huhtikuu 25, 2024, 02:59:19 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Jussan kausi 2017

Aloittaja jussa, marraskuu 11, 2016, 16:00:54 ip

« edellinen - seuraava »

jussa

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - huhtikuu 23, 2017, 12:25:42 ip
Jos noita ei ole totuteltu auringonvaloon, lehdet kyllä palaakin. Ikkunan takana auringossa pitäminen ei vastaa sitä.

Ulkoilmaan tuttumattomien kasvien reaktio on lehtien roikutteleu alkuun.


Joo, pikkuhiljaa. Minulla toki on lasitettu parveke, joten ison osan uv-säteilystä ne blokkaa. Silti aloittelen varovasti. Tässäpä taas yksi ulkoilukuva tältä päivältä:

Vähän enemmän kasveja pihalla :)

Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

jussa

Enpä ole viitsinyt ihan kaikkia kukkivia lajikkeita tänne raportoida, mutta tässä kuvassa kukkii C. chinense embassy naga:


Muista kukkijoista mainittakoon cgn21500, jossa on varsin runsaasti pieniä kukkia, mutta eipä vielä ole yhtään podia tarttunut. Minulla on kaikki kasvit pelkällä luonnon valolla olleet muutaman viikon. Chinenset eivät fidalgo roxaa lukuun ottamatta ole vielä parvekkeelle päässeet. Fidalgo roxa ei ole vielä tehnyt edes nuppuja, mikä vaikutti päätökseen sen parvekkeelle viennistä.
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

jussa

toukokuu 21, 2017, 18:28:43 ip #42 Viimeisin muokkaus: toukokuu 21, 2017, 18:31:05 ip käyttäjältä jussa
Kylmän kevään aiheuttama hiljaiselo on päättynyt. Tänä viikonloppuna olen tehnyt paljon ruukunvaihtoja ja ulkoiluttanut chilejäni lasitetulla parvekkeellani. Osa on ollut jo ympäri vuorokauden ulkona, osan olen tuonut sisälle päivän kovimman paisteen ajaksi ja chinenset ja nepalialaisen mysteerin olen tuonut sisälle myös yöksi.


Kuvissa hungarian hot wax (C. annuum) ennen ja jälkeen ruukun vaihdon (1,3l -> 5l venti-pot).
Kyseinen kasvi alkoi kukkia ja tuottaa podia n. 10cm korkuisena ja annoin sen jatkaa. Ei ole paljoa siitä kasvanut, vertailun vuoksi samaan aikaan laitettu toinen hungarian hot wax:

Tämä yksilö kärsi jonkin aikaa ilmeisesti valon puutteesta ja pudotteli kovasti lehtiään. Nyt sekin kasvattelee ensimmäistä podiaan.


Kuvassa kaksi nagaa ja CGN21500 (C. chinense) nauttii lämmöstä ja valosta.

Vielä muutamia kuvia kypsyvistä podeista:

Paremmin menestynyt kahdesta narangastani (C. baccatum) on jo vapusta asti kypsytellyt podeja ja kukkii myös mukavasti.


Leekissä (C. annuum) on myös jo jonkin aikaa ollut satoa kypsymässä.
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

jussa

Tässäpä vielä pieni pätkä elävää kuvaa parvekkeelta: https://www.youtube.com/watch?v=ZZFw4i4dwYM
Tänään on mukava pilvinen mutta lämmin päivä, niin kaikki pienokaiset pääsivät ulkoilemaan. Vaikka minulla tänä vuonna on lukumääräisesti vähemmän chilejä kuin vuosi sitten, on vihermassaa huomattavasti enemmän.
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

jussa

Hungarian hot wax (C. annuum) alkaa vaihtaa väriä:
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

jussa

Tänään tein viimeisetkin ruukunvaihdot (ainakin näillä näkymin). Ohessa kuvia juuripaakuista.


Tämä embassy naga (C. chinense) odotteli pitkään vuoroaan kun toisen nagan kanssa oli ruukutuksen jälkeen ongelmia (omaa mokailua).


Aji norteno (C. baccatum)
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

jussa

CGN 21500 on alkanut tehdä podia:
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

jussa

Sama pod kun tuossa aiemmassa viestissä on hieman kasvanut ja ottanut väriä:


CGN:ssä on useita pieniä podeja, mutta muissa chinenseissä en ole vielä huomannut podin alkuja. Naga ja fidalgo roxa kyllä kukkii ja muissakin on nuppuja.

Baccoista narangassa on ollut podeja jo toukokuun alusta, odottelen ehkä ensi viikolla tai seuraavalla alkavan väriä vaihtamaan. Muissa ei ole vielä podeja ja vain muutamia kukkia, nuppuja kyllä. Aji fantasy tosin on kukkinut paremmin.

Hungarian hot waxia pääsin jo annuumeista maistelemaan ja kohta kypsyy lisää sitä ja leekiä. En oikein tykännyt tuosta hhw:sta, kun se maistui lähinnä kaupan paprikalta pienellä tulisuudella. Kaipaisin enemmän makeutta, niinkuin leekissä on (tosin muistikuva mausta on viime kesältä).

Ainoassa pubessani, mini rocotossa tulee uusia nuppuja, mutta ei kuki.

Vaikka kasvit ovatkin komean kokoisia, on kukinta ja hedelmien tuotto omasta mielestäni kovasti myöhässä. Suurimpana syynä tietysti kylmä kevät, mutta on omissa kasvatusmenetelmissäkin parantamisen varaa. Tämän viikon ovat kaikki chilit olleet parvekkeella ympäri vuorokauden, viikonloppuna niitä vielä toin yöksi sisälle lämpimään.
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

karvainen

Lainaus käyttäjältä: jussa - kesäkuu 07, 2017, 11:36:21 ap
Sama pod kun tuossa aiemmassa viestissä on hieman kasvanut ja ottanut väriä:



Kivan näköinen väritys.

jussa

kesäkuu 11, 2017, 18:57:57 ip #49 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 12, 2017, 10:17:16 ap käyttäjältä jussa
Nepalin mysteeri on alkanut tekemään nuppuja. Näyttäisi kovasti baccatumimaiseen tyyliin niitä tekevän:


Pituutta tuo tuntuu edelleen kasvavan kovaa vauhtia, vaikka onkin jonkin verran parvekkeella ollessaan myös haaroittunut. Nyt lähes 160cm kookoksen pinnasta mitattuna:


Vielä hieman kauempaa otettu kuva, edessä embassy naga joka on myöskin jo mukavan kokoinen, mutta haarautunut selvästi enemmän ja amppelissa mini rocoto, jossa myös vasta kukkanuppuja.


Jotkut nagan lehdistä ovat hieman auringossa kärvähtäneet.  :-[ Ihan kuvan oikeassa alakulmassa on vielä aji dulce amarillo.

EDIT: Eipäs olekaan nagan, vaan trepadeira do wernerin lehtiä jotka ovat kärähtäneet, se on tuossa nagan ja aji dulce amarillon välissä. Joo, ahdasta on.
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

jussa

Lainaus käyttäjältä: jussa - kesäkuu 07, 2017, 11:36:21 ap
Hungarian hot waxia pääsin jo annuumeista maistelemaan ja kohta kypsyy lisää sitä ja leekiä. En oikein tykännyt tuosta hhw:sta, kun se maistui lähinnä kaupan paprikalta pienellä tulisuudella. Kaipaisin enemmän makeutta, niinkuin leekissä on (tosin muistikuva mausta on viime kesältä).


Nyt maistoin tämä kesän ensimmäistä leekiä ja tuohon hungarian hot waxiin verrattuna ihan eri chili. Ensinnäkin tulisuutta on selvästi enemmän. Makeutta löytyy paljon ja lisäksi hieno kukkainen tuoksu ja maku. Ei tartte tuota hhw:a enää ensi kaudella kasvattaa.
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

Huru-ukko

Hungarian Hot Wax täytyy syödä vasta erittäin kypsänä. Ehdit varmaan kesän aikana kokeilemaan.
Vaikka itse sitä pidänkin hyvänä, niin sai väistyä muiden chilien tieltä.

jussa

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - kesäkuu 14, 2017, 13:42:24 ip
Hungarian Hot Wax täytyy syödä vasta erittäin kypsänä. Ehdit varmaan kesän aikana kokeilemaan.
Vaikka itse sitä pidänkin hyvänä, niin sai väistyä muiden chilien tieltä.


Hyvä tietää, enpä olisi osannut antaa kypsyä pitkään. Kyllähän noita on jo joitain kypsymässä ja lisää tulossa. Kahden kasvin voimalla mennään.
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

jussa

Juhannuspäivitys



Eilen söin ensimmäisen narangan (C. baccatum) podin. En hirveästi tykännyt. Sitä kuitenkin on kovaa vauhtia tulossa lisää, tällä hetkellä parhaiten tuottava chilini. Muita hyvin podittavia ovat CGN 21500 (C. chinense) ja uutena aloittajana aji benito (C. baccatum). Aji fantasyssa on myös jonkin verran podeja. Tämän vuoden annuumit leek ja hungarian hot wax tekevät myös koko ajan satoa.

Nagasta löytyi myös pienen pieni podin alku:


Mini rocoto (C. pubescens) ja pimienta trepadeira do werner (C. baccatum) kukkivat, mutta yhtään podia ei ole vielä näkynyt. Fidalgo roxa (C. chinense), aji dulce amarillo (C. chinense), aji norteno (C. baccatum) ja nepalin mysteeri eivät kuki, mutta nuppuja kaikissa on.

Hyvää juhannusta kaikille!
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

jussa

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - kesäkuu 14, 2017, 13:42:24 ip
Hungarian Hot Wax täytyy syödä vasta erittäin kypsänä. Ehdit varmaan kesän aikana kokeilemaan.
Vaikka itse sitä pidänkin hyvänä, niin sai väistyä muiden chilien tieltä.


Heh, tulipa testattua ja pitää paikkansa.  :thumbup:
Itseasiassa erittäin hyvän makuinen tämäkin chili.
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

jussa

Eipä ole paljon huvittanut kirjoitella päiväkirjaa. Varsinainen katovuosi. Pistää miettimään että miksi näitä yleensä vaivautuu kasvattamaan. Mutta huoli pois, ensi kautta jo suunnitellaan.

Tilanne on nyt se, että olen suuren osan chileistäni jo hävittänyt ja loputkin olen siirtänyt sisälle parvekkeelta, että edes jotain satoa kypsyisi. Nepalin mysteerichilit kasvoivat korkeaksi ja kukkivatkin hyvin, mutta yhtään podia ei tullut. Kaikki chilit kasvoivat kookkaiksi puskiksi, aji nortenot ihan ykkösiä n. 2,5m korkeina. Parvekkeella oli todella ahdasta loppukesästä.

Monet chileistäni olivat hyvässä vauhdissa aikaisin keväällä, mutta sitten tuli taantumaa kun parvekkeelle ei ollut mitään asiaa ennen kuin toukokuun lopulla / kesäkuun puolella. Chilit kai menivät jonkinlaiseen talvehtimistilaan kun valot eivät enää riittäneett, yms. Kukinta loppui ja pieniä podin alkuja putoili pois.

Kylmä ja pilvinen kesä sitten haittasi uuteen vauhtiin pääsyä, eikä oikein mikään chili tuottanut satoa. Chinenseissä oli podeja kyllä aika paljonkin, mutta kaikki pieniä. Mini rocoton podit ovat oikean kokoisia, mutta niitä tulee kovin vähän, en kyllä paljoa odottanutkaan. Baccatumit tuottavat runsaastikin podeja, mutta ne ovat kaikki auttamattomasti myöhässä. Lisäksi satoa tulee lähinnä pienipodisista lajikkeista. Edelliskauden suosikki aji norteno kasvoi kokoa, mutta ei podeja kuin ihan muutaman hassun, niistäkin osa pieniä.

Tämän kauden kokeilussa oli kookoskuitu. Vielä en ole päättänyt mitä ensikaudella, ajatukset ovat hieman ristiriitaiset. Nimittäin ne kasvit jotka menestyivät, menestyivät erittäin hyvin, kun taas toisilla chileillä oli kummallisia ongelmia koko ajan. En ole vielä tutkinut juuristoja, nehän kertovat paljon kasvin tilasta. Menestymisellä tarkoitan tässä yhteydessä sitä että lehtiä ja vihermassaa oli paljon ja kasvit olivat terveen näköisiä.

Hedelmien maku muuten parani kauden loppua kohti mennessä kaikilla chileillä. Aiemmin arvostelin mm. hungarian hot waxin (C. annuum) ja narangan (C. baccatum) kohtuu epämiellyttävän makuisiksi (kitkeriä), mutta nyt loppukaudesta ne ovat olleet ihan ok makuisia.

Ensi kauden suunnitelmissa (niitäkin siis on) on ainakin hainan yellow lantern ja aji cristal. Ajattelin vaihtaa suosikkini aji nortenon matalampaan lajikkeeseen. Rocotot myös kiinnostavat jonkin verran. Lisäksi olen miettinyt kovasti jonkinmuotoista vesiviljelykokeilua, mutta saa nähdä mitä saan aikaiseksi. Idätyksessä ja esikasvatuksessa ajattelin siirtyä jiffy-pelleteistä kivivillaan, ostin Ikeasta idätyslaatikon. Valoja olisi edelleen tarve parantaa, lähinnä niiden säätömahdollisuuksien osalta. Muista kasvattajista poiketen, olen joka vuosi vähentänyt kasvien määrää ja aion sillä tiellä jatkaa edelleen.

Tärkeä asia mitä pitää miettiä on miksi kasvatan chilejä. Tähän asti kasvatetut lajikkeet ovat olleet hyvin satunnaisia, joitain suuntalinjoja on ollut. Voiko parvekkeella saada satoa niin että siitä riittää itselle koko vuodeksi ja silti tilaa riittää myös erikoisuuksille ja muille kokeiluille?

Tämmöstä sekavaa ajatusten virtaa tällä kertaa, eikä yhtään kuvaa. Pitää vielä kirjoittaa ajatuksia ja kokemuksia mm. Venti-Poteihin liittyen toisella kertaa.
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

jussa

Tänään hävitin viimeisetkin chilini. Talvettamista en vieläkään harrasta. Sisällä kypsyttely tuotti muutaman kourallisen aji benitoa, trepadeiraa ja narangaa. Lisäksi muutamia mini rocotoja, mutta sen kasvin hävitin jo aiemmin. Niin ja tietty joitain hassuja hungarian hot waxeja ja pari leekin podia. Satoa tuli siis juuri sen verran että olen tähän asti syönyt pääasiassa itsekasvatettuja chilejä, mutta nyt on siirryttävä ostettuihin. Heinän Penan luukulla kävinkin Tammelan torilla viimeksi hänen täällä käydessään.

Pahempia tuholaisia minulla ei vielä kertaakaan ole ollut, tänä kesänä tosin harsosääsket villiintyivät. Pitää koittaa saada ne hävitettyä asunnosta ennen ensi kauden idätyksiä.
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020