Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

Simbertto

maaliskuu 06, 2010, 08:51:08 ap #60 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 06, 2010, 11:42:05 ap käyttäjältä Simbertto
mikähän meikäläisen taimia vaivaa?
tuommoista liilaa tullut moniin sirkanlehtiin. kyseessä siis Naga Morich.

http://picasaweb.google.com/lh/photo/d84R6ONlk04RUcwa4x7WTQ?feat=directlink

ovat olleet näissä idätysastioissa alusta lähtien. kitkin heikommat varret näistä pois ja laitoin toisiin astioihin itämään, jos vaikka lähtisivät. kaikki lähtivät, vaikka olin hyvinkin kovakourainen kitkiessäni niitä. ne jopa voivat huomattavasti paremmin, kuin nämä, jotka jätin aloilleen. voisiko olla lannoituksen puutetta?

*edit laji lisätty

bluesman

Turveruukut voi mielestäni unohtaa lähes kaikessa taimikasvatuksessa. Kopistele paakku siististi ulos ja istuta esim.mustaan muoviruukkuun tms. Jugurttipurkkeja paljon käytetään, viilipurkkikin vissiin käy. Kosteus pysyy tasaisemmin eikä kasvisi homehdu kuten saattaa olla juuri käymässä.
Turpeen (mullan) pintaan jokin kate etteivät pienet mustat sääsket muni ja saata jälkikasvuaan aterialle taimiesi juuriin just kun ovat herkimmillään.

Simbertto

toiset astiat, joissa uudelleen istutetut olivat, ovat juurikin muovisia. ei siis ihme, että alkoivat kukoistamaan. ;)

nyt on koko porukka muovisissa purnukoissa. kiitos nopeasta vastauksesta :)

MaXXer

Lainaus käyttäjältä: Simbertto - maaliskuu 06, 2010, 08:51:08 ap
mikähän meikäläisen taimia vaivaa?
tuommoista liilaa tullut moniin sirkanlehtiin



Tuo lila on monille lajikkeille aivan normaalia kun saa tarpeeksi valoa, esimerkiksi Bolivian rainbow ja pimenta de neyde ruukaavat tehdä tuollaista, violetteja (mustia) lehtiäkin kun tekevät.

CyberDog

Juu ei noita mikään vaivaa :) Voivat hyvin. Tosiaan merkki siitä että valoa on ollu käytettävissä. Kaikki ei tota tee mutta osa lajikkeista/yksilöistä tekee.

Kaltsu





Mitäs tämä on? Kyseessä on Champion. Noin kymmenessä lehdessä on vastaavaa. Muutama uusi lehti on ensimetreillä muuttunut ruskeeksi ja tippunut pois. Muutenkin uudet lehdet ovat ryppyisiä ja tosi pieniä eivätkä juurikaan kasva. Chilillä on kukintavaihe menossa. Voisko jotenkin johtua siitä?
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

mikkoo

Reilut kaksi vuotta vanha chilini on viime aikoina kasvattanut kuvassa olevaa puumaista pintaa. Tuollaista kasvaa vain kasvin ylimmissä osissa, alempana kasvaa ihan hyvännäköistä versoa. Vaivaako kasvia jokin (mikä?) vai onko tuo ns. normaalin rajoissa?


my name is earl

Tähän suuntaan ovat menneet jalapenot ja championi. Mikä mahtaa kasveja vaivata?



Jotain liikaa/liian vähän tai joku tauti? ???

ARvngr

Lainaus käyttäjältä: my name is earl - maaliskuu 10, 2010, 18:04:46 ip
Tähän suuntaan ovat menneet jalapenot ja championi. Mikä mahtaa kasveja vaivata?



Jotain liikaa/liian vähän tai joku tauti? ???
Ööh, kerrotko vähän olosuhteista? Miten esim. kastelet? Itse sanoisin tällä infolla että liikaa kastelua.

my name is earl

Olosuhteista. Tuota. Ovat kahden 18 W loisteputken alla ja kastelen kun ruukku tuntuu kevyeltä. Multa lekasoraskoituksessa ovat istutettuna. Jalapeno on altakasteluruukussa ja Champion tuollaisessa perusruukussa mikä lautasella. Molemmat saavat vetensä alakautta. Lannoitan noin joka kolmas viikko. Tällä hetkellä käytössä puutarhan kesää.

CyberDog

Tupakoitko tai tupakoiko joku muu taloudessanne?

my name is earl

Lainaus käyttäjältä: CyberDog - maaliskuu 11, 2010, 20:54:24 ip
Tupakoitko tai tupakoiko joku muu taloudessanne?
Jos koira ei kessuttele sillä välin kun olemme töissä niin ei.  :) Siis jos kysymys oli tarkoitettu mulle.

Voisiko ilmanpuhdistin aiheuttaa tuollasta?

CyberDog

Joo sulle oli tarkoitettu. Tuskin ilmanpuhdistin tuollaista tekee vaikka jotkut mallit tuottaa sivutuotteena otsonia mikä ei ole hyväksi kasveille eikä ihmisille... Mutta ei sen pitäis tollasta tehdä.

Linda

Yks mikä tulee mieleen on kylmyys, en nyt muuten tiedä, mutta monet kasvit on menny tonnäkösiks jos ovat paikassa, jossa on paha veto.
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...

TunturiTiger

Nyt munkin pitää kysyä. Mikäs ny kun Aji Amarillojen lehdet rullaantuu täydet 360 astetta?

dragoon

Mikäköhän vaivaa viimekauden bolivian rainbowta kun näyttää nyt lehdet lörpöttävän alaspäin. Olen kastellut vain silloin kun lehdet lörpähtävät (noin desin, pari) ja aina on kasvi nostellut parin tunnin jälkeen lehtensä. Nyt ei näy vesi kelpaavan, vaan näyttää masentuneen koko kasvi. Mikä voisi olla syynä?
Chilipää nro 823 - Kasvatuspäiväkirja

Toni.A

Moro, mulla olisi tällaista onkelmoo. Mikähän mahtaa olla vikana, kun mulla muutamat chilit käpristävät lehtiänsä sisäänpäin rullalle, kyseessä Serrano ja Cayanne, sekä Dvoinoje Izobilije? Valoina olen käyttänyt SpNa 400w ja 2x36w loisteputket ja hyvä tuuletus, sekä 2 kpl:a 3w esliä. Muissa lajikkeissä kyseisiä ongelmia ole ainakaan vielä esiintynyt. Mainittakoon, että en ole 2 viikkoon käyttänyt lannoitetta ollenkaan, kun istutin vasta isompiin ruukkuihin, turvemultaan. Pitäisikö lannoitetta laittaa, vaikka turpeessa on valmiiksi lannoitetta. Kasteluun olen sulattanut lunta, jota jostain kummansyystä on todella riittävästi :-[ LAnnoitteena olen aikasemmin käyttänyt Biobizzin Bio-Growta.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Toni.A

Voisiko käyttää normaalin 2-4ml/litralle sijasta, 1-2ml/litra, vaiko antaa vielä muutama viikko vierähtää, ennen lannoituksen aloittamista?

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

dragoon

Lainaus käyttäjältä: dragoon - maaliskuu 17, 2010, 20:26:24 ip
Mikäköhän vaivaa viimekauden bolivian rainbowta kun näyttää nyt lehdet lörpöttävän alaspäin. Olen kastellut vain silloin kun lehdet lörpähtävät (noin desin, pari) ja aina on kasvi nostellut parin tunnin jälkeen lehtensä. Nyt ei näy vesi kelpaavan, vaan näyttää masentuneen koko kasvi. Mikä voisi olla syynä?


Tähän päivityksenä, että vaihdoin kasville mullat ja johan tuli eloa jälleen.
Chilipää nro 823 - Kasvatuspäiväkirja

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - maaliskuu 19, 2010, 12:53:12 ip... muutamat chilit käpristävät lehtiänsä sisäänpäin rullalle, kyseessä Serrano ja Cayanne, sekä Dvoinoje Izobilije? Valoina olen käyttänyt SpNa 400w ja 2x36w loisteputket ja hyvä tuuletus,


Tuskin tuo millilitroilla paranee.
Useimmiten tuollaiset oireet taitavat tulla valosta, varsinkin äkillisistä muutoksista, sekä kuivasta ilmasta. Jotkut chilit vain ovat herkempiä, ehkä juuret ovat huonommassa kunnossa tai jotakin. Ei käpristely kuitenkaan kuolemaksi ole, vaan seuraavat lehdet yleensä ovat jo normaaleja.

Viimeksi aurinkoinen päivä aiheutti yhdelle annuumille käpristelyä, mutta minä olen lopettanut tuollaisista murehtimisen. Jos ruttuiset lehdet tuottavat esteettistä haittaa, ne voi leikata pois. Voisi myös vihdoin vaihtaa sen isompaan ruukkuun, jotta juuretkin saisivat taas elintilaa.