huhtikuu 16, 2024, 08:36:12 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Moruga Scorpion

Aloittaja Lillen, helmikuu 08, 2012, 17:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

Starwhite

Olisi tuo selvinnyt kysymällä vaikka Fataliilta itseltään.

Toni.A

Melkoinen floppi koko juttu! Kasvatuslistalta löytyy ja kasvatan vaikka moruka lentinä, kunhan "TÄRSKYT" saa jatkossakin tehtyä! :P

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Tiemuh

Lainaus käyttäjältä: Starwhite - helmikuu 22, 2012, 17:28:43 ip
Olisi tuo selvinnyt kysymällä vaikka Fataliilta itseltään.


Kuluttajavalvontaa.

Pitänee paikkansa, tai sitten ei. Vaikea sanoa kun en ole kokeillut. Vastaus ei kuitenkaan pidä sisällään sitä että mihin vastattiin ja mitä olisi pitänyt kysyä? Tämä on kuitenkin keskustelupalsta, jossa on tarkoitus keskustella chilistä, joten ei kaikkea tule aina mentyä kysymään joltain "itseltään". Harvoin sitä edes tietää että kuka tuo on jolta pitäisi kysyä ja miten hänet tavoittaa. Kun asioita selvittää lukeamalla keskusteluita tulee paljon muutakin tietoa tarttuneeksi. Mielestäni parempi tapa olisi Fataliille ollut kirjoittaa kuvaukseen että testisiemeninä käytettiin siemeniä jotka minä olin toimittanut niiden toimittajalle. Nyt hän vain vaihtoi yhden nimen toiseen eikä selittänyt yhtään sitä miksi näin teki. Se ei tarkoita mitään sellaiselle joka ei tiedä että vaihto on tapahtunut kun hän etsii itselleen maailman tulisimman chilin siemeniä, mutta joillekin toisille se voi tarkoittaa. Pistää myös miettimään että muunsiko testiin siemenet toimittanut henkilä niiden nimen juurikin siksi että olis ainut ihminen maailmassa joka omistaa sen nimisiä siemeniä. Ainakin pyytää melko suolaista hintaa niistä siemenistään. En minä tätäkään mene kysymään tuolta henkilöltä kuitenkaan. Asialla ei ole tarpeeksi merkitystä itselleni että niin viitsisin tehdä.

cornell

Kiitos Xbow että näit vähän vaivaa ja pistit hyviä linkkejä. En ole hirveästi seurannut keskustelua näiden supertulisten ympärillä ja oli kiva lukea itse asiasta. Olin aika yllättynyt, että tutkimusta tituleerataan laajudessaan ensimmäiseksi ja yhdeksi harvoista joka täyttää tieteellisessä mielessä hyväksyttävät metodit!!! No oli jo aikakin! Jotain järkeä näihin vertailuihin...

Onkos joku ostanut/ladannut tuon itse artikkelin? Olisi ihan kiva lueskella läpi...

Ihmeellisiä kuvioita näihin eliittilajikkeisiin liittyy... jotenkin kuvaavaa, että nuissa Xbown linkeissäkin on äänessä lähinnä Jimm Duffy jolla ei ollut juuri mitään tekemistä varsinaisen tutkimuksen kanssa ...  and a guy called Jukka... hänen osuudestaan en ollut tietoinen, mutta kylläpä pisti hymyilyttämään! Fasse is deep in the Game!!
¨käynks mä usein täällä?¨

Starwhite

Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - helmikuu 22, 2012, 18:03:15 ip
Mielestäni parempi tapa olisi Fataliille ollut kirjoittaa kuvaukseen että testisiemeninä käytettiin siemeniä jotka minä olin toimittanut niiden toimittajalle. Nyt hän vain vaihtoi yhden nimen toiseen eikä selittänyt yhtään sitä miksi näin teki. Se ei tarkoita mitään sellaiselle joka ei tiedä että vaihto on tapahtunut kun hän etsii itselleen maailman tulisimman chilin siemeniä, mutta joillekin toisille se voi tarkoittaa. Pistää myös miettimään että muunsiko testiin siemenet toimittanut henkilä niiden nimen juurikin siksi että olis ainut ihminen maailmassa joka omistaa sen nimisiä siemeniä.


Ei vaan Fatalii sai siemenet alunperin väärin nimettyinä, ihan tuikitavallinen kirjoitusvirhe eli typo oli iskenyt jossain kohtaa ketjua Morugasta Suomeen. Sitten kun toimitti takaisin Amerikkaan siemeniä siellä päässä todettiin että kaupunki josta ovat peräisin on nimeltään Moruga ja korjasivat kirjoitusvirheen. Tästä viisastuneena Fatalii korjasi nimen myös oikeaksi. Ihan samoista siemenistä ja kasveista on koko ajan ollut kyse. Ja tuskinpa on kukaan tahallaan kirjoittanut väärin, englannista kun on vaikea edes natiivien tietää ääntämyksestä miten joku kirjoitetaan.

Tiemuh

Ei nimenmuutoksessa ollut pelkästä yhdestä kirjaimesta kyse. Ymmärrän kuitenkin pointtisi.

Starwhite

Rakkaalla lapsella on monta nimeä, siemenkauppiaiden keksimiähän suurin osa niistä on.

Triniman

Luin tätä ketjua, ja tosiaankin - nimi Moruga viittaa etelä-Trinidadissa olevaan rannikkokylään. Siitä tämä chili on saanut nimensä, vaikkei se välttämättä tarkoitakaan, että Trinidad scorpion moruga olisi alunperin vain kyseisen kylän liepeiltä. Chilejä kasvatellaan ihmisten toimesta koko saarella, ja varmaa on myös se, että eri lajikkeet risteytyvät sielläkin. "Morouga" oli vain väärinkirjoitettu.

Toinen tässä ketjussa mainittu trinidadilainen chililajike on Trinidad douglah.  "Douglah" tarkoittaa muuten paikallisessa slangissa rodullisesti mustan ja intialaisen ihmisen lasta. Yleensä ryhmään kuuluvilla ihmisillä on hieman hankaluuksia sopia saaren yhteiskuntaan, sillä kumpikaan valtaväestöryhmä (intialaiset ja mustat) ei oikein tahdo pitää toisistaan (rasismiakin on monenväristä).

Aikanaan kirjoittelin kysellen näistä trinien chileistä tänne, ja jo silloin arvasin että ne tulevat olemaan maailman tulisimpien chilien joukossa, sillä paikallisten kotona tekemät pippurisoossit vaihtelivat tulisuudeltaan järkyttävästä tappavaan, näin amatöörin makuaistein. Usein tuli siellä asuessa heitettyä ruokaa pois vain sen takia, että joku oli lorauttanut mukaan hieman "pepper saucea"..!

Mukavaa nähdä kuinka chiliharrastus on kehittynyt, ja näitä Trinidadin ihmeitäkin saa näemmä tänä päivänä jo Suomesta!

NagaPedro

http://www.youtube.com/watch?v=keABWC1Nolw

Söin tuollaisen Trinidad Scorpion Moruga Blendin. Itä-helsinkiläinen chilipää kasvatti ja lahjoitti sen minulle, kiitos Jan!

Maku oli aluksi hyvä, mutta kun tulisuus iski kunnolla niin eipä siinä mikään maistunut.
Voin kertoa, että polte oli erilainen kuin Nagassa. Infernaalisen tulinen oli kyllä! :)

Lassi-s

aivan järkyttävän tulista. oli kyllä aivan sanoinkuvaamattoman helvetillinen kokemus kun kokonaisen pistin suuhuni ja pureskelin. pakkohan se oli kuvata http://www.youtube.com/watch?v=cP0RVTYXLgU
S.Y.L.B

wille

Lainaus käyttäjältä: NagaPedro - syyskuu 13, 2013, 00:39:26 ap
http://www.youtube.com/watch?v=keABWC1Nolw

Söin tuollaisen Trinidad Scorpion Moruga Blendin. Itä-helsinkiläinen chilipää kasvatti ja lahjoitti sen minulle, kiitos Jan!

Maku oli aluksi hyvä, mutta kun tulisuus iski kunnolla niin eipä siinä mikään maistunut.
Voin kertoa, että polte oli erilainen kuin Nagassa. Infernaalisen tulinen oli kyllä! :)


Taattua Pedro-laatua!

Tykkään!
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: wille - syyskuu 19, 2013, 19:31:13 ip
Lainaus käyttäjältä: NagaPedro - syyskuu 13, 2013, 00:39:26 ap
http://www.youtube.com/watch?v=keABWC1Nolw

Söin tuollaisen Trinidad Scorpion Moruga Blendin. Itä-helsinkiläinen chilipää kasvatti ja lahjoitti sen minulle, kiitos Jan!

Maku oli aluksi hyvä, mutta kun tulisuus iski kunnolla niin eipä siinä mikään maistunut.
Voin kertoa, että polte oli erilainen kuin Nagassa. Infernaalisen tulinen oli kyllä! :)


Taattua Pedro-laatua!

Tykkään!


Toi lapsen itku sopii hyvin taustalle. "No niin penskat väistäkääs vähän. Isi syö kohta vähän chiliä!"
#816

Lassi-s

ei oo vieläkään maha palautunu toissailtaisesta morugan syömisestä  >:(
S.Y.L.B

Kaltsu

heinäkuu 31, 2014, 18:21:07 ip #53 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 31, 2014, 18:26:41 ip käyttäjältä Kaltsu
Tuoksu todella voimakkaan "chinensemäinen". Maku on tyypillinen chinensen hedelmäinen. Mangoa ja persikkaa. Mehukas. Rakenteeltaan nahkea. Mausta ei kerkiä nauttimaan kuin hetken, kunnes kova polte iskee suuhun. Polte on kuin hehkuvia tikareita tökkisi suuhun. Polte tuntuu enimmäkseen suun takaosassa ja kurkussa. Se kestää myös pitkään. Tuskaa.

Käyttötarkoitus jauheena ja kastikkeena. Tuoreena tätä ei syö kuin masokistit.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Pavla

Kylläpä on miellyttävän makuinen chili! Pilkoin jauhelihakastikkeeseen yhden pienen podin. Tuntuma oli hyvin erilainen kuin monessa muussa maistamassani chilissä. Maku ei ollut sinänsä polttava, vaan "lämmittävä". Koko suun täytti miellyttävä kuuma tunne. Morugan aromin haistoi ja omintakeisen maun maistoi heti ensimmäisestä haarukallisesta.

Itse raakaa murugaa uskalsin maistaa vasta veistä nuolaisemalla. Siinäkin polte oli kova ja tuntuma siirtyi hiljalleen kurkkuun, jossa se tuntui pitkähkön tovin. Rakenne on vähän nahkainen ja tahmea.

Naga

Luin lankaa ja totean vain, pirun tulista ja herkullista. Ikävä on, pitääpi tilata jostain tuoreita tai vastaavaa että pääsee taas olemaan tyhmä.
Shooting lightning bolts out from ass since 1989.

Nagaa naamariin ja sitä rataa!