toukokuu 11, 2024, 14:56:57 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Älä polta chilejäsi!

Aloittaja Chilivaari, huhtikuu 25, 2009, 14:04:34 ip

« edellinen - seuraava »

Pirunpalko

Itsellä tuntuu riittävän parvekelasien suoja, kun aurinkoa saavat vasta noin klo 14->
Vähän epäilyttää illan mittaan nousevat lämmöt (lähelle 50 astetta), jos lasit unohtuneet kokonaan kiinni.

sorrii

Parvekelasit suojaavat UV'lta 50% [kuulemma Lumonin ilmoittama] Herkät kasvit voi palaa: mulla esim. kurkut kärvähteli täysin.

Yleensä ollut jo kolme kesää parveke niin täynnä chilejä, ettei laseja oikein saa edes auki  8) 8). Parvekekausi on huhtikuusta marraskuulle.
Mun ratkaisu on ollut, että keväällä ja syksyllä kun ulkona on kylmää, pidän ovea auki päivisin ja rakosellaan öisin; kesällä ovi on selkosen selällään, eikä sitä saisikaan kiinni siirtelemättä ½tuntia kasveja pois tieltä  ;D Ikkunoita en juuri ole availlut, kun kesällä tulee oltua menossa jatkuvasti.

Mittari näyttänyt 50oC jo nyt, vaikkakin mittari mittaa lähinnä omaa pintalämpötilaansa auringossa. Kyllä siellä kuuma on, kuten suojaisessa, aurinkoisessa nurkkauksessa yleensä on.

Kasvarissa mökillä on usein näyttänyt jopa 50oC mutta luulen siinä olevan säteilylisää aika paljon. Vaikea löytää pienestä kasvarista mittarille -tai anturille- paikkaa johon ei paista koskaan aurinko, tai joka ei säteile pintalämpöä! Digimittaria pidin viime kesänä niin että itse mittari oli kasvarin sisällä hyllyn reunassa ja anturi ulkopuolella [lähellä seinää]: Siinäkin tuo näytti useimmiten useita asteita lämpimämpää kuin mittari mökin seinällä varjon puolella ...
Aika lämmintä nuo chilit sietävät.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Jos ne on kaksi viikkoa jo siellä olleet, tuskin niihin enää mitään tulee. Mutta uudet siirrot on syytä suojata.  :).

Feint

Huh huh, tänään on paahdetta ihan riittämiin. Ihme ettei sihahdusta kuulu, kun vettä kaataa kasveille. Pelottaa lähteä illaksi/yöksi töihin, toivottavasti eivät nuukahda sillä aikaa :D

KP78

Minikasvihuoneessa parvekkeella pari päivää ollu mun kasvatit eikä mitään ihmeempiä näy. Toki noi on eslin uv-säteilyyn tottuneita, mutta...


sorrii

Mahtaakohan tavallinen ikkunalasi päästää enemmän vai vähemmän??

Jos siis päästäisi saman 53%, päästäisi kaksinkertainen ikkuna siis ~26% ja kolminkertainenkin 13% ... hmm.. suojakerroin 8  8) 8) 8)
Pitää ruveta ottamaan arskaa ikkunalla, niin ei tarvitse ostaa aurinkovoidetta, puhumattakaan säästöistä jos on ollut tapana matkustella etelään...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

11-13

Tänään annoin ko chilien olla suorassa auringossa koko päivän kun oli sopivasti puolipilvine päivä. Ihan hyviltä noi vielä näyttää. Huomenna on vissiinkin täysin pilvetöntä. Aattelin antaa päivän kumminkin olla suorassa ja töitten jälkeen sitten katson, että onko mitään varjoon kannettavaa jäljellä.

Uskoisin noiden kyllä tämän päivän perusteella kestävän. Kasvukaan ei näytä ihan täysin ainakaan pysähtyneen. Uutta lehteä ainakin pukkaa lähes joka puska.

Marjis

Graah, pienimpiä vein turhan rohkeasti pihalle. Kuvittelin (miksiköhän?)  että pienet tottuvat helposti piha-aurinkoon helposti..
Täytynee käytellä tuota harsoa sittenkin.  Karmee virittely vaan edessä kun tuulee joka suunnasta ja taimet on pienissä purnukoissa..

sorrii

Minäpä ajattelin alkaa roudata kasveja pysyvästi ulos plantaasilleni tuolla 600m päässä: Peltolammiseuran viljelypalstat.

Pari rocotoa vein jo lauantaina mökille kasvariin.
Tänään uskaltanen viedä loput vanhat/pistokkaat rocotot ja ehkäpä vanhan lemondropin; mitä nyt kottareihin mahtuu  ;)

Mietin laittaisiko suojaksi harsoa vai kuplamuovia, vaiko molempia !?!
Kuplamuovi on Bauhausin puutarhaosaston "talvisuojaa" [tai-mitä-se-mahtaa-olla-saksasta-käännettynä..] Ei hajuakaan onko jotain uv-suojaa siinä.

Katselin ja arvailin säätiedotusten perusteella että pitäisi kohtuu lämpimiä kelejä pidellä ainakin seuraavat 10 päivää. Ja kämppä on vähän täynnä  ::)
Keskiviikosta lähtien lupailevat jo kohtuullisia yölämpöjä, niin lähtee enemmänkin kasveja ulkoruokintaan. Uudet pääsevät totuttelemaan parvekkeelle 50% UV-suojaan...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Morich Mini

Montako viikkoa kannattaa totuttaa harson alla chilejä ulkoilmaan? Viikon verran olen pitänyt koe-kaniineja kaksinkertaisen harson alla ja mietin että josko pian uskaltaisi toisen kerroksen ottaa pois. Olen niitä kyllä pitänyt n. 2h jaksoja ulkona jo ennen tätä. Minkään asteista palovauriota ei ole näkynyt vaikka viikolla on aurinkoa ollut ihan mukavasti.

Mutta tuossa on vielä yksi aerofarmi jonka mielelläni veisin parvekkeelle pikkuhiljaa. Miten tuollaiset täysin keinovalolla kasvatetut, pitääkö montakin viikkoa totuttaa ja riittäneekö tuo kaksinkertainen harso?

bobster

Mulla ainakin riitti kaksinkertainen harso viikon ja perään yksinkertainen harso, jotka tuuli silloin tälläin siirsi sivuun ja chinenset sai suoraa aurinkoa x tuntia. Jotain outoa joissain lehdissä, mutta en niistäkään ressaa kun kukkivat.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

Huru-ukko

Täällä on jotkut käyttäneet lyhimillään kolmea päivää. Viikko jakson pituutena varmasti riittää.
Itse otan nyt kolmantena päivänä päällimmäisen pois ja alimmainen lähtee noin viikon sisällä.

11-13

Kaksi päivää varjossa pihalla ja sen jälkeen suoraan valoon missä sitä suoraa aurikoa on noin 6-8 tutia. Ei pysähtynyt kasvukaan. Jokainen puska pukkaa uutta kasvustoa ihan villinä.

Feint

Mulla kasvoi muovisessa "kasvihuoneessa" kaapin päällä ekat pari viikkoa(itämisaika kuuluu tähän), jonka jälkeen siirto ikkunalaudalle. Ainoa palanut on Peruvian White Habanero, jonka yksi lehti kärsi hieman oltuaan kosketuksissa ikkunalasin kanssa useamman päivän ajan. Tuskin tuokaan oikeasti paloi, kuivahti vaan lehden kärki kun se liimautui lasiin. Olin myös hurja ja siirsin kaikki ikkunalaudalle samantien mullan/ruukunvaihdoin jälkeen  8)

bobster

Kiva lukea näitä kokemuksia. Itse otin varman päälle harsojen kanssa. Nyt meni pubet suoraan aurinkoon, sai ne pohjoisparvekkeella x tuntia suoraa aurinkoa vahingossa, eikä vaurioita. Olkoon nyt sitten säiden armoilla.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

Herpiili

Eipä se harso paljoa maksa ja aina on varmempi pelata varman päälle kuin riskeerata kuukausien esikasvatus.

Tämä calmin kuva taitaakin tämän kevään osalta puuttua tästä topicista, 3 vuorokautta ulkona ilman harsoja:

11-13

Oli muuten alkuviikosta etupihalla lätäkkö jäässä yhtenä aamuna vaikka +5 lupasivat yölle lämpöä. Luulin jo että siinä meni tämä vuosi. Ei kuitenkaan mitään vaurioita tuostakaan pienetä pakastumisesta.

11-13

^^ Karu näky jos koko viljelys näyttäisi tuolta. Ei tosiaan suoraan kannata aurinkoon laittaa koskaan. Tuo varjossa pitäminen alkuun näyttää kyllä toimivan hyvin. Toki harsot myös. Laiskan vain on pakko keksiä jotain muuta.


Caide

Loppupeleissä helpoimmalla pääsee  kun sijoittaa sen vajaa 5 euroa harsoon ja laittaa sen. Ei tarvii mitään kevätjuhlaliikkeitä.