huhtikuu 19, 2024, 23:06:10 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Lajikkeen tunnistaminen

Aloittaja Masapena, elokuu 03, 2008, 23:16:24 ip

« edellinen - seuraava »

Aji Povar

elokuu 24, 2020, 16:15:53 ip #2020 Viimeisin muokkaus: elokuu 24, 2020, 16:24:33 ip käyttäjältä Aji Povar
Niin muuten muistuttaa podi hyvin paljon ulkonäöltään, ainakin joissain kuvissa, noita, mitä itsellänikin kasvaa. Täytyy odottaa kun uudet kypsyvät ja maistella uudestaan, josko ensimmäisissä kylmän kelin hedelmissä maku oli erilainen.
Kukkia on silti yksi per lehtihanka (vai miksikä sitä pitää kutsua?) ja lehdet todella sileitä ja ohuita.

Tuo Jamaicalainen minulle vain tuli ensiksi mieleen kun olin nähnyt siitä kuvia. Minulla on tuossa myös Red Cap Mushroom-nimistä chiliä, joka ulkonäöltään muistuttaa Jamaican Hot Red:iä tai Jamaican Mushroom Red:iä. ???
https://drive.google.com/file/d/1TZYJEJCKpuXOPUMxCFq6AH9reeOpN_6d/view?usp=drivesdk
Siitä vielä kuva :D

sorrii

Niin. Kyllähän Petenero on ihan habaneron sukua: Ainakin kasvutapa sama tukeva ja isot vahvat lehdet. Tosi paljon oli podeja, joten varmaan useita yhdessä typillisesti.
Itsellä on muuten pari Red Cap Mushroomia mökillä ja näyttää senkin satoisuus olevan huippuluokkaa vaikka näyttivät alkuun että kituivat ulos istutuksen jälkeen tekemättä mitään:
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Aji Povar

https://drive.google.com/file/d/1UbTjHoRQSmdEBzMMjdcj6Zbg2QzZOisN/view?usp=drivesdk
Tuollaisen kokokuvan löysin vielä toisesta Lemon Habanerostani.

https://drive.google.com/file/d/1UvisGyuykLSj7AgJzmZ6uOvat1qxh6V1/view?usp=drivesdk
Siinä oma Red Cap:ini 29.6 kuvattuna. Ensimmäinen kukka jäi heti kiinni ja kasvamaan podia. Sen jälkeen kukinta alkoi paremmin, mutta kaikki tippuivat pois. Lisää tuli ja edelleen tippuivat pois. Vasta kun tuo podi alkoi olla oikean kokoinen ja valmis kypsymään, alkoi muutama uusi raakile kehittyä. Saattoi se olla viileä ja harmaa kelikin, tiedä näistä.
Näin aloittelijana on aina enemmän kysyttävää ja pohdittavaa.

Mutta, pahoittelen, poikkesin alkuperäisestä aiheesta kovin paljon. Ehkä tuo Habanero Lemon on vain kummallinen omiin silmiini, mutta on niistä onneksi vähän satoa tulossa, saa siemeniä talteen ja saa maistella ja kasvatella uudestaan :D

sorrii

Kyllä chinensien kanssa saa olla iloinen jos yksikin hedelmä tulee sisätiloissa  :D
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Aji Povar

Mutta on minulla toinenkin lajike josta kysellä :D
Tästähän en tiedä paljoa. Tämän siemenet keräsin etnisen, lähi-idän ruokaan (hieman aasiankin) erikoistuneen marketin vihannesosastolta viime vuonna. Kysyin nimeä. "Se on vihreä chili." Selvä, kiitos. Tämä tuntuu useimmiten olevan se vastaus. "Se on punainen chili. Tulinen. Tämä, se on Afrikasta. Todella tulinen, keltainen chili." Näin monessa eri kaupassa.

Ostin niitä, siis vihreitä, reippaasti kastiketta ja curry-tahnaa varten, olivat todella hyvän ja raikkaan makuisia, tulisia myös. Eikä minua haitannut, että olivat vihreitä, kun otin siemenet talteen. Ja sain tänä vuonna kasvamaan niistä yhden, omasta mielestäni ihan komean, kasvin. Enhän minä tiennyt, ettei raaoista otetuista siemenistä kasva (yleensä) mitään :D
Voihan se olla, etteivät nuo punastukaan. Kaikki podit ovat minulla vielä tummanvihreitä.
Annuumi tuo omaan silmääni on, mutta kokemusta näistä on vielä todella vähäisesti.


Chilivaari

elokuu 27, 2020, 11:55:05 ap #2026 Viimeisin muokkaus: elokuu 27, 2020, 12:26:04 ip käyttäjältä Chilivaari
Lainaus käyttäjältä: Aji Povar - elokuu 25, 2020, 22:04:17 ipKysyin nimeä. "Se on vihreä chili." Selvä, kiitos.

Annuumi tuo omaan silmääni on, mutta kokemusta näistä on vielä todella vähäisesti.
Tuo lienee mahdoton oikeasti nimetä, ellei kauppias tiedä. Hyvinkin samantapaisia annuumeita on satoja eri nimisiä. Ihan perus Cayenne on aika saman tapainen ja vuosikymmen sitten (kun asiaan tutustuin) Intian suosituin vihreä chili Pusa Jwala. Punaiseksihan nuo lopuilta kypsyvät, mutta myydään pääasiassa vihreänä. Raakileesi on kyllä aika tummanvihreä, se lienee harvinaisempaa, mutta ei tule nyt mieleen sopivaa lajiketta. Nykyinen kakkosversio Pusasta on kyllä tummempi: http://chilliguru.uk/annuum/pusajwala.html

Aji Povar

elokuu 28, 2020, 17:54:36 ip #2027 Viimeisin muokkaus: elokuu 28, 2020, 17:57:55 ip käyttäjältä Aji Povar
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - elokuu 27, 2020, 11:55:05 apTuo lienee mahdoton oikeasti nimetä, ellei kauppias tiedä.


Näin minä vähän epäilinkin. En saanut tietää edes mistä maasta nuo chilit tulivat kauppaan ja kun katsoo pelkästään Intian ja Kaakkois-Aasian pitkänmallisia cayenne-tyylisiä annuumeja, on tehtävä aika mahdoton. Siihen kun vilkaisee vielä muun Aasian tarjonnan - saatikka muun maailman - on tosiaankin samannäköisiä lajikkeita hybrideineen päivineen aivan häiritsevän suuri määrä.
Ajattelin tämän lajikkeen kohdalla lähinnä, notta jos joku sattuisi olla selvittänyt, mistä tai mitä lajikkeita Suomeen pääasiassa tuodaan myyntiin, mikä pienentäisi arvauskisaan osallistuvien lajikkeiden määrää huomattavasti.
Toki pienet etniset kaupat tuovat tuotteita omia reittejään tänne, mutta kaipa sitten lähtömaissa on ne pääasialliset lajikkeet, joita pääasiassa myydään vientiin. Ei sillä, en näistä tiedä, kunhan mietiskelin.
Olkoon se omalla "plantaasillani" jatkossakin nimellä Guntur Tuntematon :chili:

MorugaReaper

Ja onko sillä väliä minkä niminen chili on. Kukista näkee lajikkeen ja se riittää. Maku on mielestäni tärkein, hyvän satoisuuden kanssa tärkeimmät vaatimukset.  :chili: :chili: :fire:

Miami

Hei, löytyykö kellään tarkempaa nimeä chilille, joka on pieni, pyöreä kuin marja. Sain vain yhden chilin maistiaiseksi ja aikas tulinen oli. Muistaakseni näin chilin antajalla yhden puskan, jossa näitä kasvoi ylöspäin...sen verran kerrottiin, että on Peruvian...vielä ei ole kuvia, kun siemenet vasta alkavat itää....
Kaupan chilien siemenillä mennään...

Chilivaari

Anna nyt vähän enemmän tuntomerkkejä, pyöreitäkin on aika liuta.
Väri? Koko? Maku?

Vanha kunnon Werneri ( baccatum Trepadeira do Werner) on yksi yleisimmistä pyöreistä:

https://chilivaari.blogspot.com/2014/11/werneri-se-vain-porskuttaa-parvekkeella.html

Miami

Punaisia olivat, n.1cm kokoisia. Mausta en saanut muuta irti kuin kovan poltteen. Chilit oli pienempiä, kuin kuvassasi. Voihan olla toki kasvatuksesta kiinni. Ehkä parempi katsoa saanko kasvamaan, helpompi arvuutella sitten...
Kaupan chilien siemenillä mennään...

sorrii

marraskuu 10, 2020, 16:40:09 ip #2032 Viimeisin muokkaus: marraskuu 10, 2020, 16:42:33 ip käyttäjältä sorrii
Mitenkäs Tepin ?? Mulla tuli heti mieleen kun puhutaan marjoista. On tuossa ikkunalaudalla/pöydällä (yli-)kypsymässä parikin pikkupuskaa. Munan muotoisia punaisia marjoja; korkeintaan 1cm pituutta. Aika "mausteisia" - ei kuitenkaan polta suuta ihan tunnottomaksi ... Näyttävät muuten puskat sopeutuvan hyvin kuivaan huoneilmaankin.Toin ne pari viikkoa sitten turvaan mökiltä: toinen oli kasvihuoneessa, toinen ulkona. Marjoja ovat puskat täynnä 2cm välein ... Vähän mietin miten saisi ne kuivattua järkevästi, kun eivät pysyisi kuivurin ritilöillä! Pitäisi hankkia jyrsijäverkkoa alustaksi kai ... Tai sitten annan kuivua oksille ja poimin pöydältä kuten tein Biquinholle!

Tepin/Chiltepin on aika pieni puska näin yhden kesän jälkeen, jossa tuuhea kasvu, mutta aika hentoja oksia ja pienet lehdet. Luonnossa -kuulemma- voi kasvaa 7m korkeaksi pensaaksi. Ainakin Teksasissa ;-)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Miami

Saattaapi tosiaan olla tuo Tepin. Koitan sisällä pelkästään kasvatella, oli niin koristeellisen näköinenkin. Pari siementä puskee jo ituja. Katsotaan kuinka käy, saanko kasvamaan, ja kuvia laitettua. Muutama Rocoton (Peru ja Cusco Manzana amarillo) siemen myös laitettu itämään, mutta ilmeisesti hiukan hitaammin lähtevät.
Kaupan chilien siemenillä mennään...

sorrii

Mun chiltepin oli hitaampi kuin nuo rocotot. Kesti kivivillassa yli 2 viikkoa itää. Rocotot itää lautalla alle viikossa: paperin päällä toki näkee sen "itämisen" heti kun työntää juurta siemenestä. Mullastahan se nousisi vasta parin viikon kuluttua.

Tepin on kuitenkin villi kasvi, jotka on vaikeita ja hitaita yleensä. Toki näistä enää tiedä kuinka villejä ovat kun siemenet ovat ajatuneet tänne kauas Suomeen ja kasvaneet aika monta sukupolvea ennen minua ...

Googlella kun selaa kuvia, niin voi vertailla ja arvailla. Onhan noita jalostettuja pieniä annuumejakin pilvin pimein ja vielä muita saman tapaisia lajeja ... Varmaa tietoahan ei voi saada jos ei tiedä alkuperää tarkasti.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

7mitogara4

Tilasin Hyötykasviyhdistyksestä Hungarian Hot Waxin siemeniä ja olin siinä uskossa, että kasvatin niitä. Minulla on kaksi eri kasvia, joilla oli erilaiset kasvuolosuhteet ja ravinteet. Toisesta tuli noita tummempia chilejä. Mikä tuo tummempi mahtaa olla lajikkeeltaan? Vertailun vuoksi siellä on yksi Hot Wax joukossa.


MorugaReaper

Tarkoitatko että nuo vihreät raakileet ovat eri lajia. Anna niiden olla kiinni kasvissa että kypsyvät ensin ja katso sitten vasta erot.

Huru-ukko

Vahvistetaan että tuo yksi on Hungarian Hot Waxin näköinen. Noita loppuja on vaikea/mahdoton sanoa,Cheynneä ja hot Fire lajikkeita on kymmeniä. Kuten Moruga sanoi, kypsänä voi veikkailla paremmin.



Miami

Hei, kyselin aikaisemmin tuosta pienestä punaisesta chilistä. Olin jo melko varma että on Bolivian Rainbow, mutta löysin kuvan myös chinese 5 color- chilistä minkä kukka ym. kuvat sopisi tähän myös. Kysyisinkin nyt, että tummuuko molempien lehdet valosta samanlailla?
Kaupan chilien siemenillä mennään...

Whili

Lainaus käyttäjältä: Miami - helmikuu 19, 2021, 18:52:39 ipHei, kyselin aikaisemmin tuosta pienestä punaisesta chilistä. Olin jo melko varma että on Bolivian Rainbow, mutta löysin kuvan myös chinese 5 color- chilistä minkä kukka ym. kuvat sopisi tähän myös. Kysyisinkin nyt, että tummuuko molempien lehdet valosta samanlailla?
Ei ainakaan googlen kuvahaun mukaan.  https://www.google.com/search?q=chinese+five+color+chili&sxsrf=ALeKk00_icigS_AqaIgq6KAtvt16ku4TwQ:1613758344330&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjmtPemxvbuAhXgAhAIHb7GDFMQ_AUoAnoECCUQBA&biw=1680&bih=945