maaliskuu 29, 2024, 06:48:00 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Projekti: Hainan Yellow Lantern

Aloittaja NPhoBiaz, joulukuu 27, 2014, 21:17:22 ip

« edellinen - seuraava »

Hellstone

Miten muuten mahtaa olla että onko siemeniä vielä ulkomaille myyty vai onko tämä vielä tälläinen vain suomessa oleva homma  ;D voisi ainakin luulla että kiinnostusta olisi rajojen ulkopuolellakin jos tähän asti vain kiinassa kyseistä lajia kasvanut.
Nyt mennään jännän äärelle ja ehkä yliki.

PP

Lainaus käyttäjältä: Hellstone - joulukuu 12, 2017, 12:09:02 ip
Miten muuten mahtaa olla että onko siemeniä vielä ulkomaille myyty vai onko tämä vielä tälläinen vain suomessa oleva homma  ;D voisi ainakin luulla että kiinnostusta olisi rajojen ulkopuolellakin jos tähän asti vain kiinassa kyseistä lajia kasvanut.


Ei ole myyty eikä markkinoitu. Ei oikein riitä resurssit lähteä myymään näitä laajemmissa määrin. Tällaisen halvan tavaran postituksessa on suuri työ hyötyyn nähden, ja yhdistyksen tavoite on palvella ja auttaa ennenkaikkea suomalaisia chiliharrastajia.

kasvattaja

Milloin on HYL:n siementen seuraava toimitus päivämäärä on?
Ymmärsin sähköpostiviestistä, että lähetys on kollektiivisesti maksaneille kerralla. :chili:
Chili korvaa suolan ruuanlaitossa. Lajikepuhtaita Hainan yellow latern -siemeniä myytävänä.

Hubert

Lainaus käyttäjältä: kasvattaja - joulukuu 19, 2017, 22:51:11 ip
Milloin on HYL:n siementen seuraava toimitus päivämäärä on?
Ymmärsin sähköpostiviestistä, että lähetys on kollektiivisesti maksaneille kerralla. :chili:


Maanantaina lähti edellinen erä.

NPhoBiaz

Ja mikäli et ole edellisessä erässä, niin seuraava (tod. näk. viimeinen) lähtee huomenna.

kasvattaja

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - joulukuu 20, 2017, 06:24:42 ap
Ja mikäli et ole edellisessä erässä, niin seuraava (tod. näk. viimeinen) lähtee huomenna.


Minulla oli se keissi, että maksoin "viesti maksun saajalle" enkä viitenumerolla. Toivotaan siementen odottavan tänään kotona. Ei niillä vieläkään kiire ole  ^-^
Chili korvaa suolan ruuanlaitossa. Lajikepuhtaita Hainan yellow latern -siemeniä myytävänä.

NPhoBiaz

Varmuudella viimeinen erä siemeniä lähtee matkaan tämän päivän postissa. Kiitos kaikille tilanneille, ja henkilökohtaiset pahoitteluni loppuvuoden kiireistäni, jotka viivyttivät osan siemenistä lähettämistä!

Huru-ukko

Aivan, kysymyshän on priorisoinnista, asiat on pantava tärkeysjärjestykseen  :).

sorrii

Mitenkäs kauan näiden pitkikään itää??
Mä laitoin lautalle 27/12
Eilen, eli 5 päivän jälkeen näkyi pientä eloa HYL'ssa ja tuossa Rocoto Picante San Camillossa jo ihan kunnon idut ...  ;D

Kokeilin tällä kertaa laittaa idättelylaatikon kylppärin rättipatterin päälle: Siinä vähän säätämistä, kun alkuun hypsähti lämmöt 30 asteeseen. Laiton sitten vähän lämmöneristettä sen alumiinihyllyn päälle, kun pidän päällä lamppuakin muutaman tunnin päivässä. [40W valohoitolamppu - 6500K]
Ennen oli vakipaikka jääkaapin yläkomerossa, jossa juuri sopiva 26-28 astetta. 30 saattaa olla liikaa, varsinkin kun mittari ei aina näytä ihan oikein ...  ???

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Ezmo

24-26 asteen lämpötilassa mulla meni noin 10 päivää sirkkalehdille.  Huomattavasti paremmin meni kuin viimme kauden 27-29 asteen lämpötilassa, kun meni yli 25 päivää.

sorrii

Tänään näytti 29.8 astetta, kun valo ollut päällä pari tuntia (sammutin)
Selvästi oli juuret kasvaneet, ja muutamia muitakin itänyt ...
Eikä ainakaan vielä hometta tai mätää. Siksikin pidän loistevaloa päällä idätyksissä ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

henkka

Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 02, 2018, 12:18:25 ip
Mitenkäs kauan näiden pitkikään itää??


Täällä näkyi ensimmäiset itämisen merkit jo 2-3 päivän päästä lautalle asettelusta (22.12 lautalle, jääkaapin päälle)!
Nyt on taimi siirretty NFT:hen ja sirkat on hyvällä mallilla.
Toivottavasti tuossa yksilössä ei ole mitään vikaa kun noin nopeasti iti, siemen näytti ainakin ihan samalta kuin muut.

Yritän laittaa kuvia vaikka päiväkirjan muodossa myöhemmin.

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: henkka - tammikuu 02, 2018, 14:23:34 ip
Toivottavasti tuossa yksilössä ei ole mitään vikaa kun noin nopeasti iti, siemen näytti ainakin ihan samalta kuin muut.


Ei se ainakaan huono merkki ole. :)
En osaa sanoa miksi viime vuoden siemenet olivat niin hitaita itäjiä, mutta nyt kuulostaa siltä miltä pitäisikin. :thumbup: Toivotaan, että kaikki saavat hyvän sadon ja lajike jää monella vakikasvatukseen.

Ezmo

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - tammikuu 02, 2018, 15:58:00 ip
Lainaus käyttäjältä: henkka - tammikuu 02, 2018, 14:23:34 ip
Toivottavasti tuossa yksilössä ei ole mitään vikaa kun noin nopeasti iti, siemen näytti ainakin ihan samalta kuin muut.


Ei se ainakaan huono merkki ole. :)
En osaa sanoa miksi viime vuoden siemenet olivat niin hitaita itäjiä, mutta nyt kuulostaa siltä miltä pitäisikin. :thumbup: Toivotaan, että kaikki saavat hyvän sadon ja lajike jää monella vakikasvatukseen.

Viimme vuoteen verrattuna ainakin minulla itävyys ja nopeus on kasvanut lämpötilan tiputtamisen myötä kaikilla lajikkeilla.

henkka

Lainaus käyttäjältä: Ezmo - tammikuu 02, 2018, 16:01:33 ip
Viimme vuoteen verrattuna ainakin minulla itävyys ja nopeus on kasvanut lämpötilan tiputtamisen myötä kaikilla lajikkeilla.

Piti vielä tarkistaa tuo oma lämpötila ja näytti olevan 29 tällä hetkellä. Tuskin se siitä kovin paljon heittelee

sorrii

Mulla on sellainen kuulo-luulo, että 30 astetta on aika kriittinen maksimi idätyksiin. Tiiähäntä, kun en ole kuumemmassa kokeillut. Nyt oli vähän huoli, kun oon ollut kokoajan poissa kotoa, ja käynyt vaan välillä katsomassa. Ihan hyvältä siis näyttää nyt.

Viime vuonna kaikki idättelyt kesti pidempään, mutta paremmalla prosentilla kuin ennen. Lämmöt oli yläkaapissa ilman jääkaapin lämpöä 24-26 [lamppu päivisin]
Kun oon idätellyt aikaisemmin jääkaapin lämmössä, niin nopeimmat siemenet on työntänyt häntää alle vuorokaudessa ja hitaimmatkin alle viikossa. Silloin on ollut se alusta ja tummunutta mössöä, jonka oon kaapinut viemäriin ... Näin siis 27-30 asteen lämmöillä. Varmaan se optimi on siinä 27-28 ...

Saapas sitten nähdä tuleeko Hainanista vakio-kasvatettava. Jos pitää paikkansa että pukkaa satoa 2-3kg per puska, niin voi olla että hukun syksyllä hainansoosiin ...
Nagan kanssa kävi niin muutama kesä sitten, kun kasvatin 3 puskaa olettaen ettei niistä kovin paljoa tulisi satoa. Sitten syksyllä on vähän ihmeissäni, kun joka puskasta tuli melkein ämpärillinen. Pidin naga-taukoa sitten pari kesää ..  :-\
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Mango Sauce

Mitäs kun tossa parikin mainitsee antavansa valoa siemenille. Itse en ole oikeastaan misään nähnyt sellaista neuvottavan. Hyvin on pimeässä kylppärin lattialämmityksellä parina vuonna itänyt. Eli auttaako tuo valo mielestänne itämistä?

Lähetetty minun SM-G920F laitteesta Tapatalkilla


jussa

Lainaus käyttäjältä: Mango Sauce - tammikuu 02, 2018, 18:12:46 ip
Mitäs kun tossa parikin mainitsee antavansa valoa siemenille. Itse en ole oikeastaan misään nähnyt sellaista neuvottavan. Hyvin on pimeässä kylppärin lattialämmityksellä parina vuonna itänyt. Eli auttaako tuo valo mielestänne itämistä?

Lähetetty minun SM-G920F laitteesta Tapatalkilla


Enpä usko, mutta en väitä asiaa tietäväni. Valoa itse käytän kahdesta syystä, lämmön lähteenä ja hometta tappamaan. Tuo homeen tappaminenkin perustuu enemmän mutuun kuin varmaan tietoon.
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

sorrii

Vei Jussa jalat suustani ...
Mä olen pitänyt loisteputki- tai esl-valoa aina idättelyissä ainakin muutaman tunnin päivässä. Arvellen sen estävän homeita, antavan lämpöä ja luonnollista vuorokausirytmiä. Mutuilisin kuulleeni teoriaa, että lämmön vaihtelukin päivisin >< öisin saattaa herätellä uinuvaa alkiota. Ei siitä haittaakaan ole ollut. Mutta en menisi käyttämään kovin tehokasta valoa. Mulla on ollut ~15-20W esl idätyslaatikon päällä. Nyt on 45W, mutta pidän vaan päivittäin ~4 tuntia ... (näköjään! Tänään oli lömmöt nousseet parissa tunnissa 29,8 asteeseen ja sammutin valon käsin välillä, ja uudestaan tunnin päästä päälle. Huomenna varmaan sama juttu: en halua päästää yli 30)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Lainaus eräältä sivustolta:

Mikrobit voivat kasvaa sekä valossa että pimeässä. Useimmat mikrobit kasvavat ja tuottavat itiöitä paremmin pimeässä, mutta valo edistää eräiden homeiden itiöntuotantoa.

Minun HYL:in siemenet on minigrippussissa jossa kostutettu talouspaperi alustana. Lämmintä 16-20 astetta, paikkana kirjahylly. Tämän vuoden ekat pubet työnsi samassa paikassa hännän näkyviin 4 päiväsä.