Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

VIHTORI

Hei, minulla on chilin kasvatusta takana nyt 2 vuotta, mutta olen silti melko aloittelija. Viime keväänä aloin viljellä chiliä NFT:ssä ja syksyn tullen siirsin chilit saunaan ja hankin muutaman tehokkaan ESL-valaisimen. Nyt ongelmana on se että chilit ovat kasvaneet niin korkeiksi että osuvat valoihin ja latvat estävät valon jakautumisen muualle kasveihin.
Voinko leikata huoletta ylimääräisiä oksia kesken sadontuoton?
Kukkia on tällä hetkellä tosi paljon.

Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla


NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: VIHTORI - syyskuu 25, 2017, 20:48:05 ip
Hei, minulla on chilin kasvatusta takana nyt 2 vuotta, mutta olen silti melko aloittelija. Viime keväänä aloin viljellä chiliä NFT:ssä ja syksyn tullen siirsin chilit saunaan ja hankin muutaman tehokkaan ESL-valaisimen. Nyt ongelmana on se että chilit ovat kasvaneet niin korkeiksi että osuvat valoihin ja latvat estävät valon jakautumisen muualle kasveihin.
Voinko leikata huoletta ylimääräisiä oksia kesken sadontuoton?
Kukkia on tällä hetkellä tosi paljon.

Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla


Ihan vapaasti! Monesti kasvattajat latvovat chilejä ihan tuuheamman kasvun vuoksi. Chili on sitkeä kasvi, eikä ole moksiskaan vähän rajummastakaan latvomisesta. :)

Palko07

lokakuu 04, 2017, 15:51:17 ip #10262 Viimeisin muokkaus: lokakuu 04, 2017, 16:02:48 ip käyttäjältä Palko07
En onnistunut lataamaan kuvia koneelle, joten laitoin linkit kuviin.

Mitäköhän mahtaa olla tapahtunut kun Red Rocoto tunkee nyt keltaista hedelmää https://ibb.co/htxb3w kun viime vuonna tuli punaisia chilejä?
Voiko syyllinen olla naapuri chinense  https://ibb.co/c3CtiwEi kai ristipölytys tapahdu näin? Outoa on kun tuo chinense ei ole koskaan ennen tehnyt noin isoja palkoja n. 5 cm.


sorrii

Onko varmasti sama kasvi ... :)
Itse oon joskus vahingossa vaihtanut nimilappuja jossain kohtaa talvetuksen aikana. Sitten tuli keltaista Nagaa. = Piti siis talvettaa se Naga, mutta vaihtui Havannapaprikaan...

Risteytymä näkyy vasta seuraavassa tai sitä sruraavassa sukupolvessa: Siemenistä idatettynä..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Palko07

Lainaus käyttäjältä: sorrii - lokakuu 05, 2017, 09:08:03 ap
Onko varmasti sama kasvi ... :)
Itse oon joskus vahingossa vaihtanut nimilappuja jossain kohtaa talvetuksen aikana. Sitten tuli keltaista Nagaa. = Piti siis talvettaa se Naga, mutta vaihtui Havannapaprikaan...

Risteytymä näkyy vasta seuraavassa tai sitä sruraavassa sukupolvessa: Siemenistä idatettynä..


On varmasti sama kasvi kun ei ole ollut pariin vuoteen kasvamassa kuin nuo kolme pensasta. Kaksi chinenseä ja tuo Red Rocoto. Ihmettelen kun niinä monena vuotena mitä olen chilejä kasvattanut, niin ei ole yksikään chili vaihtanut palkojensa väriksi toiseksi seuraavana vuonna. No pitää istuttaa tuon siemenet ja katsoa mitä sieltä mahtaa tulla. Samoin kai pitää tehdä tuolle chinensen ennätys palkolle.

sorrii

lokakuu 06, 2017, 12:20:45 ip #10265 Viimeisin muokkaus: lokakuu 06, 2017, 15:31:25 ip käyttäjältä sorrii
Mulla kasvoi 2014 kesällä palstallani muovitunnelissa pari Peteneroa [=chinense, joka löytynyt jostain viidakkoraunioilta Amazonilla]
Kesän alussa alkoi tulla paljon podeja, jotka olivat pieniä, mutta oikean näköisiä ja kypsyivät oranssiksi, kuten kuuluu. Heinäkuun helteillä alkoi tulemaan uutta satoa ja podit olivat isoja mutta oudon epämuotoisia: kirkkaan vihreitä "aivoja". Ne kypsyivät kirkkaan keltaisiksi. En olisi uskonut saman kasvin hedelmiksi, mutta niitä vaan oli oksilla samaankin aikaan!
Erikoista muuten oli sekin, että ne kypsä oranssit podit säilyivät oksilla ihan hyvinä syksyyn asti! Yritin etsiä kunnollisia kuvia niistä, mutta kesällä otetetut olivat täysin surkeita epäselviä kännykkäkuvia: Syksyllä raahasin puskan [tai puskat] kotiin sisälle kypsymään ja edelleen näkyi pieniä oransseja niiden keltaisten lisäksi:

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Käki



sorrii

Mä vähän mokailin kuvien kanssa: Eka kuva oli varmaan yksityinen: Lisäsin sen toisen, joka on julkisessa kansiossa ... [täytyy editoida se eka kuitenkin pois  :-\ ]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Käki

Kumpikaan ei näkynyt. Eikä näy vieläkään, aattelin vain jos kiinnostaa..

sorrii

Taitaapi mennä jotenkin niin, että näkyy vain Chromella, ja pitää olla kirjautuneena G'een ...
Nou cän duu täällä ... Mä käytän Googlea kuitenkin ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: sorrii - lokakuu 07, 2017, 00:08:33 ap
Taitaapi mennä jotenkin niin, että näkyy vain Chromella, ja pitää olla kirjautuneena G'een ...
Nou cän duu täällä ... Mä käytän Googlea kuitenkin ..


Gromessa ollaan koko ajan, eikä niitä photoja ole näkynyt koko aikana, eikä nytkään tänne.

Käki

Lainaus käyttäjältä: sorrii - lokakuu 07, 2017, 00:08:33 ap
Taitaapi mennä jotenkin niin, että näkyy vain Chromella, ja pitää olla kirjautuneena G'een ...
Nou cän duu täällä ... Mä käytän Googlea kuitenkin ..

Eipä näkynyt eilen chromella kirjautuneenakaan..  Näkyisköhän vain niillä, jotka on siellä googlen photosissa, vai mikä lie onkaan?


sorrii

Onkohan Googlekin nyt muuttanut itren jotain. Aina (=kauan) oon samalla tapaa linkittänyt ...
Ihan huonoja kuviahan mulla on  :-[
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vuorikaskas

lokakuu 07, 2017, 21:22:26 ip #10274 Viimeisin muokkaus: lokakuu 07, 2017, 21:27:26 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Google Drive toimiii ainakin. Kokeilin.  Näkyyhän se?  http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10850.msg342291#msg342291  Get sharable link kuvan päältä hiiren oikealla.  Sharing settings löytyy samasta.

Mikähän se sun google on?  Ei se tainnu olla Drive koska osoittees alkaa https://lh3.googleusercontent.com kun Drive näkyy alkavan https://drive.google.com

sorrii

Google Photos: Se on rajaton tallennuspalvelu, jos antaa googlen pakata kuvat. Ennen käytin suoraan Drivestä, mutta sitten linkittäminen estettiin. Lienee taas muttunut: Täytyy tutkia, kunhan pääsen kotiin kunnon koneen ääreen ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

jerrij

Aji fantasyt kasvamassa viisi seitsämästä on noussut muutaman millin jo mullan yläpuolelle
kahdessa ei vielä näy mitään.
Pitäisikö nyt ruveta antamaan valoa noille?

Trioniska

Lainaus käyttäjältä: jerrij - lokakuu 08, 2017, 11:43:47 ap
Aji fantasyt kasvamassa viisi seitsämästä on noussut muutaman millin jo mullan yläpuolelle
kahdessa ei vielä näy mitään.
Pitäisikö nyt ruveta antamaan valoa noille?


Kun vartta/ lehtiä alkaa nousta mullasta niin siintä eteenpäin, siemenestä lähtevä juuri ei tarvitse valoa. (jos esim. käyttäisi idätyslauttaa)
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

MRgreen

Kuinka leveitä rocotot voi olla 3kk ikäisinä? Suunnittelen esikasvatustilaa talveksi. Turve-perliitillä varmaan mennään ja valoa ja lämpöä tulee riittämään.

Lähetetty minun WAS-LX1 laitteesta Tapatalkilla


Chilivaari

Eipä tuohon taida oikeata vastausta olla, kasvutavat ovat niin erilaisia.
Pikahaulla löysin blogistani parin 2,5 kuukauden ikäisen vertailun vuodelta 2011.
Toinen oli puoli metriä leveä, toinen 15 cm ja molemmat kukkivat helmikuussa:
http://chilivaari.blogspot.fi/2011/02/erilaiset-pubescensit_05.html