toukokuu 12, 2024, 10:53:55 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Tuoppimas - kausi 2016

Aloittaja tuoppimas, marraskuu 28, 2015, 20:51:16 ip

« edellinen - seuraava »

tuoppimas

Olen jo useamman vuoden kasvatellut erilaisia chilejä, mutta tämän kauden taidan dokumentoida tänne foorumille.
Tänä vuonna taidan keskittyä vesiviljelyyn, alkukauden vedän ainakin Orthexin päällekkäin pinottavista 30 litran laatikosta syntyvällä ebb&flood-systeemillä.

Päätin mallintaa ebb-systeemiin muutamia osia, kun kiinasta tilatut pumput saapuivat ja huomasin, että pumpun liitäntä ei sopinut 8/6 mm letkuun, jota minulla sattui kaapissa rullallinen olemaan. Edellisvuosina minulla on ollut tavallisista putkenpätkistä rakennettuja systeemejä, jotka useamman kerran menivät tukkoon jostain lecasoran murusista, joten päätin tehdä kaikkin osiin ritilät. Aion 3D-tulostaa osat ABS-muovista.


Ensin syntyi adapteri pumpusta sisähalkaisijaltaan 6 mm letkuun:


Pumpun vedensyöttö ylempään laatikkoon (leikattuna puoliksi). Kuvasta ei näy, mutta sisältää sellaisen leikkauksen että kaikki vesi voi valua takaisin.


Ja vielä ylivuotoventtiili ritilällä, sellaisena, että vesi voi nousta enintään 75 mm korkeuteen.


tuoppimas

Koneesta tulivat useamman tunnin tulostelun jälkeen liittimet ja ylivuotoventtiili:



Ja vielä kuva valmiista ebb-systeemistä.



Nyt pitäisi vielä ruveta idättelemään ensi kauden chilejä.

NPhoBiaz

Tuossa kuvassa näyttäisi ylivuotoputken ritilä olevan liian tiivis. En usko, että siitä menee läpi enemmän vettä, mitä pumppu pumppaa ylös. Suosittelen porailemaan siihen vähän isompia reikiä. :)

tuoppimas

Siinä on myös sivulla reikiä (ensimmäisen postauksen kolmas kuva). Vesi virtaa kyllä riittävän vapaasti, varmasti koko 5W pumpun tuottokin virtaisi tuosta läpi.

NPhoBiaz

Katsos vaan, en huomannutkaan sivulla olevia reikiä. Kannattaa silti ehdottomasti varmistaa, että se vetää vettä alas nopeammin, kuin sitä tulee ylös. Ylivuotoputken tulisi olla aina ylimitoitettu, ihan vaan siitäkin syystä jos jokin sattuisi tukkimaan osan rei'istä. Ja suuri mahdollisuus on, ettei noista päällimmäisistä rei'istä mene juuri mitään läpi. :-\ Mutta kunhan varmistat ja otat varman päälle, ettei käy vahinkoa. :)