huhtikuu 16, 2024, 06:25:35 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Altakastelu

Aloittaja rasse, helmikuu 03, 2009, 09:54:17 ap

« edellinen - seuraava »

rasse

Kysynpä viisailta tällaista: jos on taimet sirkkavaiheessa, tai vähän sen yli, jugurttipurkissa jonka pohjassa on reiät ja purkki täynnä multaa, saako altakastelumenetelmällä taimi imettyä vettä pienillä juurillaan vai kannattaako kastella päältä?

Sarjassa tyhmiä kysymyksiä, mutta uskoisin tästä olevan hyötyä muillekin.

wille

Kyllä minä oon kastellu altapäin noita taimiruukkuja. Kyllä ne imevän tuntuu. Kokeilemallahan se selviää!
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

mpp

Hyvin on mulla toiminut altakasteltuna jugurttipurkissa. Kolme noin sentin reikää pohjassa.




rasse

Lainaus käyttäjältä: wille - helmikuu 03, 2009, 09:56:15 ap
Kyllä minä oon kastellu altapäin noita taimiruukkuja. Kyllä ne imevän tuntuu. Kokeilemallahan se selviää!


Meni viime vuosi niin kehnosti ettei helpolla halua kokeilla  :D

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: rasse - helmikuu 03, 2009, 09:54:17 ap... jugurttipurkissa jonka pohjassa on reiät ja purkki täynnä multaa, saako altakastelumenetelmällä taimi imettyä vettä pienillä juurillaan vai kannattaako kastella päältä?


Multa tai turve sen kosteuden imee ylös purkkiin, ei siihen tarvita juuria laisinkaan. Kokeile vaikka mullalla täytetyllä purkilla ilman tainta.  Ensimmäinen kerta kuivalla turpeella kestää melko kauan (tunnin), mutta sen jälkeen vesi kulkeutuu muutamassa minuutissa. On vain hyvä, jos aivan pinta jää kuivaksi.

Minä en kastele chilejäni (enkä muitakaan ruukkukasveja) lainkaan yläkautta. Siinä saa vain harsosääskille kasvatusalustaa pintamullassa ja sitä paitsi multa painuu tiukaksi, eikä se ole hyvä kasville.

rasse

Tuon olen kyllä huomannut että tiukaksi multa menee päältäkastelussa. Siksi olenkin pieniä taimia suihkuttanut suihkepullolla, silloin ei janttudu niin pahasti.
Mutta kyllä nyt siirryn altakasteluun ainakin taimien osalta, Chilivaarin tulokset puhuvat kyllä korutonta kieltään.

Freyja-

Aiheeseen hitusen liittyvä utelu:

Olen lähdössä n. viikon mittaiselle lomalle ja huomasin eilen ilokseni(tai kauhukseni) että vähän aikaa sitten istuttamani siemenet ovat itäneet ihan ennätysajassa.

Pohdinkin nyt, että riittääkö reilu altakastelu jugurttipurkkimenetelmällä(siis jos laittaisi jugurttipurkit vähän isompaan astiaan jossa on vettä enemmänkin) pitämään taimet jonkinmoisessa hapessa viikon verran?

wille

Chilivaari voi varmaankin linkittää oman kastelukokeilunsa tähän. Kyllä varmasti viikon selviävät, mutta aina voi pelata varman päälle ja pyytää kaveria käymään taimia katsomassa!
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Chilivaari

helmikuu 06, 2009, 10:57:51 ap #8 Viimeisin muokkaus: helmikuu 06, 2009, 11:22:26 ap käyttäjältä Chilivaari
Joo, perusteellisesti kastellussa mullassa pienet taimet selviävät 4 viikkoa kastelematta: http://javu.kapsi.fi/inferno/index.php?topic=4107.msg40997#msg40997

Kannattaa varmistaa, että patteri ei kuumenna purkkeja altapäin, eikä vettä jää makaamaan purkkiin (reiät pohjassa). Vähän myöhemmin keväällä huolehtisin myös auringon kuivattavasta paisteesta laittamalla jonkin harson ikkunaan, mutta ei se vielä ole tarpeen.

Niin, purkit täyteen multaa, eikä puolilleen. Minulla oli tuossa kokeilussa 2,5 desiä. Yksi mullista oli aika hiekkapitoista ja siinäkin taimi kesti tuon ajan. Ehkä ei ihan kaktusmullassa kuitenkaan.

EDIT: Kun linkit eivät noissa vanhoissa päiväkirjoissa toimi uudella softalla, laitan vielä testin aloitussivun: http://javu.kapsi.fi/inferno/index.php?topic=4107.msg40720#msg40720
Kahden viikon jälkeen mullat olivat vielä kaikki pinnaltakin kosteita, kun ne aluksi oli huuhdeltu märäksi. Ei siis huolta viikon lomasta. Kasvien kasvaessa veden tarve lisääntyy varmaan samassa suhteessa kuin lehtien pinta-ala, eli dramaattisesti.


Freyja-

Erittäin paljon kiitoksia neuvosta, eivätköhän nuo nyt pärjää :)