Mäntysuopa vs. harsosääski

Aloittaja IndigoRose, joulukuu 13, 2013, 08:37:07 ap

« edellinen - seuraava »

miiksuli

Ei ole nyt useampaan päivään näkynyt harsosääskiä lentelemässä. Pikkuhiljaa noita katoaa "mystisesti". Kasvualustan pinnalla vielä poikasia kuhissut. Laitoin vielä varmuudeksi ceylon kanelia aluslautasille ja suihkuttelin vettä päälle.

sorrii

Tässä kohtaa kevättä varmaan harva ihan pikkutaimia enää kasvattelee. Harsosääkien voi antaa olla tai vähän vähentää liima-ansoilla jos itseä ahdista;, sähköansoilla, vesiansoilla, tuulettimilla, sumuttamalla jne... ja samalla toivoa ettei tule punkkeja, ripsiäisiä, kirvoja ...  ???
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 22, 2018, 10:56:05 ap
Tässä kohtaa kevättä varmaan harva ihan pikkutaimia enää kasvattelee. Harsosääkien voi antaa olla tai vähän vähentää liima-ansoilla jos itseä ahdista;, sähköansoilla, vesiansoilla, tuulettimilla, sumuttamalla jne... ja samalla toivoa ettei tule punkkeja, ripsiäisiä, kirvoja ...  ???

Toivottavasti ei :) Mutta ite kun haluan nirhata noi kaikki pirulaiset että voi sitten kasvattaa ensi vuonna uudet chilit.

sorrii

Lainaus:) Mutta ite kun haluan nirhata noi kaikki pirulaiset..


Siinä sitä on urakkaa ...  ???
[..meinaten että kun niitä vaan jostain aina livahtaa sisään kumminkin: pitäisi tuohota ne kaikki muutaman kilometrin säteeltä, ainakin  ::)...]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Potmo

Mäntysuopa ei täällä ainakaan ole tepsinyt harsosääskiin. Eikä myrkkypuikot eikä suihkutettavat myrkyt (ainoa mikä niillä myrkyillä on kuollut on tuo minun calathea -rukka :D )

Kenties jo vähän OT, mutta seuraavaksi varmaan pitää kokeilla harsosääskipunkkeja. Työttömän nollabudjetilla pirullista ottaa riskejä. Onko kellään kokemusta, mistä kannattaa tilata? Löysin googlella vain Biotuksen (Biotusin?), mutta sieltä ei tilaus onnistunut (ei pystynyt maksamaan). Ulkomailta ei varmaan kannata yrittääkään kun kuoleevat matkalla kuitenkin. Äääääää

sorrii

Harsosääskistä itsestään ei ole mitään haittaa: ärsyttäviä vaan ovat. Niiden toukat syövät pikkuitutaimien juuria, kuulemma. En ole itse havainnut, vaikka niitä itikoita lähes aina mulla lentelee.

Luin joskus kikan jostain maajussifooeumista, että voi testata onko niitä toukkia niinettä laittaa mullan pinnalle puoliksi upoksiin perunen palasia: toukat on hulluna perunaan, ja kerääntyvät kaikki niihin paloihin! Tätä voi pienimuotoisesti käyttää torjuntakeinokakin: poimii vaan perunat toukkineen pois. Varmaan sitten voi saada lisätyydytystä jos hävittää ne perunan palaset jollan dramaattisen tuskalliselle tavalla  :D :D :D

Itse tuota kerran kokeilin kookoskuidussa: tuloksena ei tullut yhtään toukkaa, mutta paljon pieniä perunan taimia  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: sorrii - elokuu 24, 2019, 02:10:52 ap
Harsosääskistä itsestään ei ole mitään haittaa: ärsyttäviä vaan ovat. Niiden toukat syövät pikkuitutaimien juuria, kuulemma. En ole itse havainnut, vaikka niitä itikoita lähes aina mulla lentelee.

Luin joskus kikan jostain maajussifooeumista, että voi testata onko niitä toukkia niinettä laittaa mullan pinnalle puoliksi upoksiin perunen palasia: toukat on hulluna perunaan, ja kerääntyvät kaikki niihin paloihin! Tätä voi pienimuotoisesti käyttää torjuntakeinokakin: poimii vaan perunat toukkineen pois. Varmaan sitten voi saada lisätyydytystä jos hävittää ne perunan palaset jollan dramaattisen tuskalliselle tavalla  :D :D :D

Itse tuota kerran kokeilin kookoskuidussa: tuloksena ei tullut yhtään toukkaa, mutta paljon pieniä perunan taimia  8)

Se perunan pala toimii kasvimaalla jotenkin sepän toukkiin, ei harsosääsken toukkiin ole mitään vaikutusta.

Chilivaari

Harsosääskiin on kyllä äärimmäisen yksinkertainen ja tehokas keino:
Pitämällä pintamulta kuivana  sääsket häviävät (kastelu alakautta, ruukun pohjassa reiät). On ne tosin sitkeitä, aikaa kuluu jonkin verran ja kaikki mahdollisuudet kosteaan multaan pitää tukkia. Joskus ne käyttävät valmiissa altakasteluruukuissa kasteluputkia tai ruukun alareunassa olevia aukkoja.

sorrii

Kuulosti silti liioittelulta tuo huoli niistä. Minä en ainakaan ole havainnut mitään tuhoja taimissani koskaan, vaikka on itikoita lennellyt monenmoisia. Ehkä ne on ollut vaan hyttysiä ... Tai banaanikärpäsiä  ;D :D
Suurin harmi niistä on ollut tietokoneen ääressä foorumia surfatessa kun tulevat silmiin, nenään ja suuhun  ???
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

Ps. Ihan eri tason harmi on sitten jos kirvoja lentelee. Tai jotain ripsiäisiä, punkkeja sum muita..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Potmo

Okei, ajattelin että tuo juurien syöminen olisi ongelma kaikille kasveille eikä vain taimille. Ehkä tuo minun vehka oli sitten niin pieni vielä ettei kestänyt moisia (oli juuret ihan kaluttu). Basilikat tuntuu olevan suurinta herkkua, chili ei onneksi näytä vielä kärsineen (en ole kyllä sen juuria tutkaillut). Niitä *keleitä kun on niin tolkuttomasti niin ajattelin että syövät kohta kaiken :D
Huojentavaa kuulla jos huoli on aiheeton! Kiitos :)

chilibatu

lokakuu 10, 2020, 01:38:42 ap #31 Viimeisin muokkaus: lokakuu 10, 2020, 01:40:23 ap käyttäjältä chilibatu
Osaako joku sanoa, mitä ötököitä nämä ovat? Ilmestyivät jostain 2-3kk sitten huonekasvikokoelmani ympärille ja nyt näitä tuntuu sikiävän jatkuvasti lisää. Kasvilampun ja kasvien välissä pörrää jatkuvasti toistakymmentä yksilöä, ja lisäksi näitä tulee koko ajan vastaan kylpyhuoneessa ja tietokoneen näytöllä. Minulla on pari kukkivaa chiliä (ovat kukkineet ja puskeneet hedelmää jostain toukokuusta), mutta myös iso kasa muita kasveja, kuten avokadoja, sitruunoita, granaattiomenoita jne. Mielestäni nämä lähinnä tuntuvat pörräävän kasvien päällä ja välillä dippaavat itseään pintamultaan. Kasvit eivät ole olleet moksiskaan.

Asun kerrostaloasunnossa todella korkealla, en mitenkään näe että olisivat voineet tulla ulkoa. Jotenkin nämä tuntuvat lisääntyvän, mutta mitään toukkia en löydä mistään. Olen yrittänyt tonkia jos vastaan tulisi harsosääsken toukkia, mutta ei kertakaikkiaan mitään.

Nämä kupsahtavat itsestään tällaisiksi kasoiksi, kuten ekasta kuvasta näkee. Korvan vierestä lentäessään kuuluu selvä ininä, eli oletan että jotain hyttysen sukuisia. Nämä ovat kuitenkin TODELLA pieniä, kuvissa on zoomattu paljon. Suunnilleen nuppineulan pään kokoisia ja ihmissilmän näkemänä täysin mustia, lähinnä sen tyylisiä kuin biojätteen kimpussa hyörivät pikkuhyttyset. Nämä eivät kuitenkaan ole ruoantähteistä kiinnostuneita ollenkaan vaan pelkästään kasveistani. Ovat aika kömpelöitä lentäjiä, ja lähes aina saa ihan paljain käsin taputettua hengiltä. Jotenkin nämä kuitenkin lisääntyvät, koska määrä kasvaa aivan jatkuvasti. Sanoisin että päivän aikana listin näitä varmaan 20-30 muualla kuin kasvien lähistöllä, kun tunkevat välillä lähietäisyydelle esimerkiksi tietokoneella istuessa. Kylpyhuoneesta nuo jostain syystä vaikuttavat pitävän myös, mutta selkeästi suurin osa on kuitenkin kasvien kimpussa.

En saanut kuvia upotettua, mutta tässä imgbb upotettua. Alimmassa kuvassa elävä yksilö max zoomilla.


https://ibb.co/jVvk2Ls

https://ibb.co/hB6L93f

https://ibb.co/ccv3j7H

Aika moni kasveistani on vasta taimi, ja niitä on yhteensä noin 30, eli en haluaisi ryhtyä rankkoihin myrkytysoperaatioihin koska sitten pitäisi varmaankin myrkyttää kaikki. Jotain hyttysansoja ja liimapaperia tilasin jo, ja niihin aivan varmasti tarttuu jotain. Kiinnostaisi kuitenkin tietää jos joku osaisi tunnistaa lajin varmasti harsosääskeksi, niin voisi sitten harkita mäntysuopahoitoa.

Onko kenelläkään mikään kasvi ikinä kupsahtanut mäntysuovasta?

sorrii

Harsosääskiksi noita minä sanoisin ... samoinkuin niitä bioastian ympärillä lenteleviä. Kai noillakin on sen sata eri lajia, kuten on tavallisilla sääskilläkin ... Ei kuitenkaan yhtä ikäviä kuin kirvat, punkit tai ripsiäiset.
Satoja lajeja noita kaikkia on. Se on sitä luonnon monimuotoisuutta mikä tekee chilipuutarhurinkin elämän jännittäväksi: Koska tahansa voi ihna tyhjästä ilmestyä ötökkä joka panee kaikki kasvit kompostiin  8)  8)  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: chilibatu - lokakuu 10, 2020, 01:38:42 apOnko kenelläkään mikään kasvi ikinä kupsahtanut mäntysuovasta?
Ei ole kupsahtanut, mutta se ei yksin auta harsosääskiin. Ne lisääntyvät kosteassa mullassa parin sentin syvyydessä.

Blogistani löytyi juttua sääskistä 7 vuoden takaa, toivottavasti siitä on apua:


Tarra-ansa kannattaa laittaa aivan multaan kiinni, siellä ne parveilevat. Tärkeintä on kuitenkin pitää mullan pinta kuivana, kastella vain alakautta.