toukokuu 11, 2024, 18:30:47 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Varoittava esimerkki

Aloittaja JartsaP, maaliskuu 02, 2005, 15:34:35 ip

« edellinen - seuraava »

tonttu

Joo kyllähän tuo näyttää aika hazardille lampputyypille. Ja varmaan myös aika yleinen. Mulla oli joskus onnisen 400w natikka. Oli meinaan valurautaan erilliskoteloitu virtalähde ison varjostimen kyljessä. Koko hässäkkä pintalasia lukuunottamatta lämpeni ehkä 45c lämpöön, kun sitä sitovaa massaa lampussa on. Nyt tiedän syynkin miksi näin :S

Varmasti aika lämpöisenä käynyt tuo vekotin, kun miettii et mun tän hetken 4x160cm loistarivarjostinkin käy lämmittimestä. Tuossa kuitenkin wattiwa vähän enemmän pienemmässä paketissa.

Jälkiviisaus se on se helpoin laji.

Huru-ukko

Mielenkiintoinen tieto olisi, että kuinka monta % tuollainen vahingon mahdollisuus on. Käsittääkseni noita natikoita on ollut jo pitkään, eli tietoakin pitäisi olla. Ja tämäkin tapaus oli käsittääksen ensimmäinen tällä foorumilla.
En halua missään nimessä vähätellä tapahtunutta. Kaikkein pahin skenaariohan olisi ihmishenkien menetys.
Oma natikkani tulee loistamaan erillisessä saunarakennuksessa, mutta kyllä sinne palovaroitin täytyy laittaa. Nykyäänhän niitä saa langattomminakin, kun yksi hälyttää, niin muutkin yhtyy konserttiin.

Chillyone

Ei varmaan prosentuaalisesti kovin suuri todennäköisyys kyseiselle tapahtumalle, mutta sekin todennäköisyys vaan kasvaa sitä mukaa, kun lampulle tulee ikää. Tuosta kela+konkka+sytytin kombosta kela vaikuttaisi olevan se kestävin komposantti, mutta olen mä nähnyt palaneita kelojakin (ei natikoiden). Käämin oikosulusta nuo tosin on tainnut syttyä. Ei onnistu kovin helposti jos ei käämissä ole valmiiksi jotain mekaanista vikaa. Vanhaan viidakon sananlaskuun kannattaa luottaa: kaikki konkat kuivuvat joskus. Kuivuminen tarkoittaa sitä, että konkan sisältä alkaa tursuta inhaa möhnää. Voi olla tuota mustaa kuvassa. Tällöin konkan kapasitanssi on jo muuttunut paljonkin ja se voi aiheuttaa kaikenlaisia resonanssionglemia, jotka taas voivat vahingoittaa vielä tuota sytytintäkin. Vialliset komponentit ovat aina tulipaloriskejä, koska hyvin usein ne alkavat lämmetä yhä enemmän. Onneksi konkka ja sytytin ovat kuitenkin yhdistelmän halvimmat komponentit ja ne saa melko varmasti vaihdettua uusiin vastaaviin, kun marssii ne mukaan sähköliikkeeseen.

Jos on hommannut natikan käytettynä, eikä tiedä sen historiasta paljoakaan, niin kannattaa ostaa uudet sytkät ja konkat. Veikkaisin, että yhteishinta olis jossain 20-30e paikkeilla. Tai ainakin kannattaa kurkata, että miltä ne näyttää. Halkeamia tai pullistumia -> vaihtoon.

Tässäpä oma keksintö paloriskin pienentämiseen: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10356.0

Sabai

Onneksi ei käynyt pahemmin. Tästä otan opin ja laitan palovaroittimen samaan huoneeseen kun ostan SpNa:n. Oliko sinun palovaroittimesi samassa huoneessa kun ei heti reakoinut?

Caggiva

Lainaus käyttäjältä: Xbow - joulukuu 29, 2011, 10:33:35 ap
Siihen nyt osaa sanoa, että oliko missä se vika, mutta tuo virtalähteen sijoitus suoraan kuuman lampun yläpuolelle arveluttaa. Sekä se, että virtalähteessä oli noinkin paljon palavaa materiaalia. Jösses. Olisikohan lamppu ylikuumentanut virtalähdettä, jotain sulamista johtojen eristeissä tapahtunut, pölyä sekä tervaa ja molotovin coctail valmis? Joku sähköasioista perillä oleva voisi meitä "valaista". Ja vähän köhimistä sähköverkossa, pientä virtapiikkiä ja sitämyöten aikapommi otti ja posahti.

Kyllähän tuota paloriskiä valitettavasti on valaisimissa, noin yleisesti ottaen.


Valaisimethan ovat suunniteltu hyvin.Parikyt vuottahan ne roikkuvat siellä kasvihuoneiden katossa.
Ongelma on ennemminkin se että niitä pitäisi välillä vähän huoltaa.
Johdot ja sokeripalat haurastuvat kuumuudessa kun aikaa kuluu vuosikymmen.

Eli jos ostat käytetyn koteloidun valaisimen kannattaisi avata ja katsoa sisälle ja tutkia liitokset.
Aikaa ei kulua paljoa ja uusimiseen löytyy helposti tarvikkeet.

Yleensä siellä kotelon sisällä on myös ihan pölyä ja roskaa kuolleista kärpäsistä lähtien.

Espelt

Lainaus käyttäjältä: Sabai - joulukuu 29, 2011, 18:46:33 ip
Onneksi ei käynyt pahemmin. Tästä otan opin ja laitan palovaroittimen samaan huoneeseen kun ostan SpNa:n. Oliko sinun palovaroittimesi samassa huoneessa kun ei heti reakoinut?


Ei ollut vaan yläkerran aulassa. Ovi oli kiinni ja sitten kun se avattiin ja savu pääsi ulos, varoitin laukesi. Yläkerrassa oli makuuhuoneissa ja aulassa varoitin, nyt myös tuossa huoneessa. Lainasin Biozonea ja kun se on nyt pyörinyt tuolla huoneessa neljä vrk, alkaa haju olemaan jo siedettävä.
-Vaikeaa olla uskottava jos kaikki muut ovat väärässä-

pete79

Itse tein aikoinani oman natikan vanhasta jalkapallohallin katosta poistetusta vempeleestä. Sähkötuntemusta omaavana metallimiehenä tein pajalla oman pienen metallisen kotelon elektroniikalle, ja itse lamppu on 3m johdon päässä. Ei pääse lamppu kuumentamaan elektroniikkaa, ja oikosulun tai muun häiriön sattuessa ei mahdolliset kotelon sisältä nousevat liekit yletä kattoon koska virtalähde on maan tasolla. lampussani vaan ei ole mitään suojalasia, ja nyt rupesikin mietityttämään kuinka yleistä tuo kuuman polttimon räjähtäminen itsekseen on? Kuuman spna lampun räjähtäessä voipi puutalo olla pian liekeissä!

Xbow

En ole kuullut, että kellään olisi spna polttimo räjähtänyt. Sen sijaan monimetallipolttimot ainakin aikoinaan saattoivat räjähdellä, joten suojalasia suositellaan MH lamppujen kanssa.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

chili_maestro

Tuo kyrvähtänyt lamppuhärpäke on kyllä sen näköinen häristin (omaani verrattuna) etten uskaltaltaisi käyttää.
(Tämä ei ollut kettuilua, vaikka vahvasti voi tuntuakin)
Pointti oli se, että itsekin olen ostanut niin paljon kiinalaista kertakäyttötavarapaskaa(myös lamppuja), pakostakin jotain olen oppinut kantapään kautta. 
esim. ostin muutama vuosi sitten kaksi kiinalaista lapiota (halvalla sai kuten Sulo Vilen)  kestivät työskentelyä n.5 min per lapio ja varsi kaksin kerroin.    >:(        Edellinen lapio kesti n. 20 vuotta.

Köyhällä ei ole varaa ostaa huonoa
luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.

Herpiili

Komponentit noissa ikääntyvät ja iän myötä kaipaavat valaisimet huoltoakin, ilmeisesti saksassa ja hollannissa on kaupallisilla kasvihuoneilla valaisinten vaihtosykli vain 2-3v luokkaa ja käytetyt päätyvät eri putiikkien huoltamina (kuluvat komponentit vaihdettu) taasen kuluttajamarkkinoille.

Itsellänikin on tuollainen elektronisella liitäntälaitteella varustettu SPNA ja se on huomattavan kevyt sekä hieman laadukkaamman oloinen kuin tuollainen päälle 10kg möhkäle. Jonkin verran tuossa taisi turvallisuustekijöitäkin olla lisää.


Pete M

tammikuu 28, 2012, 06:29:44 ap #30 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 23, 2012, 18:47:25 ip käyttäjältä Pete M
.