maaliskuu 29, 2024, 07:55:40 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Maukkain lajike?

Aloittaja Anonymous, huhtikuu 14, 2005, 15:34:28 ip

« edellinen - seuraava »

Anonymous

Mikä on milestänne maukkain chili?

Aji Inferno

Äärettömän vaikea kysymys! Chilejä kun on niin täysin eri makuisia, ja jotkut muuttuvat esim. vasta kuivattuna parhaimmilleen...

Mutta jos tuoreista chileistä puhutaan, niin joitakin omia suosikkejani sellaisinaan popsittaviksi:

- Chilaca (capsicum annuum)
- Poblano (-"-)
- Guajillo (-"-)
- Aji Dulce (capsicum chinense)
- Aji Panca (-"-)
- PI-260567 (capsicum baccatum)
- PI-281320 "Aji Cristal" (-"-)
- White Wax (-"-)
- Capsicum flexuosum (villichili)

ChaiN

pitääpä se eka viesti pistää tällekki foorumille..

maukkain chili mitä mulla tällä hetkellä kasvaa taitaa olla "sweet wrinkled old man". myös early jalapeño on makuisa..  :lol:
oispa aina Kesä...
mut Jossain paistaa aina...

Herra 47

enpä osaa sanoa on montakin hyvää lajiketta uusin tosiaan watermelon joka yllätti mehukkuudellaan ja maullaan...
lemondrop ja aji cristal myöskin ja monia muita baccoja

mutta mutta yksi on kuitenkin yli muiden... miitissä calmin tarjoamat fataliit ovat jostain syystä ollut maukkain ja paras chili mitä olen syönyt...
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

cornell

^Kattelin siinä sivussa kun jäbä söi sen Fassen... ei mitään mutinoita tahi kuolausta... tää on tosi hyvän makunen!... oot tainut saada liikaa suolaa puuroon lapsosena  :lol:

Noh, Cornellin chilihistorian kaikkien aikojen ykkönen on.... Lucan Murupi Doce -chinense... se miedompi versio... nannaa ja herkkua... ei tulinen lainkaan...
¨käynks mä usein täällä?¨

calm

Lainaus käyttäjältä: "herra 47"mutta mutta yksi on kuitenkin yli muiden... miitissä calmin tarjoamat fataliit ovat jostain syystä ollut maukkain ja paras chili mitä olen syönyt...

Täytyy myöntää, että itsekin olen noista ihmeissäni. Kun on vuosikaudet katsonut muiden sätkimistä fataliin parissa, niin sitten kun lopulta saa kasvatettua omia ja toteaakin ne varsin hyvän makuisiksi (toki ihan perskuleen tulisiksi), on ihmetys jonkinasteinen. Eihän ne pahoja olleetkaan kuin poltteeltaan. Ilmanmuuta paras chinense mitä olen kasvattanut.

kocmok

Piti avata uusi topikki tälle, mutta päätinkin lisätä tän tänne.

Nyt kun taimeni ovat jo jonkin verran kasvaneita, tuli mieleeni kysymys, miltäs nämä lajit maistuvat? Eli jos on käytännön kommenttia Turbo Puben, Aji Benito, Pimenta do Cheiron tai Lemon Dropin aromiin, niin olisin tyytyväinen.

Lisäksi suunnitelmana olisi kevääksi laittaa kasvamaan joku vähän eksoottisempi laatu, mahdollisimman maukas (ehkä makeahko) ja vähemmän tulinen, onko ideoita?

Lopuksi vielä, tossa on tota siemen-arsenaalia kertynyt parin vuoden aikana siihen malliin että pitäisi kysyä kuinka pitkään noi säilyy itävässä kunnossa?

snu

Lainaus käyttäjältä: "kocmok"Lopuksi vielä, tossa on tota siemen-arsenaalia kertynyt parin vuoden aikana siihen malliin että pitäisi kysyä kuinka pitkään noi säilyy itävässä kunnossa?


Kuivassa reilusti kymmenen vuotta, eli ei kiirettä...
#419
Eksyminen on suotavaa.

hejkki

Lainaus käyttäjältä: "snu"
Lainaus käyttäjältä: "kocmok"Lopuksi vielä, tossa on tota siemen-arsenaalia kertynyt parin vuoden aikana siihen malliin että pitäisi kysyä kuinka pitkään noi säilyy itävässä kunnossa?

Kuivassa reilusti kymmenen vuotta, eli ei kiirettä...


Joku sanonut että yli 30 vuotta voisivat säilyä jos oikein säilyttää. mutta itellä ei ole kokemusta niin pitkästä ajasta ;)
Vilkaise blogiani: https://chili.moikka.fi/

Mapa

Lainaus käyttäjältä: "hejkki"Joku sanonut että yli 30 vuotta voisivat säilyä jos oikein säilyttää. mutta itellä ei ole kokemusta niin pitkästä ajasta ;)


Sehän olisi vaikea olla idättämättä niitä :lol: !
Ratkaisua ilman ongelmaa ei ole, toisin kuin ongelma ilman ratkaisua on mahdollinen

Haxxas

Nostellaas vähän tätä ketjua ja kysytään:
Mikä on mielestäsi maukkain lajike kuivattuna ja jauhettuna?

Itse olen sen verran aloittelija että satoa ei ole oikein kunnolla riittänyt kuivatukseen asti. Parhaat kokemukset ovat tulleet siis kaupan keltaisesta habanerosta, joka osoittautui punaista toveriaan vielä maukkaammaksi ja erinomaiseksi jauheeksi.

PetriPetri

Jos naamakirjahommia harrastatte, niin arpokaa tuosta.
#727 - Your suffering will be legendary even in Hell!

sorrii

Hei haloo! sehän on Aji Cristal, tiätysti ...  ;D

Tulipa nostettua aika vanha ketju. Kiinnostava tuo eka Infernon kommentti: Maukkaimmat chilit chilaca ym annuumit ja aji panca mm.
On vähän ajat ja tavat muuttuneet  ???

Mulla tuo AC on kyllä kestosuosikki. Sellaisenaan syötynä en kyllä ole löytänyt voittajaa kohta 10v maistelleena. Ainahan ensivaikutelmana joku makea ja maukas -monesti mieto- ihastuttaa, mutta niitä tulee ja menee. Starfishin maku saattaisi hyvin kilpailla AC'n kanssa, mutta mä en oikke tykkää siitä ylläripoltteesta mikä sitten aina iskee kun sitä podia nakertaa ... tunnustan  :-\ .. Onhan sitten toki Naga Morichin hedelmäinen maku kohdallaan tietysti. En ehkä kuitenkaan jatkuvasti söisi ...

Jos aletaan sitten vertailemaan mausteena erilaisissa ruoissa, niin menee hankalaksi, kun eri ruokiin sopii niin erilaiset chilit. Paljaaltaan, viipaleina leivällä, tai salaatissa ei löydy AC'n voittajaa ... Vai löytyykö muka  ??? ??? ??? ( ;))
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

MRgreen

Aji Amarillo ja rocotot, kauden Perun-rocotoilta odotan paljon. Jos kuitenkin pitää sanoa sellainen lajike missä on potkua ja makua niin Naga Morich. Ja tietty kaikki muut hyvänmakuiset chilit  :D

sorrii

Niin-juu. Aji Amarillo kyllävaan pärjää hyvin AC'llekin. Se vaan on hankalampia kasvatettava kun on niin hidas kypsyttelemään hedelmiään. Niitä ei paljon kesän aikana maistella, kun AC tekee kypsää podia pitkin kesää. Onhan sekin yksi tekijä arvostelussa ... [[tässä kyllä ei kysytty parasta chiliä vaan parasta makua .. totta]]

Rocotoita oon kasvatellut jo monta vuotta, mutta en ole siitä kovin erinomaista, hehkuttamisen arvoista makua löytänyt. Ne vaan on niin komeita, että pakko on kasvatella! Chilin sekaan oon niitä pilkkonut usein ja pari kertaa kokeillut uunissä juustotäytteellä: Ryöppäämällä niistä saa sellaisia että pystyy oikeestikin syömään (=nälkään)

Nyt on tulossa kolme uutta pubea Jeweltä: Rocoto Cuzco Manzano amarillo, Rocoto Picante san Camillo ja Rocoto Peru Rojo ... Kaksi ensimäistä kohtuullisen mietoja ja sopivia tuoreena syötäviksi ... saapas nähdä. Tuon Rojon odotan olevan jokseenkin sama kuin vuosia kasvattamani Rocoto Red Peruvian ...

Nagasta saa maailman parasta jäätelön kastiketta, joka sopii myös vohveleille, lätyille ym: ½kg Pirkka pakastemansikoita + 1-2kpl kokonaista nagaa [siement pois] blenderiin ja maun mukaan sokeria, eli ½-1 dl ... Njammm. Voi lisätä vaniljaa tai minttua sekä jotain aji-chilejä tuomaan tuoksua ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vuorikaskas

helmikuu 05, 2018, 18:09:29 ip #15 Viimeisin muokkaus: helmikuu 05, 2018, 18:28:40 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Piriz. (Capsicum baccatum) Selvästi samaa perhettä kuin Trepadeira Werner.  Piriz oli viimeksi oikein ylikypsä kun siitä siemeniä otin tähän asti syksystä viileässä huoneessa ruukkuineen kuivuneena/homehtuneena.  Muutama hedelmä joukossa ei ollut kuivunut eikä homehtunut.   Ai että.  :chili: :thumbup: :right:

Locato on yksioikoisempi maultaan ja poltteeltaan. Se on rokotopaprika.  Hyvä kyllä, pitempään ollut suosikkina.

Aji Cristall mulla kasvoi joskus kerran, mutta en päässyt erityisemmin makuun.  Pitäisi varmaan tutustua jokus uudestaan siihen.  Silloin en tykäänyt ja se oli jotenkin pahan hapanta vain. Mutta ei ollut riittävä maistelu silloin.

Peruvian Giallo Arancio on mainio ollut.  Siinä on kuivattunakin ihmeellisen hyvä aromi.

Mutta pidetään nyt toi eka mainittu.   Saattaahan siinä vaikuttaa kokemuksen läheisyys, mikä on luonnollista.  Tuorekäyttö oli myös tämän vastauksen näkökulma.

Vuorikaskas

helmikuu 05, 2018, 18:33:34 ip #16 Viimeisin muokkaus: helmikuu 05, 2018, 18:46:00 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Maut ylipäätään taitaa olla mitä suurimmassa määrin hyvin huonosti muistettavia sillä lailla viivallelaittomielessä.  Makuelämykseen vaikuttaa myös niin monet muuttujat.   

Eikä sekään tuo mitenkään objektiivisempaa vertailua jos maistelisi peräkkäin eri esimerkkejä.  Kumpaa maistaa ensin, kas siinäpä pulma.  Et voi nollata itseäsi muuta kuin ehkä seuraavaksi päiväksi jollain lailla samanlaiseen tilanteeseen.  Ja sitten tulee taas se muisti keskeiseen asemaan, mutta toki toistot auttaa sekä se jos erot vertailtavissa ovat selkeitä.

Sen voi tietenkin (onneksi) aina huomata ja sanoa, että miltä tuntuu kun sitä maistelee. Jälkeenpäin tulee aina toisenlaiset jutut.

sorrii

Kuten sanottua, niin 10v aikana on tullut kasvateltua ja maisteltua vaikka mitä, ja hetkellisesti ihastunut moneen makuun. AC on silti pitkässä juoksussa aina ollut 1-valinta jos sitä on saatavilla, kun kaipaa hyvöä chiliä leivälle tai salaattiin ...

Viime keväänä unohdin idättää ajoissa AC'ta joten ostin pari taimea nimeltämainitsemattomasta kaupasta. Ne kasvoivat omituisenkin nopeasti, tukeviksi ja isoiksi puskiksi ja tuli tavallista isompia ja paksumpia tylppiä punaisia podeja. Maku ei ollenkaan edes muistuttanut sitä AC'ia johon olen oppinut. Oli selvästi tulisempaa, vähemmän makeaa. Eivätkä olleet raakanakaan läpikuultavia vaaleita ("cristal"), niinkuin kuuluu. Ammattiviljelijöilläkin voi olla väärää tai epäpuhdasta lajiketta ...

Tänä vuonna idätän omista varmasti(?!) oikeista siemenistä .... Meni melkein kesä pilalle mökillä. Onneksi oli Aji Goldenia joka oli hyvä korvike AC'lle ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

pemu

Habanero on minusta todella hyvän makuinen ja scorpion ja scorppari kuiva mausteena todella pätevä

sorrii

Maukkain lajike jos ei vaadita että olisi hyvä se maku, on ainakin yhtenä Goats Weed ...  ??? .. Moniko on maistanut tuoreena ..  :'(
Sekin on kuivattuna jauheena ehdotonta elittiä, oikeesti suorastaan namimauste! Tuoreena yksi myrkyllisimmän makuisista luonnon tuotoksista!

Mulla kesti 5 vuoden harjoittelun ennenkuin opin edes sietämään Habaneron, ja yleensäkin chinensejen maun. Mun suuhuni se maistui jotenkin "kemialliselta". Sitten kun maistelin Nagaa, järsin oikein uhmalla koko podin, niin opin tykkäämään siitä aromistakin. Sain herätyksen!

Vähän samma juttu, kun maistelee ekaa kertaa viinaa, whiskyä tai konjakkia: Yöks-pyöks ... burp .. ja kääk!
Sitä makua oppii arvostamaan vasta, kun on alitajunnassa koeteltu tieto että siitä tulee "kiva olo" ..  ;) .. (luulen)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`