huhtikuu 18, 2024, 06:27:24 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Maltatko odottaa 2011 siementen kylvämisen?

Aloittaja Chili-Hixu, lokakuu 20, 2010, 15:54:45 ip

« edellinen - seuraava »

maltatko ensi vuoden puolelle?

Kyllä
27 (17.9%)
En
109 (72.2%)
ehkä
15 (9.9%)

Äänestäjiä yhteensä: 147

Chili-Hixu

äämestäkää!

itse aioin kylvää kun saan yhden loisteputken lisää.

Macex


Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

Toni.A

Onhan noita jo melkein parikymmentä lajiketta idätelty!  :D

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

tonttu

Nykyisten hoivaamisessa jo ihan tarpeeksi hommaa näin talvisaikaan, joten varmasti maltan... Toinen kysymys on kokonaan, että kannattaako odottaa ensi vuoden puolelle? Vai pitäisikö laittaa jo joulukuussa, että kerkiävät?

Sinttis

Siemenet laitettu itämään viikko sitten, yksi lajike jo itääkin.

chilihardhead.fi

Riippuu pitkälti koska tämä kausi loppuu, vielä on ulkonakin harsojen alla ebbeissä. Osa yrittää vielä kukkiakin puskea.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Chili-Hixu

tuli mieleen että maanantaina tuli vuosi siitä kun tämän harrastuksen aloitin kylvämällä nagat, BR:ät ja starfishit.
määkin kylväisin jo, muttakin isommat kasvit (hedelmineen) on tiellä.

Kaltsu

Ensi kuussa olisi tarkoitus laittaa siemenet itämään. Täytyy vain katsoa malttaako kuun loppuun asti odotella.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Chilivaari

Antakaa mennä, jos on valoa ja tilaa lämpimässä. Kolmen kuukauden päästä ne ovat isoja, puoli metriä ainakin joka suuntaan. Mahtuvatko? Saavatko valoa? Se on vuoden pimeintä aikaa.

Muutaman pubescensin saatan laittaa lautalle jo joulukuussa, chinensen ehkä tammikuussa, mutta helmikuukin on useimmille baccatumeille liian varhaista. Niitä pitää pätkiä ja hillitä ennen parvekkeelle pääsyä. Pätkiminen tietysti tekee niistä tukevampia. Useat annuumit ehtivät kasvaa vielä maaliskuisesta kylvöstä aivan isoiksi ennen ulos pääsyä. Parissa kuukaudessa niistä nopeimmat jo kukkivat.

Kaikissa on toki hitaita lajikkeita ja hoitovirheillä tai ötökkäinvaasiolla voi olla huomattavasti hidastavia vaikutuksia. Mahdollisuudet virheisiin ja invaasioihin kuitenkin lisääntyvät talvella, kun ilma on kuivaa, valoa vähän ja tila loppuu ikkunalla.

Tapolan Tulikeppi

Enpäs malttanut vaan kylvin jo loppu kesästä ensimmäiset ensi vuoden chilit jo parvekkeelle.

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - lokakuu 20, 2010, 17:49:33 ip
Antakaa mennä, jos on valoa ja tilaa lämpimässä. Kolmen kuukauden päästä ne ovat isoja, puoli metriä ainakin joka suuntaan. Mahtuvatko? Saavatko valoa? Se on vuoden pimeintä aikaa.

Muutaman pubescensin saatan laittaa lautalle jo joulukuussa, chinensen ehkä tammikuussa, mutta helmikuukin on useimmille baccatumeille liian varhaista. Niitä pitää pätkiä ja hillitä ennen parvekkeelle pääsyä. Pätkiminen tietysti tekee niistä tukevampia. Useat annuumit ehtivät kasvaa vielä maaliskuisesta kylvöstä aivan isoiksi ennen ulos pääsyä. Parissa kuukaudessa niistä nopeimmat jo kukkivat.

Kaikissa on toki hitaita lajikkeita ja hoitovirheillä tai ötökkäinvaasiolla voi olla huomattavasti hidastavia vaikutuksia. Mahdollisuudet virheisiin ja invaasioihin kuitenkin lisääntyvät talvella, kun ilma on kuivaa, valoa vähän ja tila loppuu ikkunalla.


Chilivaarin neuvojen pohjalta tulee vielä haasteellinen talvi ja kevät näille loppukesän taimille.. Tulollaan siis Inca Berry:ä (Baccatum), jotka nyt ovat sisällä. Kasvavat mullassa 3 taimea per ruukku, joissa seurana on Bolivian Rainbow:n (Annuum) bonchiteurastuksen seurauksena yli jääneitä pidempiä rankoja. Nämä rangatkin alkavat näyttää elon merkkejä - eli puskevat lehtipareja vanhoista lehtien paikoista. Nuo Inca:t olen vääntänyt Boliviaanien runkojen ympärille kun tuntuvat kasvavan pituutta melko ripeästi. Nämä risuasetelmat tarvitsevat luultavasti ison astian ensi kesänä jotta pääsevät kasvamaan hienoiksi ja vahvoiksi. Koskaan aiemmin en ole yrittänyt yhdistää kasveja samassa ruukussa ja tämä kokeilu on täysin viihteellinen. Mikäli lopputuloksesta tulee jotain hienoa niin postittelen ohjetta. Jos projekti menee - kuten ehkä odotettua - päin honkia, todisteita tästä tuhosta ei tule. :D

Muut taimet menee multaan sitten joulukuussa kasvamaan, saa nähdä miten monta lajia ja miten monta näistä jää omaan huomaan parvekkeelle ensikesäksi. :)

# 1022

Legoinsinööri

Joulukuussa olen kokoajan ajatellut kylmämisen tapahtumaan ja siihen asti oli tarkoitus maltillisesti odottaa. Kai mä voin noiden nopeakasvusten kanssa sitten luottaa hoitovirheisiin ja silpomiseen :p

KonZa^^

Kaappi täys chilejä (taimia/itämästä juuri multaan siirrettyjä ituja) ja valot hohkaa lämpöä koko kämpään. Tammikuussa inttiin ni oli pakko pistää kasvit aluilleen. Toivottavasti porukat huolii mun pikkuset hoitoon...

ALIS123

Se juna meni jo, kuhan ei enää lisää innostuis kylvämään, nykyset puskat tekee jo chiliä joten erittäin hyvissä ajoin kylvetty vuoden 2011 siemenet :D

TunturiTiger

Kylvän siemeneni heti ku vaan mahdollista! Chilinsiemenet taidan laittaa vasta alkuvuodesta. ;) Pari poikkeusta tietysti on, jota ajattelin laittaa joulukuun alussa itämään piiiiiiiiiitkän itämisaikansa takia.

wille

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - lokakuu 20, 2010, 17:49:33 ip
Antakaa mennä, jos on valoa ja tilaa lämpimässä. Kolmen kuukauden päästä ne ovat isoja, puoli metriä ainakin joka suuntaan. Mahtuvatko? Saavatko valoa? Se on vuoden pimeintä aikaa.


Ei ne mulla kolmen kuukauden iässä mitään isoja ole. Chinenset ja Pubet olen laittanut marras-joulukuun vaihteessa ja loput sitten heti vuodenvaihteen jälkeen. Missään vaiheessa eivät ole liian isoiksi venähtäneet. Parhaimmassa tapauksessa ovat juuri alkaneet kukkia / tehdä nuppuja, kun aika on sallinut siirron kasvihuoneeseen.

Ja itse kysymykseen siis: Maltan odottaa.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Mikho

En malttanu, eikä ollu tarkoituskaan. Eilen sytytin valot.

ottulo

Maltan... ehkä.
Olen kuun alussa yhden siemenen laittanut itämään, mutta se ei ole mitenkään "vuoden 2011" kasvi, vaan se saa kasvaa niin kauan kuin jaksaa. Siinä on itämisaikakin sellainen, että voi mennä joulukuulle ennen itua.
Muut pitää varmaan jättää tammikuuhun, sillä joulukuun lopulle parin viikon reissu voi olla aika tuhoisa pienille taimille. Muutaman saan ehkä kuskattua podukoiden luo, mutta siellä ne ei tahdo oikein viihtyä kun on sisälläkin aika vilpoista ja pimeähköä. Taitaa mennä hankalaksi nykyistenkin kanssa. :-X

Leevi22

En malttanut. Haba on idätetty ja tänään ostamaan ikeasta tertial (tai pari). Sittenkun valaisimet on hankittu, niin lisää siemeniä itämään. Ei millään malta odottaa kevääseen.

linker



otan neuvosta vaarin, ja laitan siemeniä multaan kun kuu syntyy (6.11. seuraavan kerran)




sitä odotellessa voi vaikkapa perehtyä aiheeseen:
http://www.ylakuu.com/suomi/kuu.htm
;D


.

Legoinsinööri

Haist Linker huilu. Tänään laitoin pistokkaan :D