huhtikuu 18, 2024, 21:57:47 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Ají Charapita

Aloittaja Caide, kesäkuu 29, 2013, 17:29:37 ip

« edellinen - seuraava »

sorrii

Mun käsitys ja voisi sanoa kokemuskin on että taimien kasvatuksessa se 16t valoa on hyvä juttu jos haluaa jättikasveja. Sisäkasvatusessa se ei ehkä aina ole tarpeen. Kun sitten haluaa satoa, niin 12t tai jopa vähemmän. Oon vuosien varrella havainnut että monet chilit jotka on tehnyt tasaisen vähäisesti podia koko kesän, hullaantuu tekemään satoa syksyllä kun illat/yöt pimenee ja päivä lyhenee. Ollut aika turhauttavaakin koska parvekeella ja kasvarissa on silloin jo liian kylmää ... Päiväntasaajan kasvit on sopeutuneet 12 tunnin päivään. Jossain Meksikossakin päivä on pisimmillään ~14 tuntia : kasvuvaiheessa siis. Satovaiheessa syksyllä varmaan sitten tuo reilu 12 tuntia. Varmaan eri lajikkeilla on eroja miten paljon se valojakso vaikuttaa .... Mutu kyllä on että sadontuotossa yli 12t on turhaa.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Henri243

Ok hyvä tietää. Eikö kuitenkin kukitus vaiheessa olisi hyvä pitää pidempää valotusjaksoa? Ja sitten varsinaisen kypsyminen ei niinkään vaadi pitkiä valojaksoja? Nämä ovat kuitenkin vielä nuoria kasveja, että kasvua tulee kyllä vielä tapahtumaan, ettei nyt varmaan kovin rajusti kannata/tarvi leikata valojakson pituutta?

Olen aika noviisi näissä chilinkasvatus asioissa vielä. Nyt on meneillään toinen kausi. Ensimmäisellä kaudella tuli tehtyä aika paljon virheitä ja kausi tuli aloitettua auttamatta liian myöhään, mutta oli oikein hyvää kantapään kautta oppia ja niistä viisastuneena tämä kausi on mennyt huomattavasti paremmin.

Pahoittelut tästä offtopicista, alkaa ketju karata varsinaisesti aiheesti, mutta mitäs mieltä olette, että tarviiko tähän aikaan vuodesta enää antaa lisävaloa? Että riittääkö ikkunalta tuleva luonnonvalo vai kannattaisiko kuitenkin iltaa vasten laittaa muutamaksi tunniksi ledien alle?

sorrii

Eipä ikkunasta tehokasta valoa tule kuin ~6t vaikka olisi eteläänkin. Jyrkässä kulmassa valoa heijastuu lasista paljon, ja aukko pienenee kummasti kun katsot sitä vinoon, huomioiden seinän vahvuuden. Mä olen antanut keinovaloa ikkunoillakin 6-8t. Mulla se sopii kätevästi ilmansuuntiin, kun on ikkunat aamuaurinkoon. Valot on ajastimella klo11 tai 12 eteenpäin ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Rähinä-Reetta



Kasvattelin viimevuonna (kuvassa keskellä), nätit kompaktit puskat kasvoivat ja paljon pieniä podeja. Todellisia pieniä hedelmäpommeja. Tänä kesänä taas kasvattelussa.

varis

Nyt vähän tenkkapoo. Pistin kauden alun idätysvimmassa pari "yellow fire" (se kai charapita) itämään ja toinen sieltä kivivillasta ponkaisikin arasti muitten chilien mukana. Mutta pari päivää sen jälkeen kun siirsin valon alle se näyttää kuukahtaneen aika totaalisesti. Vetäisi elottomaksi rannuksi ihan 'maata' pitkin ja lehdetkin näyttää kuivuneelle.

Onko tämä nuorena näin arka kuivuudelle? Luulen että kivivilla on saattanut kuivahtaa, oli kyllä varsin märkä jonkin aikaa mutta kun havaitsin tuon niin pinta oli ehtinyt jo kuivumaan. Vieressä kasvava ghost pepperi ei samoissa olosuhteissa reagoinut oikein mitenkään ja näyttää nytkin todella hyvinvoivalta.

Voiko olla reaktio myös valoon tai ehkä ravinteisiin? Liian vähän valoa liian myöhään? Liian voimakasta valoa liian aikaisin ilman sopivaa kastelua tms?

Kannattaako vielä yrittää vesiviljelyä vai kuoleeko ensimmäiseen moisen tehokasvatuksen yritykseen jos et silittele juuri oikein? Seuraava varmaan sammaleeseen tai ihan rehelliseen multaan sitten...

sorrii

Pikkuidut tykkää olla ihan märässä kivivillassa. Mulla on alusastiassa aina liru vettä. Sellaisella itu-taimella ei juuri ole vielä massaa ja juuria vastustaa kuivumista, ja kuolee kerrasta.

Liikakastelusta pelotellaan ehkä vähän liikaakin: Ei se koske pikkkutaimia.

Mun kompromissini on ollut taimihommissa, että kasvatan kaikki tyyliin passiivihydro: Istutan idut kivivillaan tai Jiffy-turvekiekkoon, jotka pidä aika märkinä kunnes ovat ~10cm ja haaroittuneet kunnolla. Sitten istutan kuutiot verkko- tai taimiruukkuun parin sentin sorakerroksen päälle ja täytän hydrosoralla, tai nuo Jiffyt kookoskuituun samaan tapaan. Silloinkin voi ja täytyy alla pitää kokoajan sentin verran ravinnelitkua. Hyvässä valossa -mulla umpikaapissa- lähtevät kasvuun kuin vesiviljelyssä. Niistä voi sitten isompina valikoida sitten kasvatteleeko vesiviljelyssa vai istuttaako multaan tai kookokseen. Ainoastaan sen mullan kanssa pitää alkaa varoa liikakastelua

Idätykset kun ei aina onnistu 100-prosenttisesti ja pikkutaimia kuolee (ja tulee usein väärää lajiakin) niin oon ottanut tavaksi idatellä ainakin 5kpl joka lajia vaikken tarvitse kuin yhden. Mun tapa on idättää kaikki paperin päällä ja vasta kun ovat kunnolla nousseet sirkkalehdille valikoin parhaat, jotka "istutan" kuutioon tai Jiffyyn. Vaatii vähän sorminäppäryyttä, mutta ei ole vaikeaa. Silloin ei mene kuutioita hukkaan - siemeniähän aina pitäisi olla reilusti  ;)  [mun mielestäni vähän turhaa pihtailua, että joissakin siemenpusseissa ei itosiaan ole kuin 4-5kpl siemeniä. Niitä kuitenkin tulee sadonkäsittelyssä aikas paljon ...]
...ja vielä jos ei halua alkaa itukirurgiksi, niin voihan kuutioihinkin kylvää useita siemeniä: Siinä vaan niitä ylimääräisiä taimia ei saa yhtä helposti irti ja varalle ... tai jakoon
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`