toukokuu 12, 2024, 08:17:26 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Ylöjärven Polte 2014

Aloittaja jaolsten, marraskuu 14, 2013, 12:20:10 ip

« edellinen - seuraava »

Chilijamppa

Kiitos testistä!

Tyypillisen näköistä kasvua ledien alla ja tarvitsinkin lisävaloa, joten testiin lähti tollainen ledi seuraavaksi. ;)

jaolsten

Ensimmäinen Bonda Ma Jacques itää! Itäminen tapahtui viikossa. Metodina idätyksessä kivivilla, joka on ollut ensin lämpimässä ja myöhemmin kylmässä. Pesuhuoneen lattialla lämpimässä ei ole yksikään idätyslauttojen n. 50 Bondan siemenestä vielä itänyt. Neljä viikkoa takana. Aika surkeaa on tämän lajikkeen kanssa minulla.

Ensi vuodeksi muistiin: Laita Bondat itämään joulukuun alussa ja käytä lämpötilanvaihteluita. Pelkässä lämpimässä ei idä.

Kohta kuvia.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Chilijamppa

tammikuu 24, 2014, 11:00:53 ap #82 Viimeisin muokkaus: tammikuu 24, 2014, 11:16:28 ap käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: jaolsten - tammikuu 24, 2014, 10:48:10 ap
Ensimmäinen Bonda Ma Jacques itää! Itäminen tapahtui viikossa. Metodina idätyksessä kivivilla, joka on ollut ensin lämpimässä ja myöhemmin kylmässä. Pesuhuoneen lattialla lämpimässä ei ole yksikään idätyslauttojen n. 50 Bondan siemenestä vielä itänyt. Neljä viikkoa takana. Aika surkeaa on tämän lajikkeen kanssa minulla.

Ensi vuodeksi muistiin: Laita Bondat itämään joulukuun alussa ja käytä lämpötilanvaihteluita. Pelkässä lämpimässä ei idä.

Kohta kuvia.


Merkillistä...Mulla oli lämminvesivaraajan päällä minikasvihuone ja muistaakseni kaikki Bondat iti mitä sinne pistin..n. viikon kuluessa. Lämminvesivaraajan päällä pohjalämpöä oli lähemmäs 30 astetta ja kaikki tuuletinräppänät kiinni, että kosteutta minikasvihuoneessa riitti.

Whili

Mulla oli 2012 suuria ongelmia Bondan kanssa, kunnes sitten sain muistaakseni Bluesmanin siemeniä, jotka itivät viikossa.
Viime vuonna saldo oli kolme viidestä ja muistaakseni aikas nopeasti nousi nuokin.  Elikkäs noissa siemenissä on aikas huimia eroja.
Mulla olis ollut noitakin siemeniä...   ;)

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Whili - tammikuu 24, 2014, 11:32:32 ap
Mulla oli 2012 suuria ongelmia Bondan kanssa, kunnes sitten sain muistaakseni Bluesmanin siemeniä, jotka itivät viikossa.
Viime vuonna saldo oli kolme viidestä ja muistaakseni aikas nopeasti nousi nuokin.  Elikkäs noissa siemenissä on aikas huimia eroja.
Mulla olis ollut noitakin siemeniä...   ;)
Pystyisitkö laittamaan 10 siementä itämään kivivillaan? Tulen hakemaan jossain vaiheessa nuo joko itämättöminä tai sirkkalehtisinä?
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Whili

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - tammikuu 24, 2014, 11:41:49 ap
Lainaus käyttäjältä: Whili - tammikuu 24, 2014, 11:32:32 ap
Mulla oli 2012 suuria ongelmia Bondan kanssa, kunnes sitten sain muistaakseni Bluesmanin siemeniä, jotka itivät viikossa.
Viime vuonna saldo oli kolme viidestä ja muistaakseni aikas nopeasti nousi nuokin.  Elikkäs noissa siemenissä on aikas huimia eroja.
Mulla olis ollut noitakin siemeniä...   ;)
Pystyisitkö laittamaan 10 siementä itämään kivivillaan? Tulen hakemaan jossain vaiheessa nuo joko itämättöminä tai sirkkalehtisinä?

Pannaan, pannaan   :D

jaolsten

Muutamia kuvia tuolta pimeydestä. Eli otetaan nyt kerran kuvia ilman Ledin tai SPNA:n kauniita värejä.


Tässä tätä taas ollaan, rappustenalunen täynnä vihreää. Etualalla näkyy SPNA:n alla olevat rocotot, jotka kasvavat pituutta huomattavasti LED-kasveja enemmän. Yhtään nuppua ei vielä ole auennut, kaikki ovat tippuneet tähän mennessä.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

jaolsten

Oho, lähti kuti ennenaikojaan. Yleensä niin ei käy.

Tässä siis vielä lisää näitä kuwei.


Ledin alla kasvit kasvavat vaakatasoon ja ovat jo aivan solmussa.


Kukkia on aiki siellä täällä



Rhombo-Bonchi



Red Fire-Bonchi


Vielä olisi muutaman Rocoton lisäksi tarjolla mm. Lanceolatumeita.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Jani M

Bondat tuntuivat itävän hyvin, kun on 12/12 valo-lämpörytmi. Valo lähinnä sen takia, koska se oli myös lämmönlähteenä. :D

Caide

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - tammikuu 24, 2014, 10:48:10 ap
Ensimmäinen Bonda Ma Jacques itää! Itäminen tapahtui viikossa. Metodina idätyksessä kivivilla, joka on ollut ensin lämpimässä ja myöhemmin kylmässä. Pesuhuoneen lattialla lämpimässä ei ole yksikään idätyslauttojen n. 50 Bondan siemenestä vielä itänyt. Neljä viikkoa takana. Aika surkeaa on tämän lajikkeen kanssa minulla.

Ensi vuodeksi muistiin: Laita Bondat itämään joulukuun alussa ja käytä lämpötilanvaihteluita. Pelkässä lämpimässä ei idä.

Kohta kuvia.

Mulla oli itämässä niitä sulta saatuja bondeja ja itämisprosentti oli 50  ::)

x46900

Huono itäminen ja Bonda - mulla bluesman kanta iti 100%:sti - tahti oli sen kaltainen, että 11 vuorokaudessa kaikki sirkkalehdillä, enkä tehnyt mitään erikoistemppuja.

Lähetetty minun Nexus 7 laitteesta Tapatalkilla


jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Caide - tammikuu 25, 2014, 08:41:52 ap
Mulla oli itämässä niitä sulta saatuja bondeja ja itämisprosentti oli 50  ::)

Jep. Hyvä, että olet saanut senkinverran niistä irti! Edellisvuoden siemenet olen aikaa sitten jo jakanut maailmalle. Viime vuonna satoa ei paljoa tullut, ja ne vähätkin aivan loppukaudesta. Ja siemenet on kerätty niistä harvoista isoista bondan podeista, olisko kolmesta tai neljästä. Ja vaikka näiden koko olikin iso, niin jotakin on hedelmien kasvuvaiheessa jäänyt tapahtumatta. Loppukesällä nämä on pölyttyneet, joten luulisin liittyvän kylmään kypsytyslämpöön.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

bluesman

 Jotenkin muistan itämisvaikeuksia olleen Bondansiementen kanssa 2012 mutta 2013 taisivat itää hyvin. Vaivaisenoloinen alkuvaiheessa mutta kun saa juuristonsa kunnolliseksi niin kyllähän se sitten kasvaakin.
Tälle kaudelle en lajiketta kasvata sattuneesta syystä.
Toinen hankala chinense itämään on mulla ollut T scorpion yellow CARDI. 1/4 ja se ainoakin oli pitkään todella surkea.

jaolsten

Joo 2012 monilla, minä mukaanlukien, kesti bondan itäminen yli kolme viikkoa. Viime vuonna oli itäminen parempaa, mutta junnasivat pitkään pikkuisina. Ja niinkuin kerroit, kasvavat vauhtiin päästessään äärettömän nopeasti!
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

MrJones

Hyvä tietää, että muillakin on Bondan kanssa itämisongelmia. Mulla ei itänyt lautalla yksikään, nyt laitoin kivivillaan uuden setin tulille.
Meikäläisen siemenet on ketjukirjeestä. Taisivat olla Ylöjärveltä alunperin.

Doodle

Hurjan ja ammattimaisen näköistä touhua Ylöjärvellä! Siellä ei näytä meininki hidastuvan, vaikka monella oli tänä vuonna tavoitteena vähentää lajike määrää melkoisesti :D
Natikat ja muut tehokkaat härpäkkeet pyörii jo tähän aikaan vuodesta.

Hieno päiväkirja, jota tulen varmasti jatkossa seuraamaan!

jaolsten

Kiitokset sanoista!

Viikonlopun projektina viljelyhuoneen siivoilua ja uusien (vanhojen) vesiviljelyhärpäkkeiden pesua ja kokoamista. Lopulta homma saatiin taas siihen pisteeseen, että kasvit voivat huomenna muuttaa omaan huoneeseen tuolta rappusten alta. Sori Anoppi, yöksi ei taas ole hetkeen tulemista.


Nft GT205 ja kivivillaräkki.


Bubleri ja EBB



Laitteisto valoineen. Tuohon lattialle tulee vielä pari IKEA-nft:tä ja muutama autopotti.






Rappusten alla vielä ahdasta, mutta huomenna taas ihania pieniä sirkkalehtisiä taimia.


Loppukevennyksenä Rhombo-bonchi

-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

jaolsten

Kauheeta raatamista taas noiden kasvien vuoksi, mutta minkäs teet...

Tämä on syypää:

Nutriculture NFT GT 901:
http://www.chilitarvike.fi/nutriculture




16.12.2013


27.01.2014 Eli kuusi viikkoa myöhemmin. Tämä viidakko on nyt raivattava muihin kasvatuslaitteisiin. Etualalta jo muutamat siirretty.


Kuvassa NFT GT901:n reso, johon olen bioponisen systeemin ylläpitämiseksi heitellyt chilinlehtiä. Ylhäällä valuma-allas.




Kuvissa NFT:n juurakkoja.


Tässä kuvassa näkyy hyvin tuo NFT:lle ominainen juuriston muodostuminen. Eli muutamia rihmoja kankaan yläpuolella, mutta kunnon tuppo kankaan alla.



Avohakkuu




Laitteiston puhdistus ja uusi käyttöönotto. Reson liemiä en tietenkään vaihtanut vieläkään, bioponisen vuoksi ei tarvitse.


Chinenset kasvamaan. Kuukauden kuluttua ei ole taas noin siistiä. Pahus.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

jaolsten

PP kyseli taannoin, miten nuo tuolta saa siirrettyä. Tässä pikaohjeet kuvien kera.


Saksilla kangas+juuristo irti.



Kasvin nosto, varovaisesti tietty, ettei juuria katkea turhaan.


Verkkoruukusta saksilla pohja pois ja kivivillakuutio nft-kankaineen sinne. Tässä tapauksessa jatkokasvatuslaitteena Bubleri.


Tuosta.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

jaolsten

Vielä jotain pientä päivittelyä, voe mahoton!



Red Fire-Bonchi. Putsasin suodatinkankaan ja kivivillan tuosta pois. Aika siisti jo näin tammikuussa.


Siirto isoon verkkoruukkuun



Joka upotetaan hydrosoraan, EBB:iin.


Rhomboideum-bonchi. Aivan valtavasti juuria tässäkin.



Rhombon oksat vedettiin väkivalloin amppelinomaisiksi. Tarkoituksena olisi saada uutta tiheää kasvua kohti valoa. Näin tyvestä pitäisi muodostua aivan käsittämättömän paksu.


Rungossa on tosiaan potentiaalia.

Loppukevennyksenä vielä uudet viljelylaitteistot, joihin Bonchit ja Rocotot siirrettiin:



Vasemmalta: Bubleri, EBB, NFT GT 205 ja kivivillaalusta.


EBB:n tulva


GT205:n pintaa

Eikä siinä vielä kaikki. Loput kasvit jäivät odottamaan turpeeseen siirtoa. Tänään ei enää jaksa, josko vaikka huomenna tyttären päiväuniaikaan.


Turve, kasvit ja autopotit


n. 20kpl Rocotoja.

Ja jotta kaikkien tylsistyminen kuvakollaaseihini olisi taattu, vielä yksi helikopterikuva rappusten alta...

-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013