huhtikuu 19, 2024, 22:44:29 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Jussan kausi 2018

Aloittaja jussa, marraskuu 11, 2017, 18:57:41 ip

« edellinen - seuraava »

jussa

Tänään siivosin hieman levää ja muuta Ikean idätyslaatikosta. Aikeissa ollut pidempäänkin, kuten myös lootan siirto hieman toiseen paikkaan että vapautuu lisää tilaa isommille kasveille. Päätös konkretisoitui kun katselin harsosääsken toukkien mönkimistä kivivillan päällä.

Samalla siis hävitin kaikki kivivillat joissa oli itämättömiä chilin siemeniä. Aji cristalit ovat itäneet hyvin pitkän ajan yksi silloin toinen tällöin, joten siksi olen niitä toiveikkaana säilytellyt.

Levää oli kertynyt paljon ja sen putsaamien ilman astianpesukonetta oli hieman haasteellista. Erilaisia homeitakin oli.

Nyt on puhtaampi laatikko ja uudet vedet, tosin osin vanhat kivivillat, joissa siis levää edelleen on. Tomaatit olen vasta itämään laittanut ja ehkä niitä vielä lisääkin laitan. Olisi tietysti ollut fiksua tyhjentää ja putsata laatikko ennen kuin niitä alkaa idättämään. Muutenkin sitä kannattaisi putsailla ahkerammin  :-[

Keksin myös peittää tyhjät reiät mustalla muovilla, josko se hillitsisi levän kasvua. Tässä olisi omasta mielestäni kehitysideaa Ikealle, josko laatikon mukana tulisi vaikka tulppia noihin reikiin. Ei ole tietysti vaikea itsekään tehdä.

Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

jussa

Pitänee välillä päivitellä (voi voi, smör smör). Chilit kasvavat hiljalleen. Sen verran tiedän jo näkemäni perusteella että jatkossa aion ainakin esikasvatuksen tehdä vesikasvatuksena  :P. Kasvu on huomattavan nopeaa ja muutenkin näyttää vahvemmalta. Ehkä en kuitenkaan vaivaudu mitään aktiivisia vesiviljelmiä taimikasvatusta varten rakentelemaan, passiivinenkin näyttää toimivan mallikkaasti. Tosin tuo pikkuebbi on kyllä melko huoleton myös. Mietityttää vaan siirto johonkin isompaan kun ahdasta on ollut jo jonkin aikaa.

Montufar on tehnyt muutamia podin alkuja ja ajattelin antaa niiden kasvaa. Ainakin toinen ebbissä olevista HYLeistä tekee kovasti nuppuja, mutta yhtään kukkaa ei ole vielä auennut. Muut eivät tällä hetkellä näytä mitään merkkejä moisesta.

Tämän kevään olen lannoittanut Fataliin Finest -lannotteilla. Alkuun käytin toki jonkin aikaa Puutarhan kesää lisättynä pienellä määrällä kalsium-magnesiumravinnetta. Olen mennyt vielä puolella ohjeella, eli 0,5ml/l molempia osia. Ajattelin että josko nuo pienemmät saisivat vähän kiinni isompiaan. Pitänee kohta lisätä annostusta.

Aji cristalien kanssa on tosiaan ollut kovasti itämisongelmia, tällä hetkellä minulla on niitä neljä, joista viimeisin vasta sirkkalehdillä. Leekejä sen sijaan on vähintäänkin riittävästi, kuusi kappaletta. Pitänee kohta suorittaa jonkinmoista priorisointia ja lahjoittaa/hävittää joitain yksilöitä. Kiirettä ei vielä hirveästi ole.

Minulle aurinkoiset talvipäivät ovat tervetulleita. Toivottavasti kesä tulee sitten yhdellä rysäyksellä ja lämpötila kohoaa heti yli 20°C ja pysyy siellä pitkälle syksyyn  ^-^

t. Parvekekasvattelija
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

Jomppe

Toi 20c olis sopiva, edellyttäen arska paistaa; pääsee varjon puolelle jäähylle pihahommista tarvittaessa ;)

jussa

Taimiebbissä on ollut jo jonkin aikaa ahdasta, kun en ole saanut aikaiseksi uutta sijoituspaikkaa siinä oleville chileille. Isompi ebb olisi suunnitelmissa, mutta jotenkin tuntuu taas niin vaikealta kun pitäisi keksiä ratkaisu niin moneen ongelmaan, tai vaihtoehtoisesti käyttää rahaa enemmän kuin on tähän varaa. Laiskottaakin  :-[

Tänään kuitenkin siirsin yhden HYLin ebbistä ruukkuun kookoskuidun ja perliitin seokseen. Pakko oli jotain tehdä kun eivät enää pysyneet pystyssä kun toisiaan vinoon työnsivät. Tässä alla kuva kyseisestä kasvista:


Aika jännä miten tuo varsi ohenee heti soran pinnan alla. Ennen ruukkuun siirtoa nypin noita alimpia lehtiä pois ja istutin hieman syvempään, että pysyy paremmin pystyssä.

Ennakkopeloista huolimatta kasvi irtosi sorasta kohtuu helposti ja nähtävästi ilman pahempia vammoja. Juuret toki olivat hyvin sekaisin viereisten kasvien kanssa ja ebbiin jäävien chilien juuria pitikin hieman uudelleen peitellä.
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

jussa

Siirsinpä samaisesta ebbistä myös muut isommaksi ehtineet chilit, eli lemon dropin ja toisen HYLin 9,5l venti-potiin kookoksen ja perliitin seokseen. Tarkoitus oli alunperin saada ainakin yksi HYL ja aji cristal johonkin vesiviljelyyn (ebb kiinnostaa itseäni eniten) kesäksi, mutta kun en saanut aikaiseksi vielä, niin menköön ruukkuihin. Aji cristalejä on vielä pienempiä tulossa, joten semmosia saattaa vielä vesiviljelyssä kesällä näkyä  8) Jos laittais vaikka bublerin jos ei muuta saa aikaiseksi.

Montufarissa alkaa olla jo sormen viimeistä niveltä isompia podeja ja lisää tulee. Ja nyt puhutaan aikuisen miehen sormista. Kasvi tosin on aika pieni, mutta antaa olla. Muut chilit eivät edelleenkään kuki.

Tila alkaa olla tiukassa. Kohta pitää tehdä ratkaisuja ja hävittää tai lahjoittaa osa taimista pois.
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

jussa

Yksi kookoksessa alusta asti kasvanut verrokki-HYL oli huomaamatta alkanut kukkimaan:


Muutoin montufarissa podit kasvaa kovaa vauhtia ja jostain syystä se on samalla innostunut kasvamaan myös kokoa. Uusia haaroja puskee joka puolelta ja vanhatkin ovat kasvaneet pituutta kovasti.
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

jussa

Olen ulkoiluttanut manzanoja parina päivänä parvekkeellani:


Lisäksi vähensin muutamia taimia vahvuudesta, että loput mahtuisivat paremmin. Koitan tarjota niitä muutamalle tutulle, jotka eivät vielä tiedä olevansa chiliharrastajia  8)
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

miiksuli

Oikea asenne  ;D Mukavaa kun porukat villiintyy näistä pikkuhiljaa. Pari työkaveriakan alkanut nyt kasvattamaan myös chilejä.

jussa

Nyt on tämän kauden ainoa annuum leek aloittanut kukinnan:


Baccat eivät vielä ole vauhtiin päässeet, mutta uskoisin että aji cristal avaa piakkoin ensimmäisensä. Muutoin olen ahkerasti ulkoiluttanut rocotoja parvekkeella ja miettinyt koskahan uskaltaisi yöksi jättää. 8°C on alhaisimmillaan käynyt lämpötila yöllä, joten kyllä ne siellä selviäisivät. Ennusteiden mukaan näyttää että yöt lämpenisivät hieman, mutta samalla kosteutta ja aamusumua olisi luvassa. Aamuauringon lämmittävä vaikutus olisi erittäin tärkeää, joten ehkä vielä odotan hieman. Myös ensi viikon alkuun näyttäisi ennusteet jonkin verran kylmää. Jokakeväinen sääangsti.
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

Chilijamppa

Puutarhan kesälläkö kasvattelet chilejä kookoskuidussa?

jussa

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - huhtikuu 15, 2018, 11:19:35 ap
Puutarhan kesälläkö kasvattelet chilejä kookoskuidussa?


Aloitin kauden Puutarhan kesällä, mutta nyt olen käyttänyt kohta yhden setin Fataliin lannotteita. Ostan ehkä vielä kerran tuota tai jotain muuta kalliimpaa lannoitetta ja siirryn sitten taas puutarhan kesään kun se on halvempaa. Kiinnostaisi kyllä hommata jotain edullista kaksikomponenttijauhetta, kuten esim. Yaran Ferticare Hydro + Calsinit. Viime kaudella käytin yhden setin Biobizz grow + bloom -lannotteita ja täytyy sanoa että ehdottomasti hyvä idea alkukaudesta.
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

Chilijamppa

huhtikuu 15, 2018, 12:12:37 ip #71 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 15, 2018, 12:15:01 ip käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: jussa - huhtikuu 15, 2018, 12:04:44 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - huhtikuu 15, 2018, 11:19:35 ap
Puutarhan kesälläkö kasvattelet chilejä kookoskuidussa?


Aloitin kauden Puutarhan kesällä, mutta nyt olen käyttänyt kohta yhden setin Fataliin lannotteita. Ostan ehkä vielä kerran tuota tai jotain muuta kalliimpaa lannoitetta ja siirryn sitten taas puutarhan kesään kun se on halvempaa. Kiinnostaisi kyllä hommata jotain edullista kaksikomponenttijauhetta, kuten esim. Yaran Ferticare Hydro + Calsinit. Viime kaudella käytin yhden setin Biobizz grow + bloom -lannotteita ja täytyy sanoa että ehdottomasti hyvä idea alkukaudesta.


Fatalii lannoite on kyllä kallista tavaraa suhteessa miten paljon siitä saa tehtyä lientä kasvukaudella. Nutriforte tomaatti ja mansikkalannoite oli kyllä hyvää kamaa kookoskuidussa. Jos ne Yaran kamat ovat vähintään yhtä hyvää settiä, niin ei paljon kannata muuta käytellä niiden edullisuuden takiakin, jos on vähänkin enemmän kasveja.

jussa

Tänään ruukutin passiivisessa vesiviljelyssä kasvaneita leekejä 9,5l venti-potteihin kookos-perliitti -seokseen:


Juuret olivat kyllä hyvän näköiset, mutta eivät kovin suuret. Siksipä pitänee varovasti ensin kasvatella juuria.

Dalahevonen yrittää ovelasti napata pienen montufarin podin alun:


;D
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

jussa


Tämä manzano päätyi häkkiin  :o

Tokmannilla oli aitaverkko tarjouksessa, olisko ollut -25%. Torstaista (19.4.) alkaen olisi myös 10l ämpäreitä ja kansia 3€ / 3kpl. Tai jotain.
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

jussa

Aji cristal juuri valmistuneessa bubblerissa:


Tuo aji cristal on kasvanut tähän asti passiivisessa, nyt siirretty tuohon bubbleriin. Ilmapumpun ja -kiven sijaan hapetusta hoitaa vesipumppu.

Muutoin ei suuria ole tapahtunut, pikkuhiljaa siirtyvät chilit lopullisiin ruukkuihinsa ja varmaankin muutamasta täytyy vielä luopua että loput mahtuvat paremmin. Manzanot ovat viihyneet parvekkeella jo jonkin aikaa, vaikka onkin kylmä jakso kiusana ollut. Parvekkeen eri osista voi mitata lämpötiloja jopa pienestä pakkasesta ulkoreunalla +6-7°C:n rocotojen vieressä. Yöksi olen hallaharson levittänyt. Päivällä toki on lämpimämpää. Montufarin olen yleensä tuonut yöksi sisälle, siinä kun on podeja kasvamassa ja se myös kukkii hyvin.
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

jussa

Torstaista alkaen myös montufar on asunut parvekkeella. Hallaharsot keräsin jo varastoon. Aurinkoisen sunnuntain kunniaksi koitin mitä lemondropit ja pahasti kärsineet varaHYLit parvekkeesta tykkäävät. Varsinkaan lemondropit eivät siellä kauaa viihtyneet.

Noiden varaHYLien kanssa kävi sillä tavalla, että en niitä ollut vähään aikaan kastellut, kun jouduin yllättäen sairaalaan ja leikkaukseen. Vaikkei siellä sairaalassa montaa päivää joutunutkaan makaamaan, oli näky noiden kohdalla aika karu, melkein heitin saman tein menemään. Annoin kuitenkin varovasti vettä ja lannotteita mikä sai ne muutaman päivän päästä virkoamaan. suurin osa lehdistä kuitenkin putosi. Nyt ne ovat taas kovassa kasvussa, tosin vähän rujon näköisiä muutamine lehtineen.

Muuten olen tällä kaudella tehnyt virheitä siirtäessäni taimia vesiviljelystä kookokseen. Muutoksesta selviäminen on joillakin yksilöillä kestänyt jo useita viikkoja, eivätkä ne vieläkään oikein kestä lämpöä ja valoa, vaan nuutuvat helposti. Komeimman aji cristalin melkein tapoin jo ebbissä, kun en seuraillut mitä siellä resossa tapahtuu. Ph oli pudonnut roimasti (ec-mittaria minulla ei ole) ja monissa lehdissä näkyy isoja kuolleita alueita ja kasvupisteet kuolivat suurimmaksi osaksi. Uusia lehtiä on jo tullut, mutta aika veltto se on kun vähänkään enemmän on valoa ja lämpöä tarjolla.

Opittavaa on vielä paljon, tuntuu että koko ajan enemmän.
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

jussa

Laitanpas tähän vielä kuvan toipuvasta hainan yellow lanternista:


Uusia lehtiä on tullut jo hyvin  :)

Nämä varaHYLit ovat siis verrokkeina vesiviljelyssä kasvaneita sisaruksiaan varten.
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

jussa

Tutkailinpa vähän siirtoa vesiviljelystä multaan (minun tapauksessani kookokseen) ja ensimmäinen youtubevideo mikä tuli vastaan oli tämä: Transplanting Hydroponic Plants Into Soil.

Tutulta näyttää. Oma kokemukseni on, että pienet taimet siirtyvät tosi helposti, mutta vähän pidemmälle kasvaneilla iso osa juurista kuolee siirron yhteydessä. Onko muilla eriäviä kokemuksia tai jotain kikkoja jolla siirto onnistuu vähemmillä ongelmilla?
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

jussa

Tänään vein kaikki chilit, paitsi bubblerissa olevan aji cristalin ulkoilemaan parvekkeelle. Ovelasti odottelin että aurinko ei enää suoraan paista tuohon.



Etualalla yksi tomaatin taimi ja vasemmassa kulmassa näkyy valkoisissa ruukuissaan vähän litsipuita. Tuolilla aika paljon kärsinyt aji cristal. Rocotot jäävät hetkisen kuluttua taas yksinään parvekkeelle kun tuon muut sisälle. Kuva on näköjään aika paska, mutta enpä viitsi uuttakaan ottaa  ::)
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

jussa

Nyt on ollut niin lämmintä jopa yöllä, että kaikki kasvini ovat parvekkeella. Päivällä tosin osa vielä väsähtää paahteessa ja olen niitä tuonut sisälle. Normaalikeväänä kai menisi toisin päin, eli yöksi sisälle  ^-^

Bubblerikin siirtyi ainakin koemielessä parvekkeelle, katsotaan huomenna miten siinä oleva aji cristal menestyy. Juuria oli jo kohtalaisesti kasvanut veteenkin.

Osalla chileistä alkaa jo paikka parvekkeella olla sen verran vakiintunut, että olen jonkin verran viritellyt naruja oksia tukemaan ja kasvua muovaamaan.

Montufar on ainoa tällä hetkellä kukkiva ja satoa kypsyttelevä kaikista chileistäni  :( Yksi leek yritti muutaman päivän ajan kukkia, mutta ne kaikki putosivat pois. Muissa ei näy oikein mitään merkkiäkään kukista. Montufarissa tosin on muutamia täysikasvuisia raakileita ollut jo kuukauden.  :-*
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020