huhtikuu 11, 2024, 00:19:55 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Jussan kausi 2018

Aloittaja jussa, marraskuu 11, 2017, 18:57:41 ip

« edellinen - seuraava »

jussa

Ensimmäinen baccatum (lemon drop) sirkoilla:


Hyvin on alkanut tämä kausi. Useampi montufar olisi tietysti voinut selvitä, mutta hyvä näinkin. Jonkinverran on muodostunut levää ja homettakin tuohon Ikean idätyslaatikkoon. Pitäisi saada jotenkin tukittua nuo käyttämättömät reiät niin ei ainakaan levää niin paljon tulisi. Eipä tuo vielä haittaa.
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

Chilijamppa

Hyvinhän nuo ovat kasvaneet ja keväällä varmaan melkoinen viidakko luvassa.

jussa

Nonni, montufar oli salakavalasti onnistunut tekemään yhden podin alun:


Toinen lemon drop on myös sirkoilla.
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

jussa

Tänään oli kylvöpäivä. Kivivillaan meni viisi leekiä (C. annuum) ja koska yksikään aji cristal ei ole itänyt, niin laitoin niitäkin viisi lisää.
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

ViljoH


jussa



Pitäisköhän näitä isompaan ruukkuun laittaa? No joo, suurin syy juurten näkymiseen on se kun käärin nuo ruukut elmukelmuun  ^-^

Huomenna voisi joka tapauksessa olla ruukunvaihtopäivä.
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

jussa

Nonni. Enhän minä tietysti muistanut että kasvualustaakin pitäisi olla ruukunvaihtoja varten  ::)

Sen verran löytyi kookosta ja perliittiä, että montufar ja yksi manzano pääsivät uusiin ruukkuihin. Siirryin suoraan lopullisiin 9,5l venti-potteihin, kun en viitsi joka välissä olla ruukunvaihdossa  ;D

Koemielessä voisi vaikka katsoa jos jostain löytäisi sitä uutta kasvusammalta noille toisille. Tällä kaudella oli muutenkin tarkoitus kokeilla jotain muuta, mutta kookoksella on tähän asti menty.
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

jussa

Maanantaina 19.2. siirsin loputkin rocotot 9,5l ventipotteihin. Tänään oli HYLien ja lemon dropien vuoro päästä pois Ikean idätyslaatikosta. Puolet meni parvekelaatikosta rakennettuun taimiebbiin ja loput ruukkuihin kookoksen ja perliitin seokseen. Ihan loppuun asti en taaskaan jaksanut miettiä kun laitoin vasta siirretyt taimet suoraan etetäisen ikkunan läpi paahtavaan auringonvaloon. Hieman ne siitä nuutuivat, mutta eiköhän nuo tuosta vielä selviä.


HYLit Ikean kivivillassa
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

jussa

Ensimmäinen annuumi (leek) on itänyt:

Taustalla olevat kivivillat ovat kovasti levän valtaamia. Toinenkin leek on nostamassa päätään, muita annuumeja ei tällä kertaa ole tulossa. Paitsi jos vielä alkaa joku lajike himottamaan  :P Pitäskö kokeilla jotain jallua.


Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

jussa

Jostain syystä aji cristalit ovat alkaneet itämään vasta nyt, jopa yksi 28.1. itämään laitettu on avannut sirkkalehtensä pari päivää sitten. Moneen kertaan olen jo harkinnut heittäväni pois, mutta ajattelin että niin kauan kuin noita leekejä tuossa idätyslaatikossa kasvattelen voi viimeisiä baccojakin idätellä. Paras arvaus on auringon valon mukana tullut lisälämpö.

Osa idätyksistä meni pieleen kun kokeilin erilaisia tapoja idättää kivivillassa. Siemeniä ei kannattane työntää kovin syvälle kivivillaan. Paras lienee tökätä vähän reikää jollain tikulla juurta varten ja kylvää siemen suoraan kivivillan päälle. Ainakin oman tämänhetkisen kokemuksen perusteella. Kypäräpäistä ei ole ollut ongelmia kun siemenen on pitänyt kosteana esimerkiksi pienen talouspaperipalan avulla. Jos tuon reiän jättää tökkäämättä, ei juuri aina jaksa työntyä kivivillaan (ainakaan tähän Ikean versioon):


Ylläolevan kuvan aji cirstalin nostin pois kivivillan päältä jonka jälkeen halkaisin hieman kivivillaa ja työnsin taimen sen sisään. Hyvin näytti onnistuvan:

Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

Huru-ukko

Yleensähän tuo juurenniska on kasvualustan sisällä  :).

Tosin kyllähän bonchitkin kasvatetaan niin että pääjuuristo on muutamien senttien matkalta näkyvissä, joten tuskin kasvua haittaa.

Jos haluat saat sen piiloon kun isompaan villakuutioon siirron yhteydessä käännät nappulan ylösalaisin.

jussa

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - maaliskuu 02, 2018, 12:04:28 ip
Yleensähän tuo juurenniska on kasvualustan sisällä  :).



Joo, harmitti itseäkin heti, mutta en viitsinyt korjata. Tuo menee kuitenkin piakkoin todennäköisesti kookokseen, joten hautaan sen sinne vähän syvemmälle  ^-^
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

Chilijamppa

maaliskuu 02, 2018, 18:37:50 ip #32 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 02, 2018, 18:58:11 ip käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: jussa - maaliskuu 02, 2018, 14:41:32 ip
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - maaliskuu 02, 2018, 12:04:28 ip
Yleensähän tuo juurenniska on kasvualustan sisällä  :).



Joo, harmitti itseäkin heti, mutta en viitsinyt korjata. Tuo menee kuitenkin piakkoin todennäköisesti kookokseen, joten hautaan sen sinne vähän syvemmälle  ^-^


Minä hautaan ihan ensimmäisen oikean lehtiparin syvyydelle nuo kasvit heti alussa, koska varsi kasvattaa lisää juuria varrestaan ja toisaalta kasvista tulee näin tukevampi näin yleisesti ottaen.

Sitten kun on aika vaihtaa ruukku isompaan, niin taas haudataan mahdollisimman paljon sitä vartta sinne isomman ruukun sisään...Vaikka poistamalla pari kolme alinta lehtiparia jos tarvis tulee, koska mitä enemmän saat chilin tekemään juurimassaa kasvualustaan järkevässa mittakaavassa kasvualustaan määrään suhteutettuna=kovempi kasvuvoima.

Vuorikaskas

maaliskuu 02, 2018, 19:23:28 ip #33 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 02, 2018, 19:35:54 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - maaliskuu 02, 2018, 18:37:50 ip
Minä hautaan ihan ensimmäisen oikean lehtiparin syvyydelle nuo kasvit heti alussa, koska varsi kasvattaa lisää juuria varrestaan ja toisaalta kasvista tulee näin tukevampi näin yleisesti ottaen.

Sitten kun on aika vaihtaa ruukku isompaan, niin taas haudataan mahdollisimman paljon sitä vartta sinne isomman ruukun sisään...Vaikka poistamalla pari kolme alinta lehtiparia jos tarvis tulee, koska mitä enemmän saat chilin tekemään juurimassaa kasvualustaan järkevässa mittakaavassa kasvualustaan määrään suhteutettuna=kovempi kasvuvoima.


Juuriston kokoon ei  syvemmälle istutus tietenkään vaikuta eikä se juuriston kasvunopeutta myöskään lisää.  Nopeimmin lisää juuria kasvaa sieltä missä  niitä on ennestään.   Ja sitten toisaalta "kovempi kasvuvoima" saadaan isommalla ruukulla eikä siihen varren pituus vaikuta (jota syvemmälle istujtus lyhentää).

PP

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - maaliskuu 02, 2018, 19:23:28 ip
Juuriston kokoon ei  syvemmälle istutus tietenkään vaikuta eikä se juuriston kasvunopeutta myöskään lisää.  Nopeimmin lisää juuria kasvaa sieltä missä  niitä on ennestään.   Ja sitten toisaalta "kovempi kasvuvoima" saadaan isommalla ruukulla eikä siihen varren pituus vaikuta (jota syvemmälle istujtus lyhentää).


Näin se menee. Se mitä syvään istuttamisella saavuttaa on pienten taimien tukeminen ja hujoppien varren lyhentäminen, mutta juurten kannalta asia on se ja sama tai huonompi syvään istuttamalla.

Chilijamppa

maaliskuu 02, 2018, 20:36:04 ip #35 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 02, 2018, 20:42:20 ip käyttäjältä Chilijamppa
No ideana on nimenomaan kasvattaa nuoren vielä pehmeän varren matkalle lisää juuria, kun varsi piilotetaan mullan sekaan. Tekniikka ei toimi kunnolla jo puutuneisiin varsiin, koska puutuneet varret synnyttävät huonosti lisää juuria kasvualustaan, vaikka ne sinne piilotettaisiinkin.

Olen käyttänyt ko. tekniikka jo ainakin 4 kautta hyvällä menestyksellä air-pot+kookoskuidun avustuksella, eli en minä nyt sentään omiani höpise tässä asiassa ja homma todettu pitemmällä aikavälillä, että se selvästi edistää kasvua jos juurimassaa ruukussa saadaan näin kasvatettua noiden air-potien avustuksella..

Tietysti jos epäilette ettei tekniikka toimi käytännössä mitenkään koska Suomessa on tapana olla uskomatta asioita ennenkuin ne itse nähdään/testataan, niin olkaa hyvä ja testatkaa sitä itse näiden samantyylisten ruukkujen kanssa..Esim. ventipot tms.. 8)

Jomppe

Puutun sen verran tähän keskusteluun, että kyllä tuo syvään istuttaminen tuo lisää juuria kunhan istutus syvempään tapahtuu reilusti ennen puutumista. Vaikutuksesta juurten kokonaismassaan en osaa sanoa, mutta juuria kyllä ilmaantuu vähintäänkin tuohon sirkkalehtien tasolle. Syvemmälle en itse ole kokenut tarvetta istutella.
Edellyttäen toki, että kastelu tapahtuu yläkautta.  Onhan chilit sentään sukua tomaateille ja perunoille, eli samainen kyky juurten tuottamiseen on olemassa, joskaan ei yhtä tehokasta kuin edellämainituilla.

Kuten Chilijamppa totesikin, suosittelen minäkin kokeilemaan ja tarkastamaan tulokset syksyllä.

Chilijamppa

maaliskuu 02, 2018, 20:47:31 ip #37 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 02, 2018, 20:51:27 ip käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: Jomppe - maaliskuu 02, 2018, 20:43:15 ip
Edellyttäen toki, että kastelu tapahtuu yläkautta.  Onhan chilit sentään sukua tomaateille ja perunoille, eli samainen kyky juurten tuottamiseen on olemassa, joskaan ei yhtä tehokasta kuin edellämainituilla.

Kuten Chilijamppa totesikin, suosittelen minäkin kokeilemaan ja tarkastamaan tulokset syksyllä.


Kiitos Jomppe tästä sinulle, että en ole tässä asiassa vakuuttamassa tekniikan toimivuutta vain yksinään ja nimenomaan homman toimiminen vaatii käytännössä kastelua yläkautta jatkuvasti, että chili innostuu sitten lopulta kasvattamaan lisää juuria siitä nuoresta piilotetusta varresta koska se pidetään yläkastelun turvin koko ajan kosteana.

Itse asiassa tekniikka voisi toimia jo puutuneeseen varteen ihan ok, kun ekana poistetaan useampi lehtipari chilin alavarresta..Näin luodaan varteen "haavoja", jotka sitten alkavat muodostamaan varren matkalle juuria, koska chiliä kastellaan tämän "haavoittamisen" jälkeen jatkuvasti yläkautta.

Vuorikaskas

maaliskuu 02, 2018, 20:54:30 ip #38 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 02, 2018, 20:57:36 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Juuria tietenkin alkaa kasvaa varresta, mutta loppu on uskomusta niin kauan kuin tehdään vertailukoe eikä vain "musta tuntuu koska olen niin istuttanut ja katsonut mitä tapahtuu".   Ilman todentavaa vertailukoetta kyse on asiallisesti ottaen  uskomuksesta.


(Nää juurrutukset on ihan selvää vanhaa tietämystä. Esim kääritään turvetta muoviliuskan avulla oksaan ja kun juuret alkaa kasvaa leikataan oksa irti. Leikkauspinnat ("haavat") varteen edistää.)

Chilijamppa

maaliskuu 02, 2018, 20:58:34 ip #39 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 02, 2018, 21:05:04 ip käyttäjältä Chilijamppa
Kyllä kyllä, itse voi tehdä mitä lystää. Itse meinasin jatkaa samalla linjalla koska olen itse todennut sen "toimivaksi" ja eihän se mitään ainakaan haittaa jos saadaan lisättyä juurimassaa ruukussa, joka sitten pitäisi käytännössä parantaa kasvin kykyä imeä vettä/ravinteita.