maaliskuu 28, 2024, 12:33:48 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Capsicum Flexuosum

Aloittaja Aji Inferno, helmikuu 14, 2010, 22:22:30 ip

« edellinen - seuraava »

Herpiili

600W natikka ja pieni lannoittelu lepakonpaskalla tekee ihmeitä. Tilanne 04.04.2010.

hessi

ja Herpiililtä kotiutunut flexu näyttää tältä nyt


täytyis vaihtaa uusiin multiin ja ottaa pois nuo "muut" vierailijat ruukussa.

onhan tuo näköjään kasvannut jos vertaa Herpiilin kuvaan.

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

hessi

ja nyt tältä, sai tänään turpeen ja ruukun vaihdon, eikä tietenkään tykännyt :(

katsotaan piristyykö ollenkaan...
tämä yksilö joutunee syksyllä ulos johonkin pihalle, testiksi selviääkö talven yli :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Kimppu

Kannattaako sitä heti lyä surman suuhun syksyllä, jos tuosta vielä selviää niin voisit yrittää saada satoa, siis sitä siemenellistä jotta saatais flexuja enemmänki.
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

hessi

eiköhän tuo satoa tuota, jos ei niin sitten on mun eka chili joka ei tuota satoa  ::) ::)
sitä tekeekö siemeniä on eri juttu, täytyis tietää metoodit siihen...
olen niitä kyllä pohtinut, mutta....
sen näkee sitten
ensimmäiset kukkansa ainakin tiputti, varmaan liian kuivan ilman takia, ehkä liian kuumankin...

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: hessi - huhtikuu 29, 2010, 21:40:36 ip
eiköhän tuo satoa tuota, jos ei niin sitten on mun eka chili joka ei tuota satoa  ::) ::)
sitä tekeekö siemeniä on eri juttu, täytyis tietää metoodit siihen...
olen niitä kyllä pohtinut, mutta....
sen näkee sitten
ensimmäiset kukkansa ainakin tiputti, varmaan liian kuivan ilman takia, ehkä liian kuumankin...


Varaudupa silti suurimpaan haasteeseesi tähän saakka... ;)  Flexu on siitä merkillinen ja chiliksi ainutlaatuinen kasvi, että se kukkii erittäin helposti, mutta tuottaa erittäin vähän tai ei lainkaan hedelmiä. Jos marjoja tulee, niissä todennäköisesti on pari siementäkin. Itse arvelen, että flexuosum kuuluu niihin harvempiin chileihin, jotka käytännössä vaativat kaksi kasviyksilöä tuottaakseen satoa. Onnea joka tapauksessa!

Villeissä on useampikin tapaus, joista en ole koskaan saanut ainuttakaan marjaa - tai kaikista edes yhtä ainoaa kukkaa...

Kimppu

Juu-u, kyllä se on varmasti vähän astetta haastavampi kasvi kuin huippuunsa jalostetut nagat, championit tai jalapenot.  ;)
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

TepinKapsikuumi

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - huhtikuu 29, 2010, 22:02:39 ip
Flexu on siitä merkillinen ja chiliksi ainutlaatuinen kasvi, että se kukkii erittäin helposti, mutta tuottaa erittäin vähän tai ei lainkaan hedelmiä. Jos marjoja tulee, niissä todennäköisesti on pari siementäkin. Itse arvelen, että flexuosum kuuluu niihin harvempiin chileihin, jotka käytännössä vaativat kaksi kasviyksilöä tuottaakseen satoa. Onnea joka tapauksessa!

Villeissä on useampikin tapaus, joista en ole koskaan saanut ainuttakaan marjaa - tai kaikista edes yhtä ainoaa kukkaa...

Aika mukava haaste siis minullakin odottamassa ensi vuodeksi. Ajattelin idätykset ajoittaa loppusyksylle. Täytynee ottaa huomioon että yritän sitten ainaki kahden kasvin voimin, mutta ensinhän ne olisi saatava itämään  ::)

hessi

ja heti lannistamassa innokasta yrittäjää ;)
villit ovat minulle chileissä aivan uusi alue,
olen elämäni aikan ainoastaa yhden kasvin kanssa epäonnistunut,
jos flexu on toinen niin ei se minua lannista, vaan innostaa...
sitten kun on viides kausi menossa ja flexu ei tuota mitään... luovutan...
ja priva viestissä aijemmin jo Aji Infernon kanssa keskustelin, ja itsekkin olin sen jo päätellyt (en mistään lukenut) flexu tarvitsee kaverin,
nyt puuttuu vain se toinen Flexu eri emo kasvista,
täytyykö lähteä kaukomaille :) sitä etsimään...

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: hessi - toukokuu 01, 2010, 00:10:56 ap
ja heti lannistamassa innokasta yrittäjää ;)
villit ovat minulle chileissä aivan uusi alue,
olen elämäni aikan ainoastaa yhden kasvin kanssa epäonnistunut,
jos flexu on toinen niin ei se minua lannista, vaan innostaa...
sitten kun on viides kausi menossa ja flexu ei tuota mitään... luovutan...
ja priva viestissä aijemmin jo Aji Infernon kanssa keskustelin, ja itsekkin olin sen jo päätellyt (en mistään lukenut) flexu tarvitsee kaverin,
nyt puuttuu vain se toinen Flexu eri emo kasvista,
täytyykö lähteä kaukomaille :) sitä etsimään...


Ei lannistamassa, vaan kannustamassa kunnon haasteen edessä!  ;D  Ei flexun kanssa ole helppoa täysin epäonnistua - on päinvastoin hyvinkin todennäköistä että siitä tulee komea ja varsin kaunis (!) kasvi, joka kukkii lähes kaiken vuotta. Marjat ovat sitten toinen tarina. ;)

Eipä taida kavereita tuolle kaukomailtakaan helpolla löytyä. Suomi on, kuten on joskus tullut täällä liikaakin tarinoitua, chiliharrastajalle jo pilalle hemmoteltu maa. Täällä kasvatetaan kaikenlaista mikä maailmalla on yhä lähes tai kokonaan saavuttamatonta harvinaisuutta. Syynä pitkälti, kuten moni tietää, takavuosien hämärät siementilaukset USA:n kasvien kansallisesta geenipankista USDAsta, kunnes huijaus huomattiin ja se siemenhana sulkeutui. ;) Mistäs muualta meidänkään kasvattamamme flexuosumit olisivat kotoisin?  8)

Eli kyllä se toinen kasvi täytyy löytyä ihan suomesta - täällä on kourallinen lajin kasvattajia, toisin kuin maailmalla. Jollakulla on taatusti pistokas tai siemeniä.

MasaT

Höpsis!
Anteeks! Tiedän kyllä mistä sitä fleksun pistokasta haen mutta on maailmalla muitakin chiliharrastajia, jotka näitä harvinaisempia chilejä kasvattaa. Saattaa olla jossain päin maailmaa jopa buumi näitten harvinaisimmiten chilien puolesta! Joitain lajeja tai lajikkeita saattaa tosin löytyä vain suomesta. :)

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: MasaT - toukokuu 01, 2010, 02:47:38 ap
Höpsis!
Anteeks! Tiedän kyllä mistä sitä fleksun pistokasta haen mutta on maailmalla muitakin chiliharrastajia, jotka näitä harvinaisempia chilejä kasvattaa. Saattaa olla jossain päin maailmaa jopa buumi näitten harvinaisimmiten chilien puolesta! Joitain lajeja tai lajikkeita saattaa tosin löytyä vain suomesta. :)


Onhan heitä tosiaan muuallakin! :) Suomi on vain erikoistapaus, koska kukaan ei kai koskaan odottanut täältä napapiirin tienoilta lähtevän näin voimakasta liikettä. Ja kenties siksi esim. USDA havahtui petokseemme niin uskomattoman myöhään. Harvinaisuuksien siemenet olivat jo täällä tai matkalla tänne.

Vaikka mennyttä on tavallaan turha puida, olisimme voineet hoitaa homman paljon fiksumminkin.

Saimme nämä mielettömät siemenet todellisten yliopisto-kontaktien kautta. Sitten tieto levisi, ja äkkiä "kaikki" käyttivät näitä samoja kontakteja hyväkseen, ja tilasivat USDA:sta siemeniä omaan käyttöönsä, kuka milläkin tekosyyllä. "Voi helvetti!!!" ajattelin jo silloin - ja ajattelen nyt. Suomen (tuolloin vielä syntymässä ollut) Chiliyhdistys olisi, uskon, tietynlaisena todellisena tutkimuslaitoksena, kelvannut esim. USDA:n kumppaniksi pitkälläkin tähtäimellä. Oli perseestä, tuhoisaa ja täysin VÄÄRIN että tämä luottokontaktimme suututettiin ja tuhottiin henkilökohtaisella ahneudella!

Tietysti jokainen voi kysyä vaikka minulta: "no, herra moitteeton, mitä SINÄ olisit tehnyt noilla uskomattoman harvinaisilla siemenillä?"

Herra kaikkea-muuta-kuin-moitteeton vastaa: tarkoitukseni oli lisäännyttää ja levittää harvinaisimpia maailman chilikasveja keskuuteemme. Halusin tehdä suomesta chilin odottamattoman johtomaan.

No, kaikki kävi miten kävi. Yhteytemme esim. USDAan on nyt mennyttä, mutta porukalla on silti osaamista ja siemeniä aivan kaiken kasvattamiseen.

MasaT

Voin kertoa, että olen pääosan siemenistä hommannut muualta, kuin suomesta. Sielusi on näin osin puhdas!! :)

hessi

joten metsästän toista Flexu yksilöä !

LÖYTYYKÖ JOLTAIN PISTOKASTA / TAIMEA joka EI ole lähtöisin samasta kuin omani eli Herpiilin taimesta?

pääsisin siten aloittamaan Flexun kasvatuksen kunnolla, yhdellä kasvilla se ei tule toimimaan!

JÄÄN ODOTTAMAAN.......

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

jeQQ

Lainaus käyttäjältä: MasaT - toukokuu 01, 2010, 03:52:53 ap
Voin kertoa, että olen pääosan siemenistä hommannut muualta, kuin suomesta. Sielusi on näin osin puhdas!! :)

http://www.wildchilli.eu/forum/index.php

Tänne kun rekisteröityy ja osoittaa aitoa mielenkiintoa asiaan, niin siemeniä saa varmasti, jos ei Suomen kasvattajilta löydy.

saulir

Kyseessä on tuolta fatalii.net-puolelta Lee-nimimerkkinen kaveri joka tuota wildchillia pitää. Ei oo muuten turha kaveri...kannattaa tutustua tuohon englanninkieliseen osioon.
Sellaisia satoja kun sais itsekin esim lancesta tai rhomboideumista ( jonka siemeniä olisi muutenkin mukava saada haltuunsa =)  )

Nettikauppakin on häneltä tulossa mutta se on vielä kesken.
Tässäkin voisi olla hedelmällisen yhteistyön paikka, puolin ja toisin, chiliyhdistystä ajatellen.
Eräät tahot lienee jo yhteistyössä :)

hessi

ja tämän näköinen on flexuni nyt, on se paljon kasvannut ja kukkinut vaan ei bodin bodia.
ulkona on viihtynyt, kotikasvarissa ei !

ja ehkä kokeilen tehdä pistokkaita...

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: saulir - toukokuu 04, 2010, 17:11:17 ip
Kyseessä on tuolta fatalii.net-puolelta Lee-nimimerkkinen kaveri joka tuota wildchillia pitää. Ei oo muuten turha kaveri...kannattaa tutustua tuohon englanninkieliseen osioon.
Sellaisia satoja kun sais itsekin esim lancesta tai rhomboideumista ( jonka siemeniä olisi muutenkin mukava saada haltuunsa =)  )

Nettikauppakin on häneltä tulossa mutta se on vielä kesken.
Tässäkin voisi olla hedelmällisen yhteistyön paikka, puolin ja toisin, chiliyhdistystä ajatellen.
Eräät tahot lienee jo yhteistyössä :)


Ehkei turha kaveri, mutta niinpä on vaan nimennyt flexuosumin täysin väärin. ;)  Ei ole c.schottianum var. flexuosum, eikä sinne päinkään. Vanhaa virheellistä tietoa. Schottianum on oma lajinsa.  8)

saulir

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - syyskuu 11, 2010, 19:04:57 ip
Lainaus käyttäjältä: saulir - toukokuu 04, 2010, 17:11:17 ip
Kyseessä on tuolta fatalii.net-puolelta Lee-nimimerkkinen kaveri joka tuota wildchillia pitää. Ei oo muuten turha kaveri...kannattaa tutustua tuohon englanninkieliseen osioon.
Sellaisia satoja kun sais itsekin esim lancesta tai rhomboideumista ( jonka siemeniä olisi muutenkin mukava saada haltuunsa =)  )

Nettikauppakin on häneltä tulossa mutta se on vielä kesken.
Tässäkin voisi olla hedelmällisen yhteistyön paikka, puolin ja toisin, chiliyhdistystä ajatellen.
Eräät tahot lienee jo yhteistyössä :)


Ehkei turha kaveri, mutta niinpä on vaan nimennyt flexuosumin täysin väärin. ;)  Ei ole c.schottianum var. flexuosum, eikä sinne päinkään. Vanhaa virheellistä tietoa. Schottianum on oma lajinsa.  8)


Tuntuu menevän ammattimaisetkin tahot siihen lankaan :D joku foorumin jäsenistä kun oli käynyt amerikassa, niin oli bolivian rainbow merkitty c.frutescensiksi... hassua sinänsä että täällä suomessa jopa harrastajilla on parempaa tietoa käytettävissä ;)

Aji Inferno

Lienee syynä paljolti se, että monet kuuluisat tutkijat Boslandia myöten vastustivat viimeiseen saakka eteläamerikkalaisten tutkijoiden löytöjä, ja pitivät kiinni omasta luokittelustaan. Muistan suomalaisharrastajienkin kesken keskusteluja vaikkapa c.rhomboideumista: "Se ei ole chili, Bosland sanoo että se on witheringia ciliata, ei capsicum!" - mihin minä: "Mutta Hunziker sanoo että se on capsicum rhomboideum!" (itsepäinen hiljaisuus)  Ja siihen malliin. ;)  Vanha ja väärä tieto on yhä monien mielissä.