huhtikuu 16, 2024, 07:15:10 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Viinirypäleiden kasvatus

Aloittaja Kaltsu, lokakuu 01, 2010, 11:17:40 ap

« edellinen - seuraava »

Kaltsu

Satuin saamaan asiakkaalta viinirypäleitä ja maistuivat niin perkuleen hyviltä, että otin siemenet talteen ja kuivasin ne talouspaperin päällä. Tarkoitus olisi että ensi syksynä olisi takapihalta viinirypäleitä saatavilla. Mahdoton ajatus? ::)

Kauankos tuo itää? Koska ylipäänsä olisi hyvä laittaa itämään? Minkälaisessa paikassa pihamaalla viihtyy?

Otin myös rypäleen "rangan" talteen ja laitoin veteen juurtumaan. Onko toivoakaan että juurtuisi?

Täällä kuitenkin joillakin on viinirypälettä kasvamassa niin vinkkejä ottaisin enemmänkuin mielellään vastaan.  :)

Niin ja koskas tomaatit laitetaan itämään?? ::)

http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

kuje

Epäilen että se rangan juurrutus on tuhoon tuomittu yritys.
Ties kuin kauan se on jo ollut erillään rungosta, eikä siinä ole edes lehtiä.
No aika näyttää.

Chilivaari

Säästät monta vuotta kasvatusaikaa ja saat kerralla Suomessa menestyvän lajikkeen, kun marssit puutarhaliikkeeseen ja ostat sieltä Zilga-taimen. Niistäkään et saa satoa vielä ensi vuonna. Vaatii muuten hyvin aurinkoisen paikan.

Tomaatin kasvattajilla on omat sivustonsa ja olen nähnyt hyvinkin tarkkoja aikataulua kasvusta, mutta olen ne jo unohtanut. Ennen maaliskuuta ei kuitenkaan kannata aloittaa, tai ne kasvavat hurjan isoiksi ennen ulkokautta. Maaliskuun 10. aloitin viime keväänä ja ne taimet piti leikata moneen kertaan ja juurruttaa latvat uudestaan ennen kuin ne sai ulos. Jos on viileä ja valoisa kasvatustila, sitten se sujuu paremmin. Lämmössä ne venähtävät hetkessä metriseksi, eikä siihen osaan tule tomaatteja, latvaan vasta.

Kaltsu

Onkos tämä Zilga ainoita suomessa menestyviä lajikkeita? Eli todennäköisesti saamani rypäleet ovat Zilgaa, joten tosiaan helpommalla pääsen kun haen valmiin taimen. Koskas tuo taimi kannattaisi ostaa ja laittaa ulos. Pitääkö sitä kasvatella ensin sisällä ja sitten esim. keväällä ulos?

Ja tomaatit huhtikuun nurkilla itämään?
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

mohla

Mulla tomaatit kasvoi maaliskuun lopussa/huhtikuun alussa idättäen melko mukavasti. Kasvamassa oli marketin siemenhyllystä löytynyt pensastomaatti ja tavallinen tomaatti. Taimivaiheessa annoin niille chilien ohella valoa 28W loisteputkella muutaman tunnin aamulla ja sama illalla. Päiväkirjan kuvista näkyy kasvua. Tarviikin päivitää päiväkirjaa taas, jos viikonloppuna ehtii.

Varsinkin pensastomaatin kanssa meinasi käydä niin, että heti itämisen jälkeen sai kiireesti siirtää taimet kunnolla valoon hontelon venähdyksen estämiseksi. Vaikka tuuletin, niin tukea noita on saanut melkolailla koko ajan. Pensastomaatti oli terassilla ennen hedelmien tuloa melko tukeva, mutta sitten alkoi oksat painumaan liikaa. Kasvihuoneessa sai melko heti sitoa langoilla. Ensi kaudella ajattelin kasvatella amppelissa muutamaa tomaattia. Tumbling Tom Red ja Yellow kokeilussa. =)

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - lokakuu 01, 2010, 14:18:11 ip
Onkos tämä Zilga ainoita suomessa menestyviä lajikkeita?


Toinen meillä avomaalla menestyvä lajike on vihreä, Zilga sininen.
Istutusaika ulos on juuri nyt. Voisit jopa löytää alennustaimia, syksyn viimeisiä.

TunturiTiger

Jaa no... Pitää vissiin sanoo tolle naapurillekin. Se ainaki pisti omat idätykset takapihalle taannoin ja siitä oon jo ittekki saanu maistiaisia.

Chili-Hixu

Entäs ne kasvihuoneessa ympärivuoden selviävät rypäleet?
Voikos tollasen zilgan laittaa vaikka tuonne kuusiaitaan köynnöstämään, aurinko paistaa aamusta ilta kuuten ehkä.

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: mohla - lokakuu 01, 2010, 14:35:11 ip
Mulla tomaatit kasvoi maaliskuun lopussa/huhtikuun alussa idättäen melko mukavasti. Kasvamassa oli marketin siemenhyllystä löytynyt pensastomaatti ja tavallinen tomaatti. Taimivaiheessa annoin niille chilien ohella valoa 28W loisteputkella muutaman tunnin aamulla ja sama illalla. Päiväkirjan kuvista näkyy kasvua. Tarviikin päivitää päiväkirjaa taas, jos viikonloppuna ehtii.

Varsinkin pensastomaatin kanssa meinasi käydä niin, että heti itämisen jälkeen sai kiireesti siirtää taimet kunnolla valoon hontelon venähdyksen estämiseksi. Vaikka tuuletin, niin tukea noita on saanut melkolailla koko ajan. Pensastomaatti oli terassilla ennen hedelmien tuloa melko tukeva, mutta sitten alkoi oksat painumaan liikaa. Kasvihuoneessa sai melko heti sitoa langoilla. Ensi kaudella ajattelin kasvatella amppelissa muutamaa tomaattia. Tumbling Tom Red ja Yellow kokeilussa. =)


Amppelitomaatteja ajattelin itsekkin laittaa, kun takapihan katoksen "parruun" saa mukavasti laitettua roikkumaan. Onkos nämä Tumblingit makeita lajikkeita ja sopivat hyvin amppeliin. Kuinka satoisa yksi amppeli voisi olla. Tietäisi vaan kuinka monta sitä laittaisi mahdollisesti kasvamaan.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

MatskuPetteri

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/07/viinirypaleita_kasvaa_pohjois-karjalassa_1841940.html

Oon kuullu, ja kyttäilly kaupoissa, et jos laatikosta löytyy nimenomaan viinirypäleen oksa ni ne juurtuis helpostikin vesilasissa. Mut se tertun ranka missä rypäleet on kii ei toimi, testattu.
Aketza: Laita kaikkea mahdollista itämään.

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: MatskuPetteri - lokakuu 01, 2010, 21:38:09 ip
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/07/viinirypaleita_kasvaa_pohjois-karjalassa_1841940.html

Oon kuullu, ja kyttäilly kaupoissa, et jos laatikosta löytyy nimenomaan viinirypäleen oksa ni ne juurtuis helpostikin vesilasissa. Mut se tertun ranka missä rypäleet on kii ei toimi, testattu.


Jaahas, ajattelinkin että on hieman villi ajatus. Mutta annan olla kaljatölkissä ihan piruuttani. Eihän sitä koskaan tiedä... ::)
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

hara

Tuo zilgahan on tuo tummansininen, ja muistaakseni vasta kolmatena vuotena tekee terttuja.

Itselläni tuli juuri tuo 3s vuosi täyteen rypäleitä tuli, ja kun meinasin mennä keräämään niin eiköhän jo ollut ehtinyt halla tehdä tepposet marjoille. (pensas on siis mökillä ja pari viikkoa on joutunut olemaan omiinsa)

Itse tuon istutin keväällä, ensi keväänä olisi tarkoitus kaivaa tuo tuolta kavsihuoneesta pois ja pistää pihaa koristamaan.

linker

Kävin tänään Olkiluodon ydinvoimalalla järkätyssä yleisötilaisuudessa. Kiertoajelulla käytiin myös viiniviljelmillä joiden maaperä lämmitetään laitoksen lauhdeveden jäähdytysvedellä joka mereen palatessaan kulkee viiniviljelmän maaperään laitetun putkilinjan kautta.
Hyvin oli köynös tuottanut: melko pieneltä alalta nelisensataa litraa viiniä, jonka Lepaan viinitila valmistanut viiniksi.

Kurkkasin netistä, olisiko juttua viininviljelystä suomessa, ja aivan lähialueellani on Kyttälän viinitila joka myy myös taimia.
sivut: http://www.kyttalanviinitila.com

ja Olkiluodon viiniviljelmästä juttua mm.
http://www.tiede.fi/keskustelut/biologia-ja-ymparisto-f9/totuus-olkiluodon-viinirypaleista-t17157.html

mielenkiintoista, mutta kärsivällisyyttä ja aikaa vaativaa


.


chilihardhead.fi

lokakuu 05, 2010, 04:00:50 ap #13 Viimeisin muokkaus: lokakuu 05, 2010, 05:08:09 ap käyttäjältä chilihardhead.fi
Lainaus käyttäjältä: linker - lokakuu 03, 2010, 17:36:27 ip

mielenkiintoista, mutta kärsivällisyyttä ja aikaa vaativaa


Eikös viininviljelijän kvarttaali ollu se 5 vuotta :)
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Pienviljelijä

Mulla pihalla kasvaa vanhan navetan betonista parvensiltaa vasten Zilga-viiniköynnös. On antanut nyt parina kesänä mahtavan sadon. Edes viimetalven pakkaset eivät vaikuttaneet kasviin mitenkään. Suosittelen kyseistä lajiketta, kaupasta ostettu taimi olisi jo istutusvuonna tuottanut satoa, mutta halla vei "kukat".  Ja jos lisäystä kaipaa, niin olen onnistunut juurruttamaan pistokkaita purkkeihin kasvihuoneeseen, tarkoituksena peittää havuilla ja lehdillä (+lumella jos tulee) ja istuttaa keväällä. Siemenistä en osaa sanoa yhtään mitään.

ottulo

Kuten kaikki muukin kasvijuttu, alkaa tämäkin kiinnostaa. Omaa maata ei vielä ole, joten en voi "itse" kasvattaa, mutta uskoisin, että vanhempien maille sais laittaa ladon seinustalle kasvamaan. Pitänee käydä vilkaisemassa josko jostakin löytyisi vielä, tai jos pistokkaistakin onnistuu ja joku saisi toimitettua, niin otan vastaan/ostan. ;D Kunhan ensin varmistan kasvatuspaikan, siis...

Hombre

Maistoin viikolla suomessa viljeltyä vihreää lajiketta, jonka nimi oli Supaka? Rypäleessä maistui vahvasti metsämansikka.
Suosittelen kaikille kiinnostuneille lämpimästi. Kyseisen lajikkeen taimet ovat suomesta ostetut, joten niitä luulisi myös saavan täältä.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Chili-Hixu

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - lokakuu 01, 2010, 12:16:17 ip
Tomaatin kasvattajilla on omat sivustonsa ja olen nähnyt hyvinkin tarkkoja aikataulua kasvusta, mutta olen ne jo unohtanut. Ennen maaliskuuta ei kuitenkaan kannata aloittaa, tai ne kasvavat hurjan isoiksi ennen ulkokautta. Maaliskuun 10. aloitin viime keväänä ja ne taimet piti leikata moneen kertaan ja juurruttaa latvat uudestaan ennen kuin ne sai ulos. Jos on viileä ja valoisa kasvatustila, sitten se sujuu paremmin. Lämmössä ne venähtävät hetkessä metriseksi, eikä siihen osaan tule tomaatteja, latvaan vasta.
Kuinkas viileä olisi hyvä? +10astetta?

Chilivaari

Enpä ole varsinainen tomaatinkasvattaja, niitä vain on muutama vuosittain tuolla seinustalla ja maku on sellainen, että hetkeen ei tee mieli kaupasta ostaa.

Niillä on varmaan joku rajalämpötila viihtymiselle ja se voi olla vaikka 15, mutta tarkista joltakin tomaattisivustolta, jos sinulla on viileää ja valoisaa paikkaa tarjolla. Vanhan ajan lasikuisti oli taimille ihanteellinen. Lämpö nousi sitä mukaa kuin kevät eteni.

Voihan niitä lämpimässä kasvattaa, kunhan on paljon valoa, eikä aloita liian aikaisin. Ajoituksen tietävät noilla tomaattisivustoilla.

Hegu

mistä noita saa? keväällä taitaa saada taimia  8)