huhtikuu 19, 2024, 23:05:11 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Lemon Drop X Aji Cristal

Aloittaja masaiman, tammikuu 29, 2011, 22:51:21 ip

« edellinen - seuraava »

masaiman

Arvoin pitkään minne tämän langan solmisi ja päädyin nyt sitten tänne...

Onko kukaan lukija kokeillut k.o. risteymää? olen jo jonkin aikaa pohdiskellut:

-Onko edm. Hybridi ylipäätään mahdollinen? Käsittääkesni pitäisi olla.
-onko joku jo onnistunut risteyttämään nuo?

Olisin kiinnostunut kasvattamaan tuota useamman sukupolven läpi ja katsomaan mitä siitä syntyy.
Chilien risteyttämisessä olen tosin täysi untuvikko enkä ole sitä vielä kertaakaan itse kokeillut. Olen lukenut läpi lähes kaiken mitä olen foorumilta onnistunut löytämään mutta esim, kysymykseen: onko cristal x lemon / lemon x cristal risteymillä mitään eroa, ainoa vastaus mitä olen tuohon saanut on: on...

Eli: mitä eroa niillä voi olla? Kumpi yhdistelmä olisi suositeltavampi jos dominoivampana lajina haluttaisiin pitää Aji Cristal. Vai tuleeko niistä ihan mitä sattuu?

Jotenkin sitä kaipaisi jotain päämäärää/ tavoitetta mitä tavoitella ja tuo on pyörinyt mielessäni jo pidemmän aikaa.
Itselläni kasvaa hyllyllä molemmat kasvit, mutta Lemon drop peijooni ei suostu kukkimaan vaikka kasveja on kaksi, eri valojen alla. Toisella 15w kasvi-esl kokolailla yksinoikeudella, toisella 4x18w loistari suhteella 3xneutral white/1x77"kasviputki".


Jos joku on jo saanut F1-siemeniä aikaiseksi olisin kiinnostunut ottamaan vastaan/ostamaan niitä.

Luin aiemmin päivällä artikkelin täältä jota en enää onnistu löytämään, jossa oli vähän taulukkoa siitä miten risteymät polveutuvat. Jos 25% on emäkasvin-, ja 25% isäkasvin kaltaisia ,ja loput uutta sukupolvea, niin saako yhdestä palosta näitä kaikkia, vai onko aina yksi palko sitä tiettyä haaraa? (jos/kun muistivaraiset suhdeluvut väärin saa korjata)

Nikodeemus

Kyllä pitäisi onnistua kahden baccan risteyttäminen.
Yksikotisena chilien risteyttäminen on varmasti aika arpapeliä, koska ne pölyttävät myös itseään.
Imho paras idea lienee laittaa kasvit niin limittäin kuin mahdollista ja pitää sormet ristissä.
Yhdessä palossa lienee vain yhden sortin siemeniä, koska kukassa on vain yksi emi (HUOM! VAHVAA MUTUILUA! En ole varma, onko chilien kukissa vain yksi emi, mutta sellainen mielikuva häilyy vahvana mielessä)
Lainaus käyttäjältä: http://opetus.ruokatieto.fi/Suomeksi/Nuoret/Luonto/Kasvien_biologiaa/Suvullinen_lisaantyminen
Aluksi siitepölyhiukkaset joutuvat kasvien heteistä emin luotille. Sen jälkeen siitepölyhiukkanen kasvattaa siiteputken, jota pitkin sen tumat liikkuvat emin sikiäimen siemenaiheeseen. Siitepölyhiukkasen toinen tuma hedelmöittää munasolun ja toinen tuma keskustuman.

Eli käytännössä f2-polvea risteyttäessä pitäisi ottaa mieluiten kummankin kasvin jokaisesta palosta ainakin yksi siemen, jotka sitten kasvattaa erillään vahinkopölytysten välttämiseksi ja antaa pölyttää itsensä. Näistä syntyneistä paloista sitten aistinvaraisesti (mikäli nyt ei satu nurkissa lojumaan tarvikkeita geenitestin tekemiseen) arvotaan mieluisimmat, joiden oletetaan olevan LD x AC -> siemenet talteen -> itsepölytykseen -> toistetaan, kunnes uusi lajike on stabiili.
Mikään ei ole niin tärkeää, kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole kovin tärkeää.

jeQQ

http://www.fatalii.net/growing/index.php?option=com_content&task=view&id=35&Itemid=54

Tossa on ihan hyvä perusohje, ei niitä kannata vierekkäin laittaa ja kylvää kenties satoja siemeniä ja kasvattaa palkoihin asti, jotta näkisi muutoksen.

Nikodeemus

Nerokasta! Mietiskelin jälleen kerran liian vaikeasti.
Mikään ei ole niin tärkeää, kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole kovin tärkeää.

Kimppu

Luulisihan tuon onnistuvan, kun kyseessä samaan lajiin kuuluvat lajikkeet. Kannattaa miettiä lajikkeet tarkasti jotka tahtoo risteytysprojektiin, muitakin mielenkiintoisia baccoja on.

LainausKumpi yhdistelmä olisi suositeltavampi jos dominoivampana lajina haluttaisiin pitää Aji Cristal.


Veikkaisin näin maalaisjärjellä ajatellen, että tällöin kannattaisi pölyttää Aji Cristalin kukka Lemon Dropilla.
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

Abloy

tä, puolet geeneistähän tulee joka tapauksessa toiselta vanhemmalta, eikai siihen vaikuta se kumpi pölyttää kumman.
1577

Kimppu

Lainaus käyttäjältä: Abloy - tammikuu 30, 2011, 20:48:32 ip
tä, puolet geeneistähän tulee joka tapauksessa toiselta vanhemmalta, eikai siihen vaikuta se kumpi pölyttää kumman.


Pohjustin arvaukseni tähän:
LainausOlen lukenut läpi lähes kaiken mitä olen foorumilta onnistunut löytämään mutta esim, kysymykseen: onko cristal x lemon / lemon x cristal risteymillä mitään eroa, ainoa vastaus mitä olen tuohon saanut on: on...
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

Hegu

onko tätä jo tehty? Ajattelin jos tänä kesänä risteyttäisi jos kukaan ei ole jo saanut aikaseksi

masaiman

Työn alla on edelleen. Tosin melko pitkissä puissa. En pysty tällä hetkellä tarjoamaan k.o. Kasveille riittävästi valoa että kukkisivat, joten yritän kituuttaa niitä hengissä siihen asti että saan ne ulos. Pitäis itseasiassa leikata niitä taas alas mut kun ei saamaton saa aikaiseksi. Jos sitten (taas) huomenna yrittäis...

OscarMike

Onko tuloksi kesältä tullut?

Mielenkiinnolla lueskelin aihetta ja olisi mukava kuulla millaiseen lopputulokseen pääsitte tässä risteytyksessä.

masaiman

En tiedä johtuiko heikkovaloisesta nuoruudesta vai mistä, mutta kumpikaan kasvi ei ole saanut aikaiseksi kuin palon-kaksi joten tuo risteytys jäi tältä kesältä kokonaan kokeilematta...  Ovat muutenkin todella riettaan näköisiä ruipeloita joka osaltaan edesauttoi innostuksen lopahtamista tämän suhteen. Täytyy miettiä mitä kasveja laittaa ens kesäksi kasvamaan, jos yrittäis uudelleen täysin vesissä ja kasvihuoneessa, nyt kun sellainenkin kerta löytyy.

OscarMike

Ikävä kuulla. Toivotaan, että ensi kesä tuo jo parempia tuloksia.