toukokuu 04, 2024, 07:10:30 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Ketsuppia..

Aloittaja JyriT, syyskuu 23, 2002, 12:00:14 ip

« edellinen - seuraava »

JyriT

Duunikaveri vinkkasi pienehkön chilireseptin..
http://www.primalco.fi/altia....7&tree=
Jokainen soveltakoon parhaaksi katsomallaan tavalla.
Nyt mä syön noi kaikki värilliset nakit pois, enkä huuda yhtään..
** AnonyymitChilinHydroKasvattajat **

Leero

Huh, vaikuttaa niin tuliselta että saattaa jäädä maistamatta... Miten pitkään tomaattia pitää keittää, että se tuoreen tomaatin maku lähtee pois? Vai millä se lähtee jos ei keittämällä?
Ostetaan GSM puhelimia

kyris

JyriT:n tuntien tuo otsikko "Ketsuppia.." taitaa olla satiirinen...  :;):  

Ohje vaikuttaa oikealta tomaattikastikeelta, jota allekirjoittanutkin suostuu syömään. Täytynee käydä ostamassa viikonlopuksi lisää chiliä...

Leerolle kysymys: Miksi se tuoreen tomaatin maku pitäisi tomaattikastikkeesta saada pois?

Anu-Riikka

Kokeilinpa minäkin keitellä omaa ketsuppia alla olevalla reseptillä. Se maistuu kyllä minusta enemmän hapanimeläkastikkeelta kuin ketsupilta. Minun tapauksessani se on ihan hyvä, en nimittäin juurikaan käytä tavallista ketsuppia... Olen tehnyt 2 satsia, toiseen tuli n. 10 kpl torilta ostettuja, kohtuumietoja kuivattuja chilejä. Lopputuotteessa maistui chili aika vähän, sitä voi tarjota chilinsyöntiin vihkiytymättömällekin. Toiseen satsiin laitoin 2 tuoretta scotch bonnettia omasta puskasta, ja siinä jo tuntuu tulisuus ihan mukavasti. Ei mitään huipputulista tämäkään, voi käyttää lusikkakaupalla. Toisella kerralla ajattelin säästää vähän työtä, kun tomaatit olivat tosi pieniä (tutun itse kasvattamia) ja jätin kalttaamisen väliin ja keittelin pelkkiä tomaatteja pienessä nestetilkassa noin vartin. Sitten paseerasin ne siivilän läpi. Sosemyllyllä olisi varmaan selvinnyt ihan näppärästi, tuo käsin paseeraaminen oli kyllä aika hankalaa. Soseestakin tuli jotenkin löysempää, kuin kalttaamalla tehdystä, joten sitä sai keitelläkin kauemmin. Purkitin soosin kuumana piripintaisiin lasipurkkeihin. Luulisin, että avaamattomat purkit säilyvät useita kuukausia viileässä säilytettynä. Tuossa reseptissä on sentään aika paljon etikkaa ja sokeria.

Ketsuppi

1   kg   tomaatteja
2       sipulia
1,5   dl   fariinisokeria
1,5   dl   etikkaa
1,5   tl   suolaa
      chiliä (tuoretta tai kuivattua jauheena tai kokonaisena)
0,5   tl   neilikkaa
0,5   tl   kardemummaa

Kalttaa ja paloittele tomaatit, silppua sipuli. Kiehauta sokeri, etikka ja suola ja lisää tomaatit, sipulit ja chili. Keitä reilu tunti ilman kantta. Soseuta sauvasekoittimella (kuivatut chilit voi haluttaessa poistaa ennen soseuttamista). Jos sose on liian löysää, keitä kunnes koostumus on sopiva. Purkita puhtaisiin, kuumiin purkkeihin, jäähdytä ja säilytä viileässä.