret olivat ihan ruskeat. No tulipa lisää tilaa. Loput tuntuu puskevan hyvin uutta vihreyttä ja joku kukan nuppukin tulossa. Mun rakas chilinpureskelija kuoli syyskuussa ja taloudessa enää yksi kissa (oli 4 jokin aika sitten) ja sen ei pitänyt pureskella kasveja, mutta kyllä toikin niitä hiukan järsii ja muutama lehti täynnä pieniä hampaan jälkiä  ::)

vähän kuvasaastetta talvetettavista:








Pistin Zen grown oikeanpuoleiseen kuppiin nyt Brain Strainin idun, kun siellä oli joku mikä ei ollut itänyt. Ja vasemmassahan oli CGN21500. Eli siellä nyt lepää bonchikilapilun chilit Zen Grown mutuliuoksessa ja epäilen vahvasti, että tosta mitään tule.


Pistin kolme KiinaLEDiä roikkumaan vierashuoneen katosta. Vähän väliaikainen viritys ja pitää vielä tehdä tuohon pöytä ja siihen olisi tulossa yksi tai kaksi chiliä, minkä olisi tarkoitus nököttää samassa paikassaan hamaan tappiin asti.


Ei ole kauhean vahvasti alkanut uusi kausi ja nyt vuorostaan olin onnistunut päästää kasvatusboxin idut kuivahtamaan ja varmaan pari raatoa tuli taas. Todennäköisesti joudun muutaman puben vielä tässä parin viikon sisällä laittaa itämään.


Madeiralta ostin joltain mummelilta säälistä kukkasipuleita ja muutama oli jo alkanut itämään pussissa, niin heitin niitä ruukkuun. Saas nähdä mitä on tullut ostettua, kun toi mun muisti ei ole kauhean hyvä...

Feint

Ota toi ihme kuppi pois ZG:n vasemmanpuoleisen rehun ympäriltä. Tulee muuten aika karu bonchi... :D

Oon miettiny itekkin pistäväni ZenGrowhin jotain chiliä taas...ei vaan taida ihan toi sen lamppu yksinään riittää maaliskuuhun asti :(

Caide

Lainaus käyttäjältä: Feint - marraskuu 29, 2013, 15:32:05 ip
Ota toi ihme kuppi pois ZG:n vasemmanpuoleisen rehun ympäriltä. Tulee muuten aika karu bonchi... :D

Oon miettiny itekkin pistäväni ZenGrowhin jotain chiliä taas...ei vaan taida ihan toi sen lamppu yksinään riittää maaliskuuhun asti :(

Juu, toi kuppi on vaan vähän aikaa blokkaamassa  valoa, yritän muistaa ottaa sen pois vielä, kun saa, mutten vielä. Mulla ainakin vetää kivivillakuutio muuten niin pahasti leväiseksi, että ei meinaa enää oikein vettäkään hörppiä...

Feint

Lainaus käyttäjältä: Caide - marraskuu 29, 2013, 16:12:02 ip
Lainaus käyttäjältä: Feint - marraskuu 29, 2013, 15:32:05 ip
Ota toi ihme kuppi pois ZG:n vasemmanpuoleisen rehun ympäriltä. Tulee muuten aika karu bonchi... :D

Oon miettiny itekkin pistäväni ZenGrowhin jotain chiliä taas...ei vaan taida ihan toi sen lamppu yksinään riittää maaliskuuhun asti :(

Juu, toi kuppi on vaan vähän aikaa blokkaamassa  valoa, yritän muistaa ottaa sen pois vielä, kun saa, mutten vielä. Mulla ainakin vetää kivivillakuutio muuten niin pahasti leväiseksi, että ei meinaa enää oikein vettäkään hörppiä...


Laita alumiinifoliota tai pala jätesäkkiä tms siihen kivivillan päälle ja jätä keskelle vain pienehkö rinkula, josta vesi pääsee kivivillaan. Veden ei varmaan tarvitse edes osua kivivillan päälle, varsinkaan jos juuret jo yltävät kevyesti vesitilaan.

Caide

No niin. Idättelen sitten lähes kaikki pubet uusiksi:



Jonkinlainen kissaeläin oli syönyt käytännössä kaikki taimet.

PetraK

Taksimafian Pääkaupunkiseudun Puutarhaosasto

HotVelo

Lainaus käyttäjältä: Caide - joulukuu 05, 2013, 09:31:27 ap
Jonkinlainen kissaeläin oli syönyt käytännössä kaikki taimet.


Voi harmi!!!

Tuo kyllä havainnollisti taas itselle, mikä oli päämotivaattorini idätys-/taimikasvatuslaatikon rakentamiseen. No, onneksi on kuitenkin joulukuun alku, niin ehdit vielä hommaan mukaan.

Caide

Lainaus käyttäjältä: HotVelo - joulukuu 05, 2013, 12:57:35 ip
Lainaus käyttäjältä: Caide - joulukuu 05, 2013, 09:31:27 ap
Jonkinlainen kissaeläin oli syönyt käytännössä kaikki taimet.


Voi harmi!!!

Tuo kyllä havainnollisti taas itselle, mikä oli päämotivaattorini idätys-/taimikasvatuslaatikon rakentamiseen. No, onneksi on kuitenkin joulukuun alku, niin ehdit vielä hommaan mukaan.

Joo, onneksi olin ajoissa liikenteessä. Jos nyt saisin luvan pitää vierashuoneen oven kiinni, niin jatkossa ei tuota tapahdu  8)

tso

Lainaus käyttäjältä: Caide - joulukuu 05, 2013, 09:31:27 ap
Jonkinlainen kissaeläin oli syönyt käytännössä kaikki taimet.


Siististi on kaluttu kyllä puhtaaksi pubet. Ei saisi kyllä nauraa, mutta jotenkin on semmoinen eivv hä olo kun tämän näkee.

Tsemppiä uusidätyksiin!
#20

Caide

Lainaus käyttäjältä: tso - joulukuu 05, 2013, 18:58:29 ip
Lainaus käyttäjältä: Caide - joulukuu 05, 2013, 09:31:27 ap
Jonkinlainen kissaeläin oli syönyt käytännössä kaikki taimet.


Siististi on kaluttu kyllä puhtaaksi pubet. Ei saisi kyllä nauraa, mutta jotenkin on semmoinen eivv hä olo kun tämän näkee.

Tsemppiä uusidätyksiin!

Heh joo, luokkaa 20 pubea oli nätisti syöty. Osasta vain lehdet ja jotkut oli nypitty hienosti juurta myöden. Kissalla on jotain ongelmia ja oksentelee, varmaan sen takia vaisto käski syödä noi, kun se ei ole ennen ollut juurikaan noista kiinnostunut. Myös järsinyt reikiä täyteen melkein kaikkiin talvehtijoihin.

Tänään oli kiva yllätys, kun huomasin Habanero Brown Largessa kukan. Siitä onkin monta kuukautta, kun viimeksi kukkia näkynyt, chileillä.


jewe

Pitäisikö antaa kisulle kurinpalautusta. Kissathan syö ruohoa kun niillä on huono olo ja karvaa vatsalaukussa. Yleensä ruohon syöminen helpottaa karvan ulos oksentamista. Ehkä nuo pubet helpotti sen oloa.

Caide

Lainaus käyttäjältä: jewe - joulukuu 06, 2013, 19:24:18 ip
Pitäisikö antaa kisulle kurinpalautusta. Kissathan syö ruohoa kun niillä on huono olo ja karvaa vatsalaukussa. Yleensä ruohon syöminen helpottaa karvan ulos oksentamista. Ehkä nuo pubet helpotti sen oloa.

Juu, eihän tuossa paljon kurinpalautukset auta, niin kuin kissanomistajana varmaan tiedät. Täytyy laittaa sille taas omat ruohot kasvamaan  piti jo ajat sitten, mutta aina unohtuu.

Caide

Avausviestin taulukko päivitetty ja loput chinenset pääsivät idätyslautalle, broiskuastiaan. Heitin vielä varmuuden vuoksi parit "numeropubet" lisää, ei kai noita liikaa voi olla?


PI 585273, Aji Cachucha, Bonda ma Jaques, Trinidad Scorpion Yellow, Aji Charapita

Yksi Charapitakin mulla on kasvamassa ollut pidemmän aikaa, mutta kasvaa todella huonosti ja sillä on jotain vajareita, niin päätin varmuuden vuoksi heittää vielä muutaman itämään.

Caide


vasemmalla CGN21500, oikealla 7 Pot Brain Strain Yellow

Zen growssa kasvaa ihan kivaa vauhtia, vaikka en omista mitään mittareita sun muita, millä voisi tarkkailla ph- ja ec-arvoja. Puutarhan kesää olen heittänyt jonkin verran johonkin määrää vettä ja näyttää vielä hengissä olevan. Kuvan chilit on mukana bonchi-kisassa.

Caide

Kirjoittelin jotain soopaa Madame Jeanetesta. Saa lukea jos haluaa, mutta ei oo pakko:

http://www.chilipaprikat.blogspot.fi/2013/12/madame-jeanette.html

Caide



Oli pakko ottaa kuva Madame Jeaneten kukista. Ei laatu ihan ole ammattiluokkaa kittilinssillä, mutta saa tuosta vähän hahmotelmaa.

Caide



Bolle aloitti kukinnan.


Jigsaw kasvamassa aikuiseksi.

0lli

Onko Jigsaw tässä minkä ikäinen? Itsellä lähdössä parin viikon sisään idätykseen:)
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

Caide

Lainaus käyttäjältä: Boonusmies - joulukuu 16, 2013, 21:26:30 ip
Onko Jigsaw tässä minkä ikäinen? Itsellä lähdössä parin viikon sisään idätykseen:)

Sain tuon Jozpelta keväällä pienenä taimena, mutta leikkasin sen tapiksi loppukesästä, kun ei olisi kerennyt tehdä satoa. Nyt on jo orastavasti kukkimassa.